Nieuwe desktop voor producen(fl studio)/gamen 2000 euro

Pagina: 1
Acties:

• southfall
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 26-01-2024
Nu ik met m’n opleiding bachelor ICT start had ik graag een krachtige nieuwe desktop pc gehad naast m’n laptop om vlot mee te kunnen werken (programmeren vooral) op kot. Het beesje moet echter ook wat sporadisch gamen aankunnen. Ook hou ik mij al een aantal jaren bezig met trance muziek producen met fl studio dus de processor moet zeker krachtig zijn. Ik heb al een dure firewire audio interface dus een firewire poort moet aanwezig zijn. Vanwege het producen is het wenselijk dat de pc zo stil mogelijk is (ballans stil/krachtig dus).

Na wat opzoekwerk dacht ik aan hetvolgende systeem, ik heb me grotendeels laten inspireren door de best buy guide van september.

Moederbord: Asus P5W DH Deluxe, 975X of P5B deluxe
Ik weet niet goed wat te kiezen hierin. Het thermal fanless design interesseert mij wel. Ook de functie waar je je pc performance en daarmee stilte kunt regelen. Op m’n laptop gebruikte ik ook veel centrino hardware control bij opnames met m’n micro.

Processor: Intel Core 2 Duo E6600
Mensen hebben mij deze aangeraden. Kheb wel serieus wa cpu kracht nodig en heb ook wa geld maar of de prijs/kwaliteit dan wel nog goed zit weetk zo niet.

Videokaart: Geforce 7900 GT 256MB
Het beste van het beste van videokaart heb ik zeker niet nodig. En zeker ook nu niet, nu direct x 10 voor de deur staat. Ik twijfel tussen de 256 MB en de 512MB VRAM, testresulaten geven een duidelijke voorsprong voor 512 MB maar het rare is dat deze versie blijkbaar niet zo goed te verkrijgen is. 256 MB aan de andere kant zal waarschijnlijk ook nog wel goed genoeg zijn voor een 2 jaar hoop ik. Mijn bedoeling is om dan binnen 2 jaar een directx 10 kaart te kopen. Ik heb gelezen dat de kaart toch ook zwaar genoeg moet zijn om die resoluties van het 20” breedbeeld aan te kunnen.

Geheugen: 2x 1 GB Corsair
Na wat gelezen te hebben hier en daar schijnt asus moederborden best te werken met corsair of kingston.

processorkoeler: Arctic Cooling Freezer 7 Pro (Socket 775)

Harde schijven: Seagate Barracuda 7200.10, 250GB + Raptor WD740ADFD, 73 GB
+ een grote, trage, stille backupschijf van 500 GB

Raptor: voor OS + program files
Seagate: partitie voor games en partitie voor al m’n kritieke data
Schijf van 500GB: backup van kritieke data partitie en OS met norton ghost + niet kritieke data. Ik dacht een 320 GB WD 8 MB ofwel zet ik 2 250GB in raid0, zal mij waarschijnlijk goedkoper uitkomen?
Ik weet dat je een RAID config zou kunnen gebruiken voor backup. Maar ik zie daar niet direct het nut van in. Als ik backups terugzet is dat niet omdat een harde schijf faalt maar omdat het systeem niet meer stabiel werkt of omdat ik per ongeluk data verwijderd heb. Daarom gebruik ik ghost.

Voeding: een die erop past, voldoende wattage maar stil

DVD-RW: BenQ DW1655 16x (Dual-layer, LightScribe)
Of een Nec. Maakt mij niet zoveel uit

Muis: Logitech G5 Laser Mouse (USB) met draad

Beeldscherm: LG L204WT (20", 5ms, D-sub/DVI-D, Breedbeeld)
Ik dacht eerst aan de samsung syncmaster 205BW met z’n 6ms. Maar dan kwam ik op deze terecht. 2000:1 contrastratio, 5ms voor een lagere prijs. Ik vond het eerst verdacht maar na opzoekingswerk bleek het een zeer degelijk scherm te zijn. Ik neem breedbeeld zo heb ik meer overzicht terwijl ik programmeer of muziek maak in fl studio (wat met al z’n vensters soms een warboel is). Ook films kijken zal mooi zijn verwacht ik. Gamen ook indien de resolutie ondersteund wordt.

