Toon posts:

FM-aansluiting op kabel-wandcontactdoos

Pagina: 1
Acties:
  • 1.689 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik heb mij laten wijsmaken dat de 2e uitgang op deze doos, die normaal bestemd is voor het binnenbrengen van het radio FM-signaal eigenlijk hetzelfde signaal uitstuurt als voor TV-ontvangst, en ik daar eventueel een 2e TV of settopbox kan op aansluiten.
Vooraleer ik het zelf zou uitproberen had ik graag uitsluitsel op het forum, aangezien de doos nogal verdekt staat opgesteld en er nogal wat (meubel)sjouwwerk aan te pas komt, vandaar...
Bedankt voor de reactie,
Mvg,JP

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 17-02 09:33

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Signaal is wel hetzelfde, alleen zit de kabel andersom. Het uiteinde dat je normaal achtter in de tv steekt past niet op de radio. Dit uiteinde zet je op de doos.

Waarom neem je trouwens niet gewoon een simpele splitter? Dan hoef je niet helemaal een kabel vanaf de doos te doen, maar kun je het gewoon bij je andere settop box halen.

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

• u_nix_we_all
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Uhm, ik kan me vergissen maar volgens mij zit er een simpel hoog/laag filtertje om a/v te scheiden in zo'n wandcontactdoos.
Je kunt hoe dan ook net zo goed een splitter op de tv kabel zetten, wat Janoz dus ook zei.

[ Voor 4% gewijzigd door u_nix_we_all op 11-09-2006 21:27 ]

You don't need a parachute to go skydiving. You need a parachute to go skydiving twice.

• 5mebibyte
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 15-02 14:27
Janoz schreef op maandag 11 september 2006 @ 20:48:
Signaal is wel hetzelfde, alleen zit de kabel andersom. Het uiteinde dat je normaal achtter in de tv steekt past niet op de radio. Dit uiteinde zet je op de doos.

Waarom neem je trouwens niet gewoon een simpele splitter? Dan hoef je niet helemaal een kabel vanaf de doos te doen, maar kun je het gewoon bij je andere settop box halen.
Helemaal mee eens, daarom hebben ze in de handel ook kabels met twee mannetjes. Het signaal kan hoogtens iets inleveren op signaal, omdat je een andere aansluitdemping hebt maar dat is heel weinig op een klein stukje. Zoals Janoz zei pak een splitter, je moet gewoon weg zo weinig mogelijk meters maken.

verdwaalde ict'er op elektro!

Verwijderd

Topicstarter
Ok, lijkt me duidelijk, ga eerst eens proberen met een splitter, heb hier trouwens nog zo'n metalen T-stukje liggen.
Bedankt allemaal!

• plankie
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 22-06-2025

plankie

ondertitel?... wasda?.....888!

De radio-uitgang laat op een (goede) wandcontactdoos geen UHF door, dit om doorstraling van TV/Radio te voorkomen (dat radio stoort op tv ontvangst en andersom)

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

plankie schreef op maandag 11 september 2006 @ 21:34:
De radio-uitgang laat op een (goede) wandcontactdoos geen UHF door, dit om doorstraling van TV/Radio te voorkomen (dat radio stoort op tv ontvangst en andersom)
Inderdaad... Is dus níet hetzelfde signaal...

Maar met een beetje solderen moet dat wel te doen zijn...

• Michael Knight
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 18-02 13:22

Michael Knight

Moderator Consumentenelektronica

KITT, I need you buddy!

Normaal gesproken zijn de signalen goed gescheiden in je wandcontactdoos.

Sommige antenneversterkers integregeren wel eens radio/tv voor de aansluiting die naar zolder gaat.
In de huiskamer heb je dan een aparte tv en radio-aansluiting. Voor de zolder lopen beide isgnalen over 1 kabel. Werkt perfect en geen last van ruis; wel even de juiste aansluitblokjes kopen ;)

(Zeldzame) retrogames en meer --> Aangeboden op V&A

• kaajee
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 21-12-2025
Inderdaad wordt het signaal in/door het CAI kastje aan de muur (ook wel Abonnee Overname Punt genoemd) "gesplitst/gefilterd" in een radio en tv signaal.
Elke splits/filter actie zorgt hoe dan ook voor verzwakking (een beter AOP helpt vanzelfsprekend) dus als je geen radio gebruikt kun je heel goed overwegen het hele AOP weg te laten, je hebt dan simpelweg een iets sterker signaal. Dan een splitter (of een versterker) rechstreeks op de (waarschijnlijk) dikke groene coax (die je huis binnenkomt) monteren en voilá.

Tegenwoordig worden ook bijna alleen nog maar AOP's gebruikt met maar 1 uitgang omdat klanten zelf een heel systeem/bekabeling achter dit AOP gaan aanleggen, al dan niet met radio.Dan komen die kastjes met wel 2 (radio & tv) uitgangen pas verderop in huis aan de orde.....

Je kunt ook je 'dubbele AOP' die je nu hebt vervangen door een nieuwe (enkele), die nieuwe hebben meteen als voordeel dat ze galvanisch gescheiden zijn dat voorkomt weer een evt. aardlus die kan gaan optreden.
De verantwoordelijkheid voor het AOP ligt overigens bij je kabelboer. Als jij gericht een klacht hebt moeten zij die klacht verhelpen. Ik had dus last van een aardlus en bij mij werd (kosteloos dus) mijn oude (dubbele) AOP vervangen door een nieuwe (enkele, galvanisch gescheiden).
(Hier zie je zo'n 'enkele' AOP)

Verwijderd

Topicstarter
Ben de komende dagen in de weer met de splitter, eventueel met een TV-versterker, zal mijn bevindingen posten na komend weekend.
Alvast dank voor de reacties,
Mvg, JP
Pagina: 1