Toon posts:

Win XP MCE / Vista RC1 / Dual boot

Pagina: 1
Acties:
  • 799 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik tracht nu al de hele zondag deze 2 besturingssystemen naast elkaar te werken, maar helaas nog geen soelaas. Hier is wat ik deed (samengevat naast andere acties die niet relevant zijn)

Win XP MCE : 32 bit
Vista : 64 bit

schijf: raptor 150GB
partitities: C:20GB / D:20GB / E:30GB/ F:80GB

Actie 1:
1. clean winxp mce (bijna clean, netjes van ghost img) op part. C. C staat momenteel op active in MBR.
2. install van Vista op part D.
3. geprobeerd de boot.ini van winxp mce aan te passen dat beiden bootbaar zijn => niet gelukt

Actie 2:
1. clean winxp mce (bijna clean, netjes van ghost img) op part. C. C staat momenteel op active in MBR.
2. Active part in MBR naar D verhuisd
3. install van Vista op part D.
4. bij herstart zegt ie: BOOTMGR ontbreekt

Het lijkt dus dat Vista niet in staat is om een bootmanager op te zetten zodat ik beiden naast elkaar kan draaien.
Moet vista op een C partitie geinstalleerd staan? (mijn ghost img van winxp mce zal er niet mee kunnen lachen als ie op D geplaatst wordt)

Ik heb Vista al draaiende gekregen op een fysiek heel andere schijf die op dat moment alleen aan mijn systeem hing.

Kan iemand mij helpen dit systeem draaiende te krijgen?

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 10-09-2006 22:21 ]

Verwijderd

En als je eerst MCE installeert op C en daarna Vista op D, krijg je dan geen bootloader van Vista? Ik kreeg hier met XP toen netjes een menu op XP Prof op te starten.

Verwijderd

Topicstarter
is dat een menu dat in je boot.ini staat? of is dat een bootloader van vista zelve?

in het 2de geval, weet je waar die bestanden staan?

[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 10-09-2006 22:32 ]

Verwijderd

Als je vanuit XP je Vista op D: installeert wordt automatisch een nieuwe bootloader geinstalleerd op je C: schijf. Deze kun je dus niet aanpassen in XP! Als Vista is geinstalleerd kun je met behulp van Vista je aanpassingen maken.

• de_harde_kern
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 07-03 09:51
Heb zelf geen ervaring met vista, maar als je nou eens ( onder MCE ) naar conf.scherm, systeem, geavanc., en dan bij opstart en herstel instellingen kijkt, kun je het dan niet instellen hoe hij opstart? Met de keuze bedoel ik.

Verwijderd

Topicstarter
heb ik ook geprobeerd, maar hoe start je de installatie van vista in xp?

Ik heb volgende versie:

Microsoft.Windows.Vista.64Bit.Build.5600.RC1.DVD-WinBeta

en als ik op setup.exe druk, zegt ie dat het geen geldige win32 toepassing is...

Verwijderd

Topicstarter
de_harde_kern schreef op zondag 10 september 2006 @ 22:38:
Heb zelf geen ervaring met vista, maar als je nou eens ( onder MCE ) naar conf.scherm, systeem, geavanc., en dan bij opstart en herstel instellingen kijkt, kun je het dan niet instellen hoe hij opstart? Met de keuze bedoel ik.
Hier staat alleen win xp mce in vermeldt

• Dutch2007
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 06-03 08:45
Verwijderd schreef op zondag 10 september 2006 @ 22:39:

Ik heb volgende versie:

en als ik op setup.exe druk, zegt ie dat het geen geldige win32 toepassing is...
als het een iso is, ff branden, en dan booten via "boot from cd" (dus zonder dat je een OS geladen hebt...)

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 10 september 2006 @ 22:39:

Ik heb volgende versie:

Tja, ik heb de 32 bits versie geprobeerd en dat gaat goed. Maar in ieder geval moet booten van DVD gewoon lukken. Ook dan krijg je een nieuw boot menu; deze kun je enkel vanuit Vista aanpassen. BOOT.INI wordt niet meer gebruikt in Vista, dus aanpassen van dit bestand zal weinig nut hebben.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb booten van dvd al gebruikt, maar ik kom enkel in het installatiemenu van vista, tenzij er een hidden functie achter 1 of andere F toets zit...

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 11 september 2006 @ 19:48:
Ik heb booten van dvd al gebruikt, maar ik kom enkel in het installatiemenu van vista, tenzij er een hidden functie achter 1 of andere F toets zit...
Installatie uitvoeren op je D: partitie. Hierdoor wordt automatisch een nieuw boot menu op je C: partitie gemaakt. Zodra Vista is geinstalleerd en geboot kun je je boot menu aanpassen.

Verwijderd

Topicstarter
klopt het dat 2 fysiek verschillende schijven moeten zijn?

Indien C en D op 1 fysiek harde schijf staan lukt het niet :(

Verwijderd

Topicstarter
eindelijk, eindelijk, eindelijk.

Blijkt dat vista zijn bootmgr op gelijk welke schijf zette. Nu zet ie dat op C als ik alle andere fysiek harde schijven afgekoppeld heb.
Daarna alles aankoppelen en alles kits

Thx in elk geval
Pagina: 1