Advies voor video montage PC

Pagina: 1
Acties:
  • 1.776 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• fmoens
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 28-04-2025
Ik heb een vraag voor de samenstelling van een ideaal montagesysteem, want ondanks de vele tests die overal aanwezig zijn, wordt er eigenlijk weinig aandacht aan dit soort systemen geschonken.
Voor een montagePC (we maken meestal gebruik van Avid, soms ook Adobe Premiere) is volgens mij belangrijk :

- Véél GB HD's
- Snelle processor (voor videobewerkingen die, zeker in Avid, waanzinnig lang duren)
- Minstens 2 schermen vlot kunnen aansluiten.
- Betrouwbaar (systeem mag niet voortdurend crashen)
- Betaalbaar ook natuurlijk, toch niet boven de 1.500

Ik dacht aan een volgend systeem :

- Dual Core 2 - E6600 - 2.4 Ghz (de E6700 lijkt me wat te duur voor wat ie extra kan bieden)
- 2 GB RAM (DDR2 800 Mhz)
- 2x 320 GB SATA HDkes in RAID 0 opstelling

Vragen :

- Is een Core 2 Duo beter, dan pak weg een Pentium D met een hogere frequentie?
- Wat voor een grafische kaart zou het best zijn. De kaart moet dus vooral snel zijn mbt 2D weergave, terwijl de meeste zo fel gericht zijn op 3D berekeningen, dat is voor een montagepakket totaal onbelangrijk.
- Welk moederbord raden jullie hiervoor aan. Belangrijk is in de eerste plaats: veeeel HD-aansluitingen, liefst ook met RAID mogelijkheid. En, als het kan niet alleen met SATA aansluitingen maar ook de goude ouwe ATA, ik zou immers niet al mijn oude HDs willen wegdoen.

Alvast bedankt voor jullie insights :>

• ajhaverkamp
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 31-01 16:47

ajhaverkamp

gewoon Arjan

fmoens schreef op maandag 11 september 2006 @ 17:09:
- Welk moederbord raden jullie hiervoor aan. Belangrijk is in de eerste plaats: veeeel HD-aansluitingen, liefst ook met RAID mogelijkheid. En, als het kan niet alleen met SATA aansluitingen maar ook de goude ouwe ATA, ik zou immers niet al mijn oude HDs willen wegdoen.
Voor dat "oude" HD probleem kun je een PCI ATA (Raid) kaartje kopen. Dat heb ik ook gedaan bij mijn laatst gekochte moederbord. Zonde van de "oude" prima werkende harde schijven. De meeste moederborden hebben naast hun SATA aansluitingen nog wel 1 PATA (oude parallelle IDE) aansluiting voor DVD/CD (branders).

Dit moederbord (link) heb ik gekocht, niks mis mee. Niet echt een uitdaging voor de overklokker, maar daar doe ik niet aan. Voor ongeveer 80 EURO heb je heel veel.

[ Voor 14% gewijzigd door ajhaverkamp op 11-09-2006 17:46 ]

This footer is intentionally left blank

Verwijderd

- De C2D is in alle opzichten beter dan de P-D; er is geen P-D die die qua prestaties in de buurt van de E6600 komt met een vergelijkbare prijs en warmteafgifte
- De NVidia Quadro-series zijn ontworpen voor 2-Dgebruik. Echter, deze zijn veel duurder dan 'normale' (3D) kaarten, terwijl 3-Dkaarten ook goede prestaties boeken op 2-Dgebied
- Asus heeft mooie moederborden; kijk naar de topklasse voor de C2D processoren (bijv P5B-deluxe, P5W-DH, etc). Op de Asus-site kun je alles vergelijken, en kun je dus ook uitzoeken wat alles aan boord heeft wat jij denkt nodig te hbben.

Over je harde schijven: bedenk goed dat RAID0 wel heel snel, maar (relatief) onveilig is. Zorg dus altijd voor goede backup (bijvoorbeeld RAID1/5/10)

Edit:
De Asus P5W-DH Deluxe heeft 2 IDE poorten, dus maximaal 4 IDE apparaten.

En ik zou, natuurlijk afhankelijk van het gebruik, liever niet voor een AsRock-bordje gaan als stabiliteit belangrijk is (wat me hier wel het geval lijkt). Geef liever één keer geld uit voor een goed(!) moederbord, dan dat je zowel kwaliteit als stabiliteit inlevert, en vervolgens nog weer uitbreidingskaarten moet kopen, terwijl een goed moederbord genoeg aansluitingen heeft.

