4x512MB = PC2500

Pagina: 1
Acties:

• Dannydekr
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 01-05 23:37
Heb dus (zoals sommige misschien herinneren) mijn 1 GB geruild voor 2x512..Heb nu dus 4x512 in deze PC.

Specs:

Amd athlon 3500+
A8v-deluxe
4x512 DDR400

Nu herkent hij het nog mar als PC2500 en draait het op iets van 157.8 MHZ... Weet dat dit aan de AMD memory controller ligt, maar als ik de FSB omhoog gooi gaat de memspeed ook omhoog..

Heb nu de FSB op 210MHZ staan en de memory is nu 165MHZ. Hoe ver kan ik de FSB veilig opkrikken? Wil zo dicht mogelijk bij de DDR400 200MHZ komen maar weet niet of dit veilig is.

Those who surrender freedom for security will not have, nor do they deserve, either one.

• NitroX infinity
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 18:39
Uhm, heb je geen FSB/MEM divider die je kunt instellen (in de BIOS)?

Graphene; a material that can do everything, except leave the lab. - Asianometry

• Rone
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

Rone

Moderator Tweaking
NitroX infinity schreef op maandag 11 september 2006 @ 15:10:
Uhm, heb je geen FSB/MEM divider die je kunt instellen (in de BIOS)?
Als het een AMD64 revisie CG/D0 betreft gaat dat niet helpen.
De daarin gebruikte geheugencontroller kan met vier modules de volledige snelheid niet halen.

Afbeeldingslocatie: http://www.infinityx.nl/upload/A64_Memory_Support.png

Heb nu de FSB op 210MHZ staan en de memory is nu 165MHZ. Hoe ver kan ik de FSB veilig opkrikken?
De AMD64 heeft geen FSB, maar een HT-bus. Hoe ver je deze kunt overklokken is niet van tevoren te zeggen. Daar kom je alleen achter door het te proberen :)
Wil zo dicht mogelijk bij de DDR400 200MHZ komen maar weet niet of dit veilig is.
Op dit moment wordt de kloksnelheid van je geheugen berekend door de kloksnelheid van de CPU te delen door 14. Met een HT van 210MHz draait de processor op 2310MHz (210x11) en je geheugen inderdaad op 165MHz (2310÷14).

Om met deze divider een geheugenkloksnelheid van 200MHz (DDR400) te behalen zal je processor op 2800MHz (254x11) moeten draaien.

[ Voor 32% gewijzigd door Rone op 11-09-2006 15:32 ]

PC1: 9800X3D + RX 9070 XT
PC2: 5800X3D + RTX 3080

• Dannydekr
Bij mij draait het nu dus denk ik double/single/double/single...

Dan moet ik toch DDR400 halen? En moet ik 2T aanzetten in de bios?

Those who surrender freedom for security will not have, nor do they deserve, either one.

• Dutch2007
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 06-03 08:45
ik weet dat de AM2 ander socket is, en DDr2, heeft deze ook nog 1 of andere beperking?? (en is dit ~opgelost met de K8L???)

(heb zelf ook een A*V en draai 2T @ 333,

tis corsair geheugen, zet ik echter de CLvan 3 naar 2, dan draait geheugen als nog met 4x 512MB @ 400 als ik de speed van 200 naar ~237 zet :) (wel helaas 2T)

• Rone
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

Rone

Moderator Tweaking
Dannydeman schreef op maandag 11 september 2006 @ 15:19:
Bij mij draait het nu dus denk ik double/single/double/single...

Dan moet ik toch DDR400 halen?
Alleen op 2T, zoals het schema aangeeft.
En moet ik 2T aanzetten in de bios?
Ja dus ;) Wat je ook kunt doen is één module van 512MB eruit halen of deze allemaal verkopen en een setje van 2x1GB aanschaffen :)

[ Voor 3% gewijzigd door Rone op 11-09-2006 15:23 ]

PC1: 9800X3D + RX 9070 XT
PC2: 5800X3D + RTX 3080

• Dannydekr
Heb nu dus 2T aangezet en CPU-Z geeft nog steeds 165MHZ aan...

Ga de HT niet hoger zetten dan 210, maaar ach..heb tocn een goede zalman koeler dus miss nog ietsje hoger :)

heb nu 2x Corsair in de blauwe dualchannel bussen en 2x een ander merk...

Wat is de configuratie om het zo best mogelijke resultaat te behalen?

• Dannydekr
Afbeeldingslocatie: http://members.chello.nl/akruik/2424.jpg

Hier de info uit CPU-Z van het geheugen
Modbreak:1) niet je topic binnen 24u schoppen :o
2) als je text wilt posten, post het gewoon als text en niet in een loze pic... copy/paste is toch niet zo moelijk :? :X

[ Voor 49% gewijzigd door dion_b op 11-09-2006 16:54 ]

• Dannydekr
Ooit wel eens van overzicht gehoord? Tevens is dit plaatje geen "loze pic" maar een plaatje waaruit je snel, gemakkelijk en overzichtelijk informatie kan halen. Waarom overtypen terwijl een pic maken sneller is en tevens overzichtelijker...? En ik kick mijn topic niet, ik verschaf extra informatie zodat ik beter geholpen kan worden!

