Toon posts:

[Debian] Nieuwe kernel-image 2.6.17 crashed 2.6.15 ook.

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een gigantisch probleem denk ik met mijn Debian-installatie die tot nu toe altijd goed draaide.

Ik had/heb een 2.6.15 kernel die prima bootte. Aangezien ik een Celeron had en een P4 HT had gekocht moest ik natuurlijk SMP in de kernel mee compileren.

De Debianway van een kernel installatie is goed omschreven, en ook hier op het forum is er veel informatie over te vinden hoe dit handmatig, maar met een linux-image (wat kernel-image was voorheen) goed te doen is.

Ik heb een apt-get install linux-image-2.6.17 gedaan, de versie zonder BIGMEM, en hier gebeurde naar mijn inziens al wat nieuws.

Het schijnt dat SMP en BIGMEM tegenwoordig default in de kernel enabled staan dus vandaar de 2.6.17, dit was meteen een goede upgrade leek me als ik toch bezig zou zijn met hercompileren.

Wanneer ik de linux-image installeer maakt de installer ook meteen een initrd voor de 2.6.17 aan en alles wat je handmatig altijd doet na het compileren van je kernel. Ik vind dit wat vreemd, maar aangezien ik een werkende kernel achter de hand heb, de installed de menu.lst ook al heeft aangepast wil ik het wel proberen.

Tijdens het installeren van die linux-image komt hij al in de /lib/modules (even zo uit mijn hoofd) een directory voor 2.6.17 tegen, dit vind ik ook vreemd maar de installer verwijdert hem gewoon en maakt blijkbaar de nieuwe aan + modules.

Het lijkt allemaal dus een normale Kernel-installatie maar dan geautomatiseerd, ik geloof het niet, maar met die 2.6.15 achter de hand besluit ik te rebooten.

Hierna komt het euvel; De machine boot niet meer volledig. De 2.6.17 komt een heel eind, maar deze hangt op /proc en /sys die hij wil mounten als /root/proc en /root/sys dit niet vinden kan, daarna krijg ik dit:

code:
1
2
3
4
BusyBox Debian... etc etc etc etc

can't access tty; job control turned off
(initramfs)

Ik krijg dus een ingebouwde commandline van Debian omdat de initramfs niet ingelezen kan worden, als ik het goed heb en alles heb kunnen onthouden van Google, Nieuwsgroepen, etc.

Geen probleem, we hebben 2.6.15 nog, nee nee, die doet ook moeilijk.

code:
1
2
3
4
umount: devfs: not mounted
pivot_root: No such a file or directory
/sbin/init: 432: cannot open dev/console:No such a file 
Kernel panic - not syncing : Attemped to kill init!

Is wat ik eruit krijg. Ik weet dat sinds 2.6.15 devfs uit de kernel gehaald is en udev hier voor gebruikt wordt. Ik heb udev geinstalleerd, dit kan het dus niet zijn.

Om een lang verhaal kort te maken;

Ik heb gedaan:

- Booten met Knoppix, een van de Softwareraid 1 HD eerst lost gehaald en de hele meuk gemount, chroot en update gedaan op die ene HD, udev gecontroleerd, (mkinitrd werkte even niet door chroot denk ik ofzo), verder nada, niets tijden de reboot... zelfde problemen.
- Gezocht op alle errors, het is bekend, veel problemen met upgraden naar 2.6.17 schijnt het, SATA-probleem ? Mensen die een extra HD nemen, Debian opnieuw installeren, de boel overpompen en het zo oplossen.
- fstab in orde zonder devfs
- /etc doorgezocht op devfs settings, zijn geen echte settings, wel voor een USB instelling in een kernelinit.sh bestand

Ik kan hier heel google wel quoten maar dat maakt het onoverzichtelijk, er zijn namelijk veel verschillende problemen na dezelfde upgreade, compile, hoe je het noemen wil.

Wat is het ?

- Verkeerde config voor de nieuwe kernel ? Waarom werkt 2.6.15 niet meer dan ?
- Toch de SATA-drives, er zou een probleem met de kernel + SATA drives zijn door een config die niet gemaakt is.

