Toon posts:

Nieuwe PC: CAD/Multimedia/Games

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Inleiding
Algemene gebruiksdoeleinden:
• CAD (SolidWorks) voor school en persoonlijk gebruik. Geen ontiegelijk zware constructies
• Foto/video bewerking
• Old-skool games (diablo II, GTA 3, etc)
• Lichtjes overclocken
• The usual stuff

Ik zweer bij Intel (of AMD :? iig ik heb het niet op Intel), omdat ik het te "zakelijk" aan voel. Als ik op mn eigen computer zit te werken (AMD) heb ik een lousy feeling, als ik op mn pa's computer/ma's laptop/school computer werk heb ik een wat strenger gevoel, alsof alles moet volgens de regels. Kan aan mij liggen maar ik neem bij voorbaat dus al geen Intel. Daarnaast komt dat games liever AMD hebben (hadden, tot de C2D, die weer zo de vuilnis in kan als AMD met zn K8L of 4x4 komt).

Budget ligt rond de 1400-1500 euro, zeker niet hoger dan 1500.
Gekozen onderdelen

[u]"Main"onderdelen[/url]
• 1GB x 2 (2GB) PC5400 DDR2 CL4 (Corsair) of 1GB x 2 (2GB) PC6400 DDR2 CL5 (Corsair)
Ben er nog niet helemaal aan uit. AMD (AM2) X2-familie eet 400MHZ clock, met een MP van 10-13. Echter is het zo gebleken dat een sneller geheugen betere preformance geeft bij dezelfde clock. Is PC6400 overkill? Als ik een X2 4000+ op 2,0GHZ neem wil ik hem ongeveer naar de 2,6 tillen, zodat hij gelijk komt te lopen met de 5200+. Is het preformanceverschil die €50 extra waard?
edit:
Wordt dus de PC5400-variant, is goed genoeg voor een lichte overclock

Prijs: €245

• AMD Athlon 64 X2 4000+
Ik heb alvast besloten dat ik 2x1MB L2-cache wil, dus kom ik automatisch uit op de X2 4000+ of 4400+, de 4800+ (en de 5200+) liggen een beetje boven het budget. Ik heb cool-prices gemaild of ze de 4000+ binnenkort nog verwachten (bij andere webshops is hij niet op voorraad of EOL :? ), als ze hem niet binnen krijgen neem ik de 4400+
edit:
Wordt dus de 4400+, cool-prices heeft gemaild dat de 4000+ EOL is

Prijs: €215

• DFI Lanparty UT nF590SLI-M2R/G
Ik heb voor DFI gekozen omdat deze bekend staan om hun stabiliteit en omdat ze zich al eerder hebben bewezen als goede overclock-bordjes. Ik wil per definitie gaan werken met nVidea kaarten, maar niet zo zeer in SLI. Hier kom ik later op terug, en dan begrijp je waarschijnlijk wel waarom 2x full speed x16 slots wel een voordeel is.
Prijs: €220

• Seagate Barracuda 7200.10 320GB (16MB SATA-II)
Schijnt de snelste reeks schijven op het moment te zijn, voor een schappelijke prijs. 'nuff said.
Prijs: €90

• XFX GeForce 6600 GT 128MB
Voor nu wil ik een mid-range/low-end videokaart omdat ik A. niet alle games op high hoef te spelen en B ik alleen maar wat meer old-skool games wil gaan spelen. Ik draai nu op een of andere 64MB videokaart geloof ik. Het is iig een enorm bout-ding, bij GTA2 heb ik zelfs lag! Het is dus hoe dan ook een vooruitgang. Na verloop van tijd wil ik er een DX10 kaart bij prikken, maar deze kan nog wel wachten tot na Q1-2007. Ik draai dan dus 2 videokaarten, 1 om op te gamen en de andere om overzicht te houden op het desktopgebeuren (zodat de resolutie niet verspringt op mn 2e scherm als ik ga gamen). Ik heb toch een videokaart over dus waarom zal ik hem niet gebruiken? Tegen de tijd dat DX10 uit is is dit ding geen ene drol meer waard dus voor dat geld kan ik hem net zo goed zelf houden.
Prijs: €100

