[Vista] Zwart beeld aan einde van setup (Pre-RC1 / RC1)

Pagina: 1
Acties:

• ByteDelight
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 25-12-2025

ByteDelight

Retro computing is alive!

Topicstarter
Ik heb me gisteren rot-gegoogled om onderstaand probleem op te lossen.
Ik kom hetzelfde probleem wel tegen, maar ik snap niet dat ik nog geen oplossing heb kunnen vinden.

Komt ie:

Ik heb op de volgende configuratie geprobeerd Pre-RC1 en RC1 de installeren:

- Core 2 Duo E6300
- Asus P5B (0509)
- 2x 512 MB DDR2 Kingston Value
- Asus EAX1600 (X1600 Pro 256 MB PCI-e)
- Maxtor 320 GB SATAII
- Maxtor 300 GB SATAII
- Hauppauge PVR-500

HDD0 (320 GB) - partitie 1: 40 GB - WindowsXP MCE 2005
HDD0 (320 GB) - partitie 2: rest - data
HDD1 (300 GB) - partitie 1: 40 GB - Vista
HDD1 (300 GB) - partitie 2: rest - backup

Uiteraard zorgt ik bij elke poging dat de partitie schoon is.

Als ik nu de setup draai, dan wordt er aan het einde van de installatie gezocht naar hardware.
Op een bepaald moment schakelt mn monitor uit, en daarna niet meer in.
De Vista setup draait blijkbaar gewoon verder; er is harddisk activiteit, en de computer reboot na verloop van tijd om de setup af te ronden.

Ook na de reboot en na het bewegende balkje dat Vista aan het starten is, schakelt de monitor uit. Ook dan is er wel activiteit.

Op een ander, heel eenvoudig Northwood systeempje met onboard Intel graphics draait RC1 als een zonnetje.

Het lijkt dus te duiden op een vga (driver) probleem.

Nou zag ik op support.ati.com nieuwe drivers van ATI voor Vista, maar die zijn duidelijk bedoeld om te draaien vanuit Vista.

Zouden deze drivers het probleem oplossen?
Is het dan mogelijk om tijdens de Vista Setup aan te geven dat deze drivers gebruikt moeten worden?

Ik las dat veel andere, ook andere ATI kaarten, zowel AGP als PCI-e, hetzelfde probleem hebben.
Ik heb volgens mij nog niemand met een NVidia kaart gezien met hetzelfde probleem.

Retro Computer hardware: http://bytedelight.com

• elevator
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

elevator

Officieel moto fan :)

Misschien een stomme vraag, maar als je boot in "Safe Modus" (gewoon F8 drukken net als in XP) - heb je dan wel beeld?

Misschien dat je monitor verkeerd gedetecteerd wordt of iets dergelijks? :)

• ByteDelight

ByteDelight

Topicstarter
elevator schreef op maandag 11 september 2006 @ 10:41:
Misschien een stomme vraag, maar als je boot in "Safe Modus" (gewoon F8 drukken net als in XP) - heb je dan wel beeld?
Heb ik geprobeerd, in safe mode, maar dan wordt er een foutmelding gegeven dat de Setup niet afgerond kan worden in Safe Mode, en kan ik niks anders dan opnieuw opstarten, zonder echt in Safe Mode te booten...
Misschien dat je monitor verkeerd gedetecteerd wordt of iets dergelijks? :)
Ik heb er al een CRT aan gehad, maar dat maakte niks uit.
Het lijkt er dus echt op dat de driver niet geactiveerd wordt...

Ik lees soortgelijke ervaringen als sommigen die wel succesvol door de setup heen zijn gekomen, proberen een driverupdate voor hun GPU te doen, en dus daarna ook zwart beeld krijgen...

