[Advies] Waterkoeling dilemma?

Pagina: 1
Acties:

• frankknopers
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 10-12-2025

frankknopers

Goud is geen geld

Topicstarter
Hallo,

Vandaag was ik bezig met de waterkoeling voor mijn 2e hands gekochte X1900XTX. Na veel pogingen had ik het blok eindelijk waterdicht. Na een uurtje testdraaien heb ik besloten om alles in te bouwen en mijn systeem op te starten. Dat ging allemaal prima, ik kwam gewoon weer in windows. Direct ging ik kijken naar de temps van mijn mooie kaartje: GPU: 34C / Mem: 36C / Voltage regulators: 78C. Ik vond de temperatuur van de mosfets niet echt aangenaam en ik vroeg me af of dat te maken had met slecht contact met het koelblok (EK X1900). Toen heb ik even gescand op artifacts en gelijk ging de Voltage regulator temperatuur hard omhoog. Bij het passeren van de 95C (hoogste wat ik heb gezien was 103C met stockkoeler) wilde ik het systeem uitschakelen, toen ik ineens een knipperende melding op mijn scherm kreeg "No compatible signal". Daarna kwam de melding "no input signal", het beeld werd en bleef zwart. :'( :'(

Toen PC uitgeschakeld, even later weer aangezet. Op de videokaart molex brande een rood lampje (nog niet eerder gezien, dus slecht teken...) en het moederbord biepte lang-kort-kort. Volgens de moederbord-manual beteknt dat een videokaart error.

Conclusie: Videokaart is defect :( :( Nou denk ik dat de mosfets gewoon veel te heet zijn geworden, ook met stockkoeling! Ik heb de stockkoeling nog weer een keertje teruggezet, maar dat hielp niet meer.

Ik zit nu al anderhalf jaar aan waterkoeling, maar ik heb er veel problemen mee gehad. Ik heb lekkages gehad, bijna een geluidskaart dood. Een tijdje later lekte het chipset blokje, waardoor er een moederbord sneuvelde.

En nu met de ellende van vandaag is de emmer een beetje overgelopen. Waterkoeling en ik zijn blijkbaar neit voor elkaar gemaakt, ik heb er teveel problemen mee gehad en dat maakt ook mijn ouders boos (logisch). De indruk die zij krijgen is dat ik elke keer problemen heb met de PC zodra ik er iets aan verander. Of dat waar is weet ik niet, daarvoor zit ik er te diep in denk ik.. :|

Ik heb gewoon geen zin meer in die confrontatie steeds en daarom wil ik helemaal afstappen van welke vorm van overclocken of extreme koeling dan ook. Dan maar afscheid nemen van die vette waterkoelblokken en die heerlijke stilte. Ik ben het helemaal zat om elke ochtend vroeg die kranten rond te brengen voor een computer die telkens problemen heeft.

Omdat vrijwel al die problemen zijn te herleiden op de waterkoeling denk ik dat ik de boel maar gewoon moet verkopen.

Wat is dan het doel van dit topic en wat moeten wij met dit verhaal?
Ik wil graag advies, meningen en ervaringen horen van mensen die hetzelfde hebben ervaren als ik. Zal ik die waterkoeling uit mijn PC halen?

Goud is geen geld

• DrumandBass
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 24-11-2025

DrumandBass

Less is more!

Hmm vreemd. Ik gebruik hetzelfde koelblok en heb absolut geen problemen met de temp's. Denk toch dat dit te herleiden is na slechte montage. Als je goed naar de mosfetkoeler kijkt zie je dat die net niet aanligt op de mosfet's. Althans dat was bij mij het geval, ik kon de schroeven wel verder aandraaien maar dan trok de pcb krom. Niet echt gewenst :/
Dus heb ik de ruimte opgevuld met een warmte geleiden pad. Zodat er een goed contact was tussen koeler en mosfet's.
Wel vreemd dat je zoveel problemen hebt met je koeling. Het draait hier nu een jaar, en nog geen problemen gehad.
Het word natuurlijk een duure hobby als je telkens hardware doorfikt met je koeling. Maar eigenlijk hoeft dit niet te gebeuren, wanneer de onderdelen juist zijn gemonteerd kan er eigenlijk vrij weinig mis gaan.
Of je bent gezegent met 2 linkse handen? Kan er niemand die je kent helpen met je pc niet dat je het niet kunt maar met zijn 2e zie je sneller een probleem en kun je elkaar aanvullen met handig dingen.
Ik zou gewoon even relaxt blijven, en van een afstand kijken of dit wel is wat je wil. Id de waterkoeling het wel allemaal waard. Een zalmvent blok koelt ook goed en stil met minder risco.