Keyboard: Microsoft Natural Ergonomic Keyboard 4000
Van de guide van September – workstation voor programmeurs gehaald.

Behuizing: maakt mij niet zoveel uit. Gewoon liefst zo stil mogelijk. Eventueel met rubber rond fans en harde schijf. Ik dacht aan een Antec sonata II of een Nexus Breeze of nog een andere. Ik vind de sonata II niet zo mooi, anders had ik niet getwijfeld. De nexus vind ik wat duur en heeft een misschien te speciaal ontwerp. Ik wil dat ie stil is en zo'n front bay heb ik niet nodig. Ik zal m'n pc toch onder m'n bureau zetten en een extra bay op m'n bureau

vragen
  • Welke alternatieven bestaan er voor de antec sonata? Daarmee bedoel ik dezelfde features en stilte maar ander uitzicht. Meer dan 200 euro voor voeding+case wil ik niet uitgeven.
  • Ik geraak er maar niet uit welke snelheid van geheugen ik moet nemen. Ik ga overclocken, ik denk tot 3 GHz, maar echt zwaar niet. Ik hoor mensen praten over snelheidsverhoudingen die moeten kloppen anders performance verlies. Welke PC???? moet ik dan nemen?
  • Voor m'n backup opslagruimte van 500 GB dacht ik aan 2 x 250 GB in raid 0 mocht dit goedkoper uitkomen dan 1 schijf van 500 (met 8MB cache als dit bestaat). Alleen vertrouw ik raid niet zo direct. Ik hoor dat je voor sata schijven in raid een diskette nodig hebt, kan ik mijn norton 10 images nog restoren als die op een raid config staan zonder diskette?
  • Ik heb nog een Western Digital Caviar SE 200GB (7200rpm, 8MB - WD2000JB) ATA schijf liggen.
    Kan ik die nog gebruiken bij dit moederbord? Ik heb gezocht maar vind er niets over terug :?
    Kan ik nog zo'n schijf kopen en deze dan in raid0 zetten (met IDE dus)?
    Moeten schijven van hetzelfde model zijn om in raid te staan?
  • Mijn bedoeling is om m'n toren onder m'n bureau te zetten voor minder geluid en meer plaats. Ik dacht dan van m'n muis,keyboard,midi controller langs een bay op de bureau aan te sluiten op usb.
    In de BBG staat er de Akasa Card Reader ALL-01BK. Deze heeft maar 2 usb poorten + audio die ik niet nodig heb + een lichtgevend display dat storend zal zijn vrees ik.
    - Wat ik er wel nuttig aan vind is het monitoren van de temperatuur. Maar ik dacht om daarvoor software te gebruiken. Maar wat dan als je ingame bezig bent? Kun je de temperatuur dan nog zien?
    - In m'n zoektocht naar bays kwam ik op deze site terecht: http://www.koutech.com/proddisp.asp?category=FireWire%20and%20USB%20Combo
    Kan er iemand mij nog fabrikanten aanraden?
    - Qua performance... blijft dit hetzelfde als je 1 usb poort split in 4 vergeleken met alle 4 direct gebruiken. Indien dit niet hetzelfde is, vertrekken er dan toch best 4 kabels naar de bay?
alvast bedankt voor de hulp

[ Voor 27% gewijzigd door southfall op 25-09-2006 00:43 ]

Verwijderd

Leuke samenstelling. Eventueel kijken voor de Antec Sonata II ? Daar zit voeding bij in en is stil. JE CPU met een Scythe Mine koeler vervangen, en eventueel wat papst fans in je pc plaatsen om de airflow goed te maken.
Daarnaast omdat je van stilte houd, misschien wat hdd racks? Zodat ze het geluid opvangen?

Processor is zeker een goede keuze. Niet veranderen. Je rand apparatuur is van goede qualiteit, en is zeker haar geld waard.

Denk wel aan de koeling van je videokaart. Ik durf niet precies te zeggen of deze veel geluid produceert, maar dat zullen de mede tweakers je wel kunnen adviseren.

• Mizitras
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
"enige suggesties?"

Nou, hoe uitgesproken wil je onze mening horen? Je systeem is toch goed en voldoet aan je eisen, dus ... waar wil je commentaar op?