• Antec NeoHE 500W
Schijnt een goed rendement te hebben, reviews zijn er ook over te spreken. Modulair, gesleeved en stille fans. Genoeg om mij te overtuigen. Ik betwijfel alleen of 500W overkill is?
Prijs: €95

"Side"onderdelen
• BenQ DW1655 (2x)
Komt goed naar voren in reviews en ondersteund dual-layer en lightscribe. Zelf heb ik ook een goed gevoel bij het merk BenQ. Er zijn echter verschillende revisies te verkrijgen, is bulk hetzelfde als bij processors boxed is, of is bulk gelijk aan tray? (Dan weet ik welke ik niet moet nemen :9 )
Prijs: €35

• BenQ FP71GX (17")
Goedkoopste scherm van een bekend merk dat ik kon vinden. Specs boeien niet zo heel veel voor dit scherm, het is meer bedoeld als side-panel (achtergrondgebeuren bijhouden, verzamelplaats voor toolboxen enzo). Later wil ik een goed 19" scherm erbij kopen (tegen de tijd dat er een DX10 kaart bij wordt geplugd).
Prijs: €145

• Aerocool Powerpanel
Na een lange zoektocht naar een fatsoenlijke all-in-one frontpanel ben ik uitgekomen op dit stukje techniek, heeft alleen geen floppy, maar wie gebruikt er anno 2006 nou nog floppies? :+
Prijs: €30

• Vantec NXP-305
Simpele WYSIWYG fancontroller. Mooi uiterlijk, past goed bij de kast, kan van 0W tot 18W ondersteunen. Gekozen voor de 305 omdat de 301 een groene rand om de knoppen heeft, de 205 alleen in het zwart te verkrijgen is, de 201 van 13W tot 18W support en de 101 maar 1 draaiknop heeft. Vantec was trouwens ook een van de weinigen met KIS-fanregelaars.
Prijs: €35

• Zalman CNPS9500 AM2
Dit was de enige fatsoenlijke (en fatsoenlijk verkrijgbare) AM2 koeler. Desnoods monteer ik er wel een stille Papst fan op als hij teveel geluid mocht maken.
Prijs: €40

• Arctic Cooling NV Silencer 6 (Rev. 2)
De PRS-reviews zijn er over te spreken, past op de kaart die ik erbij wil gaan nemen en levert redelijk goede koelprestaties. Ik heb voor deze kaart gekozen omdat hij A de warme lucht gelijk de kast uit blaast en B érrug goedkoop is (zijn we nou hollander of niet? :+ ).

• Thermaltake Shark
Mooie kast, gróóte kast en niet al te duur. Ik heb ook gekeken naar de TT Armor en de TT Tsunami, maar de TT Armor vond ik er iets té gaatjes uitzien en de TT Tsunami was mijn keus totdat mijn oog op de TT Shark viel. Degelijkheid van de kast is niet zo erg van belang, hij staat op mn kamer, en staat er nog steeds, en staat er nog meer, en nog meer, en nog meer, etc etc.
Prijs: €120

• OCZ Rally 2 Flash Memory Drive 1GB (USB 2.0)
Altijd handig zo'n USB stick. Heb verschillende stickies vergeleken, maar deze heeft de beste preformance qua lees-/schrijf-/doorvoersnelheid, en is niet eens zo duur.
Prijs: €25

Totaalprijs: Ongeveer €1390
Slot/conclusie/vragen/etc
Bij een aantal producten heb ik wat vragen neergedumpt, maar hetgeen waar ik het meeste mee zit is het volgende:
• Geheugen; PC5400 of PC6400?
• CPU: Ik stap over vanuit een Athlon XP@1,25GHz; zo'n C2D is toch niet écht nodig?
• Voeding; Met oog op de toekomst, zal ik hier genoeg aan hebben of is dit echt té dikke overkill?

