Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

45 LED`s op 230Volt

Pagina: 1
Acties:
  • 483 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• HomegrownBGP
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Hallo,

Ik heb hier het een en ander bedacht, en wil in een dienblad van Heineken 45 groene LED`s bouwen. Deze moeten worden aangesloten op 230 volt.

Nu snap je natuurlijk wel dat dat nooit gaat lukken zonder een extra weerstand, anders fikt de godganse boel helemaal door.
Ik heb hier de onderdelen opgezocht, en wil even weten of dit klopt zo.
De onderdelen:

45 groene LED`s van 1.6 tot maximaal 2.0 volt (maxi voltage in totaal 90 Volt)

Deze led`s gebruiken 4mA aan stroom per stuk.

Wat de weerstand is van de LED`s weet ik niet, dat staat er namelijk niet bij.

Hoeveel Ohm aan weerstanden moet hier nou tussen, zodat het allemaal goed loopt, en niet gaat roken enzo?

Bij mijn berekening: (230-90):0.18=777.77 is de minimale weerstand die erbij moet dus 777.77 Ohm, gerekend met het maximale voltage (2volt). En de maximale weerstand 877.77 Ohm, in de berekening:(230-72):0.18=877.77

Klopt dit, want ik durf er niets met zekerheid over te zeggen, of is het de grootste onzin die ooit hier neer gezet is?

Alvast dank voor de moeite!

Eyle Brinkhuis

• WFvN
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 18-11 18:01

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Euhm....... niet om het één of ander maar LEDs hebben de voorkeur voor gelijkspanning terwijl 230 wisselspanning is.

Ik zou:
1) Een trafo gebruiken die de spanning flink omlaag snort naar bijvoorbeeld maximaal 24 V; stuk veiliger dan met 230 te gaan klooien!
2) Daarachter een gelijkrichter
3) Ga de LEDs niet in één keer achter elkaar hangen maar maak meerdere strengen bijvoorbeeld 5 strengen van 9 LEDs
4) Ga geen voorschakelweerstand nemen maar een stroomregelaar. De LM317 kan dat heel mooi. Elke streng moet dan z'n eigen stroomregelaar hebben.

[ Voor 4% gewijzigd door WFvN op 10-09-2006 20:15 ]

• lacobo
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 18-11 17:26

lacobo

Tyros2 fan

Creatief idee, maar mijn inmiddels 11 jaar oude elektronica opleiding zegt mij dat 't met een paar weerstandjes erbij niet gaat werken. LED's zijn blij met gelijkspanning, niet met wissel. Dus een adaptertje of iets dergelijks zou in elk geval wenselijk zijn. Of begint mijn opleiding nu echt te roesten?

LACOBO's Tyros2 site: http://www.lacobo.com

• HomegrownBGP
  • Niet online
Dat LED`s de voorkeur hebben aan gelijkstroom weet ik, maar dat is niet zo`n probleem. Ik vind het wel grappig als het gaat knipperen, en als ik pech heb merk je het nieteens aangezien ogen maar tot 27HZ o.i.d kunnen zien.

Verder is het wel een goed lijstje wat je er neer hebt gezet, maar zou hetgene wat ik heb bedacht ook gaan werken?

• JuuL20
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 18-11-2021
Sluit geen leds aan op 230 Volt...
1) Gevaarlijk
2) Ze vinden het niet fijn en gaan stuk
3) knippert ook nog

@ LACABO, je hebt volkomen gelijk.
Voor 45 LEDs heb je echter wel een redelijke adapter nodig. Een hoge spanning is wel handig.

Koop een trafo voor een paar cent en maak een voeding mbv enkele diodes en elcos:
http://www.circuitsonline.net/circuits/view/30 (zonder 78xx)

[ Voor 23% gewijzigd door JuuL20 op 10-09-2006 20:24 ]

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Euhm ja, je hebt er (naast dat je op een vrij onverstandige manier mee bezig gaat) je ervan verzekerd dat je LEDs één keer fraai oplichten en mogelijk nog geluid gaan maken ook.

Je deelt door 0,18. We spreken dus over 180 mA!!! Ik neem aan dat je bedoelt 0,018. Dat betekent dus dat je de weerstand in jouw verhaal 10x zo hoog moet maken.

Daarbij spreek je over LEDs van 1,6 tot 2,0 V. Je wil er maar 4 mA door laten gaan; tenminste je haalt 4 mA naar voren. Waarom ga je dan met 18 mA (en in je verhaal dus zelfs 180 mA) rekenen? Zeker als je een kleine stroom wil laten lopen is het verstandiger om van 1,6V uit te gaan.

