Nu ik met m’n opleiding bachelor ICT start had ik graag een krachtige nieuwe desktop pc gehad naast m’n laptop om vlot mee te kunnen werken (programmeren vooral) op kot. Het beesje moet echter ook wat sporadisch gamen aankunnen. Ook hou ik mij al een aantal jaren bezig met trance muziek producen met fl studio dus de processor moet zeker krachtig zijn. Ik heb al een dure firewire audio interface dus een firewire poort moet aanwezig zijn. Vanwege het producen is het wenselijk dat de pc zo stil mogelijk is (ballans stil/krachtig dus).
Na wat opzoekwerk dacht ik aan hetvolgende systeem, ik heb me grotendeels laten inspireren door de best buy guide van september.
Moederbord: Asus P5W DH Deluxe, 975X of P5B deluxe
Ik weet niet goed wat te kiezen hierin. Het thermal fanless design interesseert mij wel. Ook de functie waar je je pc performance en daarmee stilte kunt regelen. Op m’n laptop gebruikte ik ook veel centrino hardware control bij opnames met m’n micro.
Processor: Intel Core 2 Duo E6600
Mensen hebben mij deze aangeraden. Kheb wel serieus wa cpu kracht nodig en heb ook wa geld maar of de prijs/kwaliteit dan wel nog goed zit weetk zo niet.
Videokaart: Geforce 7900 GT 256MB
Het beste van het beste van videokaart heb ik zeker niet nodig. En zeker ook nu niet, nu direct x 10 voor de deur staat. Ik twijfel tussen de 256 MB en de 512MB VRAM, testresulaten geven een duidelijke voorsprong voor 512 MB maar het rare is dat deze versie blijkbaar niet zo goed te verkrijgen is. 256 MB aan de andere kant zal waarschijnlijk ook nog wel goed genoeg zijn voor een 2 jaar hoop ik. Mijn bedoeling is om dan binnen 2 jaar een directx 10 kaart te kopen. Ik heb gelezen dat de kaart toch ook zwaar genoeg moet zijn om die resoluties van het 20” breedbeeld aan te kunnen.
Geheugen: 2x 1 GB Corsair
Na wat gelezen te hebben hier en daar schijnt asus moederborden best te werken met corsair of kingston.
processorkoeler: Arctic Cooling Freezer 7 Pro (Socket 775)
Harde schijven: Seagate Barracuda 7200.10, 250GB + Raptor WD740ADFD, 73 GB
+ een grote, trage, stille backupschijf van 500 GB
Raptor: voor OS + program files
Seagate: partitie voor games en partitie voor al m’n kritieke data
Schijf van 500GB: backup van kritieke data partitie en OS met norton ghost + niet kritieke data. Ik dacht een 320 GB WD 8 MB ofwel zet ik 2 250GB in raid0, zal mij waarschijnlijk goedkoper uitkomen?
Ik weet dat je een RAID config zou kunnen gebruiken voor backup. Maar ik zie daar niet direct het nut van in. Als ik backups terugzet is dat niet omdat een harde schijf faalt maar omdat het systeem niet meer stabiel werkt of omdat ik per ongeluk data verwijderd heb. Daarom gebruik ik ghost.
Voeding: een die erop past, voldoende wattage maar stil
DVD-RW: BenQ DW1655 16x (Dual-layer, LightScribe)
Of een Nec. Maakt mij niet zoveel uit
Muis: Logitech G5 Laser Mouse (USB) met draad
Beeldscherm: LG L204WT (20", 5ms, D-sub/DVI-D, Breedbeeld)
Ik dacht eerst aan de samsung syncmaster 205BW met z’n 6ms. Maar dan kwam ik op deze terecht. 2000:1 contrastratio, 5ms voor een lagere prijs. Ik vond het eerst verdacht maar na opzoekingswerk bleek het een zeer degelijk scherm te zijn. Ik neem breedbeeld zo heb ik meer overzicht terwijl ik programmeer of muziek maak in fl studio (wat met al z’n vensters soms een warboel is). Ook films kijken zal mooi zijn verwacht ik. Gamen ook indien de resolutie ondersteund wordt.
Keyboard: Microsoft Natural Ergonomic Keyboard 4000
Van de guide van September – workstation voor programmeurs gehaald.
Behuizing: maakt mij niet zoveel uit. Gewoon liefst zo stil mogelijk. Eventueel met rubber rond fans en harde schijf. Ik dacht aan een Antec sonata II of een Nexus Breeze of nog een andere. Ik vind de sonata II niet zo mooi, anders had ik niet getwijfeld. De nexus vind ik wat duur en heeft een misschien te speciaal ontwerp. Ik wil dat ie stil is en zo'n front bay heb ik niet nodig. Ik zal m'n pc toch onder m'n bureau zetten en een extra bay op m'n bureau
vragen
Na wat opzoekwerk dacht ik aan hetvolgende systeem, ik heb me grotendeels laten inspireren door de best buy guide van september.
Moederbord: Asus P5W DH Deluxe, 975X of P5B deluxe
Ik weet niet goed wat te kiezen hierin. Het thermal fanless design interesseert mij wel. Ook de functie waar je je pc performance en daarmee stilte kunt regelen. Op m’n laptop gebruikte ik ook veel centrino hardware control bij opnames met m’n micro.
Processor: Intel Core 2 Duo E6600
Mensen hebben mij deze aangeraden. Kheb wel serieus wa cpu kracht nodig en heb ook wa geld maar of de prijs/kwaliteit dan wel nog goed zit weetk zo niet.