[ Voor 27% gewijzigd door Verwijderd op 11-09-2006 17:23 ]

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
de Quadro NVS kaarten zijn voor 2D gebruik, de "normale" Quadro's zijn juist wel voor goeie 3D versnelling. Niet dat je aan beide wat hebt :) Gewoon een normale kaart kopen lijkt me voldoende.
(Tenzij avid de 3d versnelling van 3d kaarten kan gebruiken om effecten te renderen, dan zou het nuttig kunnen zijn? Moet je die effecten wel gebruiken natuurlijk.)

[ Voor 7% gewijzigd door maratropa op 11-09-2006 17:24 ]

specs

• fmoens
Ja, die Quadro's heb ik inderdaad ook zien staan. Sterker nog, in mijn oude montage PC, wat een echte Avid Certified bak was (volgens mij toch wel overprized, en inmiddels verouderd, nog een Pentium 2.8 en zo) zat er een Quadro in (wel een AGP versie). Zou ik die gewoon overzetten? Maar ja, vindt nog maar eens een beetje deftig AGP moederbord.
Die prijzen zijn inderdaad waanzinnig, van 200 euro tot 6.000 euro. Zijn die dan echt zoveel beter dan gewone kaartjes?

• fmoens
Voorlopig kom ik tot volgend systeem...

Intel Core 2 Duo E6600 2.40GHz LGA775 4Mb FSB1066 Boxed - 349.00 €
Chieftec BA-01B-B-B Maxi 400W - 146.00 €
Zalman CNPS9500 LED - 55.00 €
2xSeagate Barracuda 7200.10 320Gb S-ATA II 16Mb - 2x112.00 € = 224.00 €
Sony FDD 1.44 Mb black - 10.00 €
Plextor PX-750A DVD±RW & RAM 16x DL intern bulk black - 64.00 €
Asus nVidia GeForce EN7600GS TOP Silent PCI-E 512Mb HDTV DVI - 168.00 €
Asus P5W DH Deluxe S775 i975X PCI-E DDR2 ATX - 239.00 €
2x Apacer DDR2 1024MB PC5300 CL5.0 - 2x122.00 € = 244.00 €

Totaal 1499 €

Is dit nu overkill? Vooral het moederbord lijkt me iets overdreven, maar ik vond er niet direct eentje met én RAID én veel HD aansluitingen én Firewire. Of ben ik iets belangrijks uit het oog verloren?

Trouwens, iemand suggesties voor een goede en goedkope shop (liefst in Belgie?)

Verwijderd

Ik heb ongeveer een gelijkaardig "probleem", en ik ben qua moederbord als enige echte overblijver op de intel d975xbxlkr uitgekomen.

Het moederbord is ietsje duurder, wordt niet overal gekocht, maar je hebt toch wat extra voordelen tov die asus. Ikzelf heb het geselecteerd alleen al omdat het intel is, en omdat ik nog nooit een instabiel intel bord in mijn handen gehad heb (ook geen instabiele asussen met intel chipsets trouwens), maar het grootste voordeel zit hem in de 8Sata aansluitingen, in plaats van de standaard 4 aansluitingen dat dit asus bord levert.

Qua geheugen zit je gewoon té duur; qua brander ook.

Config die voor jou gepast lijkt (in codima te gent);

Intel d975xbxlkr: 265€ (niet standaard binnen, op bestelling leverbaar)
Intel 6600: 333€
2*1024meg ram, 533mhz cas4: 170€
Artic freezer 7 pro s775: 25€
Diskette: 10€
Msi NX 7600 GS Pci-E 256 Mb Silent: 125€
Nec 5170 dvdbrander: 35€
Antec SLK 1650B-EC 350watt: 79€
4x Seagate barracuda 250gig (10 serie): 380€
totaal; 1422€