Nou, een poging:
- Als je muziek gaat producen, waarom dan ook een dure videokaart erin? Mensen die al eens graag muziek luisteren, maar vooral gamen, vinden dat ook een rede om er een X-Fi kaart van Creative in te proppen van 200€. (Ik weet de prijs niet echt, maar je snapt het wel).
- Voor 2000€ koop je toch gewoon een PC of MAC met zowat een goed uitgebalanceerde inhoud, want echt low-end kan je der niet mee gaan lijkt me.
- Het scherm is bedrog, deze heeft een werkelijk contrast van 700 à 900:1. Even informeren en dat kom je zo tegen hoor. Blijft niettemin goed scherm, maar de marketing bij LG doet overuren en dat merk je eraan.
- Met dergelijk budget kan je beter kijken naar een Stacker Case of Lian Li case, en niet een Antec Sonata II met SmartPowerII voeding erin. Je krijgt je videokaart nooit degelijk gekoelt en het stoffilter vooraan de case is vreselijk om te verwijderen. De frontbay met USB en audio is 'buggy' en kan zelfs (bij een persoon waar ik het gaan maken ben) kortsluitingen veroorzaken -> kapotte USB poorten. Dat wil je niet.
- Koop isolatie bij de Brico, Gamma, Hubo
- Anti-slipmat vanuit de badkuip, leg die onder de case.

[ Voor 96% gewijzigd door Mizitras op 11-09-2006 23:41 ]

"the fucking alpha cpp compiler seems to fuck up the goddam type "LPITEMIDLIST", so to work around the fucking peice of shit compiler we pass the last param as an void *instead of a LPITEMIDLIST"

• OMX2000
  • Registratie: Januari 2001
  • Nu online

OMX2000

By any means necessary...

Ik zou als je muziek wilt maken met die pc eens rondkijken op verschillende fora's over de ervaringen met moederborden en cpu's. Ik weet dat bij bijv de nForce4 vanwege de implementatie van pciExpress de cpu belasting onnodig hoog is.

Dè developers podcast in je moerstaal : CodeKlets Podcast

• smvs
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
OMX2000 schreef op maandag 11 september 2006 @ 23:34:
Ik zou als je muziek wilt maken met die pc eens rondkijken op verschillende fora's over de ervaringen met moederborden en cpu's. Ik weet dat bij bijv de nForce4 vanwege de implementatie van pciExpress de cpu belasting onnodig hoog is.
Tis Intel on Intel.

• southfall
Bedankt voor de snelle reacties! :)
Eventueel kijken voor de Antec Sonata II ? Daar zit voeding bij in en is stil. JE CPU met een Scythe Mine koeler vervangen, en eventueel wat papst fans in je pc plaatsen om de airflow goed te maken.
Daarnaast omdat je van stilte houd, misschien wat hdd racks? Zodat ze het geluid opvangen?
Wat maakt die antec sonata II dan zo stil? kheb er nog niet echt voor opgezocht.
Is de redenering bij airflow: hoe meer hoe minder dat de koeler van de cpu moet draaien dus hoe minder geluid? papst fans zijn dat er langs de achterkant en zijkant? Maar die maken dan toch ook geluid?
Een andere koeler voor cpu? Is deze stiller dan de arctic die ik er ging insteken?
Van hdd racks heb ik nog niet gehoord. Ik dacht dat alles in een case zat. Zijn dat dan racks met rubber?
- Het scherm is bedrog, deze heeft een werkelijk contrast van 700 à 900:1. Even informeren en dat kom je zo tegen hoor. Blijft niettemin goed scherm, maar de marketing bij LG doet overuren en dat merk je eraan.
Dit wist ik wel, vergeten te vermelden. Het contrast, zonder hun speciale chip of zo die de helderheid en zo aanpast, is hetzelfde als alle andere lcd schermen in die categorie. Maar zelfs daarmee is de prijs vergeleken met wat je krijgt toch ongelofelijk? 280 euro, terwijl andere schermen in die categorie rond de 350-400 euro kosten en hogere reactiesnelheid.
- Koop isolatie bij de Brico, Gamma, Hubo
- Anti-slipmat vanuit de badkuip, leg die onder de case.
Khad daar al aan gedacht. Maar is dat "gezond". Is het dan de bedoeling dat je je pc helemaal inpakt? nee toch? de warmte moet toch wegkunnen? De mat is voor trillingen veronderstel ik.