Formd-T1 Custom Loop 5600X 6800XTMNB

• frankknopers

frankknopers

Goud is geen geld

Topicstarter
DrumandBass schreef op zondag 10 september 2006 @ 22:56:
Dus heb ik de ruimte opgevuld met een warmte geleiden pad. Zodat er een goed contact was tussen koeler en mosfet's.
Wel vreemd dat je zoveel problemen hebt met je koeling. Het draait hier nu een jaar, en nog geen problemen gehad.
Ik snap ook niet waarom ik altijd zoveel problemen moet hebben. Ik werk altijd heel grondig en voorzichtig, dus op dat gebied valt er neit veel te verbeteren.
Het word natuurlijk een duure hobby als je telkens hardware doorfikt met je koeling. Maar eigenlijk hoeft dit niet te gebeuren, wanneer de onderdelen juist zijn gemonteerd kan er eigenlijk vrij weinig mis gaan.
Of je bent gezegent met 2 linkse handen?
Ik heb niet het idee dat ik onbekwaam ben. Ik ben al ruim drie jaar bezig met computers en het laatste anderhalf jaar dus ook met waterkoeling. Misschien is het laatste een stap te hoog gegrepen, misschien niet. Wat ik wel weet is dat de echte grote problemen gekomen zijn met waterkoeling. Ik denk dat ik gewoon veel pech heb gehad en dat ik maar de conclusie moet trekken dat ik net zo slecht met waterkoeling overweg kan als electronica.

Als ik gewoon een PC maak zonder waterkoeling oid dan gaat dat probleemloos. Ik heb al meerdere PC's gebouwd, geupgrade voor zowel mijzelf als voor anderen in mijn omgeving.
Ik zou gewoon even relaxt blijven, en van een afstand kijken of dit wel is wat je wil. Id de waterkoeling het wel allemaal waard. Een zalmvent blok koelt ook goed en stil met minder risco.
Morgen kijk ik er weer naar, want ik moet dan mijn oude kaartje (ook met waterkoelblok erop) installeren. Ik heb er niet veel zin in, maar als ik dat niet doe kan ik mijn hele PC niet gebruiken.

Ik denk dat ik het beste de hele zut van waterkoeling kan verkopen en dan gewoon tevreden zijn met alles op standaard. Geen mods, geen overclocks, geen andere koeling, geen voltages aanpassen, niks van dat alles.

Ik heb inmiddels al wel ervaren dat ik de winst niet moet zoeken in die extra kick van overclocken en waterkoeling, maar in die van een stabiel en degelijk systeem. :)

[ Voor 4% gewijzigd door frankknopers op 10-09-2006 23:10 ]

Goud is geen geld

• LANnerd
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 12:49
Ik heb ook een Waterkoel setje sinds een half jaar ong, en idd, ik heb er ook alleen maar problemen mee.

Heb het setje 2e hands gekocht(wat ik achteraf NOOIT had moeten doen) en na een paarmaanden had ik al last van verschrikkelijk veel kalk in mijn setje. Is me echt een raadsel hoe dat gebeurt is, want ik had normaal demiwater met anti alg vloeistof en een groen kleurtje erin zitten, dus daar zou geen kalk in mogen zitten.
Heb dan ook het vermoeden dat de vorige eigennaar er al kalk in had zitten, baal er best wel van.
heb toen alles weer een beetje schoon gekregen met azijn e.d
Dat heeft toen nog een paar weken gedraait met alleen demi water(had al een nieuwe rad met anti-alg e.d. besteld) en toen hield het mobo er mee op(NOOOOOOO, was een DFI LANparty UltraB met een 2600+). Had me hele case mod op dat mobo gebaseerd omdat die mooi zwart was met groen UV oplichtende slots e.d., dus ik hoop nog ergens zown moederbord te kunnne krijgen maar dat zal wel HEEL erg moeilijk worden. Anders moet ik er maar een ander socket A mobo instoppen als ik dat nog krijgen kan. maar ik baal hier heel erg van.

Ik wil nu nog proberen het moederbord te vervangen en de PC weer goed te krijgen, en em dan te laten in de staat waarin die is, en gewoon weinig meer aan doen. (mischien nog snel verkopen voor ie weer stuk gaat xD)

Nou is het denk ik grotendeels te weiten aan het 2e hands watersetje en 2e hands mobo(nee die zijn nieuw niet meer te krijgen) maar jah, zit er ondertussen wel weer mee.

mijn tip van vandaag: koop nooit 2ehands van mensen die je niet goed kent.

