Toon posts:

[html]layout anders in IE7 dan IE6 & FF

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Mijn website heeft de "content" in een soort venster staan. In IE6 en FF staat deze netjes gesloten (en dynamisch) om die content heen, maar in IE7is de hoogte van de linker- en rechterkant niet meer 100%, wat ik ook probeer.

Ik doe ongetwijfeld iets fout, maar ik zie het niet.

• RM-rf
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01:50

RM-rf

1 2 3 4 5 7 6 8 9

je gebruikte de 'hack' om MSIE6 in 'oude' quirky mode te laten renderen:
de <?xml version="1.0" encoding="iso-8859-1"?>boven je DOCTYPE...

In msie7 is deze hack gefixed en dus rednert hij gewoon correct volgens de regels en met het 'juiste boxmodel' waar je waarschijnlijk juist dit wilde omzeilen en het oude border-box model wilde toepassen

Intelligente mensen zoeken in tijden van crisis naar oplossingen, Idioten zoeken dan schuldigen

Verwijderd

Topicstarter
Volgens mij was dat op aanraden van W3, maar dat weet ik niet zeker. Maar in je verhaal vergeet je dat het in FF wel goed is.

• RM-rf
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01:50

RM-rf

1 2 3 4 5 7 6 8 9

Verwijderd schreef op maandag 11 september 2006 @ 15:06:
Volgens mij was dat op aanraden van W3, maar dat weet ik niet zeker. Maar in je verhaal vergeet je dat het in FF wel goed is.
nee, W3C raadt je zeker geen 'hacks' aan, maar die doen over het algemeen geen uitspraken over 'best practices in de webdesign-praktijk. (daarover zijn nu weer wel duizenden sites met 'meningen').

In dit geval was het wél validerende XHTML (dus 'correct' volgens W3C), om de XML-definitie voor de doctype te plaatsen, maar was het een browserspecifieke bug die ervoor zorgde dat msie6 het als 'fout' herkende en daardoor naar niet-validerende mode ging (en het border-box model toepaste).

Ik denk overigens dat het specifieke probleem van de lijntjes bij de content die niet aansluiten voornamelijk van doen heeft met het gebruik van tabellen voor layout.
dat is vragen om problemen, zeker met de 'hoogte', aangezien tabellen niet specifiek geschikt zijn voor positionering en vaste 'hoogtes'.

Voor zo'n 'box' met randen eromheen zijn andere, veel betere oplossingen, veelal een relatief gepositioneerde DIV met daarin de top en linker-border in de achtergrondafbeelding, en dan twee absoluut gepositioneerde elementen voor de bottom-border en eentje voor de rechterborder.

Intelligente mensen zoeken in tijden van crisis naar oplossingen, Idioten zoeken dan schuldigen

Verwijderd

Topicstarter
RM-rf schreef op maandag 11 september 2006 @ 15:20:
[...]

nee, W3C raadt je zeker geen 'hacks' aan, maar die doen over het algemeen geen uitspraken over 'best practices in de webdesign-praktijk. (daarover zijn nu weer wel duizenden sites met 'meningen').
Als ik de regel weghaal krijg ik op de validate: "No Character Encoding Found! Falling back to UTF-8." Dit heb ik nu anders opgelost door een
code:
1
header("Content-Type: text/html; charset=utf-8");

toe te voegen aan de code.

De rest zal ik dan later naar kijken, al heb ik dan even geen idee wat te beginnen |:(

Edit: je had wel gelijk, IE6 is nu ook stuk :p FF ftw?

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 11-09-2006 15:41 ]