Tempsensor kapot?

Pagina: 1
Acties:

• DnnSke
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 21:14
Ik post niet zo veel op GoT, maar hang er wel veel rond en aardig wat gelezen, geleerd en gezien kwa koeling en CM, dus was voor de vakantie ook maar voorbereid op de warmte en me pc ff goed gekoelt enzo.
De laatste weken had ik temps van eind 20 en begin 30 (dus paar graden boven kamertemp).
Vanaf een paar dagen terug echter (geen nieuwe installs, OC etc) zit de CPU temperatuur opeens tussen 39 en 45 de hele tijd :?

Ik al alles nagekeken in me kast en nieuwe koelpasta op me Zalman 9500 koeler gedaan, maar precies hetzelfde. En steeds ook dezelfde temps waarie naartoe schiet, al zet ik alles uit van processen e.d. schiet de temp bij 0% cpu gebruik toch steeds op en neer van dezelfde getallen (39, 43, 45, 53).

Op virussen en spyware is ook al gecontroleerd, en ik heb al geprobeerd alles te updaten, bios flashen, en bij OC van 3 GHz naar 3.41 GHz verandert er totaal niets in de temperaturen (ook niet stressed).

En ook al is het nog een aanvaardbare temperatuur, ik heb er niet voor niets geld in gestopt, om vervolgens weer stock-koeler temps te zien he :+

Dus dacht ik (zoals de TT vermeldt) dat de temperatuur sensor (WinBond) op mijn mobo wellicht semi-kapot is ofzo, en daarom mijn vraag na dat hele verhaal, is dat mogelijk dat die kapot is, of zijn er dingen die meer voor de hand liggen en wat kan ik eraan doen?

Systeemspecs

• Snippertje
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 21:27

Snippertje

Light up your life

Bij een OC van 3gig naar 3.41gig zonder vcore verhoging is het logisch dat de temp niet verandert. Verder kan ik je eigelijk ook niet helpen.

Discord kanaal: https://discord.gg/X3CqdTKd

• DnnSke
Ja VCore was wel verhoogt, van ca. 1,375 naar 1,425, niet veel dus, maar ik had het wel ff derbij kunnen zetten, maar het is al zo een heel verhaal :9

• Rone
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

Rone

Moderator Tweaking
Koelpasta moet je niet op de koeler doen, maar op de processor zelf. Goede kans dat je er nu teveel op hebt gedaan wat de hogere temperaturen verklaart. Daarnaast zijn de temperaturen buiten hoger vanwege het mooie weer, één plus één is twee :)

PC1: 9800X3D + RX 9070 XT || PC2: 5800X3D + RTX 3080 || Laptop: 7735HS + RTX 4060

• DnnSke
r00n schreef op maandag 11 september 2006 @ 23:07:
Koelpasta moet je niet op de koeler doen, maar op de processor zelf. Goede kans dat je er nu teveel op hebt gedaan wat de hogere temperaturen verklaart. Daarnaast zijn de temperaturen buiten hoger vanwege het mooie weer, één plus één is twee :)
Lol, ja ik heb het ook op de proc zelf gedaan, en niet teveel (complete theoriën en discussies over het rijstkorreltje en wel of niet uitsmeren gelezen ;) ) en hij geeft nu aan zelfs snachts warmer te zijn dan toen de hittegolf was :|

Gewoon zo raar dat bij 100% open zetten van alle koelers de cpu nu niet 28 ofzo idle haalt maar vnl 45 :?

• DnnSke
Op het plaatje kun je zien dattie binne korte tijd alleen maar op en neer springt tussen steeds dezelfde temperaturen (43, 45, 53), terwijl dit normaal gewoon slechts verschilt met een paar graden bij minimaal cpu gebruik.
Misschien dat dit het wat duidelijker maakt waarom ik het zo vaag vind :+

Afbeeldingslocatie: http://www.keijdenerkoerier.nl/upload/cputemp.jpg

Vnl wil ik weten of het überhaupt aan de sensor kan liggen? (de temp van het moederbord geeftie wel nog normaal weer)

• Edwin van Cleef
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 23-11-2025

Edwin van Cleef

Werk veilig of werk niet

Mijn oude p4 northwood heeft exact het zelfde probleem.
Een oc van 2.4 naar 2.7 ging probleemloos en later was een oc naar 2.5 al teveel gevraagd en resulteerde in crashes.

Terwijl ik aan de setup niets veranderd had en alle stof uit mijn pc verwijderd had.

computer voor alle werkzaamheden

• DnnSke
:(
achja binnekort toch weer eens tijd voor nieuwe proc + mobo :9
deze is een prescott dus genereert zowiezo al veel warmte, nieuwe proc zal wel een betere Pentium D worden.

[ Voor 50% gewijzigd door DnnSke op 13-09-2006 19:23 ]

Pagina: 1