- Waarom duurder ram nemen als dat bijna even goed is.
- Artic freezer koeler is echt goed, de meerprijs tov die zalman vind ik het niet waard (je kan nog, er is nog budget over)
- Videobewerking gebruikt je videokaart NIET. Zelfs onboard is sterk genoeg, dus heb ik gewoon een zwakkere (maar wel nog een deftige) videokaart genomen met passieve koeling
- Brander; of je nu een NEC of een Plextor neemt, zoveel verschil zit er niet op, wil je echt een plextor dan kan je nog met het budget.
- Case; geen echt zware verbruikers, dus een kwaliteits 350w voeding voldoet
- 4*250gig; videobewerking op raid0 kan je doen, alleen bij een hd crash ben je gewoonweg alles kwijt. Niet aan te raden dus.
Met deze schijven zou ik er 2 in raid0 zetten en dat gebruiken voor je os en swapspace enzo, en tijdelijke opslag van files die je nog verder gaat bewerken ook hier.
2 in Raid1 voor een iets langere opslag van bronbestanden enzo, die dan zeker veilig weg staan (althans véél veiliger dan in raid0). Qua nuttige ruimte heb je dan nog 750gig, in jouw config maar 640 gig, dus qua ruimte moet je zeker toekomen.

(winkel: www.codima.be)

• Rob
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online

Rob

Houdt goed in de gaten dat AVID nogal kieskeurig is . Er zijn een aantal stukken hardware welke niet compatible zijn en als je dan naar ondersteuning zoekt op het forum dan zeggen ze: had je dat stuk hardware maar niet moeten kopen...

In the beginning the Internet was a bunch of smart users with dumb terminals. Now...

• fmoens
Verwijderd schreef op maandag 11 september 2006 @ 19:55:
- Waarom duurder ram nemen als dat bijna even goed is.
- Artic freezer koeler is echt goed, de meerprijs tov die zalman vind ik het niet waard (je kan nog, er is nog budget over)
- Videobewerking gebruikt je videokaart NIET. Zelfs onboard is sterk genoeg, dus heb ik gewoon een zwakkere (maar wel nog een deftige) videokaart genomen met passieve koeling
- Brander; of je nu een NEC of een Plextor neemt, zoveel verschil zit er niet op, wil je echt een plextor dan kan je nog met het budget.
- Case; geen echt zware verbruikers, dus een kwaliteits 350w voeding voldoet
- 4*250gig; videobewerking op raid0 kan je doen, alleen bij een hd crash ben je gewoonweg alles kwijt. Niet aan te raden dus.
Met deze schijven zou ik er 2 in raid0 zetten en dat gebruiken voor je os en swapspace enzo, en tijdelijke opslag van files die je nog verder gaat bewerken ook hier.
2 in Raid1 voor een iets langere opslag van bronbestanden enzo, die dan zeker veilig weg staan (althans véél veiliger dan in raid0). Qua nuttige ruimte heb je dan nog 750gig, in jouw config maar 640 gig, dus qua ruimte moet je zeker toekomen.

(winkel: www.codima.be)
Bedankt voor de reactie.

- Wel, die grafische kaart, inderdaad, berekenen moet die niet veel, maar natuurlijk wel vlotjes 2 schermen op 1280x1024 besturen, is 256 MB dan wel voldoende?
- Voor het 'RAID-probleem' zou een RAID 5 met 4 schijven meer zekerheid bieden, en is dat dan nog sneller dan 4 aparte HDs?
- De case heb ik gekozen niet voor de voeding, maar in de eerste plaats omdat ie veel plaats heeft, 10x 5,25" of 3.5" slots, veel HDs moeten erin kunnen ;)

Tot slot, ik heb die prijzen maar even van loveno.be gehaald om een idee te hebben. Codima is inderdaad goedkoper, maar sinds mijn laatste bestelling waar ze het serieus fucked up hebben (had volledig geinstalleerde PC besteld maar hebben het totaal verneukt, verkeerde vijsjes gebruikt om HD vast te maken => zat compleet los in de kas, de meegeleverde HD silencer niet geinstalleerd, 1 HD er gewoon ingegooid, niet eens een poging gedaan om het vast te zetten, front USB en geluid niet aangesloten, etc... en nadien brutale mails terug, eerst UPS beschuldigen (lijkt me sterk dat UPS stiekem vijsjes verandert) en nadien gewoon weiger de 50euro installatiekost terug te betalen (wel een tegoedbon van 15 euro (joepie hoor) gekregen), enfin.. die winkel gebruik ik dus even niet meer). Nog andere goede webshops? Forcom.be is bvb. ook goedkoop maar die hebben zo weinig.

[ Voor 48% gewijzigd door fmoens op 11-09-2006 22:05 ]

• Undertaker2
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 28-01 07:24
Vanwaar toch die RAID config?

