Toon posts:

Mac OSX 10.4 server DHCP-fout

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb hier een (hele mooie) PowerMac staan. hier draait Mac OSX server 10.4 op. Ik heb deze aangesloten op een iMac G5 17'' zodat deze doormiddel van DHCP een ip-adres e.d. van de Powermac kan krijgen, dit gebeurt echter niet. Maar ik krijg alleen een ip van 169.254.197(op de iMac)... uiteraard duidelijk dat dit fout is. Wat me verder opvalt is dat me subnetmask 255.255.0.0 is!
Het rare is dat als je zelf een vast ip-adres en subnet masker in voert dat het gewoon perfect werkt!(pingen, file share/kopieren alles!)

Specs van de PowerMac G5 Specs iMac 17"
- Dual 2.0Ghz cpu - Power G5 1,9Ghz
- gigabit lan - 160Gb sata
- 2x 250Gb Sata - 1x 512Mb
- 2Gb RAM

Functie van powermac g5(staat op dit moment aan)
- FTP server/AFP
- Quicktime streamer
- mail server
- DHCP/DNS server
- Web

ip-range: 192.168.2.10 - 192.168.2.100
subnetmask: 255.255.255.0

wie weet wat er fout gaat? en hoe ik dit kan verhelpen! _/-\o_

• JackBol
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

check je dhcp log of sniff al het verkeer op poortje 67,68, dan vind je misschien nog een antwoord. Als je het hier wilt lezen, zul je meer info moeten posten.

Opbrengst van mijn Tibber Homevolt met externe kWh meter. | Opbrengst van mijn Tibber Homevolt volgens de Tibber Data API.

• Merijn70
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 30-01 19:40
Krijgt hij dat IP niet toevallig van een router ofzo? Die hebben namelijk vaak ook een DHCP server draaien.

Verwijderd

Topicstarter
@ _DH: in het logboek staan alleen gegevens over dat de verbinding gelukt is. (dus als ik hem statisch toewijs) geen verdere gegevens.

@ merijn70: er zit wel een Switch(je) tussen. maar ook zonder die switch doet hij dit. helaas :(

oke, hij doet het al weer. ik was wat vergeten te enablen |:( :( ! (zeg maar niets)

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 11-09-2006 16:45 ]

• burne
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

Verwijderd schreef op maandag 11 september 2006 @ 15:04:
Maar ik krijg alleen een ip van 169.254.197(op de iMac)... uiteraard duidelijk dat dit fout is. Wat me verder opvalt is dat me subnetmask 255.255.0.0 is!
Dat is volkomen correct. De reeks 169.254/16 is toegewezen voor dit soort toepassingen. Machines kiezen zelf een IP in deze reeks als ze geen DHCP kunnen vinden. Om de kans op dubbel gekozen IP's kleiner te maken is het een reeks van grofweg 65.000 IP's. De kans op problemen is zo 256 maal kleiner dan wanneer men een /24 (254 IP's) zou gebruiken.

I don't like facts. They have a liberal bias.

Verwijderd

Topicstarter
Burne schreef op maandag 11 september 2006 @ 17:47:
[...]

Dat is volkomen correct. De reeks 169.254/16 is toegewezen voor dit soort toepassingen. Machines kiezen zelf een IP in deze reeks als ze geen DHCP kunnen vinden. Om de kans op dubbel gekozen IP's kleiner te maken is het een reeks van grofweg 65.000 IP's. De kans op problemen is zo 256 maal kleiner dan wanneer men een /24 (254 IP's) zou gebruiken.
Dit weet ik wel hoor :+ :) en het probleem is al opgelost zoals je al kan zien...

• Uberprutser
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 10:29
Heb je in je Server Admin wel een vinkje staan bij je DHCP server (de range)?

As you may already have guessed, following the instructions may break your system and you are on your own to fix it again.

Pagina: 1