Apache en reverse DNS

Pagina: 1
Acties:
  • 118 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• B-Man
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Ik draai hier binnen een intranet een DNS server...
nu wil ik op hetzelfde IP-adres meerdere websites draaien voor intern gebruik...
Het IP adres van de server wijst via reverse DNS naar ns.local-domain.nl ...

Als ik nu met een browser een virtualhost van apache probeer te openen, krijg ik de default server, ipv de virtual host die ik wil zien...

Dus apache vraagt om bijv www.local-domain2.nl, de DNS server geeft 192.168.0.100 terug, reverse DNS geeft voor dat adres ns.local-domain.nl terug...

Hoe zorg ik ervoor dat er geen reverse DNS plaatsvind, en er alleen een IP-adres wordt opgevraagd, en vervolgens de webserver wordt getriggerd met een correcte servername ?

• RvdH
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 28-07 15:42

RvdH

Uitvinder van RickRAID

NameVirtualHost ip.adr.es.je
< VirtualHost ip.adr.es.je>
DocumentRoot /www/domainname
ServerName www.domainname.com
< /VirtualHost>

< VirtualHost ip.adr.es.je>
DocumentRoot /www/domainname2
ServerName www.domainname2.com
< /VirtualHost>

Zo pakt hij de virtual host, op domainname basis. Als er geen matches zijn, gaat hij naar de eerste Virtual Host in het lijstje.

Waarschijnlijk mis je de NameVirtualHost directive.

• B-Man
  • Niet online
Dat weet ik...

Ik denk dat het komt door het volgende:

Op de clients & op de dns server is ingesteld dat eerst het local-domain.nl wordt afgezocht, dus "local" wordt local.local-domain.nl

Apache haalt een reverse DNS op als de "/" op het eind ontbreekt, dus het lijkt erop dat "local" en "http://local/" allebij worden omgezet naar "http://local.loacl-domain.nl", bij het "verlengen" van de domeinnaam wordt er dus geen "/" toegevoegd op het eind...

Maar wat is hier aan te doen ?

• mavink
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 27-05 09:16
Dat is toch juist wat je met ServerName opgeeft, of vergis ik me nu :?

• shadax
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Nee, je vergist je niet. Ik heb zelf virtualaccounts met mijn dyndns.org account. (site1.mijnserver.dyndns.org, site2.mijnserver.dyndns.org enz.). De reverse dns staat gewoon op een vaag adres van mijn provider. En als ik de laatste / vergeet dan zet apache daar de ServerName neer.

• B-Man
  • Niet online
Nee, ServerName geeft aan dat een virtualhost moet worden gebruikt zodra er een aanvraag komt voor die servername.

Zojuist ff wat aan het testen geweest, local.local-domain.nl wijst ook weer terug naar ns.local-domain.nl

IUHGIUFH>SMD@! |:(

Is er dan niemand die dit al eens is tegengekomen ?

het zal wel een kwestie van een extra regeltje in de DNS-config zijn...
Moet ik natuurlijk wel weten welke... :?

• B-Man
  • Niet online
shadax: volgens mij niet:
Ik draai een co-located server bij Interned services (daar gaat deze vraag overigens niet over), en als ik daar www.een-domein-op-mijn-server.nl/subdir aanroep (zonder een / op het eind, zie ik in de statusbalk van mijn browser "notused.is.nl" verschijnen... Dit betekend dat er een reverse lookup wordt uitgevoerd...

--- edit ---
Dit kan natuurlijk ook betekenen dat het ligt aan een instelling op de DNS server...
--- edit ---

• B-Man
  • Niet online
Het zou eigenlijk niet al te moeilijk moeten zijn:
Kan ik met apache virtualhosts uberhaupt subdomains serveren ?

dus local.domein.nl --> directoty A
en local2.domein.nl --> directory B

?

Verwijderd

Op dinsdag 30 januari 2001 00:45 schreef B-Man het volgende:
Het zou eigenlijk niet al te moeilijk moeten zijn:
Kan ik met apache virtualhosts uberhaupt subdomains serveren ?

dus local.domein.nl --> directoty A
en local2.domein.nl --> directory B

?
tuurlijk doe ik hier ook.
Voor meerdere subdomeinen zelfs.

Als je maar zorgt dat het subdomein in je config voor het hoofd-domein komt.

• B-Man
  • Niet online
Ja, ik heb het zojuist zelf ook even op een andere server geprobeert...

Dan gaat het dus ergens mis in de DNS...

• B-Man
  • Niet online
Ik weet waar het aan ligt, en heb er een oplossing voor...

als ik "local" opvraag, wordt hier "local.local-domain.nl" van gemaakt. Deze FQDN wijst naar 192.168.0.100
Vervolgens wordt er een verbinding naar de webserver geopend op IP-adres 192.168.0.100 en wordt de ServerName "local" opgegeven.

Ik kan apache de juiste pagina laten zien door een "ServerAlias local" te gebruiken voor de desbetreffende VirtualHost...

Toch wil ik graag weten hoe, en of dit ook ander kan, mbv de DNS server...

Komisch detail: in de dir waar de virtualhost "local" naar wijst heb ik een php script staan dat de variabele $SERVER_NAME laat zien... die geeft leuk weer dat ik op "intranet.localdomain.nl" zit... terwijl apache zojuist de aanvraag heeft afgehandelt voor de server met de naam "local" :)

:z

Verwijderd

Mischien helpt dit je

HostNameLookups

HostNameLookups [on|off|double]
Default off (Before Apache 1.3, default was on)
Server config, virtualhost

If this directive is on, then every incoming connection is reverse DNS resolved, which means that, starting with the IP number, apache finds the hostname of the client by consulting th DNS system on the internet. The hostname is then used in the logs. If switched off, the IP address is used instead.
Double support the double-reverse DNS test. An IP address passes test if the forward map of resrve map includes original IP. Regardless of setting here, mod_access access list using DNS names require all the names to pass double-reverse test.
(Apache The definitive guide 2nd edition)

• B-Man
  • Niet online
Die instelling was ik al tegen gekomen op de apache website, maar die staat standaard op "off", en ik heb de httpd.conf er even op nagelopen... hij staat er niet in...

Verwijderd

Hebbie dit al gezien, misschien hebbie er wat aan.
http://www.apache.org/docs-2.0/dns-caveats.html
Staat ook nog het een en ander over reverse DNS enzo.
Pagina: 1