Upgrade maar wat?

Pagina: 1
Acties:
  • 168 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• -Leon-
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 29-11-2025
'k hoop dat jullie me een beetje op gang kunnen helpen. 2 jaar geleden PC in elkaar gezet en het lijkt me met die nieuwe Intel processoren wel tijd om te gaan upgraden (en dan idd de eerste Intel erin te drukken). Heb me al een tijd niet bezig gehouden met alle ontwikkelingen dus ben absoluut niet op de hoogte (behalve dan dat die Core 2 Duo processoren echt waanzinnig moeten zijn gezien de reviews).

Huidige config:

AMD Athlon 64 3500+
Asus A8V Deluxe WiFi
Corsair Value Select 2x 512 MB
Leadtek 6800LE
1x 160 GB ATA
2x 160 GB S-ATA

De PC word eigenlijk niet/nooit meer gebruikt voor games maar met name voor het in en uitpakken van bestanden en het bewerken van DVD's (authoren (DVDMaestro), stippen (VOBEdit) etc.), wat photoshop en natuurlijk office applicaties.

Daarnaast wil ik zowieso voorbereid zijn op Vista. Het liefst zou ik de PC ook nog aansluiten op mijn tv zodat ik via de PC kan opnemen van TV.

Ik zat te denken aan een E6600 + 2 GB RAM (nog geen idee of het nou PC6400 moet worden of dat PC5400 ook voldoende zou zijn. Geen idee of je dat verschil erg merkt want daar heb ik nog niks van gevonden).

Het liefst een zo goedkoop mogelijk upgrade naast de hierboven genoemde onderdelen. Tenminste... Niet dat ik met een superdeluxe mobo zit waarvan ik de helft van de functies niet gebruik...

Budget zat ik te denken aan ca. 900/1000.

Ik hoop dat jullie het aantal bomen wat minder kunnen maken
Alvast bedankt voor de hulp!

** EDIT **

Kleine toevoeging:
Huidige kast: Coolermaster Praetorian
Voeding: Tagan 480W
Het huidige systeem draait met dual-screen opstelling en dat zal in de nieuwe opstelling ook zo blijven.

• asfaloth_arwen
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 11:44
er loopt een centraal topic, heb je daar al in gepost?

Ik zou iig gaan voor een e6600 met dual channel pc 4300 geheugen, en als je wilt overclocken pc 6400 geheugen (dc)

Ik denk dat je voor mobo + proc + mobo geen 900 euro kwijt bent, dus misschien nog grotere/snellere hdd's of nog wat geld over. Goedkoper conroe mobo is bijv. de Asrock ConRoe XFire

[ Voor 27% gewijzigd door asfaloth_arwen op 12-09-2006 09:00 ]

Specs

• houthakker
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 09:13

houthakker

Poehé

Ik zie eigelijk helemaal geen reden om te upgraden (adh van je eisen), je kun dan beter wachten tot vista er daadwerkelijk is, en dan een nieuwe config bouwen. Zo lang duurt dat niet meer.

Specs

• -Leon-
asfaloth_arwen schreef op dinsdag 12 september 2006 @ 08:57:Ik zou iig gaan voor een e6600 met dual channel pc 4300 geheugen, en als je wilt overclocken pc 6400 geheugen (dc)
Kan ik daaruit opmaken dat het snelheidsverschil niet groot genoeg is om extra te investeren in PC6400 geheugen??

Ik zal die topic die je aangaf eens bekijken ;)

@houthakker,
Er werd me voor mijn huidige configuratie een leuke prijs geboden, dus daarom nu aan het kijken voor wat anders. Daarmee wel rekening houden dat ik natuurlijk wel Vista voorbereid wil zijn en ik geloof dat MSI het enige mobo heeft dat daar al rekening mee houd?? ('k weet overigens niet eens precies wat er dan precies aan opties op het mobo moeten zitten).