Bij voorbaat dank dat je de moeite hebt genomen om tot dit punt te komen, een nuttig antwoord zou handig zijn maar is niet verplicht :+

EDIT: Geheugen wordt waarschijnlijk PC5400, omdat hiermee toch wel wat lichte overclockjes mee gedaan kunnen worden en omdat dit een STUK goedkoper is dan PC6400.

Processor wordt de X2 4400+, omdat de 4000+ nergens meer fatsoenlijk te verkrijgen is voor de recente prijzen.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 12-09-2006 17:04 ]

Verwijderd

Als ik jou was zou toch ik voor conroe gaan, betere prijs/prestatie en energie zuinig. Ook het bekende mobo dat hierbij 'hoort' zou ik erbij doen (zie de meeste andere pc topics).
Daarnaast komt dat games liever AMD hebben (hadden, tot de C2D, die weer zo de vuilnis in kan als AMD met zn K8L of 4x4 komt).
Hier ga ik overigens totaal niet mee akkoord. Conroe is heel wat nieuws (zie google voor benchmarks als je wilt). Hoezo 'vuilnis', maar waarom wacht je niet op K8L/4x4 als je die beter vindt?

[ Voor 52% gewijzigd door Verwijderd op 11-09-2006 21:54 . Reden: Overklokmeester is Biostar TForce P965 Deluxe ]

• Bartjuh
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Bartjuh

Hej

Verwijderd schreef op maandag 11 september 2006 @ 21:51:
Als ik jou was zou toch ik voor conroe gaan, betere prijs/prestatie en energie zuinig.
Maar nog niet zo zuinig als een EE athlon64 ;)

Intel (conroe) heeft een betere prijs/prestatie vanaf 180 euro ( de 6300 ). Lager, heeft AMD een betere prijs/prestatie in mijn ogen. 3800+ x2 is een mooie proc voor rond de 130.

Ik wacht een beetje opdat AMD met prijzen voor hun snellere x2's gaat dalen. En de 3600+ x2 is ook interessant.... als hij een keer leverbaar wordt... :?

[ Voor 15% gewijzigd door Bartjuh op 11-09-2006 22:12 ]

Verwijderd

Topicstarter
AMD/Intel heb ik voor mezelf al besloten, als ik voor een Intel ga neem ik een C2D E6600, maar die zijn 300 euro. De E6400 komt qua prijsklasse in de buurt van de X2 4400+, heeft ook ongeveer dezelfde clocksnelheid en heeft hetzelfde MB L2 cache. Dan ga ik liever voor de AMD. Intel heeft nog steeds niet meer IPC dan AMD, hoewel het wel een stuk is opgeschoefd bij intel.

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 12-09-2006 08:03 ]

Verwijderd

Topicstarter
Schaamteloze kick :$

• frankvdtillaart
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21-08-2025
Netjes 24 gewachte, hoezo schaamteloos! ;)

Voeding: Overkill, geen zware videokaart, maar een enkele harde schijf, etc. Bovendien neem je niet de meest energie-vretende processor. (Maar als je wat over wilt houden, ga je gang!)

En ook ik zal zeggen dat je voor de Conroe moet gaan. Zoals je zelf al aangeeft bij zo ongeveer alle onderdelen, ga je 100% op je gevoel af. Kijk toch nog een keer naar de benchmarks, en laat je verstand spreken zou ik zeggen. ;)

Happy Blessings <3

• smvs
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 11 september 2006 @ 21:40:
Ik zweer bij Intel (of AMD :? iig ik heb het niet op Intel), omdat ik het te "zakelijk" aan voel. Als ik op mn eigen computer zit te werken (AMD) heb ik een lousy feeling, als ik op mn pa's computer/ma's laptop/school computer werk heb ik een wat strenger gevoel, alsof alles moet volgens de regels. Kan aan mij liggen maar ik neem bij voorbaat dus al geen Intel.
Wat bedoel je in vredesnaam?

[ Voor 10% gewijzigd door smvs op 13-09-2006 08:40 ]

• djangoster
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 10-08-2024

djangoster

Mista D

smvs schreef op woensdag 13 september 2006 @ 08:40:
[...]

