Toon posts:

SATA II schijf problemen

Pagina: 1
Acties:
  • 131 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hai,

hoogst waarschijnelijk zijn jullie deze al 100 keer eerder tegengekomen, zodoende misschien mijn hoop, dat de oplossing ook snel gevonden word, bij voorbaat dank al :)

Specs;
Windows XP Prof
Asus K8N-VM, S754, nForce 410, 2xDDR, PCIe, mATX
Nvidia GForce 7600 GS
AMD Sempron 3100+
1024 RAM
IDE Samsung SP0821M 80Gig
Samsung SpinPoint P120 250Gb, 7200rpm, 8Mb, SATAII

Het rare is dus, als ik de SATA 2 schijf aansluit, start XP niet eens meer op, hij blijft dan hangen in opstartscherm van XP. Nu zag ik ergens dat je BIOS flashen een oplossing kon zijn, maar doe dat liever als last resort.

Gaarne jullie input!

• multipasser
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 18-02 12:32

multipasser

Daftpunk Ownz Ya!

Als je denkt dat we hem al 100x zijn tegengekomen moet je misschien eens eerst te search functie gebruiken.

Een amiga 500 met 512 kb ram !

Verwijderd

Topicstarter
multipasser schreef op dinsdag 12 september 2006 @ 00:59:
Als je denkt dat we hem al 100x zijn tegengekomen moet je misschien eens eerst te search functie gebruiken.
Heb de Search functie al gebruikt, maar kwam mijn probleem niet tegen, en dacht dat mensen hier waren mekaar te helpen, niet af te bekken toch?

Vince

• Edwin van Cleef
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 23-11-2025

Edwin van Cleef

Werk veilig of werk niet

Verwijderd schreef op dinsdag 12 september 2006 @ 01:04:
[...]

Heb de Search functie al gebruikt, maar kwam mijn probleem niet tegen, en dacht dat mensen hier waren mekaar te helpen, niet af te bekken toch?

Vince
Dat is nogal kort door de bocht vind ik.
enigste wat multipasser probeerd duidelijk te maken is wat heb je zelf al gezocht.
Ik zou ook een topic kunnen openen waarmee ik vermeld dat ik genoeg gezocht heb terwijl dit niet het geval is.

Kijk in je bios eens wat je startupvolgorde is en selecteer als bootschijf de schijf waar je windows op staat geinstalleerd.

Enigste wat mij niet duidelijk is is of je nieuwe harde schijf ook in de bios gezien word.

computer voor alle werkzaamheden

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 00:54
Verwijderd schreef op dinsdag 12 september 2006 @ 00:58:
Het rare is dus, als ik de SATA 2 schijf aansluit, start XP niet eens meer op, hij blijft dan hangen in opstartscherm van XP. Nu zag ik ergens dat je BIOS flashen een oplossing kon zijn, maar doe dat liever als last resort.

Gaarne jullie input!
want? bios flash hoeft niet eng te zijn hoor..

Verwijderd

Topicstarter
Edwin van Cleef schreef op dinsdag 12 september 2006 @ 01:16:
[...]

Dat is nogal kort door de bocht vind ik.
enigste wat multipasser probeerd duidelijk te maken is wat heb je zelf al gezocht.
Ik zou ook een topic kunnen openen waarmee ik vermeld dat ik genoeg gezocht heb terwijl dit niet het geval is.

Kijk in je bios eens wat je startupvolgorde is en selecteer als bootschijf de schijf waar je windows op staat geinstalleerd.

Enigste wat mij niet duidelijk is is of je nieuwe harde schijf ook in de bios gezien word.
Zo was het niet bedoeld, maar snap gewoon dat als je vaak helpt zoals hier, je vaak dingen tegenkomt, die op elkaar lijken.
Maar als antwoord op je vraag, nee, mijn BIOS herkent em ook niet, wat ik totaal niet snap. Heb in de bios opties al paar keer dingen verandert, maar waren allemaal nVidia RAID opties, wat niet aan hoort te staan toch?

Bedankt voor alle hulp nogmaals!

• Edwin van Cleef

Edwin van Cleef

Werk veilig of werk niet

je RAID opties moet je vanaf blijven met 1 enkele schijf dus dat is niet van belang.
Nu zijn we wat verder want je pc herkent die schijf niet in zijn geheel dus is het geen windowsprobleem.
Kijk even na of de kabels van je harde schijf en naar je controller toe goed aangesloten zijn en dus niet scheef zitten het zelfde geldt voor de stroomtoevoer naar je harde schijf.
Wanneer dit het geval is en goed zit moet je even kijken op welke poort je hem aangesloten hebt op je moederbord.
Ik ken de layout van je bord niet exact uit mijn hoofd maar er zullen rond de 4 SATA aansluitingen zitten.
Ondersteund je moederbord SATA 2 dan is het geen compatibiliteitsprobleem.

Welke biosversie heb je momenteel in gebruik?