Ik weet werkelijk niet waar je mee bezig bent maar volgens mij jijzelf ook niet helemaal. Ik vind het een uitermate slecht plan om heel eerlijk te zijn. Voor 230V gelden de nodige veiligheidseisen die er niet voor niets zijn. Ik vraag me serieus af hoe serieus jij die regels neemt.....

[ Voor 7% gewijzigd door WFvN op 10-09-2006 20:25 ]

• HomegrownBGP
  • Niet online
Hm, zoals ik hier van alle kanten aangeroepen krijg, is het dus niet echt een slim idee om ze gelijk strak op 230 volt te zetten. Ik ben nu maar opzoek gegaan naar een adapter die er mooie gelijkspanning en 24 volt uit laat komen, aangezien dat aangeraden word hier, het lijkt mij persoonlijk(eerlijk) ook wel een stuk veiliger. Moet ook wel zeggen dat het wel een idiote post is eigenlijk. Toch bedankt voor de hulp! Ik ga verder met zoeken!

Dr mag een slot op. Ik weet genoeg :)

Verwijderd

Koop een omvormer van 220v wisselspanning naar 12v gelijkspanning en zet 9 keer 5 leds in serie in parralel. De 12v gelijkspanningsadapter die je moet kopen moet dan 9*0.004A geven, wat elke adapter kan. (dus de goedkoopste is goed genoeg)

5 leds in serie @1.8V, dan heb je 9v kwijt. Dan heb je nog 3v trap over je weerstandje, aan 0.004A geeft dat een weerstandje van 750ohm die zijn er niet dus neem eentje van 820ohm.

Daar moet een vermogen van P=u*i=0.004*3 over verstookt worden per serieschakeling, dus dat komt op 0.012/serieschakeling. Je kan ze dus alle 9 achter dezelfde weerstand hangen.

led heeft geen weerstand.

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Verwijderd schreef op zondag 10 september 2006 @ 20:39:
Daar moet een vermogen van P=u*i=0.004*3 over verstookt worden per serieschakeling, dus dat komt op 0.012/serieschakeling. Je kan ze dus alle 9 achter dezelfde weerstand hangen.
En dat doen we dus niet.... élke paralleltak krijgt z'n eigen voorschakelweerstand of stroombron; stuk netter en betrouwbaarder en geeft kleinere kans op ongelijk oplichtende strengen

[ Voor 10% gewijzigd door WFvN op 10-09-2006 20:48 ]

• HomegrownBGP
  • Niet online
Thanks! Dit was precies wat er nog aan moest, en nu weet ik wat ik halen moet!

Dus ik moet 45 leds, een adapter naar 12v gelijkstroom en 9 weerstanden van 820 Ohm, of heb ik het nou mis?

Verwijderd

'anders fikt de godganse boel helemaal door.'

valt wel mee hoor.. toen ik nog een kleine jongen was heb ik een keer 220v aan een groen
ledje gehangen - ging prima - bleef netjes branden. even later probeerde ik het me een ander rood ledje, dit ledje explodeerde echter :)

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

HomegrownBGP schreef op zondag 10 september 2006 @ 20:49:
Thanks! Dit was precies wat er nog aan moest, en nu weet ik wat ik halen moet!

Dus ik moet 45 leds, een adapter naar 12v gelijkstroom en 9 weerstanden van 820 Ohm, of heb ik het nou mis?
5 * 2V = 10V

12 - 10 = 2V

2V / 0,02A = 100 Ohm

Hoe kom je aan 820 Ohm?

Let er bij die adapter wel op dat die wel minimaal 9 * 0,02 = 0,18 A = 180 mA moet kunnen leveren

[ Voor 11% gewijzigd door WFvN op 10-09-2006 20:53 ]

• HomegrownBGP
  • Niet online
Als je ze op 1.8 volt laat lopen, zoals Athmozz zegt

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Dan kom ik alsnog ruim onder de 200 ohm uit

Stel:
1,8 V bij 18 mA

1,8 * 5 = 9V

12 - 9 = 3V

3 V / 0,018 = 167 Ohm

[ Voor 48% gewijzigd door WFvN op 10-09-2006 20:55 ]

• kluyze
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
En 4mA ipv 20 zoals jij telt. In de TS staat 4mA, waarom weet ik niet, zullen zuinige led's zijn, dan moet je adapter ook minder kunnen leveren, nu 180mA adapter is ook niet overdreven veel.

[ Voor 73% gewijzigd door kluyze op 10-09-2006 20:58 ]

• HomegrownBGP
  • Niet online
Hm inderdaad. Maar ik kan natuurlijk ook 7x 6 ledjes op 2 volt, en 1x 3 ledjes met wat weerstanden op 2 volt laten lopen.

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

:+ Ochja....

