Moederbord voor een AMD Geode

Pagina: 1
Acties:

• Avvd
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Nou heb ik hier een amd geode cpu liggen waarbij ik een passend moederbordje wil hebben.

nou heb ik een tijdje gezocht en aangezien ik ook vga en s-ata onboard wil wordt de keuze erg beperkt. Zelf ben ik ot de Aopen AK79G-Max gekomen deze heeft vga en s-ata onboard maar nou is het de vraag of deze ook de amd geode ondersteund. ik ben er inmiddels wel achter gekomen dat je het bordje een voltage kan geven van 1,25 volt (de grootste eis voor de geode???)

weet iemand misschien of dit gaat werken of weet iemand ook nog een ander bordje?

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Een geode wordt gezien als mobile athlon, met het grote voordeel dat hij maar 1,1V vcore nodig heeft om te werken (hoewel niet iederbord even lekker wil op 1.1V en ze vaak iets meer nodig hebben).

Dus wat dat betreft zal het gewoon gaan werken. Overigens is het zo dat Geodes het ook prima doen op 1.4 of 1.5V, maar dan worden ze wel wat warmer natuurlijk.
kijk ook eens in dit topic: Amd Geode processors: Wanneer verkrijgbaar?
komen ook de nodige bordjes mee waarmee het ding werkt (en staan ook wat links in enzo).

• Avvd
  • Niet online
ik heb dat topic doorgekeken maar er komen verder geen bordjes in voor met s-ata en vga onboard. en de ak79G-max is nog een bordje wat ik toevallig makkelijk kan aankomen dus daarom vroeg ik me eigen af of het ging werken.

• NNF
  • Laatst online: 13-05 21:17

NNF

ASRock K7S41GX met PCI SATA controller? Dat is iig een van de weinige moederborden met ingebouwde ondersteuning voor de Geode-processoren.

Asus had ook een bordje gebaseerd op de SiS 741-chipset en ook nog eens met SATA-ondersteuning, dus dat zou in theorie moeten werken, als je eraan kunt komen.

• Avvd
  • Niet online
ik heb liever geen pci sata controllen omdat er ook al een (intel) gbit netwerkkaarje op komt en dan wordt de belasting denk ik teveel.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Blueone schreef op woensdag 13 september 2006 @ 08:34:
ik heb liever geen pci sata controllen omdat er ook al een (intel) gbit netwerkkaarje op komt en dan wordt de belasting denk ik teveel.
Is het niet zo dat al die dingen aan de pci bus hangen? Dus dan maakt het weinig uit of het onboard is of niet.

• kahm-jai
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 07-02-2022

kahm-jai

Kyon-Kyon Neko!

Als je een goede PCI sata controller neemt gebruikt hij geen CPU kracht omdat hij een eigen CPU heeft zeg maar. Het probleem daarvan is de prijs.

Het voordeel van een aparte sata controller (als je raid gebruikt) is dat je niet afhankelijk bent van het moederboard. (dus als je moederbord kapot gaat kun je je array meenemen) En als je een goed merk koopt, Raid arrays zijn backwards compatible bij hetzelfde merk (meestal).

Asus A8N-SLI, Athlon 64 3000+ @ 2,4 GHz, Corsair TwinX 2x512 3200XL 2xWD120GB, Apogee 6800 PCI-E@430/860, Enermax Noisetaker 495, Thermalright XP120, Nec3500, liteonDVD

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 26-05 22:33

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

kahm-jai schreef op woensdag 13 september 2006 @ 11:16:
Als je een goede PCI sata controller neemt gebruikt hij geen CPU kracht omdat hij een eigen CPU heeft zeg maar. Het probleem daarvan is de prijs.

Het voordeel van een aparte sata controller (als je raid gebruikt) is dat je niet afhankelijk bent van het moederboard. (dus als je moederbord kapot gaat kun je je array meenemen) En als je een goed merk koopt, Raid arrays zijn backwards compatible bij hetzelfde merk (meestal).
Ik denk dat jij een S-ATA RAID controller bedoeld met XOR engine. de XOR engine berkend bijvoorbeeld bij RAID5 zelf de partiteit in plaats van dat de host CPU dit zou moeten doen. Overigens zijn er ook S-ATA RAID controllers die geen XOR engine hebben zoals de RAIDcore BC4X52 controllers, welke ook uitstekend presteren. Zelf heb ik de BC4852 in mijn dual Athlon systeempje zitten met een RAID5 array van 8x 200GB en de processorbelastin valt reuze mee.

