Toon posts:

Inhoudelijke fout in artikel Quad-Core!

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Van de frontpage
[...]
Hoewel de chip ontworpen lijkt te zijn voor een 1066MHz FSB, had de reviewer geen enkel probleem om de nieuwe 'Core 2 Quadro' over te klokken naar 3,33GHz door de bus op te schroeven naar 1333MHz[...]
Dit klopt niet. De geteste Quad core CPU had standaard een busfreq van 333 --> 1333 Quad-Pumped.

Zie o.a de in het artikel vermeldde
1- plaatje van CPU-Z (pagina 1 van het artikel) (klik)
2- Plaatje van de opbouw van de core (pagina 2 van het artikel) (klik)
3- De tekst (pagina 4 van het artikel gaat nota bene helemaal over de bus-verhoging naar 1333): (klik)
De eerste regel van die pagina van het artikel
Intel zipped up the FSB speed for the Core 2 Quadro to 333 MHz compared with the 266 MHz for Core 2 Duo [...]

Kortom; Er moet e.a. worden herschreven in het artikel op de frontpage! Want uit dit alles blijkt dat de Core 2 Quadro van het begin af aan al is ontworpen voor 1333 bus (ipv 1066 zoals in het frontpageartikel wordt geschreven). Er hoefde dus helemaal niets worden overgeklokt tot die 1333 bus.

De reviewer heeft natuurlijk wèl overgeklokt tot 3,33GHz; Maar hij deed dat niet via de bus, maar door de MP te verhogen naar 10x (hij had tenslotte een ES-versie ;) ). Hierdoor kwam de 3,33 GHz tot stand .... zonder enkele voltageverhoging :).

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 11-09-2006 14:51 ]

• Cookie
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 04-07-2025
Ik vond de 'standaard 1066MHz-bus' (quad pumped) voor een Core 2 Quadro in dit bericht in eerste instantie ook opvallend, omdat Woodcrest op 3GHz in servers ook gebruikmaakt van een 1333Mhz-bus, maar de 1333MHz voor Kentsfield van Tom's Hardware lijkt echter weer in tegenspraak te zijn met de eerdere info van Daily Tech die in nieuws: Kentsfield wordt volgende Core 2 Extreme verwerkt is. Ik zal eens kijken of daar opheldering over te krijgen is.

Never trust a computer you can't throw out a window [Steve Wozniak]

Verwijderd

Topicstarter
testcase schreef op maandag 11 september 2006 @ 14:15:
[...]
Ik zal eens kijken of daar opheldering over te krijgen is.
Ik denk dat we er vanuit kunnen gaan dat het artikel op TomsHardware correct is. Zij communiceren dergelijke artikelen ook altijd door naar de betreffende fabrikanten, en letten bv. erg goed op evt. NDA's.

Daarnaast staat het artikel al ca. een dag op de site, als het fundamentele onwaarheden zou hebben bevat had Intel al (zeer zeker weten) contact met Ome Tom hebben opgenomen.

Lijkt mij dat we gewoon naar de inhoud van het artikel op Toms Hardware moeten "handelen", en het artikel op de frontpage moeten aanpassen. Want op dit moment "vertellen we de hele dag al niet de waarheid". Laten we dan in ieder geval dezelfde informatie publiceren als in het bronartikel, want op deze manier is het ook nog zo dat we de bron fout citeren.

En tot slot: De werkelijke helderheid zal niet verkregen kunnen worden denk ik, tenzij er voor t.net ook een ES beschikbaar is.

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 11-09-2006 16:18 ]

• Wouter Tinus
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Wouter Tinus

Whee!

De tekst op pagina vier lijkt onmiskenbaar, maar is wel in tegenspraak met alle eerdere bronnen en zelfs de aankondiging van het artikel:
Kentsfield, which industry sources refer to as "Core 2 Quadro," arrived as a 2.67 GHz version with a 266 MHz/1066 MHz FSB. The test engineers were able to adjust the FSB to 1333 MHz - which is still supported by the 975X chipset - and overclock the CPU by about 25%. The benchmarks were conducted with clock speeds ranging from 2.0 GHz to 3.33 GHz.
Een andere aanwijzing is te vinden in de ondersteunde multipliers: 6 tot en met 10. Conroes zijn over het algemeen naar boven gelocked en naar beneden geunlocked. Toevallig(?) komt 10x266 precies overeen met 2,66GHz. Voor een echte standaard 1333MHz chip zou een maximale multiplier van 8 al voldoende zijn (en een sample zonder lock zou geen maximum kennen).

Er zijn wel geruchten dat Intel uiteindelijk een 1333MHz bus wil ondersteunen voor de quadcores, maar de beste aanwijzing daarvoor is eigenlijk dit artikel en daar gaat het alleen over de serverversie Clovertown, waar de juiste moederborden al voor klaar liggen. Voor desktops ondersteunt maar een beperkte selectie gegarandeerd een 1333MHz bus en dat strookt niet helemaal met Intels uitspraken dat quadcore volledig compatible zou zijn met dualcore.

In dit geval lijkt het me trouwens duidelijk dat THG niet met medeweten of goedkeuring van Intel werkt, anders zouden de serienummers van de processor bijvoorbeeld niet weggesoept hoeven worden. Welk screenshot ze online zetten of welk plaatje ze tekenen zegt weinig over wat de standaard bus is voor die sample (laat staan het eindproduct), want ze hebben beide configuraties getest. Het is trouwens ook niet alsof ze daar onfeilbaar zijn: een van de plaatjes op pagina twee is bijvoorbeeld een Presler in plaats van een Kentsfield en een andere (de zogenaamde dieshot) hebben ze gewoon zelf gephotoshopped.

Ik denk dat de kans dat Kentsfield met een 1333MHz bus uitkomt niet nul is, maar zou m'n geld veel liever inzetten op 1066MHz.

Professioneel Hyves-weigeraar