[C++] Programmeren voor Windows

Pagina: 1
Acties:
  • 130 views sinds 30-01-2008

• Tanuki
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Ik ben van plan een media center te gaan programmeren, maar omdat ik nog helemaal geen programmeertaal ken ben ik dus begonnen met het leren van C++, omdat die het meest op PHP leek (en PHP ken ik al).

Maar alle voorbeelden (en ook het boek wat ik heb) gaan er van uit dat alles in DOS gebeurt. Leuk en aardig, maar als ik uiteindelijk zover ben dat ik het allemaal ken, wil ik wel dat mijn media center onder Windows draait.

Kan iemand mij uitleggen hoe ik met C++ voor Windows kan programmeren? Moet ik daarvoor libraries laden of zoiets? Of moet ik dan toch Microsoft Visual C++ gebruiken? Ik ben een beetje in de war hierover...

PS: Windows Media Center 2005 installeren ofzo gaat ook wel hoor, maar ik wil het echt zelf programmeren (omdat verschillende features gewoon niet in Windows Media Center zitten, die ik er wel in zou willen hebben).

Via #devschuur heb ik al gehoord dat ik iets met MCI zou moeten doen, maarja, in DOS gaat dat niet werken denk ik.

PV: Growatt MOD5000TL3-XH + 5720wp, WPB: Atlantic Explorer v4 270LC, L/L: MHI SCM 125ZM-S + SRK 50ZS-W + 2x SRK 25ZS-W + SRK 20ZS-W Modbus kWh meter nodig?

• momania
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 10:57

momania

iPhone 30! Bam!

Ik denk dat je er nog wat te makkelijk over denkt nu ;)

Applicaties voor windows maken hoeft niet moeilijk te zijn, zolang het kleine applicaties blijven. Makkelijkste is om een goede IDE te gebruiken iig en daarmee aan de slag te gaan.

Maar het maken van een eigen mediacenter doe je niet zomaar hoor, daar komt wel even wat meer bij kijken dan een normale windows applicatie ;)

Neem je whisky mee, is het te weinig... *zucht*

• Tanuki
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
momania schreef op dinsdag 12 september 2006 @ 10:53:
Maar het maken van een eigen mediacenter doe je niet zomaar hoor, daar komt wel even wat meer bij kijken dan een normale windows applicatie ;)
Zoals ik zei, wou ik eerst gewoon C++ (of evt. een andere programmeertaal) leren en uiteindelijk dus aan die media center beginnen. Maar met de boeken/artikelen/cursussen die ik heb gevonden kom ik niet verder dan C++'en in DOS. Ik wil Windows programma's schrijven en dat hoeft, voor nu, nog lange niet die media center te zijn.

PV: Growatt MOD5000TL3-XH + 5720wp, WPB: Atlantic Explorer v4 270LC, L/L: MHI SCM 125ZM-S + SRK 50ZS-W + 2x SRK 25ZS-W + SRK 20ZS-W Modbus kWh meter nodig?

• DeMoN
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 06-01 23:13

DeMoN

Pastafari

momania schreef op dinsdag 12 september 2006 @ 10:53:
Ik denk dat je er nog wat te makkelijk over denkt nu ;)
Met alle respect maar ik denk dat 'wat' nog een beetje erg zwak uitgedrukt is 8)7

Misschien loont het nog meer om gewoon Linux te gaan draaien met bijv. MythTV en kijken of dat wat voor je is. Mis je daarin namelijk functies dan kan je die er zelf alsnog in hacken, al is daar ook zeker heel 'wat' ( ;) ) kennis voor nodig!!

Als je geen Linux (in het geval je het via MythTV of wat anders wilt proberen) kent en ook nog helemaal geen C++ (aangezien je het over 'libraries of zo' hebt) denk ik dat je het misschien beter uit je hoofd kan zetten. Ga eerst eens wat kleine GUI programma'tjes schrijven in C++ en ontdek even voor jezelf hoeveel werk een Media Center in elkaar proggen zal worden :)

Al met al, toch succes :)

edit:
l0c4lh0st schreef op dinsdag 12 september 2006 @ 11:09:
[...]

Zoals ik zei, wou ik eerst gewoon C++ (of evt. een andere programmeertaal) leren en uiteindelijk dus aan die media center beginnen. Maar met de boeken/artikelen/cursussen die ik heb gevonden kom ik niet verder dan C++'en in DOS. Ik wil Windows programma's schrijven en dat hoeft, voor nu, nog lange niet die media center te zijn.
Ah, nou, ik zou zeggen, zoek eens wat rond via Google en GoT hier over C++ GUI programming en stap de lokale boekenhandel eens binnen en blader wat boekjes door :)

[ Voor 25% gewijzigd door DeMoN op 12-09-2006 11:13 ]

Gamertag: Cosmicv0id
"Het woord Gods is voor mij niets meer dan een expressie en het product van menselijke zwakheid. De Bijbel is een verzamelwerk van legendes die achtenswaardig zijn maar ook primitief en kinderachtig.'' - Albert Einstein

• NetForce1
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 14-02 22:39

NetForce1

(inspiratie == 0) -> true

Mensen, die jongen wil gewoon GUI's leren programmeren in C++. Het kan toch niet zo moeilijk zijn om even wat libraries te noemen waarmee dat kan. Ik ben dan wel geen C++-er, maar volgens mij kun je prima GUI's programmeren met bijv. Qt: http://www.trolltech.com/products/qt.