Videokaart: Geforce 7900 GT 256MB
Het beste van het beste van videokaart heb ik zeker niet nodig. En zeker ook nu niet, nu direct x 10 voor de deur staat. Ik twijfel tussen de 256 MB en de 512MB VRAM, testresulaten geven een duidelijke voorsprong voor 512 MB maar het rare is dat deze versie blijkbaar niet zo goed te verkrijgen is. 256 MB aan de andere kant zal waarschijnlijk ook nog wel goed genoeg zijn voor een 2 jaar hoop ik. Mijn bedoeling is om dan binnen 2 jaar een directx 10 kaart te kopen. Ik heb gelezen dat de kaart toch ook zwaar genoeg moet zijn om die resoluties van het 20” breedbeeld aan te kunnen.
Geheugen: 2x 1 GB Corsair
Na wat gelezen te hebben hier en daar schijnt asus moederborden best te werken met corsair of kingston.
processorkoeler: Arctic Cooling Freezer 7 Pro (Socket 775)
Harde schijven: Seagate Barracuda 7200.10, 250GB + Raptor WD740ADFD, 73 GB
+ een grote, trage, stille backupschijf van 500 GB
Raptor: voor OS + program files
Seagate: partitie voor games en partitie voor al m’n kritieke data
Schijf van 500GB: backup van kritieke data partitie en OS met norton ghost + niet kritieke data. Ik dacht een 320 GB WD 8 MB ofwel zet ik 2 250GB in raid0, zal mij waarschijnlijk goedkoper uitkomen?
Ik weet dat je een RAID config zou kunnen gebruiken voor backup. Maar ik zie daar niet direct het nut van in. Als ik backups terugzet is dat niet omdat een harde schijf faalt maar omdat het systeem niet meer stabiel werkt of omdat ik per ongeluk data verwijderd heb. Daarom gebruik ik ghost.
Voeding: een die erop past, voldoende wattage maar stil
DVD-RW: BenQ DW1655 16x (Dual-layer, LightScribe)
Of een Nec. Maakt mij niet zoveel uit
Muis: Logitech G5 Laser Mouse (USB) met draad
Beeldscherm: LG L204WT (20", 5ms, D-sub/DVI-D, Breedbeeld)
Ik dacht eerst aan de samsung syncmaster 205BW met z’n 6ms. Maar dan kwam ik op deze terecht. 2000:1 contrastratio, 5ms voor een lagere prijs. Ik vond het eerst verdacht maar na opzoekingswerk bleek het een zeer degelijk scherm te zijn. Ik neem breedbeeld zo heb ik meer overzicht terwijl ik programmeer of muziek maak in fl studio (wat met al z’n vensters soms een warboel is). Ook films kijken zal mooi zijn verwacht ik. Gamen ook indien de resolutie ondersteund wordt.
Keyboard: Microsoft Natural Ergonomic Keyboard 4000
Van de guide van September – workstation voor programmeurs gehaald.
Behuizing: maakt mij niet zoveel uit. Gewoon liefst zo stil mogelijk. Eventueel met rubber rond fans en harde schijf. Ik dacht aan een Antec sonata II of een Nexus Breeze of nog een andere. Ik vind de sonata II niet zo mooi, anders had ik niet getwijfeld. De nexus vind ik wat duur en heeft een misschien te speciaal ontwerp. Ik wil dat ie stil is en zo'n front bay heb ik niet nodig. Ik zal m'n pc toch onder m'n bureau zetten en een extra bay op m'n bureau
vragen
- Welke alternatieven bestaan er voor de antec sonata? Daarmee bedoel ik dezelfde features en stilte maar ander uitzicht. Meer dan 200 euro voor voeding+case wil ik niet uitgeven.
- Ik geraak er maar niet uit welke snelheid van geheugen ik moet nemen. Ik ga overclocken, ik denk tot 3 GHz, maar echt zwaar niet. Ik hoor mensen praten over snelheidsverhoudingen die moeten kloppen anders performance verlies. Welke PC???? moet ik dan nemen?
- Voor m'n backup opslagruimte van 500 GB dacht ik aan 2 x 250 GB in raid 0 mocht dit goedkoper uitkomen dan 1 schijf van 500 (met 8MB cache als dit bestaat). Alleen vertrouw ik raid niet zo direct. Ik hoor dat je voor sata schijven in raid een diskette nodig hebt, kan ik mijn norton 10 images nog restoren als die op een raid config staan zonder diskette?
- Ik heb nog een Western Digital Caviar SE 200GB (7200rpm, 8MB - WD2000JB) ATA schijf liggen.
Kan ik die nog gebruiken bij dit moederbord? Ik heb gezocht maar vind er niets over terug
Kan ik nog zo'n schijf kopen en deze dan in raid0 zetten (met IDE dus)?
Moeten schijven van hetzelfde model zijn om in raid te staan? - Mijn bedoeling is om m'n toren onder m'n bureau te zetten voor minder geluid en meer plaats. Ik dacht dan van m'n muis,keyboard,midi controller langs een bay op de bureau aan te sluiten op usb.
In de BBG staat er de Akasa Card Reader ALL-01BK. Deze heeft maar 2 usb poorten + audio die ik niet nodig heb + een lichtgevend display dat storend zal zijn vrees ik.
- Wat ik er wel nuttig aan vind is het monitoren van de temperatuur. Maar ik dacht om daarvoor software te gebruiken. Maar wat dan als je ingame bezig bent? Kun je de temperatuur dan nog zien?
- In m'n zoektocht naar bays kwam ik op deze site terecht: http://www.koutech.com/proddisp.asp?category=FireWire%20and%20USB%20Combo
Kan er iemand mij nog fabrikanten aanraden?
- Qua performance... blijft dit hetzelfde als je 1 usb poort split in 4 vergeleken met alle 4 direct gebruiken. Indien dit niet hetzelfde is, vertrekken er dan toch best 4 kabels naar de bay?
[ Voor 27% gewijzigd door southfall op 25-09-2006 00:43 ]