Toon posts:

Kpn vaste lijn > E-pacity

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Bij een klant hebben we problemen met een netwerkapplicatie die over een 256 Kb E-pacity lijn loopt. Bij een andere klant hebben ze een KPN vast lijn verbinding van ook 256 Kb.

Nu performt de applicatie bij de klant met de KPN vaste lijn verbinding beter dan bij de klant met de E-pacity lijn. Ook al zijn ze beide 256 Kb.

Nu heb ik metingen uitgevoerd bij de klant met de 256 kb lijn. Hier blijkt dat ze gemiddeld 45 KB/s over de lijn halen. Als ik de verhouding 1:8 (KB:Kb) in gedachten neem dat kan dit niet. Ze zullen hier ongeveer 45 * 8 = 360 Kb hebben.

Nu heb ik de volgende 2 vragen:
1. Kan ik de verhouding 1:8 in de praktijk wel gebruiken, of is dit slechts een theorie? Hoeveel KB is 256 Kb in de praktijk?
2. Kan het zijn dat een KPN vaste lijn meer dan 256 Kb toestaat of dat een 256 Kb E-pacity minder dan 256 Kb over het lijntje laat lopen? Of kan er een bepaalde Windows / netwerk instelling zijn die ervoor zorgt dat de 256 Kb E-pacity lijn minder performt dan de bedoeling is?

Ik hoop dat de vraagstelling een beetje duidelijk is. Ben benieuwd naar jullie opmerkingen.

• real-doc
  • Registratie: Mei 2003
  • Niet online
Er zitten gewoon 8 bits in een byte, klaar. Daarnaast gaat er wat overhead af voor je headers, dus over het algemeen wordt er een 1:10 verhouding aangehouden voor het omrekenen van bits naar bytes in internetverbindingen.

Die snelheid die je haalt lijkt me niet te kloppen, zeker weten dat het niet een 512Kbit lijntje is?

Verwijderd

Topicstarter
real-doc schreef op dinsdag 12 september 2006 @ 00:32:
Er zitten gewoon 8 bits in een byte, klaar. Daarnaast gaat er wat overhead af voor je headers, dus over het algemeen wordt er een 1:10 verhouding aangehouden voor het omrekenen van bits naar bytes in internetverbindingen.

Die snelheid die je haalt lijkt me niet te kloppen, zeker weten dat het niet een 512Kbit lijntje is?
Bedankt voor de info over de verhouding.

Ik heb zelf geen idee of het een 512 Kb lijntje is, de klant zegt dat het een 256 Kb lijn is, dus ik kan niet anders dan dit aannemen. Ik heb overigens ook tests uitgevoerd op een 64 Kb lijn bij dezelfde klant, waar ik ook snelheden haalde van meer dan 10 KB/s. Dit zou ook niet moeten kloppen. Vandaar dat ik me afvraag of zo'n KPN vaste lijn je meer snelheid geeft dan ze je verkopen.

• Ruben [NL]
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 27-01 13:51
Is het niet gewoon een keer toevallig verdubbeld zonder dat de klant daar weet van heeft?
Want zoveel geeft KPN echt niet extra, en jou waarden zeggen echt dat het een snellere lijn is :)

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 07-02 09:48

TrailBlazer

Karnemelk FTW

een huurlijn is vast 256 KB niet meer en niet minder. Een Epacity lijn die term klopt al niet want Epacity is een dienst en geen access- techniek. Epacity bestaat uit een MPLS backbone. De methode waarop je naar de backbone toegaat kan verschillen. Dit kan onder andere via ADSL,SDSL,Vaste verbinding er zijn er nog wel een paar maar niet relevant in dit geval. Als je DSL hebt moet je al rekenin houden met 15% overhead omdat er nog de header van de ATM cellen vanaf gaat.
Jouw meting lijkt inderdaad aan te geven dat je een 512K lijn hebt die je gewoon beroerd getest hebt :p

[ Voor 9% gewijzigd door TrailBlazer op 12-09-2006 08:12 ]

• Attilla
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23-06-2021
real-doc schreef op dinsdag 12 september 2006 @ 00:32:
Het slaat nergens op dat je 1:10 moet rekenen voor elke internet verbinding, dat komt toevallig netjes uit voor dsl verbindingen die over ATM gaan. Maar er zijn nog meer verbindingen dan alleen maar dsl.

Maar om je vraag beter te beantwoorden moeten we echt weten wat er ligt. Epacity is namelijk een merknaam van kpn en je via verschillende manieren gebruik van kan maken, Adsl, sdsl, ip-vpn etc. Maar iniedergeval, wat real-doc verteld dat er 8bits in 1 byte zitten klopt wel.

[ Voor 5% gewijzigd door Attilla op 12-09-2006 08:13 ]

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 07-02 09:48

TrailBlazer

Karnemelk FTW

[Airwolf] schreef op dinsdag 12 september 2006 @ 08:12:
[...]

Maar om je vraag beter te beantwoorden moeten we echt weten wat er ligt. Epacity is namelijk een merknaam waaronder vele soorten verbindingen van kpn vallen, Adsl, sdsl, ip-vpn etc. Maar iniedergeval, wat real-doc verteld dat er 8bits in 1 byte zitten klopt wel.
ip-vpn is de backbone van Epacity (op basis van MPLS) de access technieken zijn ADSL SDSL SDH Serieel, Ethernet. In ieder gavel toen ik daar wegging

• CremersDH
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 24-01 14:49
Is de Epacity verbinding er één over DSL of over een digistream vast verbinding ?

Bij Epacity over DSL kan je namelijk te maken hebben met overboeking, wat nadelig op de performance kan zijn....
Pagina: 1