De wereld ligt aan je voeten. Je moet alleen diep genoeg willen bukken...
"Wie geen fouten maakt maakt meestal niets!"

• Creepy
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15:24

Creepy

Tactical Espionage Splatterer

Als je echt C++ wilt leren dan kan je in eerste instantie prima uit de voeten met de commandline (geen DOS, dat bestaat onder Windows XP niet meer ;) ). Saai? misschien, maar je leert wel de basis van C++. Pas als je dat goed onder de knie hebt lijkt het me verstandig om met het GUI verhaal te beginnen.

Overigens is een GUI maken in plain C++ m.b.v. de Windows API geen makkelijk verhaal. Ook MFC is zo simpel niet. Je kan hiervoor ook libraries gebruiken (zoals het al aangehaalde QT, maar je hebt ook VCL, GTK, Fox en nog veel meer).

Als je "gewoon even" een window op je schem wilt hebben is het misschien verstandiger om met C# te beginnen. Met een IDE als sharpdevelop of MS Visual studio heb je er dan meteen een GUI builder bij.

Overigens is er met google ladingen info te vinden over het schrijven van een GUI in windows m.b.v. C++. Nofi uiteraard maar als je nog moet beginnen met het leren van een taal en het leren schrijven van een GUI dan heb je voor een media center achtige applicatie nog een lange weg te gaan.

"I had a problem, I solved it with regular expressions. Now I have two problems". That's shows a lack of appreciation for regular expressions: "I know have _star_ problems" --Kevlin Henney

• epic007
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 10-02 14:58
Inderdaad, als je het media center idee eerst eens uit je hoofd zet, en je als doel stelt om dit:
Afbeeldingslocatie: http://img96.imageshack.us/img96/9332/dlggo3.jpg
vanuit C++ op je scherm te krijgen, dan ben je goed op weg.

• JeromeB
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 29-12-2025

JeromeB

woei

MCI is zeker wel een goede keus als je weinig programmeer-ervaring hebt. Je hoeft je dan niet te verdiepen in geluid- en beeld-verwerking en je hoeft niet eerst de programmeertaal volledig te begrijpen. In Visual C# kan je bijvoorbeeld héél makkelijk een GUI ontwerpen. Via event-driven design kan je makkelijk MCI-commands laten uitvoeren.

PC load letter? What the fuck does that mean?

• MLM
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 12-03-2023

MLM

aka Zolo

Als je PHP al kent, dan zou je inderdaad C kunnen proberen.
Wat jij zoekt is waarschijnlijk een IDE met form-designer. Je zou eens kunnen kijken naar de gratis Visual C++ Express of C# Express. Als je geen .NET wilt gebruiken (wat ik je afraad, .NET is makkelijker voor beginners, en krachtig genoeg voor wat jij uiteindelijk wilt) dan heb je ook nog de Platform SDK nodig.

Echter, een complete media center is ERG veel werk, dus ik zou je eisen iets minder hoog stellen als ik jou was.

-niks-

• -FoX-
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

-FoX-

Carpe Diem!

Een goede basiskennis opbouwen van C++ is een absolute must alvorens aan de slag te gaan met de win32 API (een API die het toelaat om applicaties voor windows te ontwerpen).

Eens je de basics (jaja, met simpele progjes kan je snel iets leren) goed kent, kan je een stapje verder kijken. Maar geef het niet te snel op, want C++ ken je niet op een weekje... (als je nieuw bent in programmeren)

edit:
Ik denk dat je misschien gewoon wil weten hoe je een ontwikkelomgeving opzet onder windows? Welke tools je moet installeren (en hoe) en hoe je je eerste applicatie er uit kan laten rollen?

[ Voor 18% gewijzigd door -FoX- op 12-09-2006 12:57 ]

• .oisyn
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 13-02 18:54

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

-FoX- schreef op dinsdag 12 september 2006 @ 12:55:
Maar geef het niet te snel op, want C++ ken je niet op een weekje... (als je nieuw bent in programmeren)
Ook niet als je niet nieuw bent met programmeren. Een taal als C# is dan wellicht handiger om te leren.

Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.

• NMe
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 22-01 23:51

NMe

Quia Ego Sic Dico.

.oisyn schreef op dinsdag 12 september 2006 @ 13:05:
[...]

Ook niet als je niet nieuw bent met programmeren. Een taal als C# is dan wellicht handiger om te leren.
Sneller om te leren misschien, omdat de taal consistenter is. Vooral de OO/procedureel programmeren combinatie die C++ behelst zal voor veel mensen erg vaag overkomen.

Hoe dan ook, ik denk dat alles hier wel gezegd is. Kort samengevat: onderschat je probleem niet, en begin niet meteen aan een te groot project. Kijk naar een aantal IDE's en libraries danwel frameworks en probeer voor jezelf te bepalen wat het prettigst werkt. Daarna kun je, op basis van een goed boek dat toegespitst is op de IDE die je gekozen hebt, proberen om langzaam aan wat op je scherm te toveren. :)

Meer dan dit is hier niet echt over te zeggen. We gaan je in elk geval niet aan het handje nemen en stap voor stap uitleggen hoe het werkt, daar heb je boeken voor. ;)

'E's fighting in there!' he stuttered, grabbing the captain's arm.
'All by himself?' said the captain.
'No, with everyone!' shouted Nobby, hopping from one foot to the other.

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.