Hallo,
Ik heb hier het een en ander bedacht, en wil in een dienblad van Heineken 45 groene LED`s bouwen. Deze moeten worden aangesloten op 230 volt.
Nu snap je natuurlijk wel dat dat nooit gaat lukken zonder een extra weerstand, anders fikt de godganse boel helemaal door.
Ik heb hier de onderdelen opgezocht, en wil even weten of dit klopt zo.
De onderdelen:
45 groene LED`s van 1.6 tot maximaal 2.0 volt (maxi voltage in totaal 90 Volt)
Deze led`s gebruiken 4mA aan stroom per stuk.
Wat de weerstand is van de LED`s weet ik niet, dat staat er namelijk niet bij.
Hoeveel Ohm aan weerstanden moet hier nou tussen, zodat het allemaal goed loopt, en niet gaat roken enzo?
Bij mijn berekening: (230-90):0.18=777.77 is de minimale weerstand die erbij moet dus 777.77 Ohm, gerekend met het maximale voltage (2volt). En de maximale weerstand 877.77 Ohm, in de berekening:(230-72):0.18=877.77
Klopt dit, want ik durf er niets met zekerheid over te zeggen, of is het de grootste onzin die ooit hier neer gezet is?
Alvast dank voor de moeite!
Eyle Brinkhuis
Ik heb hier het een en ander bedacht, en wil in een dienblad van Heineken 45 groene LED`s bouwen. Deze moeten worden aangesloten op 230 volt.
Nu snap je natuurlijk wel dat dat nooit gaat lukken zonder een extra weerstand, anders fikt de godganse boel helemaal door.
Ik heb hier de onderdelen opgezocht, en wil even weten of dit klopt zo.
De onderdelen:
45 groene LED`s van 1.6 tot maximaal 2.0 volt (maxi voltage in totaal 90 Volt)
Deze led`s gebruiken 4mA aan stroom per stuk.
Wat de weerstand is van de LED`s weet ik niet, dat staat er namelijk niet bij.
Hoeveel Ohm aan weerstanden moet hier nou tussen, zodat het allemaal goed loopt, en niet gaat roken enzo?
Bij mijn berekening: (230-90):0.18=777.77 is de minimale weerstand die erbij moet dus 777.77 Ohm, gerekend met het maximale voltage (2volt). En de maximale weerstand 877.77 Ohm, in de berekening:(230-72):0.18=877.77
Klopt dit, want ik durf er niets met zekerheid over te zeggen, of is het de grootste onzin die ooit hier neer gezet is?
Alvast dank voor de moeite!
Eyle Brinkhuis
KLIKBAAR: Link - Artikel over de LED van CO