| Inleiding |
| Algemene gebruiksdoeleinden: • CAD (SolidWorks) voor school en persoonlijk gebruik. Geen ontiegelijk zware constructies • Foto/video bewerking • Old-skool games (diablo II, GTA 3, etc) • Lichtjes overclocken • The usual stuff Ik zweer bij Intel (of AMD Budget ligt rond de 1400-1500 euro, zeker niet hoger dan 1500. |
| Gekozen onderdelen |
[u]"Main"onderdelen[/url] • 1GB x 2 (2GB) PC5400 DDR2 CL4 (Corsair) of 1GB x 2 (2GB) PC6400 DDR2 CL5 (Corsair) Ben er nog niet helemaal aan uit. AMD (AM2) X2-familie eet 400MHZ clock, met een MP van 10-13. Echter is het zo gebleken dat een sneller geheugen betere preformance geeft bij dezelfde clock. Is PC6400 overkill? Als ik een X2 4000+ op 2,0GHZ neem wil ik hem ongeveer naar de 2,6 tillen, zodat hij gelijk komt te lopen met de 5200+. Is het preformanceverschil die €50 extra waard? edit: Wordt dus de PC5400-variant, is goed genoeg voor een lichte overclock Prijs: €245 • AMD Athlon 64 X2 4000+ Ik heb alvast besloten dat ik 2x1MB L2-cache wil, dus kom ik automatisch uit op de X2 4000+ of 4400+, de 4800+ (en de 5200+) liggen een beetje boven het budget. Ik heb cool-prices gemaild of ze de 4000+ binnenkort nog verwachten (bij andere webshops is hij niet op voorraad of EOL edit: Wordt dus de 4400+, cool-prices heeft gemaild dat de 4000+ EOL is Prijs: €215 • DFI Lanparty UT nF590SLI-M2R/G Ik heb voor DFI gekozen omdat deze bekend staan om hun stabiliteit en omdat ze zich al eerder hebben bewezen als goede overclock-bordjes. Ik wil per definitie gaan werken met nVidea kaarten, maar niet zo zeer in SLI. Hier kom ik later op terug, en dan begrijp je waarschijnlijk wel waarom 2x full speed x16 slots wel een voordeel is. Prijs: €220 • Seagate Barracuda 7200.10 320GB (16MB SATA-II) Schijnt de snelste reeks schijven op het moment te zijn, voor een schappelijke prijs. 'nuff said. Prijs: €90 • XFX GeForce 6600 GT 128MB Voor nu wil ik een mid-range/low-end videokaart omdat ik A. niet alle games op high hoef te spelen en B ik alleen maar wat meer old-skool games wil gaan spelen. Ik draai nu op een of andere 64MB videokaart geloof ik. Het is iig een enorm bout-ding, bij GTA2 heb ik zelfs lag! Het is dus hoe dan ook een vooruitgang. Na verloop van tijd wil ik er een DX10 kaart bij prikken, maar deze kan nog wel wachten tot na Q1-2007. Ik draai dan dus 2 videokaarten, 1 om op te gamen en de andere om overzicht te houden op het desktopgebeuren (zodat de resolutie niet verspringt op mn 2e scherm als ik ga gamen). Ik heb toch een videokaart over dus waarom zal ik hem niet gebruiken? Tegen de tijd dat DX10 uit is is dit ding geen ene drol meer waard dus voor dat geld kan ik hem net zo goed zelf houden. Prijs: €100 • Antec NeoHE 500W Schijnt een goed rendement te hebben, reviews zijn er ook over te spreken. Modulair, gesleeved en stille fans. Genoeg om mij te overtuigen. Ik betwijfel alleen of 500W overkill is? Prijs: €95 "Side"onderdelen • BenQ DW1655 (2x) Komt goed naar voren in reviews en ondersteund dual-layer en lightscribe. Zelf heb ik ook een goed gevoel bij het merk BenQ. Er zijn echter verschillende revisies te verkrijgen, is bulk hetzelfde als bij processors boxed is, of is bulk gelijk aan tray? (Dan weet ik welke ik niet moet nemen Prijs: €35 • BenQ FP71GX (17") Goedkoopste scherm van een bekend merk dat ik kon vinden. Specs boeien niet zo heel veel voor dit scherm, het is meer bedoeld als side-panel (achtergrondgebeuren bijhouden, verzamelplaats voor toolboxen enzo). Later wil ik een goed 19" scherm erbij kopen (tegen de tijd dat er een DX10 kaart bij wordt geplugd). Prijs: €145 • Aerocool Powerpanel Na een lange zoektocht naar een fatsoenlijke all-in-one frontpanel ben ik uitgekomen op dit stukje techniek, heeft alleen geen floppy, maar wie gebruikt er anno 2006 nou nog floppies? Prijs: €30 • Vantec NXP-305 Simpele WYSIWYG fancontroller. Mooi uiterlijk, past goed bij de kast, kan van 0W tot 18W ondersteunen. Gekozen voor de 305 omdat de 301 een groene rand om de knoppen heeft, de 205 alleen in het zwart te verkrijgen is, de 201 van 13W tot 18W support en de 101 maar 1 draaiknop heeft. Vantec was trouwens ook een van de weinigen met KIS-fanregelaars. Prijs: €35 • Zalman CNPS9500 AM2 Dit was de enige fatsoenlijke (en fatsoenlijk verkrijgbare) AM2 koeler. Desnoods monteer ik er wel een stille Papst fan op als hij teveel geluid mocht maken. Prijs: €40 • Arctic Cooling NV Silencer 6 (Rev. 2) De PRS-reviews zijn er over te spreken, past op de kaart die ik erbij wil gaan nemen en levert redelijk goede koelprestaties. Ik heb voor deze kaart gekozen omdat hij A de warme lucht gelijk de kast uit blaast en B érrug goedkoop is (zijn we nou hollander of niet? • Thermaltake Shark Mooie kast, gróóte kast en niet al te duur. Ik heb ook gekeken naar de TT Armor en de TT Tsunami, maar de TT Armor vond ik er iets té gaatjes uitzien en de TT Tsunami was mijn keus totdat mijn oog op de TT Shark viel. Degelijkheid van de kast is niet zo erg van belang, hij staat op mn kamer, en staat er nog steeds, en staat er nog meer, en nog meer, en nog meer, etc etc. Prijs: €120 • OCZ Rally 2 Flash Memory Drive 1GB (USB 2.0) Altijd handig zo'n USB stick. Heb verschillende stickies vergeleken, maar deze heeft de beste preformance qua lees-/schrijf-/doorvoersnelheid, en is niet eens zo duur. Prijs: €25 Totaalprijs: Ongeveer €1390 |
| Slot/conclusie/vragen/etc |
| Bij een aantal producten heb ik wat vragen neergedumpt, maar hetgeen waar ik het meeste mee zit is het volgende: • Geheugen; PC5400 of PC6400? • CPU: Ik stap over vanuit een Athlon XP@1,25GHz; zo'n C2D is toch niet écht nodig? • Voeding; Met oog op de toekomst, zal ik hier genoeg aan hebben of is dit echt té dikke overkill? Bij voorbaat dank dat je de moeite hebt genomen om tot dit punt te komen, een nuttig antwoord zou handig zijn maar is niet verplicht |
EDIT: Geheugen wordt waarschijnlijk PC5400, omdat hiermee toch wel wat lichte overclockjes mee gedaan kunnen worden en omdat dit een STUK goedkoper is dan PC6400.
Processor wordt de X2 4400+, omdat de 4000+ nergens meer fatsoenlijk te verkrijgen is voor de recente prijzen.
[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 12-09-2006 17:04 ]