• Vandread
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 11:46
Tip 2: laat je 2ehands setje altijd even doorspoelen met wat schoonmaak meuk :+

• waterking
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 01-12-2025
Hey Frank,

Haal de kaart er eens uit en stop je oude kaart er eens in.
Dit wil nog wel eens helpen bij de x1900 serie.

Misschien dat je bios in de war is geraakt, probeer deze ook eens te resetten.

Oja, waterking = experience_ik op tweakers.

klik hier voor de specs van m'n systeem || ook al is INTEL nog zo snel AMD achterhaalt hem wel

• wmeester
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 17:49
Ik heb zelf nooit waterkoeling gehad maar heb er wel een tijd lang over na zitten denken. Uiteindelijk ben ik er niet aan begonnen ivm de risico's en het vele werk.
Als je alleen met luchtkoeling werkt heb je veel minder onderdelen die je moet onderhouden/schoonmaken of dingen die kapot kunnen gaan. Uiteindelijk heb ik ervoor gekozen niet te overklokken op wat voor manier dan ook, een goede kast aan te schaffen met een 12 cm fan erin en een goede voeding. Dit heeft me eenmalig iets extra's gekost, maar draait nu al 3 jaar zonder problemen. Ik haal af en toe een stofzuiger door de kast maar hoef geen water te ontalgen, op lekkages te letten of temperaturen in de gaten te houden.
Over het geluid: mijn kast in voorzien van een 12 cm fan en de voeding van 2 x 8 cm, deze draaien heel rustig hun rondjes en heb nergens last van. Ik heb misschien niet een geheel vergelijkbaar systeem: P4 2.6 Ghz (northwood) + 2 x 120 GB WD 7200 rpm + 1 x 40 gb wd 7200 rpm + gf 4 mx.

Als ik je een advies mag geven zou ik het volgende doen: koop een luxe kast met veel koelmogelijkheden (12 cm fan's) installeer deze op juiste manier zodat er een goede airflow in de kast is.En voor de videokaart ga eens ten rade bij Zalman.

• aramdin
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 24-07-2024
Ik loop al geruime tijd met watercooling, maar heb nooit echt grote problemen gehad (klopt af). met watercooling is het nooit slim om te besparen (geld imho voor heel je pc). Nu is het geen garantie voor 100% goede werking, maar het zal wel schelen als je kwaliteitscomponenten gebruikt.

Frank, aan je verhaal te lezen gebruik je een custom built setup. Wat is er bv precies fout gegaan bij je chipset blok? Gecrackte top / lekkende koppelingen / slang niet strak genoeg erop?

Wat betreft je ouders, welcome to my world :p Die flipten vroeger ook als ze zagen dat mn pc weer uit elkaar lag ("wat doe je nu weer?"). Maar nu storen ze zich niet meer zo eraan. Watercooling eist geduld & geen nalatigheid (wordt gelijk afgestraft met water over je componenten!).

Ik denk dat je gewoon een beetje unlucky bent qua spullen. Opgeven is een optie, ervan leren en doorgaan is een andere keuze...

Succes met het inslaan van welk pad dan ook :)

[edit]
Wat voor waterkoelspul heb je allemaal liggen?

Instagram / YouTube

• TEAMIKKE
  • Registratie: Februari 2006
  • Niet online
Gewoon een keer goed spul kopen :) Heb ik ook direct gedaan. Kost toch wel wat maar je krijgt er veel minder (ik zeg maar geen ''geen'') problemen mee. Mijn radiator is eens lek geweest maar dat kwam door mezelf en nalatigheid(luiheid :P ). Tot nu toe geen problemen mee meer gehad en koelt als een gek plus bijkomend voordeel dat het toch wel erg stil is.

Ik zou iig niet meer terug willen :) Ik denk dat jij een ruimte had tussen je blok en je kaart. Want als je kijkt naar de rest van je temps zijn die toch wel erg netjes dus er is niks mis met het blok. Ik zou het gewoon nog een keer proberen :) En anders daarna maar niet ;)

• frankknopers

frankknopers

Goud is geen geld

Topicstarter
aramdin schreef op maandag 11 september 2006 @ 11:59:
Wat voor waterkoelspul heb je allemaal liggen?
Ik denk dat ik maar moet stoppen met waterkoeling. Het gaat me veel frustraties en pijnlijke problemen besparen.

Wat heb ik allemaal aan waterkoelspullen?

