Toon posts:

printer lades

Pagina: 1
Acties:
  • 437 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
ik sta een beetje voor een mysterie :

inleiding:
ik heb een hp4100 vervangen door een hp4250 met exact de zelfde lade indeling :
lade1: briefpapier
lade2: volgpapier
lade3&4 : gewoon (wit)

documenten die hier op geprint worden zijn allemaal gebaseerd op .dot sjablonen (en worden op basis van deze sjablonen automatisch gegenereerd door een pakket). bij het grootste deel van de documenten moet het eerst blad op briefpapier en de rest op volgpapier, bij andere documenten het eerste blad op briefpapier, dan wacht de printer op handmatige invoer in lade1 om een ander soort briefpapier in te voeren , en daarna de rest op volgpapier..
voor documenten die niet op sjablonen zijn gebaseerd komt alles standaart uit lade 3/4 tenzij handmatig aangepast bij het printen.

de instellingen op de printer en in de printer drivers qua lades zijn precies het zelfde (voor zover dat kan met 2 verschillende type drivers)

in de sjablonen zijn geen types papier en/of lades gespecifeerd per sectie (secties zijn wel aanwezig, maar papierinvoer staat bij allemaal op 'automatisch selecteren')

mysterie:
het werkt niet... op de oude printer pakt hij op een of andere manier wel de goede lades, maar ik heb dus geen idee waar hij die informatie vandaan haalt.
op de nieuwe printer komt alles op gewoon wit papier eruit.

de sjablonen aanpassen is een no-go, gezien het aantal, en omdat het met dezelfde sjablonen blijkbaar wel op de oude printer werkt.

detail:
als ik de oude hp4100 printer verwijs naar de nieuwe port die ik heb aangemaakt voor de hp4250 (netwerk port) werkt het wel goed. dus blijkbaar begrijpt de oude driver wel waaruit hij moet printen, terwijl er dus in de sjablonen (en ook daarop gebaseerde documenten geen spoortje te vinden is van maar enige specifering van papier soort, noch papier lade). en ik heb alle mogelijke schermpjes van de nieuwe en oude driver nu al tig malen doorlopen, maar kan niks vinden wat niet hetzelfde is.

vraag:
waar haalt de oude driver de informatie vandaan uit welke lade/welk soort papier te printen, en hoe zorg ik ervoor dat de nieuwe driver dit ook gaat doen.

• Lustucru
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

Lustucru

26 03 2016

Verwijderd schreef op dinsdag 12 september 2006 @ 01:20:
[...]terwijl er dus in de sjablonen (en ook daarop gebaseerde documenten geen spoortje te vinden is van maar enige specifering van papier soort, noch papier lade). [...].
Dat lijkt me stug. je gaat me toch niet vertellen dat die printer zelf verzint welke pagina's uit welke lade getrokken wordt. Die informatie staat toch echt in je document.

Anyway: waarschijnlijk zit er een verschil in de enumeratie van de printerladen tussen de drivers. Als er in je sjabloon lades hard gecodeerd zijn kan dat idd mis gaan als d enieuwe driver een andere enumeratie hanteert. Bij sommige printerdrivers kun je dat aanpassen, als de hp drivers dat niet kunnen dan zul je toch echt aan je sjablonen moeten gaan knutselen cq in je normal.dot de hele afdrukroutine afvangen :)

De oever waar we niet zijn noemen wij de overkant / Die wordt dan deze kant zodra we daar zijn aangeland

• brokenp
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 08:06
Wat je ook nog kan proberen is om verschillende versies van de printerdriver te proberen (PCL, PS). De codering van printerlades is altijd een zwak punt in MS Word sjablonen/bestanden geweest. Soms is er geen goede codering mogelijk ivm verschillende merken printers.

De manier waarop Word werkt is alsvolgt:
Gebruiker selecteert bij paginainstellingen een pagina => Word slaat paginaCODE op (per pagina, dus NIET per printer)
Gebruiker print => Word print naar die paginaCODE op de geselecteerde printer.

Het probleem is dat elke driver zijn eigen codering KAN hebben, maar Word dit niet snapt (zie http://pubs.logicalexpres...009/LPMArticle.asp?ID=101)

Ik vraag me eigenlijk af hoe anderen dit oplossen? Ik heb op dit moment printerdrivers waarbij ik de codes kan aanpassen zodat ik 1 universele codering kan gebruiken (257-260).

Verwijderd

dit probleem vind je inderdaad ook terug in word vba. de papertrayconstantes worden niet altijd herkend door word. de code die brokenp vermeldt, lost het probleem inderdaad op, door op vrij ingewikkelde wijze de windowsprinterapi rechtstreeks aan te spreken en zo de mogelijkheid te geven de lades correct in te lezen en in te stellen.

Verwijderd

Topicstarter
Niesje schreef op dinsdag 12 september 2006 @ 10:51:
[...]

Dat lijkt me stug. je gaat me toch niet vertellen dat die printer zelf verzint welke pagina's uit welke lade getrokken wordt. Die informatie staat toch echt in je document.
lijkt mij ook, en ben ik eigenlijk wel van overtuigd. maar zoals ik al zei , als ik een sjabloon bekijk, en daar de pagina instellingen per sectie bekijk staan die allemaal op 'standaard instelling', en het zelfde bij de op de sjablonen gebaseerde eind documenten.
en het is ook niet de instelling van word print eerste pagina op papier x en rest of papier y, want sommige documenten gebruiken dus 3 verschillende soorten papier.

• Lustucru
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

Lustucru

26 03 2016

Vreemd. Je zou daar toch die instellingen verwachten, hetzij door direct een andere papierlade te kiezen, hetzij door een truukje met het papierformaat.

Run anders deze code eens en bekijk de output:
code:
1
2
3
4
5
6
Sub PaginaIndeling()
    Dim s As Section
    For Each s In ActiveDocument.Sections
        Debug.Print s.PageSetup.FirstPageTray, s.PageSetup.OtherPagesTra
    Next s
End Sub

De oever waar we niet zijn noemen wij de overkant / Die wordt dan deze kant zodra we daar zijn aangeland

Verwijderd

Topicstarter
code:
1
2
3
4
 1             1 
 4             1 
 2             2 
 2             2

op een .dot wat wat pag1 uit lade 1 print , pag2 moet wachten op handmatige invoer lade1, en rest uit lade 2

er blijkt dus wel degelijk iets in de sjablonen te staan ter aanduiding van de papiersoort/lade, vreemd dat word dit niet gewoon laat zien in de pagina instellingen.
dan is er nog het probleem dat de nieuwe drivers deze codes dus blijkbaar niet snapt en er dus waarschijnlijk niet veel anders opzit om de sjablonen te veranderen , of oude driver te blijven gebruiken met nieuwe printer...
Pagina: 1