• TargetX
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 18-11-2025
De meeste pc's zijn wel Vista Ready hoor. Zie oa deze site voor meer info http://www.microsoft.com/windowsvista/getready/capable.mspx

Edit:
Misschien ook handig:
CPU vergelijkingen:
http://www23.tomshardware...=432&model2=465&chart=175

VGA vergelijkingen:
http://www23.tomshardware.com/graphics.html

Kun je precies aanpassen aan je eisen :)

[ Voor 48% gewijzigd door TargetX op 12-09-2006 13:11 ]

• -Leon-
Dank voor de links !! Toms Hardware was ik vergeten... Anandtech.com had ik al wel doorgespit, maar hier kan ik wel weer wat mee!!

• KifArU
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Voor het bewerken en omzetten van DVD´s zijn volgens mij de processorsnelheid en de doorvoersnelheid van je harddisk belangrijk. Geheugengebruik kan ik zo niets over zeggen.
In combinatie met je huidige onderdelen zou ik je aanraden om een AMD X2 processor aan te schaffen in combinatie met een moderne (snelle), grote harddisk. Daarbij eventueel wat extra geheugen.

Bij voorbeeld:
X2 4600+ boxed - E 230
Samsung spinpoint 400GB - E 90
Corsair valueselect 2 x 512 MB - E 100

Dan heb je voor een 320-420 euro weer een snel systeem met gebruikmaking van de basis van je huidige systeem. Afhankelijk van de benodigde schijfruimte kun je dan de oude cpu en harddisk(s) verkopen.

• soepkip
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 20-01 20:10

soepkip

Kratjes kunnen nu ook voorin

je huiduge CPU, Board en Mem ben ik wel in geinteresseerd

[ Voor 10% gewijzigd door soepkip op 12-09-2006 13:30 ]

Beste film ooit

• Murcielago
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 12:18
Je huidige setup is inderdaad niet meer het snelste, maar voor 900 euro kun je ook je huidige config leuk upgraden, bijvoorbeeld door er 2 x 1 gig ram in te plaatsen (2x512 erbij kan, maar dan gaat je fsb terug naar 333, bij twee reepjes heb je dat niet)

en je cpu kan je brengen naar een x2 5000+
de rest maak je op aan een paar snelle hdd's, bijvoorbeeld de raptor 150gb

PSN: djmurcielago

• hello_moto
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 02-02 08:18
houthakker schreef op dinsdag 12 september 2006 @ 09:03:
Ik zie eigelijk helemaal geen reden om te upgraden (adh van je eisen), je kun dan beter wachten tot vista er daadwerkelijk is, en dan een nieuwe config bouwen. Zo lang duurt dat niet meer.
Ik ook! Je hebt nu toch een goed systeem? :/

• -Leon-
@KifArU / Murcielago:

Ik heb inderdaad overwogen om mijn huidige config te upgraden met meer geheugen + andere processor, maar als ik de prestaties van de nieuwe Intel's naast die van de AMD leg (zie deze link) dan haal ik er liever een ander moederbord bij want dan bijt die X2 5000+ toch echt flink in het stof tov de E6600.

Wat HD's betreft denk ik inderdaad dat daar 2x WD of Seagate S-ATA II (16 MB) 320GB in gaat komen. 'k moet nog effe wat testen van HD's doornemen.

@hello_moto:
Zoals ik eerder aangegeven heb: er is een erg leuk bedrag geboden voor mijn huidige config en daarom aan het kijken naar wat nieuws en dan dus liever gelijk een GOEIE upgrade dan een halve die ik over een jaartje weer kan doen ;)

• hello_moto
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 02-02 08:18
-Leon- schreef op dinsdag 12 september 2006 @ 17:37:
@KifArU / Murcielago:

Ik heb inderdaad overwogen om mijn huidige config te upgraden met meer geheugen + andere processor, maar als ik de prestaties van de nieuwe Intel's naast die van de AMD leg (zie deze link) dan haal ik er liever een ander moederbord bij want dan bijt die X2 5000+ toch echt flink in het stof tov de E6600.

Wat HD's betreft denk ik inderdaad dat daar 2x WD of Seagate S-ATA II (16 MB) 320GB in gaat komen. 'k moet nog effe wat testen van HD's doornemen.