Maar daar vraagt TS helemaal niet om, TS wil zover ik het lees alleen maar gewoon een stel S-ATA poorten en geen RAID. In dat geval heb je helemaal niet met een "eigen" processor te maken en zal het niet zoveel uitmaken of je een onbaord of PCI kaart S-ATA controller gebruikt. Tenzij de onboard S-ATA controller direct in de chipset is gebakken, want dan maakt deze geen gebruik van de PCI bus.

Maar goed nu de vraag van TS, ik meende dat het ASRock K7S41GX moederbordje inderdaad de Geode standaard herkent. Overigens is de Vcore van een Geode 1750 1,25Volt, dus je hebt een moederbord nodig die dat aan kan. Overigens het genoemde topic hierboven zou je toch verder moeten kunnen helpen...

[ Voor 9% gewijzigd door _Dune_ op 13-09-2006 11:35 ]

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

• Avvd
  • Niet online
ik heb vandaag de aopen ak79G-max gehaald (2ehands)
helaas was hierven de onboard vga zo brak als wat (artifacts bsod's), ik heb er nu maar een geforce 2 agp kaartje ingeduwt en de onboard video uitgeschakeld en dit scheelt om precies te zijn 2 watt in het stroomverbruik.

nou is het zo dat het bordje de geode wel herkent maar als een athlon xp mobile 600
hij draait dus standaard op 600mhz, nou heb ik de geheugen snelheid al van 100mhz naar 133mhz gezet zoals het hoort en ik kom nu uit op 800mhz. de multiplier staat nu nog op 6 terwijl deze eigenlijk op 10,5 hoort. Het moederbord kan deze wel aanpassen als de geode unlocked zou zijn wat dus schijnbaar niet het geval is. Is het mogelijk om de geode toch de unlocken?

op deze manier zet je er wel een super zuinig systeem neer.
ik heb de vcore nu op 1,125 volt staan waarmee hij stabiel is op 800mhz
totaal specs:

a-open 235 watt voedingnd :
a-open AK79G-max moederbord
amd geode 1750nx cpu
512mb pc3200
geforce 2 64mb graka
2x s-ata hd's van 120gb (seagate barracude 7200.7)

en dit samen gebruikt slechts 46watt in ilde stand :9~

[ Voor 20% gewijzigd door Avvd op 13-09-2006 22:26 ]

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 26-05 22:33

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Kijk eens of je het programmaatje CrystalCPUID kunt downloaden. Mogelijk dat je dan wel de Geode juist kunt clocken. Met CrystalCPUID zou je (als het goed is) ook nog kunnen aangeven dat bij hogere CPU belasting de CPU op een hogere clock frequentie moeten lopen.

Download: http://www.chip.de/downloads/c1_downloads_13012986.html#

Overigens heb ik hier nog twee Geode 1750 processoren liggen en een dual Athlon bordje van Gigabyte. Het is nogaltijd de bedoeling om daar eens mee te gaan experimenteren. :D

[ Voor 32% gewijzigd door _Dune_ op 13-09-2006 23:01 ]

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

• Avvd
  • Niet online
Ja dat zou inderdaad wel lukken (probeer ik vanavond voor de zekerheid). Maar ik heb eigenlijk liever dat het gewoon in de bios goed is ingesteld. De geode is gewoon een athlohn xp mobile, en iedere athlon xp zou in een nforce 2 bordje unlocked moeten zijn. toch???

ik zie nou op het moederbord links boven de cpu een stuk of 6 dipswitches zitten weet iemand misschien waar die voor dienen? er is niets van te vinden in de gebruiksaanwijzing

[ Voor 25% gewijzigd door Avvd op 14-09-2006 20:55 ]

• Avvd
  • Niet online
Op het bordje zaten schijnbaar dip switches waarmee je de multiplier kon instellen en nou loopt hij perfect stabiel op 133x10,5=1400mhz op 1,1 volt (wordt 1,07) Met het bijgeleverde programmatje regels hij zelf de fan van de cpu en chipset en deze staan onder alle omstandigheden gewoon stil :9~
hij wordt nu dus volledig passief gekoeld en komt niet boven de 40 graden uit :)

EDIT: volgende keer de edit knop gebruiken

[ Voor 5% gewijzigd door Avvd op 15-09-2006 00:03 ]

Pagina: 1