Videobewerking (zowel HD als SD) is ongeveer 4 megabyte per seconde. Dás echt peanuts voor elke moderne S-ata schijf.

Echter is HD-video met een veel modernere/sterkere codec (mpeg2) gecodeerd en kost het bewerken er van dus ook veel meer CPU kracht. Daarom dus:
-Een snelle CPU

Verder wil je echt niet 320 gig aan video kwijtraken midden in project. Zoals je zelf al zegt is betrouwbaarheid belangrijk. Daarom dus:
-Mirror een 320 gig HD, zodat als er eentje stuk gaat de andere een kopie heeft. Zet er 4 schijven in en je hebt op die manier 640 gig veilige opslag

Videobewerking *kan* lekker veel geheugen gebruiken. Vooral After Effects. (dat loopt zo tegen de anderhalve gig) Adobe Premiere doet 't rustiger aan met 750 mb en Vegas Video gebruikt hier echter +- 250 mb max! Daarom dus:
-2 Gb is toch wel aan te raden

Elke budget videokaart is prima voor videobewerking. Of je nou een Geforce 6600 GT of een 7900 GTX d'r in zet. Adobe After Effects, Adobe Premiere, Vegas Video en Avid gaan er echt niet sneller door werken. Wat wél interessant is of ie dual DVI heeft (als je 2 x TFT gaat gebruiken) en of ie beide kan aansturen (maar volgens mij kan elke moderne kaart prima 2 schermen aansturen op 1440x900) Zelf heb ik een Geforce 6600 met 128 mb en daarop draaien 2 monitoren op 1280x1024 @ 85 hz en daar draai ik zelf Maya, Premiere Pro en After Effects op... en dat gaat hardstikke goed!
-Videokaart: any kaart dus van 125 a 150 euro met dual DVI

Monitoren zou ik lekker widescreen doen. Video is toch vaak 16:9. De timeline is ook breder dan dat ie hoog is.
-LCD's: Ik zou voor widescreen gaan!

[ Voor 6% gewijzigd door Undertaker2 op 12-09-2006 01:43 ]

AMD PoloMarco 23500 gigakilometer - 96" Quadcrystal scherm - Detonator 28010.25 afgerond op 2 decimalen - PlakBand @ 768 TB - 512 GB ZIGB - UltraFlex 100 GPU @ 5.5 ghz / 10 ghz - Isootjes @ 1 GB/sec

• Maqina
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 04-12-2024

Maqina

Power your Creativity

Dag heer Moens,

Ik zie dat er in de voorgaande reacties voorbij is gegaan aan de rol van de grafische kaart.
Avid Liquid en Adobe Premiere zetten de videokaart in voor het previewen van real-time effecten. Adobe Premiere gebruikt de videokaart daarnaast ook nog om het renderen van de definitieve videofilm te versnellen. Deze versnelling is gebaseerd op de OpenGL-standaard in plaats van DirectX, dat bij games veel wordt toegepast. Daarom passen wij in onze video-editing systemen professionele OpenGL kaarten als de ATI FireGL en de NVIDIA QuadroFX met veel succes toe.

Daarnaast vraag ik mij af of u van plan bent ook met HD video materiaal te werken. Dit stelt namelijk hogere eisen aan uw systeem. De rol van de videokaart wordt dan nog belangrijker. De kracht van deze kaart bepaalt namelijk met hoeveel lagen u soepel kunt werken. Bovendien neemt de hoeveelheid data fors toe (een gecomprimeerde MPEG-2 HDV stream is 25 Mbit/sec voor 1080i, meer informatie vindt u op http://en.wikipedia.org/wiki/HDV ). Snelle harde schijven zoals de Western Digital Raptor eventueel in combinatie met een RAID-0 set voor uw videodata zijn aan te raden.

Zoals u uit bovenstaande kunt opmaken komt bij het samenstellen van een betrouwbaar video editing systeem behoorlijk wat kijken. De juiste configuratie en componenten die compatibel zijn met uw applicaties dragen bij aan de stabiliteit van uw systeem. Ik kan u aanbevelen alle componenten in ieder geval bij één leverancier aan te schaffen zodat u bij eventuele problemen ook ondersteuning kunt vragen.

knip

[ Voor 1% gewijzigd door Thandor op 14-09-2006 21:12 ]

Maqina Computersystems

Pagina: 1