Windows 2003 SBS schakeld zichzelf uit ivm meerdere dc's

Pagina: 1
Acties:

• Mr-Leo
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 07-04-2025
Ik heb een heel raar probleem met een windows 2003 small business server. (legale versie!)

Hij geeft eerst de volgende melding:

Er zijn meerdere domeincontrollers met Windows Server 2003 voor Small Business Server in het domein aangetroffen. Deze computer wordt over 30 minuten afgesloten tenzij u alle andere computers uit het domein verwijderd.

En na een tijdje:

Een of meer domeincontroller voldoen niet aan de licentie-eisen. Neem contact met de systeembeheerder op.

En als laatste:

SERVER01 wordt over 60 minuten afgesloten. Sla uw werk op en raadpleeg de beheerder.

Vervolgens schakeld de server zichzelf uit. Er draaid maar 1 server in het netwerk van 3 pc's. Hoe kan ik zien of er meerdere domeincontrollers op de server draaien (kan dat?) of waar komt deze vreemde melding vandaan??

[ Voor 8% gewijzigd door Mr-Leo op 12-09-2006 10:00 ]

• elevator
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

elevator

Officieel moto fan :)

Is dit probleem spontaan gekomen? Heb je niet toevalig echt meerdere domain controllers draaien? Is dit een geuprade situatie sinds kort?

• Mr-Leo
Als ik bij Serverbeheer > Geavanceerd beheer > Active directory kijk, staat hier maar 1 server (deze server dus).

Ik hoor zojuist dat het probleem begonnen is, ongeveer een week na de installatie van een nieuw moederbord.

De server is zelf samengesteld uit losse onderdelen en het betreft een OEM versie van Winserver 2003 SBS.

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 10:50

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Wat is de output als je "netdom query fsmo" in een command venster uitvoert? Je mag met SBS2003 meerdere DC's hebben, als de SBS server maar alle FSMO rollen heeft.

[ Voor 36% gewijzigd door Question Mark op 12-09-2006 10:45 ]

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

• Mr-Leo
Hmm dat werkt niet:

C:\Documents and Settings\Administrator>netdom query fsmo
netdom wordt niet herkend als een interne
of externe opdracht, programma of batchbestand.

Ik zal even zoeken naar die rollen

• Question Mark

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Netdom maakt onderdeel uit van de Windows Support Tools. En staat in de support directory op elke installatie-cd. (al weet ik dit niet van SBS). Je kunt deze query ook vanaf je werkplek draaien (mits de support tools dus geinstalleerd staan). Ook kunnen de FSMO rollen ook via de gui geraadpleegt worden, ik weet alleen niet waar dit zit binnen SBS

Question Mark is een behoorlijke SBS noob. :$

Ik vermoed dat één van de FSMO-rollen niet goed staan, als je zeker weet dat de andere DC niet aan het netwerk hangt, kun je die FSMO rol seizen naar je SBS machine.

[ Voor 18% gewijzigd door Question Mark op 12-09-2006 11:02 ]

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

• Mr-Leo
Ik weet zeker dat er maar 1 domeincontroller staat.

Heb support tools geinstelleerd en netdom gerund:

Schema owner abcd-server01.abcdBV.local
Domain role owner abcd-server01.abcdBV.local
PDC role abcd-server01.abcdBV.local
RID pool manager abcd-server01.abcdBV.local
Infrastructure owner abcd-server01.abcdBV.local

The command completed successfully.

• Mr-Leo
Ik heb nog eens in de system logs lopen neuzen en kom veelvuldig de volgende melding tegen:

De Kerberos-client heeft de volgende fout ontvangen van de server host/abcd-server01.abcdbv.local: KRB_AP_ERR_MODIFIED. De gebruikte doelnaam is ldap/abcd-server01.abcdBV.local/abcdBV.local@abcdBV.local. Deze fout geeft aan dat het wachtwoord dat is gebruikt om het Kerberos-serviceticket te coderen, verschilt van het wachtwoord op de doelserver. Dit wordt meestal veroorzaakt doordat computeraccounts in de doel-realm (abcdBV.LOCAL) en client-realm dezelfde naam hebben. Neem contact op met uw systeembeheerder.

Zou dat er iets mee te maken hebben?

Verwijderd

Mr-Leo schreef op dinsdag 12 september 2006 @ 10:07:
Ik hoor zojuist dat het probleem begonnen is, ongeveer een week na de installatie van een nieuw moederbord.

De server is zelf samengesteld uit losse onderdelen en het betreft een OEM versie van Winserver 2003 SBS.
Het lijkt me dat dit de oorzaak is.
Je licentie voldoet iig niet meer, aan gezien bij vervanging van je moederbord heb je een nieuwe oem nodig hebt.

• Mr-Leo
ik heb zoiets vaker gelezen op internet ja, maar is dat echt waar? ik snap dat je het maar op maar één machine mag installeren, dat is ook gebeurt. Andere moederbord ligt in de vuilnisbak. Moet er nu dus wéér 450 euro betaald worden voor een oem licentie? (wat niet kan, mag je niet los kopen...)

• elevator
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

elevator

Officieel moto fan :)

Ik heb er een beetje twijfels over - de foutmelding geeft iets heel anders aan dan wat de licentie inhoud. In ieder geval heb ik te weinig kennis van SBS om er verder iets over te zeggen :)

• Question Mark

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Het enige wat ik op internet kan vinden is dat dit veroorzaakt wordt door het niet hebben van één van de FSMO rollen. Qua hostname lijkt het erop dat de SBS-server van de TS deze wel heeft.

@TS: is met het vervangen van het moederbord, ook de machine opnieuw ingericht (met dezelfde hostname)? Ik krijg het idee dat ergens nog een guid hangt die niet bij deze installatie hoort.

• Mr-Leo
nee alleen het moederbord is vervangen. er heeft geen herinstallatie plaatsgevonden. een paar driver updates was voldoende (zo leek het althans).

Verwijderd

juist het moederbord vervangen maakt je oem licentie ongeldig. maar ik heb idd geen idee of dit de oorzaak is. Maar ik kan me wel voorstellen dat de machine veranderd door zo'n wijziging en daarmee ook de serverkey.

Je geeft wel de error, maar niet het eventid. Heb je eventid.net sowieso al geprobeert?

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 12-09-2006 16:56 ]

• Mr-Leo
Volgens de OEM dealer heeft 't niks te maken met ongeldig worden van licenties als je een moederbord vervangt.

hier het event id van de foutmelding: http://www.eventid.net/di...481&source=SBCore&phase=1

als ik overigens dcpromo.exe draai dan geeft hij twee toepasstingsmappartities: MainDnsZones en ForestDnsZones.

• Mr-Leo
Ik denk dat ik de server maar helemaal opnieuw moet installeren. Na 3 dagen zoeken en uitproberen van 100 tips gaat die server nog steeds uit.... helaas :(

bedankt voor de hulp!
Pagina: 1