Ik zie na 6 uur zoeken en proberen even geen lichtpuntje meer. Ik ben zelf denk ik de fout in gegaan door te rebooten, hoewel 2.6.15 gewoon zou moeten blijven booten toch ?

Dit lijkt een beetje een post uit wanhoop, dat is het niet direct. Een nieuwe installatie zou het zo oplossen, overkopieren en klaar. Ik wil dit niet, ik wil het op kunnen lossen, daar ben je tweaker voor. Normaal kan een oude kernel prima booten, in dit geval niet meer en dat trekt mijn intresse.

Nu hopen dat het samen op te lossen is, dit lijkt hier nog niet volledig in deze vorm voorgekomen te zijn.

• nzyme
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 28-12-2025

nzyme

terror

waarom heb je het over compileren :? je doet toch al niet voor niets een apt-get install linux-image-<versie>-686-smp ?

| Hardcore - Terror |

Verwijderd

Topicstarter
nzyme schreef op dinsdag 12 september 2006 @ 11:47:
waarom heb je het over compileren :? je doet toch al niet voor niets een apt-get install linux-image-<versie>-686-smp ?
Ja, maar blijkbaar vind het systeem dat dus niet leuk. Ik wist niet dat Debian tegenwoordig ook kant-en-klare kernels heeft.

Maar dan nog. Mijn mtab was helemaal aangepast zoals dat niet hoorde, ik heb dit weer aangepast, maar ik krijg nog steeds een Maintenance-scherm en alles is ReadOnly Mounted en de helft kan ik niet lezen.

De data staat gewoon nog op de schijven :(

• daft_dutch
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 02-12-2025

daft_dutch

>.< >.< >.< >.<

Verwijderd schreef op dinsdag 12 september 2006 @ 11:58:
[...]

Ja, maar blijkbaar vind het systeem dat dus niet leuk. Ik wist niet dat Debian tegenwoordig ook kant-en-klare kernels heeft.
...
Debian potato had al kant en klare kernels.
Nog sterker als je 2.6-kernel-image installeert krijg je telkens de nieuwste 2.6 kernel

Welke debian versie heb je eigenlijk?

>.< >.< >.< >.<

Verwijderd

Topicstarter
daft_dutch schreef op dinsdag 12 september 2006 @ 16:03:
[...]

Debian potato had al kant en klare kernels.
Nog sterker als je 2.6-kernel-image installeert krijg je telkens de nieuwste 2.6 kernel

Welke debian versie heb je eigenlijk?
Ik draai Etch.

Ik heb alle partities met knoppix in een raid-array gehangen en daar een fsck.ext3 op los gelaten, alleen /boot zat 8.8% niet goed.

Nog steeds krijg ik bij de .17 kernel een (initramfs) en er is gewoon niets gemount, ja MD2 wat mijn / is, maar verder niets.

Wanneer ik de .15 kernel boot kunnen de MD's niet 'geladen' worden omdat de uuid niet klopt van beide partities.

Verwijderd

Topicstarter
Dit update ik even als extraheid wat ik gevonden heb. Geen kick dus, maar gewoon duidelijke extra informatie.

De mdadm crasht tijdens het booten op een verkeerde UUID voor de partities, ik heb dus hetzelfde als in dit "topic".

http://www.mail-archive.c....kernel.org/msg05770.html

code:
1
2
3
4
5
6
7
> mdadm md0 stopped
> mdadm cannot open device /dev/hda6 no such device or address
> mdadm /dev/hda6 has wrong uuid
> mdadm no devices found for /dev/md0
> ext3fs unable to read superblock
> ecit 2 - unable to read superblock cramfs
> kernel panic attempting to kill init

Alleen heb ik dit dus voor SATA, sda en sdb.

Verwijderd

Topicstarter
De laatste 2 pogingen die ik gedaan heb zijn als volgt:

- UUID's aangepast in mdadm.conf aan de laatste mdadm -D /dev/mdX (ik chrootte mijn systeem namelijk waarbij ik eerst de arrays maakte en de UUID verandert)
- Een mdadm 2.5.3 geinstalleerd ipv de 2.5.2-7 versie die buggy blijkt te zijn volgens de Debian Bugreporting.