Verwijderd

Zorg er wel voor dat in het BIOS de optie SATA 1 op 'enabled' en RAID op 'disabled' staat.
Sluit voor de zekerheid de HDD aan op de SATA-1 poort (onderste aansluiting).

Verwijderd

Topicstarter
Heb 2 harde schijven he, 1 IDE, 1 SATA. Windows staat geinstalleerd op de IDE, maar de SATA2 is correct geinstalleerd, kabels netjes erin, zelfs andere SATA kabels geprobeerd. BIOS instellingen staan op SATA enabled, en idd, RAID disabled. De SATA schijf draait wel, word warm, dus daar lijkt het niet aan te liggen. Het rare vind ik, dat als ik de SATA2 wel inplug, Windows weigert op te starten, omdat die schijnbaar blijft hangen, maar als ik de SATA schijf ontkoppel, dus alleen op de IDE draai, start Windows wel goed op. Heb de Asus site al bekeken, en die van Samsung, heb van Asus software update voor moederbord erop gegooid, dus ben up2date.

[ Voor 1% gewijzigd door BalusC op 12-09-2006 06:16 . Reden: Een kinderachtige schreeuw weggehaald. ]

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Dit heeft niks met PMG te maken. Processors, Mobo's & Geheugen » Opslagmedia & I/O Controllers dus :)

Verwijderd

Topicstarter
hehe ok, dus zit nu in juiste hoekje van Forum, maar em, solutions anyone.....? :)

• Jouke74
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 22:02
Probeer de HD eens op SATA1 te zetten met de jumpers (indien mogelijk) en kijk of de BIOS hem nu wel herkent?

"That was left handed..." - JJH

• webfreakz.nl
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 23-02 22:08

webfreakz.nl

el-nul-zet-é-er

Jouke74 schreef op dinsdag 12 september 2006 @ 14:21:
Probeer de HD eens op SATA1 te zetten met de jumpers (indien mogelijk) en kijk of de BIOS hem nu wel herkent?
Volgens http://www.asus.com/produ...del=952&l1=3&l2=14&l3=245 ondersteunt zijn MOBO gewoon SATAII .

"You smell that, son? What sir? Napalm, I love the smell of napalm in the mornin!" || Children of Bodom fan!

Verwijderd

Topicstarter
Heb ondertussen al zo'n btje alles geprobeerd volgens mij zelf, zodoende mijn hoop dat jullie antwoord weten. Uiteraard kan SATA schijf zelf kapot of iets zijn, maar doubt it. Heb em vanochtend ingeplugd terwijl Windows draaide, om te kijken of Windows hem zou herkennen, maar no such luck, Windows ging extreem traag draaien, deed het nog wel.

• Jouke74
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 22:02
Ik bedoelde als een test om te kijken of er misschien toch SATA II interface compatibiliteits problemen zijn, die er bij SATAI misschien niet zijn (Nforce4 en Maxtor bijvoorbeeld).

"That was left handed..." - JJH

• webfreakz.nl
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 23-02 22:08

webfreakz.nl

el-nul-zet-é-er

Verwijderd schreef op dinsdag 12 september 2006 @ 14:45:
[...]

Heb ondertussen al zo'n btje alles geprobeerd volgens mij zelf, zodoende mijn hoop dat jullie antwoord weten. Uiteraard kan SATA schijf zelf kapot of iets zijn, maar doubt it. Heb em vanochtend ingeplugd terwijl Windows draaide, om te kijken of Windows hem zou herkennen, maar no such luck, Windows ging extreem traag draaien, deed het nog wel.
Jij koppelde een hardeschijf aan terwijl windows draaide? 8)7 |:(

"You smell that, son? What sir? Napalm, I love the smell of napalm in the mornin!" || Children of Bodom fan!

Verwijderd

Topicstarter
webfreakz.nl schreef op dinsdag 12 september 2006 @ 14:50:
[...]

Jij koppelde een hardeschijf aan terwijl windows draaide? 8)7 |:(
Ja ach, had het wellis eerder gedaan, kweet dat het met IDE streng verboden is, maar SATA werkt iets anders geloof ik, mocht het domme actie geweest zijn, dan heb ik er gelukkig geen schade van geleefd, maar em, andere suggesties nog...? Driver download, misschien van ASUS een RAID pack downloaden, of iets...?

Verwijderd

Drivers zijn niet in eerste instantie de oplossing als het BIOS de schijf ook niet herkent, lijkt me.

Heb je als eens gekeken of het BIOS de schijf herkent als het de enige is, dus de IDE schijf losgekoppeld en alleen de SATA schijf aangesloten?

• Edwin van Cleef

Edwin van Cleef

Werk veilig of werk niet

Verwijderd schreef op dinsdag 12 september 2006 @ 14:45:
[...]

Dat moet je niet teveel doen omdat je systeem dat niet echt leuk zal vinden.
Je kan je pc dusdanig beschadigen dat je nog duurder uitbent.

Pagina: 1