Wat bedoel je in vredesnaam?
Dat vraag ik me ook af... En waarom 2 GB geheugen en dan een prutvideokaart van 128 mb? Je wilde toch ook video's bewerken? En CAD tekenen? Denk je dat je daar geen goede videokaart voor nodig hebt? :? 7(8)7

<--Een vreemde één in de bite--> Life is not as easy as most people live it....

Verwijderd

djangoster schreef op woensdag 13 september 2006 @ 08:46:
[...]

Dat vraag ik me ook af... En waarom 2 GB geheugen en dan een prutvideokaart van 128 mb? Je wilde toch ook video's bewerken? En CAD tekenen? Denk je dat je daar geen goede videokaart voor nodig hebt? :? 7(8)7
in principe niet nee.Het bewerken van video's heeft te maken mer je HDD, CPU en geheugen, niks met 3D acceleratie, een8mb kaartje zou al voldoende moeten zijn. Voor 2D-CAD (autoCAD bijv) is 3D acceleratie niet nodig. Solidworks daarintegen kan best baat hebben bij een OpenGL ondersteunende videokaart, waarbij je kan kiezen uit de consumer (Geforece en Radeon) en de professionele series (Nvidia Quadro, Ati FireGL). Voor de consumer kaartjes zou ik voor Nvidia gaan, deze hebben betere OpenGL ondersteuning. Maar de TS zegt waarschijnlijk geen zware Solidworks modellen te gaan gebruiken, dus een instap videokaartje is meer dan genoeg.

Verwijderd

Topicstarter
Quadro's beginnen bij 200 euro, dat vind ik een beetje veel voor een kaartje dat alleen kan 3D-renderen. Games hebben er namelijk vrij weinig baat bij, daarom heb ik liever een geForce. Ik heb mijn oog laten vallen op de XFX 6800 XT, dit is een relatief goedkope videokaart met 512MB videogeheugen. Hij is overigens maar 50 euro duurder dan de 6600GT. De volgende kaart met 512MB videogeheugen loopt al tegen de 200 euro aan, wat boven mijn budget is.

Verwijderd

Idd CD2 is niet duurder als wat je nu hebt en die performance is merkbaar!

koop een e6600 = 310 euro ipv 250
maaar.....

Dan neem je als mobo een bvb. een asus P5B met nieuwste 965 chip, 975 is ouder (wat overigens veel mensen niet weten O-) )

De Deluxe Is 160 ipv. 210 voor die dfi, en asus is ook stabiel :*)
Overklokken met de P5B is ook geen probleem heb mijn deluxe met e6600 'drop op 3,3 hangen

Aangezien je toch niet veel gaat overklokken moet dat genoeg zijn 8)

Dan ben je weer quitte met de centen....

ennuuh, die CD2 gebruikt nog minder stroom dus dan is die NEOHÉ voeding helemaal overkill!!!

Pak dan bvb. de Antec Smartpower 2.0 400wat o.i.d.

Bespaart weer 50 euro en dat ding draait in mijn 2de pc onhoorbaar! _/-\o_
Zit overigens een Nvidia 7950GX2 in en geen vuiltje aan de lucht dussss power zat :z

Verwijderd

Topicstarter
Heb al naar de Conroe gekeken, zou wel een E6600 leuk vinden maar dan wel met een Abit AW9D(max) bordje ernaast. Nadeel van dat ding is dan weer dat het maar 1 PCI slot heeft, en dus nagenoeg afvalt.

EDIT: Die DFI Infinity 975X/G ziet er anders ook wel leuk uit, echter is de look van dat bord nogal saai :O

[ Voor 37% gewijzigd door Verwijderd op 13-09-2006 22:00 ]

Verwijderd

Idd de lanparty moet nog komen..... had al een cheap ass asrock bordje gekocht toen ik mijn e6600 binnen had 10 augustus maar toen dat ding er iets van 25 augustus nog niet was toch maar een P5B deluxe gekocht....
Waarom Abit Performance/stabiliteit is toch niet beter lijkt mij als bij de asus :?