• elevator
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

elevator

Officieel moto fan :)

Ok, puur een wilde gok - maar als je nou in safe mode boot, vervolgens Shift+F10 indrukt als je die foutmelding krijgt, en dan desk.cpl of devmgmt.msc opstart, heb je dan de mogelijkheid om je VGA adapter te veranderen? :)

• ByteDelight

ByteDelight

Topicstarter
Gaat ik vanavond proberen!!!
Dan kan ik ook proberen de nieuwe driver-setup te starten...

En natuurlijk lees je hier of dat een oplossing is ;)

• ByteDelight

ByteDelight

Topicstarter
YES!!!

Oplossing werkt!

Volgorde:
1. Ga naar support.ati.com
2. Download de drivers voor Vista RC1
3. Pak de drivers ergens op een partitie uit waar de Vista installatie bij kan - dit kan alleen door de gedownloade executable te starten en daarna te annuleren (geen zipbestand dus)
4. Start of continueer de Vista installatie en kies bij het opstarten (wellicht door F8 in te drukken) voor Safe Mode
5. Zodra het scherm tevoorschijn komt dat de Setup niet door kan gaan tenzij de computer opnieuw wordt opgestart, druk dan op Shift-F10
6. Typ "devmgmt.msc" in de commandprompt
7. Ga naar het beeldscherm stuurprogramma, kies voor een ander stuurprogramma, browse naar de map met de uitgepakte driver, en reboot!

Thanks everyone!

Ik zal deze post ook in het Engels vertalen morgen.

• ByteDelight

ByteDelight

Topicstarter
This solution solves the Vista installation problem also known as 'the black screen of death'.

Problem: When you install Windows Vista the monitor turns off almost at the end of the installation process while the setup continues (there is still harddisk activity), and when the computer reboots automatically, the screen also turns off after the animated bar that shows Vista is booting.

As far as I know it only occurs with (many) ATI graphics cards.

I translated my Dutch post especially for the international seekers for this solution.

To solve the problem do this:
1. Visit support.ati.com
2. Download the driver for Vista RC1
3. Unpack the driver (by running the install) somewhere you are able to reach it when running Vista
4. Start or continue the Vista installation and choose Safe Mode (press F8 after booting if necessary)
5. When the message appears that Setup can not continue because it's in safe mode, press Shift-F10
6. Enter 'devmgmt.msc' at this command prompt
7. Go to the video driver section and choose to update the drivers, then select the downloaded driver folder and use that driver

This worked for me! Fantastic!

edit:
My config:
- Core 2 Duo E6300
- Asus P5B
- 2x 512 MB DDR2 Kingston Value
- Asus EAX1600 256MB PCI-e graphics card
- Maxtor 320 GB SATA-II harddrive
- Maxtor 300 GB SATA-II harddrive
- Hauppauge PVR-500 dual tuner tv-card
- Cooler Master Extreme Power 430W PSU
- Aopen QF50c case
- NEC 3550 dvd rewriter
- Sunbeam Card Reader and Fan controller Superior 20 in 1

I'm happy d:)b

• syberjunky
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 09-02-2025
Ik heb dit geprobeert voor een nvidia kaart maar krijg het niet voor elkaar enigste wat er gebeurt is dat vista mijn winxp weer herstelt.

En booten vanaf dvd levert alleen een restart op wanneer vista de setup aan het afronden is.

En vanaf dat punt zit ik vast in een reboot loop.

[ Voor 10% gewijzigd door syberjunky op 11-09-2006 20:52 ]

• ByteDelight

ByteDelight

Topicstarter
Dat is dan een ander probleem dat ik hier beschreven heb.

Zoals ik al aangaf: volgens mij doet het probleem dat ik beschrijf zich alleen voor bij ATI kaarten (als ik de forums moet geloven), maar dat weet ik niet zeker.

Verwijderd

Na tig x installeren en alles aan mijn pc veranderd te hebben, heb ik nu einderlijk een oplossing voor de incomplete installatie (zwart scherm). :(
Ik heb de vga/dvi connector op de andere aansluiting van de grafische kaart gezet en de installatie ging weer verder. Vista RC1 loopt nu als een trein.