-LAATSTE REGEL VERWIJDERD- :)

[ Voor 15% gewijzigd door Dannydekr op 11-09-2006 17:31 ]

• SleutelMan
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 22-04 07:44

SleutelMan

Alle Dagen Heel Druk

zover ik kan zien zijn de timings nogal strak. Ik heb hier zelf met een 3500+ D0 (winchester) hetzelfde probleem gehad, met heel veel gedoe en de timings die zeer los waren neergezet (weet uit mn hoofd niet welke helaas, moederbord is RMA) kreeg ik ze op 400 MHz te draaien (gewoon forceren in de BIOS met divider ipv auto), maar vooral bij zware belasting (koetje hier) was de stabiliteit ver te zoeken. Uiteindelijk de 4x 512 MB omgeruild met de 2x 1 GB die ik in mn eigen pc heb zitten (X2 3800+, dus revisie E4), zo kreeg ik alles aan de praat. Het kan uiteindelijk misschien wel op 400 MHz, maar als ik jou was zou ik het gewoon omruilen voor 2x 1 GB.
Dannydeman schreef op maandag 11 september 2006 @ 17:27:
[...]
Moet je maar een "edit knopje" maken zodat ik het voortaan in mijn voorgaande reply kan toevoegen.
bedoel je soms deze? Afbeeldingslocatie: http://gathering.tweakers.net/global/templates/got/images/icons/edit.gif :P

[ Voor 20% gewijzigd door SleutelMan op 11-09-2006 17:29 ]

Logius | Somda | Twitter

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22-05 15:47

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Dannydeman schreef op maandag 11 september 2006 @ 17:27:
Ooit wel eens van overzicht gehoord? Tevens is dit plaatje geen "loze pic" maar een plaatje waaruit je snel, gemakkelijk en overzichtelijk informatie kan halen. Waarom overtypen terwijl een pic maken sneller is en tevens overzichtelijker...?
offtopic:
Dat is een onderwerp wat ter discussie staat. 9 van de 10 keer worden dit soort pics van servers gedumpt na een maandje of een paar maandjes. Dit topic heeft dan voor de persoon die dit later mogelijk na leest ineens veel minder waarde omdat een stuk vitale informatie is weggevallen. Dat is natuurlijk zonde en daarom heeft men liever dat je het overtypt.
En ik kick mijn topic niet, ik verschaf extra informatie zodat ik beter geholpen kan worden!
Binnen 24u een nieuwe reply toevoegen terwijl je zelf de laatste poster bent = onnodig schoppen/kicken ;) Zeker als je dat zelfs 2x op een rij doet Daar is de Afbeeldingslocatie: http://gathering.tweakers.net/global/templates/got/images/icons/edit.gif voor uitgevonden, zoals je hem volgens mij inmiddels als gevonden hebt.
Probeer eens wat rustiger te reageren. Maar ik wil hier verder geen discussie van maken, alleen wat feitjes aandragen.

Je geeft een beetje weinig info over de precieze modules. Als ik naar de CPU-Z output kijk loop je nu op DDR333 en dat zou 4 Double sided aanduiden. Grote kans dat je dat er nu dus in hebt zitten. DDR400 kun je in dat geval op je buik schrijven tenzij je een Venice core hebt. Helaas vermeldt je niet wat voor core je hebt, dat kan CPU-Z je namelijk ook vast wel vertellen. Voor zover ik kan zien zit je kwa kloksnelheid voor je RAM al op de max.
Wat overklokken betreft kun je het proberen, opgegeven moment zul je vanzelf tegen het dak aan lopen. CPU-Z geeft de divider al aan dus wat je memclock bij een bepaalde HT zou zijn kun je gewoon uitrekenen :)

[ Voor 5% gewijzigd door Ultraman op 11-09-2006 19:43 ]

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

• Dannydekr
Het betreft de AMD Athlon 3500+ 64bit socket 939 winchester op een A8V deluxe moederbord. Ga de bus snelheid nog opkrikken naar maximaal 215 en houd het dan gewoon zo. Hoger zal ik wel niet kunnen halen en opzich is het sowieso beter i.v.m. Vista. Ik houd dus gewoon deze 2GB, mocht ik ooit geld hebben ruil ik het om voor 2 van 1GB, helaas kan ik dit nu niet doen..

De modules zijn:

2x Corsair value ram PC3200

2x Nanya Technology PC3200 (2C173002)

Pagina: 1