BIOS / Core Temp - Welke moet ik geloven?

Pagina: 1
Acties:
  • 2.908 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Mint
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 29-01 21:36
Hoi allen!

Ik heb sinds kort een E6300, maar deze werd vrij warm (idle 48 graden). Koeler er opnieuw opgezet en nu is ie volgens de bios zo'n 37-38 graden (nette temps dus).
However, toen ik mijn koeler nog niet goed had zitten, had ik (na wat googlen) het programmaatje Core Temp gevonden. Dit programma zou de goede temperaturen van de Conroe/Yonah/Merom moeten kunnen uitlezen, omdat de welbekende programma's zoals Speedfan deze processoren nog niet zouden ondersteunen.

Nu zegt mijn BIOS dus dat mijn CPU 37-38 graden is, en Core Temp zegt dat ie nog 45-46 graden is (idle). Welke van deze 2 moet ik geloven? Ik neig naar mijn BIOS, maar het schijnt dat Core Temp ook redelijk betrouwbaar is..

• Extera
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 05-05-2025
core temp valt inderdaad hoger uit. Ik persoonlijk vertrouw het niet helemaal. Ik ga uit van de bios/ai booster

Mijn Serverrack - iRacing Profiel

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Core temp geeft de temp in de core aan. Speedfan en andere proggies pakken de sensor die onder de CPU op het mobo zit.

• aramdin
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 24-07-2024
Als je het draadje van Core Temp hebt gelezen, dan zie je dat Core Temp de sensor op de cpu aanspreekt die naast het heetste onderdeel zit. Dit lijkt me betrouwbaarder dan een sensor die onder de socket zit...

Instagram / YouTube

• dennis112
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 29-01 21:14
Check dit topic: Core 2 Duo IHS (Intel Heat Spreader) problemen

Er zijn meerdere mensen met hitteproblemen met een core 2 duo, en jij bent er denk ik ook een van als je als een idle temperatuur hebt van 45-46 graden. Er staat ook een tooltje van intel in om je temperatuur te meten en ik denk dat die het betrouwbaarst is, want die is van intel zelf.

Asus P6T Deluxe, Intel Core i7 920, 6Gb 1333Mhz DDR3, 2 x Sapphire HD5830 in Crossfire

• J.E.T
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 30-01 12:25
Core temp lijkt me een redelijk secuur programma.

Maar er zijn meerdere programma's.

Lavalyst everest ultimate geeft bij mij de zelfde waarde aan als coretemp alleen dan een gemiddelde van de 2 cores.

• TweakerNummer
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
TaT van Intel en Core Temp geven dezelfde temperatuur aan (hiero dan). Dus die lijken me redelijk betrouwbaar voor het meten van de core temp.

[ Voor 33% gewijzigd door TweakerNummer op 11-09-2006 16:53 ]

Verwijderd

Net de laatste versie van coretemp geinstalleerd, de vorige versie gaf idle 22 graden en deze 34. Was net zo blij met mijn E6750 onder een Ninja. Iemand enig idee hoe dit komt? :(

• bassie
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 03-11-2025
+15 graden bug in coretemp? G0 stepping waarbij je met oude coretemp +15 moet doen?

• 430xlkod
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 05-07-2025
CoreTemp 0.95 : ouder dan G0 goeie temps, heb je G0 moet je bij de 0.95 versie +15°c doen.

CoreTemp 0.95.4 geeft tot nu toe bij elke CPU de goeie temps, dus je weet genoeg nu denk ik ?

• honey
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 30-01 07:30
Verwijderd schreef op donderdag 27 september 2007 @ 11:25:
Net de laatste versie van coretemp geinstalleerd, de vorige versie gaf idle 22 graden en deze 34. Was net zo blij met mijn E6750 onder een Ninja. Iemand enig idee hoe dit komt? :(
Is een normale temp voor deze koeler en proc. Heb zelf ook een Ninja en E6750 en draait idle op 33/34 graden.

• Defector
  • Registratie: December 2005
  • Niet online
er zijn verschillende dingen die gemeten kunnen worden bij een processor namelijk de omgevings temparatuur de temparatuur van de proc en dan nog de temp van de core. En die laatste is natuurlijk altijd het heetst en zal het meest flucturen. Dus je bios en dat proggie kunnen het allebei goed hebben fouten van het programma nagelaten. Het kan er ook aanliggen aan het tijdstip dat je kijkt meestal als je in de bios zit is de computer net aan en heeft nog niet zoveel werk verricht daarom kan de proccesor koeler zijn dan wanneer je in windows zit. Als ik direct bij het booten in de bios naar mijn temp kijk dan zit het rond de 25 graden maar als ik later in windows speedfan heb draaien dan is de proccesor 50 graden ook een heel vershil dus.

• _Apache_
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 12:49

_Apache_

For life.

Wat ik niet helemaal begrijp, is TAT, Intel's eigen tooltje, die blijkt er dus ook naast te zitten als ik het goed begrijp?

Zero SR/S 17.3kWh / 2.7 kWP PV / Xtend WP 5kW + HRSolar zonneboiler

Pagina: 1