Wel of niet USB drivers installeren

Pagina: 1
Acties:

• EXX
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 26-02 16:37

EXX

EXtended eXchange

Topicstarter
Afgelopen weekend een externe USB drive gekocht. Omdat mijn oude 440BX PC nog geen USB 2.0 interfaces had, heb ik er een Trust USB 2.0 PCI kaartje bijgekocht.

In de manual stond geschreven dat men eerst de software moest installeren en dan pas de kaart in de PC stoppen. Bij het booten zou XP dan de drivers installeren. Tevens stond er dat de driver op de CD verouderd kon zijn en men de website moest checken voor de laatste versie.

Dat heb ik dus als eerste gedaan en de driver daar dus gedownload. Er stonden echter andere instructies bij: de zip file unzippen naar een willekeurige folder, de PC uitzetten, USB kaart erin, PC booten en op het moment dat XP om drivers vraagt, de lokatie van de eerder genoemde folder aangeven.

De laatste werkwijze heb ik gevolgd en wat blijkt: XP vraagt na het booten helemaal niet naar drivers en installeert de USB kaart gewoon. Als ik in de hardware lijst kijk is de kaart aanwezig en rapporteert XP: this device is working properly. Blijkbaar heeft XP drivers aan boord voor de gebruikte VIA USB controller. De USB poorten werken prima en zijn iig een stuk sneller dan de onboard USB 1.1 poorten.

Wat nu? De zaak maar zo laten of toch proberen de gedownloade drivers te installeren? Is daar enig voordeel van te verwachten?

For it is the doom of men that they forget...           Huidige en vroegere hardware specs         The Z80 is still alive!

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Sinds XP SP1a heeft Microsoft haar eigen USB 2.0 drivers in XP geïntegreerd :) Dan is het inderdaad niet nodig om vooraf of achteraf drivers te installeren. De manuals/readme's zijn kennelijk verouderd of niet helemaal consistent.
Wat nu? De zaak maar zo laten of toch proberen de gedownloade drivers te installeren? Is daar enig voordeel van te verwachten?
Je zou kunnen proberen om de drivers geforceerd te bijwerken en daarna enige testjes uitvoeren. Mochten deze tegenvallen, dan kun je nog altijd terug naar Microsoft's eigen USB 2.0 drivers :Y) De 3rd party en Microsoft USB 2.0 drivers zijn technisch gezien overigens regelmatig identiek.

[ Voor 47% gewijzigd door BalusC op 11-09-2006 18:20 ]