[zelfbouw] NAS i/o controller voor ide/sata

Pagina: 1
Acties:
  • 725 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• TheRebell
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 26-02 22:47
Avond,

voor een zelfbouw projectje ben ik van plan (mits mogelijk) om een eigen NAS te bouwen. Het is dus niet de bedoeling om een pc om te dopen naar network storage doos maar om zelf iets te maken.

Het probleem is eigenlijk met maken van de interfaces van de netwerk aansluiting aan de ene kant naar IDE/SATA aan de andere kant. Op het net weet ik zeker dat er wel iets moet staan alleen (te?) goed verstopt. Ik heb zelf ook eens wat bestaande NAS oplossingen gesloopt (Netgear box, Freecom, lacie, etc) om eens te kijken wat er zoal in zit. Helaas zit er in de ene box bijna niets (bv netgear) en zit de andere bijna vol met chips (bv lacie).

De bedoeling is om een behuizing van een apparaat (bv een oude cd speler) om te bouwen naar een NAS systeem zonder meuk als web,ftp,galleries en nog meer onzin. Het moet gewoon een (share) NAS oplossing zijn.
Heeft er iemand PCB layouts of waar je deze kunt vinden cq verkrijgen?

Evt gaat het ebeuren nog later wel worden uitgebreid qua functionaliteiten dmv wat embedded sw.

• Shuriken
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 27-02 11:54

Shuriken

Life is all about priorities

Volgens mij hoort die meer thuis in Electronica.

Daarnaast lijkt het me ondoenlijk dit zelf in elkaar te knutselen. Je zult ten eerste een processor moeten hebben. Iets in de trend van een ARM ofzo. Daarnaast heb je uiteraard een Netwerk chip nodig.

Nu is het zo dat beide niet heel makkelijk te solderen te zijn. Vervolgens moet je dan nog de software in elkaar sleutelen.

Wellicht dat dit topic je wat opweg helpt? Routerhacking

Daar zit al alle logica in. En dan hoef je alleen maar op de USB poort een harddisk te hangen.

I rather have a bottle in front of me, then a frontal lobotomie

• TheRebell
Ik wist even niet in welk topic hij hoort maar heeft met opslag te maken en met i/o dus vandaar dat ik hem hier gepost had.

Als ik sommige apparaten opensloopmaak dan zit daar soms bar weinig aan onderdelen in dus dat moet misschien wel lukken lijkt mij.
Kant en klare boardjes mogen natuurlijk ook (zonder behuizing etc)

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 27-02 12:30
Met alle respect, maar zelf maken (als in opbouwen, solderen, programmeren) zal je niet lukken, of toch zeker niet met een beetje snelheden.
Via bordje, is dat niet iets? Gooi er een of ander linux versie op met samba, en daar heb je je nas.
Minder haalbaar: misschien ken je iemand die bij een bedrijf werkt waar ze zo'n NAS doosjes in elkaar steken, en kan je via hem aan zo'n printje geraken, of vind je op ebay een nas met kapotte behuizing voor niet veel geld :?

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• TheRebell
Hmm, waarschijnlijk niet erg goed haalbaar dus om te doen :(
Ik heb nog iemand rondlopen die PCB's maakt die ook aan het kijken was om zoiets stap-voor-stap te maken (per interface) alleen of dat gaat lukken is dus ook de vraag.

Vrienden bij een NAS-doosjes-bedrijf heb ik helaas niet, en die Via boordjes geven ze ook niet weg. Misschien dat het alsnog maar zoiets moet gaan worden...

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 22:30

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Het is echt niet zo dat je wat chips op een printplaat kunt gooien en dat je dan opeens een NAS-apparaat hebt. Je kunt ervan uitgaan dat alle apparaten bepaalde software (bijv. een aangepaste Linux-kernel met eigen management software om shares te beheren) op een generieke processor draaien (bijv. MIPS of ARM). Als je dit na wilt bouwen kun je het beste een compact x86 systeem in elkaar sleutelen en iets met Linux gaan doen.

• Japidoff
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 16-01 18:20
in je profiel staat dat je TI gedaan hebt...

dan zou je moeten weten dat dingen als een IDE/SATA interface of een TCP/IP stack niet tof is om te maken (imo)

gang is alles

• TheRebell
natuurlijk weet ik wel wat het niet een 'avond projectje' zou worden (wat ook niet de bedoeling was).
Om het eea te regelen qua aansturing etc komt SW kijken, alleen had ik niet zo'n idee wat het precies zou zijn dus vandaar mijn vraag. Voornamelijk naar uitgeklede boardjes die dit al kunnen....

En of iets nu tof is of niet, dat maakt het niet minder uitdagend ;)
Pagina: 1