• Bartjuh
  • Niet online

Bartjuh

Hej

Verwijderd schreef op woensdag 13 september 2006 @ 21:33:
Quadro's beginnen bij 200 euro, dat vind ik een beetje veel voor een kaartje dat alleen kan 3D-renderen. Games hebben er namelijk vrij weinig baat bij, daarom heb ik liever een geForce. Ik heb mijn oog laten vallen op de XFX 6800 XT, dit is een relatief goedkope videokaart met 512MB videogeheugen. Hij is overigens maar 50 euro duurder dan de 6600GT. De volgende kaart met 512MB videogeheugen loopt al tegen de 200 euro aan, wat boven mijn budget is.
psssssttt. Klein tipje ; Koop 2de hands een 6800GT of Ultra, en mod deze naar een quadro fx4000 ... heb ik ook gedaan...

O-)

Verwijderd

MOd, bedoel je daarmee flash???

of moeten we aant solderen??? :*)

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op woensdag 13 september 2006 @ 22:08:
Idd de lanparty moet nog komen..... had al een cheap ass asrock bordje gekocht toen ik mijn e6600 binnen had 10 augustus maar toen dat ding er iets van 25 augustus nog niet was toch maar een P5B deluxe gekocht....
Waarom Abit Performance/stabiliteit is toch niet beter lijkt mij als bij de asus :?
Ik heb het ook al niet zo op Asus :$
Verwijderd schreef op donderdag 14 september 2006 @ 04:01:
MOd, bedoel je daarmee flash???

of moeten we aant solderen??? :*)
Softmodden, hardware van Quadro/Geforce was tot de Geforce 7-serie hetzelfde. (Toch? :9 )

[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 14-09-2006 07:44 ]

Verwijderd

Topicstarter
Over die processor: Een PSV-supporter gaat ook niet naar een Ajax-wedstrijd kijken (tenzij het Ajax vs PSV is, maar dan zit hij nog steeds op de PSV-tribune).

K zou ook nog graag tips/opmerkingen willen over de rest van het systeem, k heb nu 15 replies met "NEEM C2D MAN! :9 :9 :9 "

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 15-09-2006 09:42 . Reden: Schop ]

• smvs
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 15 september 2006 @ 09:39:
K zou ook nog graag tips/opmerkingen willen over de rest van het systeem, k heb nu 15 replies met "NEEM C2D MAN! :9 :9 :9 "
Dat kan er natuurlijk ook mee te maken hebben dat dat voor jou domweg de beste optie is.

• svajax
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 06-04-2022
Ik zou een E6600 nemen met een Asrock ConroeXfireEsata2, maar alleen als je niet gaat overklokken. Ik heb die Asrock zelf ook, en hij doet het perfect. Geen mankementen, en hij ondersteund ook nog RAID. Alleen kun je er niet goed mee overklokken, dat is wel een nadeel, maar als je dat toch niet gaat doen, valt dat nadeel weg.

Verwijderd

Topicstarter
svajax schreef op vrijdag 15 september 2006 @ 20:57:
Ik zou een E6600 nemen met een Asrock ConroeXfireEsata2, maar alleen als je niet gaat overklokken. Ik heb die Asrock zelf ook, en hij doet het perfect. Geen mankementen, en hij ondersteund ook nog RAID. Alleen kun je er niet goed mee overklokken, dat is wel een nadeel, maar als je dat toch niet gaat doen, valt dat nadeel weg.
PC6400/5400 geheugen nemen als je niet gaat overclocken, is dat niet een beetje HEEL ERG dikke overkill? 8)7

• Bartjuh
  • Niet online

Bartjuh

Hej

Verwijderd schreef op donderdag 14 september 2006 @ 07:43:
[...]
Ik heb het ook al niet zo op Asus :$

[...]
Softmodden, hardware van Quadro/Geforce was tot de Geforce 7-serie hetzelfde. (Toch? :9 )
Nee, bij de geforce 7 serie is de hardware van de quadro anders, en kan hij niet gesoftmod worden.

De snelste videokaarten die op dit moment gesoftmod naar een quadro kunnen worden zijn de 6800GT en 6800Ultra. (dus geen xt, xl, Le , vanilla ... etc).
Pagina: 1