Patch panel oplossing voor welk probleem.

Pagina: 1
Acties:
  • 302 views sinds 30-01-2008

• battler
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 30-06-2025
Een patch panel is een oplossing voor welk probleem.
Behalve kostenbesparing kan ik niets bedenken, met
manageble switches kan je hetzelfde en meer.
Of mis ik het hele concept van die patch panel?

Lux.Architectuur | Van Dromen tot Wonen | www.Lux-a.nl

• Rone
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

Rone

Moderator Tweaking
Ik denk niet dat dit de bedoeling is. Ten eerste is GoT geen helpdesk, en ten tweede dien je je huiswerk zelf te maken. Zie bijvoorbeeld http://en.wikipedia.org/wiki/Patch_panel voor meer informatie :)

PC1: 9800X3D + RX 9070 XT
PC2: 5800X3D + RTX 3080

• Mishmash
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 13-12-2023
Wat is in jouw visie een Patch Panel? Dat is zeker niet hetzelfde als een switch...

• battler
Dit is zeker geen huiswerk, al heb ik wel deze denkwijze vanuit mijn opleiding geleerd.
In mijn ogen is een patch panel niets meer dan het doorverbinden van kabels.
Dit is handig omdat alle kabels bij 1 punt bij een komen, en je dan later alsnog kan
besluiten welke wel en niet doorgepatched hoeven te worden. Maar tegenwoordig kan
dit allemaal ook met manageble switches?

• Bor
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22:01

Bor

Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod

01000010 01101111 01110010

battler schreef op maandag 11 september 2006 @ 14:57:
Dit is zeker geen huiswerk, al heb ik wel deze denkwijze vanuit mijn opleiding geleerd.
Dit is handig omdat alle kabels bij 1 punt bij een komen, en je dan later alsnog kan
besluiten welke wel en niet doorgepatched hoeven te worden. Maar tegenwoordig kan
Zoals eerder aangegeven is een patch paneel totaal iets anders dan een switch. Alle kabels komen ook niet echt bij 1 punt bij een. Ik stel voor dat je de eerder geposte link eens door gaat lezen met eventueel wat documentatie over de werking van een switch.

Over Bor | Vraag & Aanbod feedback | Frontpagemoderatie Forum

• battler
Tog nog even wikipedia nagekeken:

Patch panels offer the convenience of allowing technicians to quickly change the path of select signals, without the expense of dedicated switching equipment. This was first used by early telephone companies, where the telephone switchboard (a massive array of patch panels) and a large room full of telephone operators running it was ubiquitous.

Dedicated switching equipment can be an alternative to patch bays in some applications. Switchers can make signal routing as easy as pushing a button, and can provide other benefits over patch bays, including routing a signal to any number of destinations simultaneously. However, switching equipment that can emulate the capabilites of a given patch bay are exponentially more expensive.

Afhankelijk van de situatie dus kan er zeker gebruik worden gemaakt van manageble switches.
Al is dit in sommige gevallen een duurdere oplossing.

En ik heb nooit wat gezegt dat een switch het zelfde is als een patch panel,
ik heb alleen gezegt een manageble switch kan de zelfde taak vervullen. Dit zijn 2 hele verschillende dingen. Ik ben me er van bewust dat een level 2 switch heel anders met zijn data omgaat dan een een patch panel. Maar dat was mijn discussie/vraag ook helemaal niet.

[ Voor 15% gewijzigd door battler op 11-09-2006 15:03 ]

• Bor

Bor

battler schreef op maandag 11 september 2006 @ 15:00:

Patch panels offer the convenience of allowing technicians to quickly change the path of select signals, without the expense of dedicated switching equipment. This was first used by early telephone companies, where the telephone switchboard (a massive array of patch panels) and a large room full of telephone operators running it was ubiquitous.

Dedicated switching equipment can be an alternative to patch bays in some applications. Switchers can make signal routing as easy as pushing a button, and can provide other benefits over patch bays, including routing a signal to any number of destinations simultaneously. However, switching equipment that can emulate the capabilites of a given patch bay are exponentially more expensive.

Afhankelijk van de situatie dus kan er zeker gebruik worden gemaakt van manageble switches.
Let op dat het stukje hierboven voornamelijk is gericht op telefonie. Bovendien is een switcher niet hetzelfde als een switch welke je uit de netwerk wereld kent.

Het stuk tekst hierboven slaat voornamelijk op hoe men vroeger telefoongesprekken tot stand bracht (een telefoniste die verbindingen legde op aanvraag op een patchpaneel) en hoe dat nu gebeurt (een switcher welke deze verbindingen dynamisch op kan bouwen en af kan breken). Op zich is dat natuurlijk goed voor te stellen als een netwerk switch echter is de huidige toepassing van een patchpaneel totaal anders. Deze laatste word meestal gebruikt om zelf makkelijk verbindingen te kunnen patchen op een van de vele switches die vaak aanwezig zijn. Ook kan het gebruikt worden om door te lussen of directe verbindingen te maken tussen wall outlets.