@hello_moto:
Zoals ik eerder aangegeven heb: er is een erg leuk bedrag geboden voor mijn huidige config en daarom aan het kijken naar wat nieuws en dan dus liever gelijk een GOEIE upgrade dan een halve die ik over een jaartje weer kan doen ;)
Dan gewoon: e6600, p5w deluxe, raptortje, 2 gb _/-\o_

Verwijderd

Als je tv wil opnemen op je pc dan heb je echt een tv kaart nodig...

• -Leon-
@ hello_moto:

Ik heb dus inderdaad ook nagedacht over een raptor, maar ik heb geen goeie test gezien waarin ze vergeleken worden met andere schijven maar ik heb hier en daar al wel gelezen dat dat snelheidsverschil niet in verhouding staat met de "dure" prijs die er aan die dingen hangt.
In plaats van 1 raptor 150GB kan ik 2x WD S-ATA II (16 MB) 320GB HD's halen en dan heb ik die dus liever...

Waar ik nog wel over twijfel is de chipset op het moederbord. Zit er naast prijsverschil ook nog een stuk prestatie-verschil tusen de 975X en de 965 chipsets? Ik vind het namelijk wel jammer om 200 roepies te betalen voor een mobo waarmee ik weinig/geen prestatiewinst behaal maar wel mogelijkheden op heb zitten die ik niet/nauwlijks zal gebruiken.

Hetzelfde geld voor geheugen... PC6400 of PC5400 ... 'k moet nog maar eens op zoek naar een vergelijkende test.

@ The_Owner:
Weet jij toevallig of er al kaarten zijn waarmee je digitaal kan opnemen? Of nog tips voor een goeie kaart?

• stefan001
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 21-01 16:26
-Leon- schreef op dinsdag 12 september 2006 @ 18:08:
Weet jij toevallig of er al kaarten zijn waarmee je digitaal kan opnemen? Of nog tips voor een goeie kaart?
Ik wist niet dat er kaarten waren waarmee je analoog op je pc op kon nemen :P.

Kijk ff naar hauppage kaarten, die zijn erg goed (en MCE compatibel).

[ Voor 10% gewijzigd door stefan001 op 12-09-2006 20:30 ]

• -Leon-
Nou, het word er nog niet echt makkelijker op... Kan iemand mij vertellen of ik nou ECHT iets mis als ik voor het Asrock ConRoe XFire mobo ga ipv bijv. de P5W DH Deluxe of P5B Deluxe er vanuit gaande dat ik niet zal gaan overclocken?

Daarnaast heb ik al ongelooflijk veel geheugenreepjes voorbij zien komen en het verschil tussen DDR2-667 of DDR2-800 is niet zo heel groot dus dan zou ik voor 20/30 euro extra liever voor DDR2-800 gaan (tenzij ik niet goed kijk). Zoiets bijvoorbeeld:

OCZ 2X 1GB PC2-6400 PLATINUM EL XTC DUAL CHANNEL REV2 (4-4-4-15)

Het moederbord maak wel behoorlijk veel uit in prijs, daar zit al gauw 120,- tussen en da's toch weer een 320GB HD.

• corniels
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 27-01 14:48
die pc6400 is overkill als je niet gaat overclocken. je hebt dan pc4200 nodig. dat loopt synchroon met je fsb en is dan sneller.

dat was het dan weer voor deze post

• -Leon-
We zijn d'r uit, heb het volgende inmiddels in huis :)

Intel E6600 + Zalman CNPS9500AT
Asus P5W DH Deluxe
OCZ 2X 1GB PC2-6400 PLATINUM EL XTC DUAL CHANNEL REV2 (4-4-4-15)

en nog 2x 250GB WD S-ATA II 16 MB schijven in bestelling staan.

Nu nog de 2 "oude" Seagate S-ATA's in RAID0 zien te krijgen en mijn OS installen ;)

Tnx for the tips, wat mij betreft mag er een slotje op _/-\o_
Pagina: 1