In gebruik:
  • Asetek Black Ice Pro II (2x120mm) met 1/2" fittingen (2 maand oud)
  • Zalman Reserator 1 toren (22 maanden oud)
  • Innovatek Cool-Matic X800 met 1/2" fittingen (13 maanden oud)
  • Zalman blauwe siliconenslang (22 maand oud)
Buiten gebruik
  • Innovatek Graph-o-Matic rev.3 chipset/GPU blokje met 1/2" fitting (18 maanden oud)
  • Asetek VGA waterblok van koper en plexi (18 maanden oud)
  • Zakje met stuk of 7 fittingen (veel 10mm, ook twee 'elleboogjes')
  • Zalman ZW-WB2 Gold CPU waterkoelblok, voor socket 478, 939, A*, 775* (22 maanden oud) (*S-A alleen met schroefgaten rondom core, S-775 is niet met elk moederbord compatible.)
  • Eén fles met speciale pre-mixed koelvloeistof (18 maanden oud?)
  • Rolletje telfon tape van 10 meter x 0.1mm met een druk klasse 0.2 (18 maanden oud?)
  • Vier slangklemmen (22 maanden oud)
In praktische nieuwstaat!
  • EK-FCX1800/1900 (1 week oud)
  • Zalman ZM-WB3 Gold CPU koeler (0 maanden oud)

Goud is geen geld

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Voor mijn nieuwe PC heb ik alle waterkoeling meuk nieuwe gekocht. Het heeft mij aardig wat geld gekost maar alles is nu op elkaar afgestemt. Met mijn vorige PC had ik 3 verschillende koppelingen en 2 soorten slang. Met deze PC zijn alle koppelingen het zelfde en heb ik 1 soort slang.

Met deze koppelingen kan gewoon niets mis gaan, als ze vast zitten dan kan je aan de slang gaan trekken en nog gaat het niet los.

• Pilske
  • Laatst online: 27-01 08:55
och och .. ik herken me hier helemaal :P ik heb al 'n mobo, graka, radiator, NB blokje gemold sinds ik met waterkoeling ben begonnen .. maar ik hou van alles iedere keer veranderen, kheb nu net weer 'n nieuwe systeemkast + blokjes + pomp enz enz :P en ik ben alweer niet tevreden .. maar daardoor gaan mijn spullen ook steet kapot.

Dan haal ik alles weer uit elkaar en álles slijt .. dus ja :P maar goed ik zit nou weer op n reservoirtje en wat koppelingen en slangen te wachten en als ik alles er fatsoenlijk inkrijg wil ik m'n PC eigenlijk eens 'n jaar gewoon laten draaien (alleen ooit wat stof eruit halen :P) magoed... niet opgeven .. soms zit het mee soms zit het tegen !

• TEAMIKKE
  • Niet online
Ben wel met hem eens dat het veel geld kost voor alleen een beetje koeling en stilte (en een hoge pimp-factor 8) ). Als het dan tegenzit kost het behoorlijk wat.Voor studentjes (zoals ik) is waterkoeling echt duur. Heb er ook lang voor gespaard maar goed :P

Als het zovaak tegen zit en je weinig geld hebt zou ik ook terug gaan. Echter als ik een keer mijn radiator stuk boor gooi ik niet direct alles weg ;)

• DrumandBass
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 24-11-2025

DrumandBass

Less is more!

Paintball dat is pas duur :'(
Daar valt wc en pc bij in het niets. Het kost zeker wat als ik alles tel voor mijn koeling zit ik op bijna 600 euro, en toch vind ik het elke euro waard. Het is een mooi systeem, het knutselen is leuk... oeps sorry MODDEN :P
Denk dat je toch maar even een afweging moet maken of de stilte en overclock het nu echt waard is...

Formd-T1 Custom Loop 5600X 6800XTMNB

• TEAMIKKE
  • Niet online
DrumandBass schreef op maandag 11 september 2006 @ 18:48:
Paintball dat is pas duur :'(
Daar valt wc en pc bij in het niets. Het kost zeker wat als ik alles tel voor mijn koeling zit ik op bijna 600 euro, en toch vind ik het elke euro waard. Het is een mooi systeem, het knutselen is leuk... oeps sorry MODDEN :P
Denk dat je toch maar even een afweging moet maken of de stilte en overclock het nu echt waard is...
Wij als hardcore waterkoelers kunnen natuurlijk ook niet meer zonder hé ;) Het is dat ik aan het sparen ben voor een volgende casemod maar anders had ik al lang gehuegen,chipset en HD's watergekoeld ;)

• frankknopers

frankknopers

Goud is geen geld

Topicstarter
Ik heb de knoop doorgehakt, de waterkoeling wordt verkocht. Straks zet ik een advertentie online....

Voor de geinteresseerden:
http://tweakers.net/aanbod/advertentie/46303

[ Voor 29% gewijzigd door frankknopers op 11-09-2006 20:59 ]

Goud is geen geld

Pagina: 1