Toon posts:

1 grote of 2 kleine schijven in 1 systeem

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben bezig met een nieuw systeem.

aanvankelijk wilde ik een snelle kleine harde schijf voor windows. (raptor 10000 toeren36 gig) en een grote langzamere schijf voor alle data. (7200 toeren 200gb).
Aangezien ik een dualcore ga aanschaffen leek me dit nuttig. Twee processors kunnen nog wel snel zijn maar als ze beide tegelijkertijd op 1 schijf moeten zijn zal dit niet echt vlotten lijkt me.

Nu las ik dat snelheid van die raptor nogal tegen viel en dat je net zo goed één grote schijf kan aanschaffen.

Klopt mijn beredenering of slaat het nergens op en kan ik beter gewoon één grote schijf kopen.

alvast bedankt :)

• KoRnboy112
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 22-02 10:18
Raptors zijn zeker sneller, de accesstime is fors beter. aangezien hij met 10.000 toeren draait, kan de data veel sneller gelezen worden. En over die dualcore, het maakt niks uit of hij op 1 of 2 schijven moet zijn.
Je moet jezelf afvragen, wat wil ik, wat doe ik, wat vind ik belangrijk.

[ Voor 36% gewijzigd door KoRnboy112 op 11-09-2006 21:37 ]

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 27-02 12:30
Hangt er vanaf wat je gaat doen. Ga je linux iso's downloaden, terwijl je een langspeelfilm in HD kwaliteit zit te bewerken, en je ondertussen op de achtergrond nog naar wat muziek zit te luisteren, kom je met een HDD zeker niet toe. Ga je daarentegen opstarten, wat internetten en mp3'jes luisteren, en dat is het zowat, dan kom je toe met een simpel hard schijfje.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• doeternietoe
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 26-02 20:09
De redenering dat juist dualcore er last van zou hebben is volgens mij niet echt juist. Het ligt niet zozeer aan de overige hardware of het zin heeft, alswel wat je er mee van plan bent. Over het algemeen is je winst vooral te merken doordat maps bij games sneller laden, je os sneller boot, programma's sneller starten. Veel invloed op de lopende werkzaamheden heeft het niet. (Dus niet veel fps meer in games)

edit: tenzij je natuurlijk heel veel hd-intensieve taken uitvoert, zoals videobewerking.

[ Voor 10% gewijzigd door doeternietoe op 11-09-2006 21:35 ]

Verwijderd

Een Raptor heeft zowel een hogere transferrate als een lagere accesstime dan een 7200 RPM schijf. De vraag is of je dit nodig gaat hebben. Windows start iets sneller op, games laden iets sneller, grote bestanden verplaatsen/kopieren gaat sneller. Maar een Raptor is wel erg duur.
Een andere optie is natuurlijk RAID (0); transferrate van een Raptor (of hoger), terwijl de kosten relatief laag zijn. Zelf heb ik dan ook hiervoor gekozen.
Verder zou ik zeggen: zoek eens rond in de verschillende topics over harde schijven, met name die van de Raptor.

Verwijderd

Topicstarter
Ik game niet en doe niet aan videobewerking maar draai wel de nodige apps naast elkaar.

Ik download, par, rar en brand veel.

Verder gebruik ik photoshop en cad veel.

Krijg de indruk dat ik met een fatsoenlijke 7200 rpm een heel eind kom. Denk dat ik dan het geld van de raptor ergens anders in investeer.

bedankt voor de info!

edit: die RAID (0) configuratie is trouwens nog niet eens zo'n slecht idee.

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 11-09-2006 21:54 ]

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 27-02 12:30
Als ik het zo zie: 2 gewone HDD's. Op de ene windows en je programma's, op de andere je swap, temp van photoshop, bestanden die je bewerkt,...

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Verwijderd

wat naftebakje zegt is inderdaad een goede oplossing. Voor de prijs van een raptor heb je al een 250 gig (of meer). Het kleine beetje verschil in wat je doet maakt de prijs van een raptor niet goed. OK, ze zijn snel, heel snel. Maar ook duur, heel duur.
Pagina: 1