[ Voor 6% gewijzigd door Bor op 11-09-2006 15:04 ]

• battler
dan is mijn logische vraag. (ben het ook gelijk aan het opzoeken)
Waarvoor wordt de patch panel tegenwoordig dan gebruikt.

Verwijderd

battler schreef op maandag 11 september 2006 @ 14:57:
Je zou ook gewoon 24 RJ45 koppelstukjes in je patch-kast kunnen hangen.....

Patch-panel is vooral handig. Zo kun je je wall-outlets markeren en dezelfde markering aanbrengen bij de poortjes van je patch-panel, handig bij verhuizingen en/of uitbreidingen. Verder is het ook wel een fijn idee dat je nooit hoeft te kloten aan je infra-bekabeling. Je klooit nu alleen met patch-kabeltjes en die zijn een stuk eenvoudiger te vervangen dan een kabel uit je infrastructuur.

Je hebt tegenwoordig dus een manageable switch, van waaruit de kabeltjes naar een patch-panel lopen en vanuit dat patch-panel loopt je vaste bekabeling naar de wall-outlets.

• Orion84
  • Laatst online: 20:37

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

battler schreef op maandag 11 september 2006 @ 15:00:

En ik heb nooit wat gezegt dat een switch het zelfde is als een patch panel,
ik heb alleen gezegt een manageble switch kan de zelfde taak vervullen. Dit zijn 2 hele verschillende dingen. Ik ben me er van bewust dat een level 2 switch heel anders met zijn data omgaat dan een een patch panel. Maar dat was mijn discussie/vraag ook helemaal niet.
Mja, als je de combi patchpaneel+domme switches wil vervangen door managable switches heb je wel ineens 2x zoveel switchpoorten nodig, dus dat zal er niet goedkoper op worden? Ik maakte hier geloof ik een denkfout :X

Plus inderdaad het hele kabelverhaal van BazzH.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• Bor

Bor

battler schreef op maandag 11 september 2006 @ 15:04:
Als je even terug leest zie je dat het antwoord op die vraag al in mijn vorige reply staat.

• ajhaverkamp
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 30-03 17:13

ajhaverkamp

gewoon Arjan

Hier op het werk hebben we een paar duizend aansluitingen in de muur zitten. Je denkt toch niet dat die allemaal aangesloten zitten op een switch? Lang niet elke aansluiting in de muur wordt gebruikt.

Zelfs thuis heb ik een patchpaneel ingebouwd. Niet elke UTP aansluiting in de muur wordt gebruikt voor ethernet. Oa een KVM extender patch ik ook gewoon van kamer A naar kamer B, via het ptachpaneel. Dat signaal mag niet eens over een switch lopen.

Ook telefonie kun je op deze manier aansluiten, en dan heb ik het niet over VOIP.

This footer is intentionally left blank

• battler
dat zeker niet. Maar dan was me conclusie tog juist.
De reden dat gebruik wordt gemaakt van patch panels + switches en niet alleen manageble switches is gewoon kosten besparing.
-
Ook is het inderdaad makkelijk om je wall outlets te markeren en je patch panel ook.
-
Als niet alle aansluitingen worden gebruikt, maar wel van te voren zijn aangelegd bij aanbouw van nieuw bedrijf etc. Dan is het inderdaad makkelijk om een patch panel neer te zetten.

[ Voor 43% gewijzigd door battler op 11-09-2006 15:11 ]

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Patchpanels hebben op zich tegenwoordig, met switchingapparatuur die idd zelf wel aardig wat kan, maar een praktisch nut: overzicht. Een gelabelde rij patchpanels is een stuk makkelijker te overzien dan een (al dan niet gelabelde) bundel kabels uit de muur.

Kostenbesparing heeft er niets mee te maken. Als je een actieve aansluiting nodig hebt dan kom je niet onder een switch uit.

(En inderdaad je kunt er ook andere verbindingen mee maken dan je apparatuur ondersteunt.. Serieel over UTP bijvoorbeeld heb ik al meermaals op deze manier gedaan.)

[ Voor 37% gewijzigd door CyBeR op 11-09-2006 15:11 ]

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• Bor

Bor

battler schreef op maandag 11 september 2006 @ 15:07:
dat zeker niet. Maar dan was me conclusie tog juist.
De reden dat gebruik wordt gemaakt van patch panels + switches en niet alleen manageble switches is gewoon kosten besparing.
Nee, je conclusie is niet juist zoals je kunt lezen in de reply van ajhaverkamp. Je kunt met een patchpaneel ook andere signalen doorlussen dan de normale ethernet signalen. Deze signalen worden soms door een switch niet begrepen omdat het protocol gewoon geen ethernet is.