Misschien werkt het ook bij jullie.

• ByteDelight

ByteDelight

Topicstarter
Verwijderd schreef op woensdag 13 september 2006 @ 00:03:
Na tig x installeren en alles aan mijn pc veranderd te hebben, heb ik nu einderlijk een oplossing voor de incomplete installatie (zwart scherm). :(
Ik heb de vga/dvi connector op de andere aansluiting van de grafische kaart gezet en de installatie ging weer verder. Vista RC1 loopt nu als een trein.

Misschien werkt het ook bij jullie.
Misschien fijn om te weten met wat voor een hardware bij jou het probleem optrad.

• syberjunky
Ik zelf ben gestopt met het tragen vista op mijn hd te krijgen.

Of ik krijg een zwartscherm of ik zit vast in een reboot loop wanneer vista de install aan het afronden is.

Wacht wel tot het in de winkels ligt en kijk dan wel is of ik het aanschaf na dat ik eerst een test versie heb geprobeerd.

• ByteDelight

ByteDelight

Topicstarter
Met de GX2 zijn wel meer problemen, en volgens mij ook oplossingen, gemeld...
Google ze!

• syberjunky
Heb het nu werkend vista was mijn videokaart.
Heb vista met een 6600gt geinstalleert en het werkt nu en daarna weer mijn 7950gx2 opnieuw er in gedaan en in save mode de drivers geupdate en als werkt nu 100%

Heeft even wat tijd gekost maar uiteindelijk toch gelukt :)

• Morphine
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 25-01 20:38
Vreemd ik heb het reboot-loop probleem ook met mijn geforce6000gt. Het truckje hierboven werkt helaas niet (heb de nividia drivers geinstalleerd met de shift-10 truck etc).

meat106: jij zegt dat je het wel werkend hebt gekregen met de 6600gt. Wat is de rest van je hardware config?

Ik heb een p4 3.2ghz op een asus p4p800e-deluxe, sblive 5.1

Verwijderd

windows vista RC1instaleren lukt van mij ook niet.
Dus als ik boot van de dvd of vista instaleer vanuit win. xp(moet dan wel rebooten) kom ik op een bepaald moment op een zwart scherm heel in het begin van de instalatie met een groene progress bar op. Het is alsof hij blijft laden maar als ik wil instaleren van uit dos dan zie ik wat hij allemaal laad en het
laaste wat hij kan laden is drivers.sys en daarna doet hij niets meer... 8)7
Ik heb geen idee hoe dit komt,hopelijk jullie wel 8)

• syberjunky
Morphine schreef op zaterdag 16 september 2006 @ 12:58:
Vreemd ik heb het reboot-loop probleem ook met mijn geforce6000gt. Het truckje hierboven werkt helaas niet (heb de nividia drivers geinstalleerd met de shift-10 truck etc).

meat106: jij zegt dat je het wel werkend hebt gekregen met de 6600gt. Wat is de rest van je hardware config?

Ik heb een p4 3.2ghz op een asus p4p800e-deluxe, sblive 5.1
Zie sig voor mijn pc specs.

Weet niet of het wat uitmaakt maar mijn asus EN6600gt is een pcie kaart.

Enigste wat mij nog tegen valt is dat creative nog geen nieuwe drivers voor mijn X-Fi hebben zo dat ik kan genieten van 5.1 geluid in games.

• Morphine
meat106 schreef op zaterdag 16 september 2006 @ 22:07:
[...]

Zie sig voor mijn pc specs.

Weet niet of het wat uitmaakt maar mijn asus EN6600gt is een pcie kaart.

Enigste wat mij nog tegen valt is dat creative nog geen nieuwe drivers voor mijn X-Fi hebben zo dat ik kan genieten van 5.1 geluid in games.
Bah werkt bij mij nog niet :( Iemand tips?

• Morphine
kick();
Pagina: 1