Toon posts:

Gegevens zoeken als horizontaal zoeken

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Het volgende probleem. Ik moet een database maken waar ik ad hand van automatische bepaling ten opzichte van de inkoopprijzen een verkoopprijs bereken.

Bijvoorbeeld, indien inkoop is 50 euro dan zal de marge 40% zijn, is het inkoop bijvoorbeeld 0,50 euro dan is de marge 300%.

Ik ehb nu de volgende tabellen :

marges
id
prijs1 - ondergrens
prijs2 - bovengrens
marge - procenten

artikelen
id
artikelnaam - naam artikel
inkoop - bedrag inkoop

graag zou ik deze berekening op een formulier uitvoeren. Wie kan mij een tip geven hoe ik dit voor elkaar krijg. Het inkoopbedrag zal het record bepalen in marge en daarbij dus de bijbehorende marge zoeken.

[ Voor 36% gewijzigd door Verwijderd op 11-09-2006 15:28 ]

• onkl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22:36
Je kan gebruik maken van de functie "VLOOKUP" (VERT.ZOEKEN als je een nederlandse excel hebt) en een klein trucje.
Dit is een functie met vier argumenten. Het vierde kan "TRUE" of "FALSE" zijn. Als het FALSE is, geeft de functie een foutmelding als er niets gevonden wordt. Maar interessanter, als het "TRUE" is:
If VLOOKUP can't find lookup_value, and range_lookup is TRUE, it uses the largest value that is less than or equal to lookup_value.
Mist het bereik waarin gezocht moet worden netjes oplopend gesorteerd is.
Ofwel, doorzoek op deze manier de kolom met de maximum prijzen en geef de kolom ernaast (marge) terug. Als je er niet uitkomt, geef dan even de kolomletters van je tabellen, dan is een voorbeeldformule zo gemaakt.
edit:
Hé, wacht even. Hebben we het wel over Excel eigenlijk? 8)7 Mhhh. Lezen. Meer oefenen... Nog een keer proberen...

[ Voor 7% gewijzigd door onkl op 11-09-2006 16:06 ]