• ajhaverkamp
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 30-03 17:13

ajhaverkamp

gewoon Arjan

Als je enkel naar kosten kijkt, kun je de aansluiting in de kantoren ook weglaten en dan gewoon een meter of 10 aan UTP + connector uit de muur laten hangen, dat is goedkoper dan al de walloutlets...... dat doe je toch ook niet????

Rare vraag hoor......

This footer is intentionally left blank

• battler
kijk :*) daar was ik naar op zoek.
Bedankt allemaal :+

rare vraag :? wat is dat nou voor een opmerking.
Zoals ik uit deze uitleg heb begrepen is dat dus helemaal
niet waar de patch panel voor bedoeld is. Dat het opgeruimd
en netjes staat heeft er vrij weinig mee te maken lijkt me.
(wel handig, maar niet soul purpose)

[ Voor 70% gewijzigd door battler op 11-09-2006 15:13 ]

Verwijderd

battler schreef op maandag 11 september 2006 @ 15:04:
Wij hebben er hier in de winkel 1 hangen en ik zou niet meer zonder willen!

Een winkel blijft leuk door hem 1x in de zoveel tijd te verbouwen, dus verandren pc's aardig wat van plaats.

We hebben hier meerdere netwerken liggen, waaronder kassa netwerken, klanten netwerken, demo netwerken e.d. Door de hele winkel heen hebben we kabels gelegd en deze door middel van een doosje aan de muur gemaakt. Gooi je weer een deel om, hoef je alleen maar kabel xx om te ruilen met kabel yy om weer de goede verbinding te krijgen op het andere doosje!

• JackBol
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

de kpp (kosten per poortje) van een patchpanel zijn vele malen lager dan die van een managed switch. Aangezien tegenwoordig een gebouw flink ge-overprovisioned wordt qua UTP wall outlets, kan dat dus in de papieren lopen, als je infrabekabeling rechtstreeks op een switch doet, ipv. via een patch panel.

Opbrengst van mijn Tibber Homevolt met externe kWh meter. | Opbrengst van mijn Tibber Homevolt volgens de Tibber Data API.

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 07-02 09:48

TrailBlazer

Karnemelk FTW

battler schreef op maandag 11 september 2006 @ 15:12:
kijk :*) daar was ik naar op zoek.
Bedankt allemaal :+

rare vraag :? wat is dat nou voor een opmerking.
Zoals ik uit deze uitleg heb begrepen is dat dus helemaal
niet waar de patch panel voor bedoeld is. Dat het opgeruimd
en netjes staat heeft er vrij weinig mee te maken lijkt me.
(wel handig, maar niet soul purpose)
handig bij veel organisaties is overzicht noodzaak. Wat denk je wat er gebeurt als iemand per ongeluk een kritieke server er uit trekt.
Ook is in het datacenter van mijn huidige klant wordt vrolijk gepatched. Vanaf de het rack naar een patchrack op de hoek van de rij. Deze patchracks hebben al patches liggen naar alle andere patchkasten. Zowel glas/koper/bnc. Je hoeft dan enkel nog maar een kabeltje te trekken naar het einde van je rij kasten in plaatste van 150 meter glas uit te rollen. Mischien moet ik erbij zeggen dat mijn klant ongeveer 800 kasten heeft staan denk ik zo

• Orion84
  • Laatst online: 20:37

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

_DH schreef op maandag 11 september 2006 @ 15:41:
de kpp (kosten per poortje) van een patchpanel zijn vele malen lager dan die van een managed switch. Aangezien tegenwoordig een gebouw flink ge-overprovisioned wordt qua UTP wall outlets, kan dat dus in de papieren lopen, als je infrabekabeling rechtstreeks op een switch doet, ipv. via een patch panel.
Mja, maar als je patchpanelen gebruikt dan sluit je een boel patchpoortjes niet aan. Als je geen patchpaneel zou gebruiken, dan zou je gewoon alle ongebruikte kabels los in je kast hebben hangen. Die ga je natuurlijk niet allemaal alsnog inpluggen op een switch ;)
Dus duurder wordt het niet meteen, alleen minder overzichtelijk.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• Equator
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 15:28

Equator

Crew Council

#whisky #barista

battler schreef op maandag 11 september 2006 @ 14:49:
Een patch panel is een oplossing voor welk probleem.
Behalve kostenbesparing kan ik niets bedenken, met
manageble switches kan je hetzelfde en meer.
Of mis ik het hele concept van die patch panel?
Lijkt me vrij duidelijk beschreven ondertussen :)
Meer woorden wil ik er niet aan vuil maken
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.