Een nieuwe installatie ga ik nu maar doen, zal ik de partities dan wel of niet laten formatteren ? Dus databehoud ?

• nzyme

nzyme

terror

maak in dat geval een backup en behoudt de data bij wijze van test. Ga gewoon eens kijken wat er gebeurd.... Zeer apart dit allemaal...

verder, met alle respect hoor, maar hoezo wist je niet dat debian geen kernelpackages heeft :? iedere distro van naam heeft dat toch :)

| Hardcore - Terror |

Verwijderd

Topicstarter
Ik probeer het gewoon met behoud van data, backups heb ik altijd wel gelukkig.

Ik weet wel dat linux kernel-packages heeft, maar eerder werd in de /usr/src gewoon een uitgepatke kernel neergezet en die compilde je dan. Deze installeerde echt alles, iets wat ik nooit kon gebruiken omdat SMP niet ge-enabled was, ik moest dus zelf compileren.

Op IRC heb ik eens vernomen dat kernel-image vervangen was door linux-image, maar kernel-image zette dus altijd die uitgepakte kernel neer voorheen.

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 13-09-2006 16:27 ]

• Zwerver
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 13 september 2006 @ 16:23:
Ik probeer het gewoon met behoud van data, backups heb ik altijd wel gelukkig.

Ik weet wel dat linux kernel-packages heeft, maar eerder werd in de /usr/src gewoon een uitgepatke kernel neergezet en die compilde je dan. Deze installeerde echt alles, iets wat ik nooit kon gebruiken omdat SMP niet ge-enabled was, ik moest dus zelf compileren.

Op IRC heb ik eens vernomen dat kernel-image vervangen was door linux-image, maar kernel-image zette dus altijd die uitgepakte kernel neer voorheen.
kernel-sources deed dat, niet kernel-image :P

Woonachtig Down Under. Ik negeer je insults niet, maar tegen de tijd dat ik ze lees zijn ze meestal niet relevant meer

Verwijderd

Topicstarter
Zwerver schreef op woensdag 13 september 2006 @ 16:30:
[...]

kernel-sources deed dat, niet kernel-image :P
Owja :) Dan nog.... ik ben meer voor het zelf compileren onder Debian. CentOS werkt het wel goed bij... Debian moet ik nog ervaren :)

Ik was altijd zo blij dat mijn eigen gecompileerde kernels het zo goed deden.

Ik zit trouwens echt vast aan een nieuwe installatie :(

• nzyme

nzyme

terror

kernel-image = 2.4.xx
linux-image = 2.6.xx

:)

| Hardcore - Terror |

• Zwerver
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 13 september 2006 @ 16:40:
[...]

Owja :) Dan nog.... ik ben meer voor het zelf compileren onder Debian. CentOS werkt het wel goed bij... Debian moet ik nog ervaren :)

Ik was altijd zo blij dat mijn eigen gecompileerde kernels het zo goed deden.

Ik zit trouwens echt vast aan een nieuwe installatie :(
Debian Kernels doen het 9 van de 10 gewoon goed. De keren dat er een module niet inzit zal je moeten recompilen idd :)

Woonachtig Down Under. Ik negeer je insults niet, maar tegen de tijd dat ik ze lees zijn ze meestal niet relevant meer

• BHQ
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 02-02 16:50

BHQ

Verwijderd schreef op dinsdag 12 september 2006 @ 11:58:
[...]

Da's al een tijdje zo hoor ;)

Je kan het ook de simpelste manier doen: HT uit en de normale kernel installeren. Snelheidsverschil heb ik geen idee van, maar als ik zie dat sommige mensen expres HT uitzetten óm de performance..

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een nieuwe installatie van Etch gedaan vandaag en direct een nieuwe kernel-image geinstalleerd, de 2.6.16-686-smp en daarna de 2.6.17-2. Beide konden direct goed booten zonder problemen.

Ik ben er bijna zeker van dat mdadm een te ranzige bug had die de UUID's gewoon niet meer kon matchen.

Etch is trouwens echt verbeterd, hoewel het bij mij al goed liep verder.

linux-images sinds na 2.6.15 (wat ik dus draaide) zijn echt geweldig :) (CentOS deed dat al veeelll langer leek mij zo ;))
Pagina: 1