Ik zoek vooral naar commentaar over:
- de stilte.
- Mss een paar gokjes hoelang die grafische kaart gaat meegaan; daarmee bedoel ik nieuwe spellen speelbaar in minimum normal kwaliteit. Ik ben geen hardcore gamer maar eerlijk gezegd is de voornaamste reden waarom ik nu upgrade omdat ik de games die nu uitkomen niet meer kan spelen op m'n laptop. Op de tweakers.net guide viel die 7900 GT 256 MB in de mid-end voor 270 euro.
Ik zou games ook willen spelen op de native resulutie anders gaat het lelijk worden vrees ik. In een magazine met review van beeldschermen las ik dat daar toch minstens een 7900 GT voor nodig was. Trouwens, die geforce 7900 GT past toch op het asus P5W DH deluxe moederbord ?
- wat hulp bij de keuze van moederbord want ik geraak aan al die features niet meer wijs.
(Ik ga wel ict doen maar van hardware ken ik niet veel, software is mijn ding. Maar het een kan niet zonder het ander eh :) )

• Mizitras
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
southfall schreef op dinsdag 12 september 2006 @ 01:06:
[...]

Khad daar al aan gedacht. Maar is dat "gezond". Is het dan de bedoeling dat je je pc helemaal inpakt? nee toch? de warmte moet toch wegkunnen? De mat is voor trillingen veronderstel ik.

Ik zoek vooral naar commentaar over:
- de stilte.
- Mss een paar gokjes hoelang die grafische kaart gaat meegaan; daarmee bedoel ik nieuwe spellen speelbaar in minimum normal kwaliteit. Ik ben geen hardcore gamer maar eerlijk gezegd is de voornaamste reden waarom ik nu upgrade omdat ik de games die nu uitkomen niet meer kan spelen op m'n laptop. Op de tweakers.net guide viel die 7900 GT 256 MB in de mid-end voor 270 euro.
Ik zou games ook willen spelen op de native resulutie anders gaat het lelijk worden vrees ik. In een magazine met review van beeldschermen las ik dat daar toch minstens een 7900 GT voor nodig was. Trouwens, die geforce 7900 GT past toch op het asus P5W DH deluxe moederbord ?
- wat hulp bij de keuze van moederbord want ik geraak aan al die features niet meer wijs.
(Ik ga wel ict doen maar van hardware ken ik niet veel, software is mijn ding. Maar het een kan niet zonder het ander eh :) )
Je kan voor een goede balans geluid/warmte altijd ISO-fix of ISO-top kopen. Alhoewel je misschien liefst de vervelende en zeurende geluiden verwijdert. En dan raad ik aan iets onder je case te doen, en eventueel je HD's stevig vast te maken, al dan niet, met een stukje rubber ertussen, zodat zij een deel van de vibraties omzetten in beweging dan wel in geluid (van andere zaken die gaan resoneren).
Grafische kaart kan ik je niet bij helpen, ik kan met een 6600 FEAR ook op 1024*768 spelen op een 19" CRT en ik schakel enkel soft shadows uit en merk geen wonderen van de AA-meer (tov lagere resoluties) als ik beweeg, dus... het spel speelt vlot.
Als de 7900GT PCI-express is, en dat moederbord ook een PCI-e slot heeft, ja dan past het erin.
- De moederbord 'features' komen onder andere namen bij andere fabrikanten ook voor, en de 'exclusieve' dingetjes zijn meestal wel zaken die ook enkel een paar mensen gebruiken.
(ik ken wel wat van hardware en software, maar in belgie is de enige it-opleiding meestal heel veel programmeren....en dat doe ik nu net niet zo graag. :-/ Ruilen?)

"the fucking alpha cpp compiler seems to fuck up the goddam type "LPITEMIDLIST", so to work around the fucking peice of shit compiler we pass the last param as an void *instead of a LPITEMIDLIST"

• southfall
Kheb de startpost geëditeerd met nieuwe bevindingen en enkele vragen waarmee ik nog zit

• southfall
Geen reply's :/ . Doe ik iets verkeerd? Kheb echt advies nodig.

• smvs
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
southfall schreef op maandag 11 september 2006 @ 23:27:
vragen
  • Welke alternatieven bestaan er voor de antec sonata? Daarmee bedoel ik dezelfde features en stilte maar ander uitzicht. Meer dan 200 euro voor voeding+case wil ik niet uitgeven.

