Dslr gevallen van 1 meter hoogte

Pagina: 1
Acties:
  • 236 views sinds 30-01-2008

• vleppyniles
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 17-11-2023
Goeie morgen,

Afgelopen zaterdag is m'n Canon 350d uit m'n tas gevallen op een vloerkleed bij ons thuis. De hoogte was ongeveer een meter.

Ik hoorde één zware doffe klap, had niet het idee dat m'n camera gerold heeft over de grond. Aan de buitenkant is geen zichtbare schade te zien en hij lijkt het ook nog te doen. Ik heb er een grip onder (geen schade), en de batterijen werken naar behoren. Het disply doet het en alle functies (voor zover kunnen testen met mijn beperkte kennis) lijken het ook allemaal te doen.

Ik heb Canon gebeld en die vertelde me dat je met de body kunt voetballen en dan nog gaat hij niet stuk. Kwaliteit zou zeer goed moeten zijn. Maar ik vrees voor m'n lensschroefdraad, dat die een klap heeft gekregen. Er lijkt niets mis mee te zijn maar met het oog op de nabije toekomst (ben van plan een 70-200 f4 L te kopen) wil ik wel graag een camera hebben die niet na 3 weken gebruik stuk gaat of die eventueel m'n hagel nieuwe lens beschadigd. Dit kan je eigenlijk alleen maar weten door hem daadwerkelijk 3,4,5 weken te gebruiken.

M'n camera is goed verzekerd, dus alle schade die er zou zijn, wordt vergoed. Onderzoekskosten bij geen schade bedragen €41 (ex btw).

Mijn vraag is in hoeverre het binnenwerk ontregeld kan zijn of gaat worden (als je hem blijft gebruiken) als je camera valt van 1 meter hoogte.

Verwijderd

Ik denk dat wanneer alle functies het nog doen, je je echt geen zorgen hoeft te maken. Heb je er alweer foto's mee geschoten? Gaf dat problemen, bijvoorbeeld met de focus? Zo niet, geen zorgen maken en gewoon verder mee schieten. De camera viel zoals je aangaf op een vloerkleed en niet op de stenen. Dat scheelt al een hoop.

• ajhaverkamp
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 26-01 21:23

ajhaverkamp

gewoon Arjan

En nu verwacht jij dat wij, zonder de camera zelfs maar te kunnen zien, iets zinnigs kunnen zeggen??

Schiet een stapel foto's, kijk of je flitser het nog doet, kijk of de datakabel aansluiting het nog doet om foto's uit de camera te lezen, verwissel je lens een paar keer. Doe een front/back focus test. Etc etc.
Oftwel: inderdaad gewoon even intensief gaan gebruiken.

This footer is intentionally left blank

• Oxi
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14-11-2022

Oxi

Een beschadigde lensschroefdraad heeft alleen invloed op filters en lenskappen voor die ene lens, en niet voor andere. Tenzij je de mount bedoeld, en die is van metaal, dus goed stevig. Enige wat ik verder nog kan bedenken wat kapot kan zijn is een ontwrichte spiegel die tegen de lens aan kan slaan.

Maar als die niet kapot is zal je nieuwe lens geen gevaar lopen hoor. :)

I wouldn't give his troubles to a monkey on a rock

• MaanBanaan
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Een beschadigde mount zal wel loslopen, het enige waarvan ik me kan voorstellen dat het nadien niet helemaal meer goed werkt zijn mechanische dingen. Hiebij denk ik aan je lens als die er op dat moment opzat (diafragmabladen, AF mechanisme) en je sluiter en/of spiegel in je body zelf.

Over het gebruik van een nieuwe lens zou ik me geen zorgen maken, een kapotte camera is niet echt in staat een lens te slopen lijkt me. Met een ontwrichte spiegel sloop je eerder de spiegel zelf nog extra. Wel zou ik flink wat opnamen in bijv. burstmodus maken en kijken of dat goed gaat en je nadien geen rare lichtstreepjes/onscherpe delen in je foto hebt (een kleine kier/verschuiving in je sluiter/spiegel kan al rare gevolgen hebben).

Maar heb er alle vertrouwen in, camera's kunnen best wat hebben inderdaad.

[ Voor 4% gewijzigd door MaanBanaan op 11-09-2006 10:08 ]

• Remy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 27-12-2025

Remy

I usually get 100% accuracy

Hier valt niks over te zeggen zolang er nog niks met de camera aan de hand is - daarnaast kan ook een 350D wel tegen een stootje :) Oftewel, als hij't nu nog prima doet, is er niks aan de hand. Als er wel rare kuren komen > neem contact op met Canon, het is hun werk en zij weten er zeker weten meer over dan de mensen hier op 't forum, ze maken de camera's after all ;)

LinkedIn
Instagram

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.