Antec Solo of NSK serie. Vet strak. Solo is zonder voeding dus dan kun je die zelf kiezen.
  • Ik geraak er maar niet uit welke snelheid van geheugen ik moet nemen. Ik ga overclocken, ik denk tot 3 GHz, maar echt zwaar niet. Ik hoor mensen praten over snelheidsverhoudingen die moeten kloppen anders performance verlies. Welke PC???? moet ik dan nemen?

Barst van de info over op dit forum, zie faq, weet ik ook niet uit mijn hoofd.
  • Voor m'n backup opslagruimte van 500 GB dacht ik aan 2 x 250 GB in raid 0 mocht dit goedkoper uitkomen dan 1 schijf van 500 (met 8MB cache als dit bestaat). Alleen vertrouw ik raid niet zo direct. Ik hoor dat je voor sata schijven in raid een diskette nodig hebt, kan ik mijn norton 10 images nog restoren als die op een raid config staan zonder diskette?

RAID is sowieso geen backup, laat staan raid-0. Ga dus voor 1 schijf. Of gewoon voor twee van 250GB maar dan geen RAID.
  • Ik heb nog een Western Digital Caviar SE 200GB (7200rpm, 8MB - WD2000JB) ATA schijf liggen.
    Kan ik die nog gebruiken bij dit moederbord? Ik heb gezocht maar vind er niets over terug :?
    Kan ik nog zo'n schijf kopen en deze dan in raid0 zetten (met IDE dus)?
    Moeten schijven van hetzelfde model zijn om in raid te staan?

[b]Zie site mobo fabrikant over hoeveel IDE poorten er op dat bord zitten.[b]
  • Mijn bedoeling is om m'n toren onder m'n bureau te zetten voor minder geluid en meer plaats. Ik dacht dan van m'n muis,keyboard,midi controller langs een bay op de bureau aan te sluiten op usb.
    In de BBG staat er de Akasa Card Reader ALL-01BK. Deze heeft maar 2 usb poorten + audio die ik niet nodig heb + een lichtgevend display dat storend zal zijn vrees ik.
    - Wat ik er wel nuttig aan vind is het monitoren van de temperatuur. Maar ik dacht om daarvoor software te gebruiken. Maar wat dan als je ingame bezig bent? Kun je de temperatuur dan nog zien?

Sorry dat ik het zeg maar dat vind ik voor nerds. Als hij te warm wordt is sowieso je koeling niet goed geregeld zijn. Dit moet gewoon in orde zijn allemaal en dit moet je zeker weten zodat je met gerust hart een spelletje kan spelen. Bovendien is de CPU tegenwoordig beveiligd.

- In m'n zoektocht naar bays kwam ik op deze site terecht: http://www.koutech.com/proddisp.asp?category=FireWire%20and%20USB%20Combo
    Kan er iemand mij nog fabrikanten aanraden?

- Qua performance... blijft dit hetzelfde als je 1 usb poort split in 4 vergeleken met alle 4 direct gebruiken. Indien dit niet hetzelfde is, vertrekken er dan toch best 4 kabels naar de bay?

Nee dit wordt gedeeld maar je kunt je afvragen of performance nodig is bij een keyboard e.d. Maar wil je werkelijk die kabels via de voorkant van je PC aansluiten? Dat is toch geen porum. Op een beetje kast zitten sowieso USB aansluitingen aan de voorkant dus daarvoor heb je die bay niet nodig.
alvast bedankt voor de hulp

Verwijderd

Ik kan je alleen wat vertellen over het geheugen, de rest vind ik echt heel mooi eruit zien.
de fsb van de e6600 is 1066MHz. Als je een beetje deelt en vermenigvuldigt, kom je uit dat je pc4200 in dual-channel nodig hebt.

Van 2.4 naar 3 ghz is een overclock van 25%, bij de conroe kan dat alleen door je bussnelheid te verhogen dus 1066*1.25=1332.5 dit keer 8 is 10660 dat weer gedeeld door 2, want we gebruiken dual-channel is dus pc5300 om hem op 3 GHz te laten lopen. Het kan nog wel op andere manieren want je kunt je multiplier wel naar beneden scroeven. Maar je computer loopt gewoon het best als je processor's FSB synchroon loopt met je geheugen
Pagina: 1