Ik ben helemaal de kluts kwijt. Wat wil de TS nou? Voluit branden of ietsie minder? (op 4 mA geven ze alsnog zéér mooi licht; in m'n fiets heb ik bijvoorbeeld Luxeons zitten die 700 mA moeten hebben maar ik heb ze vaak branden op 'maar' 125 mA)

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

HomegrownBGP schreef op zondag 10 september 2006 @ 20:58:
Hm inderdaad. Maar ik kan natuurlijk ook 7x 6 ledjes op 2 volt, en 1x 3 ledjes met wat weerstanden op 2 volt laten lopen.
Pak het gewoon netjes aan. Ga niet met een voorschakelweerstand klooien maar geef een paar cent extra uit aan een LM317 (of beter: voor elke tak 1) in combinatie met een weerstandje. Dan krijgen de LEDs netjes de stroom die jij wil.

• kluyze
  • Niet online
Ik zou voor gelijke kringen kiezen, aangezien je nooit dezelfde weerstand vind als dat je uittelt, dan geven ze niet evenveel licht. Nu zal er al een klein verschil opzitten aangezien er een redelijke tolerantie op een weerstand zit.

@WFvN en TS: ALTIJD EEN VOORSCHAKELWEERSTAND BIJ LEDS.

[ Voor 11% gewijzigd door kluyze op 10-09-2006 21:01 ]

• HomegrownBGP
  • Niet online
Ik ben zelf ook een beetje gaar.

Ik wil 45 leds gewoon zo mooi mogelijk laten branden, zodat ze niet doorbranden, maar ook geen 'pitlicht' geven.

• FlyEragon
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 22:04

FlyEragon

Alien Monkeys

Een led (of meerdere) kan ook wel op 230V hoor. Het is alleen misschien niet zo heel veilig.
vb:
http://www.circuitsonline.net/circuits/view/77

• gp500
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
LACOBO schreef op zondag 10 september 2006 @ 20:16:
Creatief idee, maar mijn inmiddels 11 jaar oude elektronica opleiding zegt mij dat 't met een paar weerstandjes erbij niet gaat werken. LED's zijn blij met gelijkspanning, niet met wissel. Dus een adaptertje of iets dergelijks zou in elk geval wenselijk zijn. Of begint mijn opleiding nu echt te roesten?
ja allemaal corosie.
Led's zijn gewoon diodes, dus 1,6 Volt om te branden. (1,2V bij normale diodes)
De tegenspaning is zowieso 5v of hoger.

230/1,6 144 ledjes, aih.

dus je zal die 1,6 (gemiddeld) x ledjes van de 230v amoeten afhalen en dan een x aantal mA reken voor de stroomsterkte.

Voor ledjes 2-3 tot soms wel 5-10 mA (hier dus 4 mA)

I=U/R > R= U/I =45x1,6v / 4mA = 18k ohm

zien of iemand anders daar ook al op kwam, in de eerdere posts.

Edit aangepast aan 4 mA stroom.

Ps: ik weet niet hoe erg het effect van knipperen is.
Je deeld namelijk de 50Hz, naar 25 Hz.

[ Voor 10% gewijzigd door gp500 op 10-09-2006 21:07 ]

• stefan001
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 18-11 16:39
Een LED is een Light Emitting Diode, dus het is een diode :). Een diode is een gelijkrichter, dus als je er wisselspanning op aan sluit knippert het. Ik heb het wel eens gedaan met een oude adapter van een kruimeldief, met 4 weerstanden uit een oude electrische typmachine (een idee wat voor enzo :)) en dat werkte. Grappig als je hem heen en weer bewoog, zie je allemaal streepjes :P.

Ontopic: maakt dus geen zak uit als je er wisselspanning op aansluit, gaat echt niet stuk hoor, hij heeft dagenlang gebrand (tot ik zin had iets anders (nuttigers :P) in elkaar te solderen) :).

• gp500
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Een gelijkrichter is dus wel aan te raden of een trafo met een gelijkrichter.
Er kan dan nog een elco of condensator achter voor een wat gelijkmatige DC, maar dat hoeft niet.

Hoeveel keer wordt de daaruit komende gelijkspanning ook alweer hoger een factor 1,2 ofzo.

PS: ik wil ook zoiets nog maken i.p.v. dure gekleurde lampen.(vaak stuk 2x per jaar)
led's achter een gelijkrichter, met daarvoor een dimmerschakelaar (die is al aanwezig)!!!

[ Voor 24% gewijzigd door gp500 op 10-09-2006 21:25 ]

• stefan001
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 18-11 16:39
Ms kan je wel zo'n trafo voor modeltreinen aan de haak slaan, voor een tientje op een beurs of zo. Er zit dan ook een knop aan die de stroomtoevoer regelt ;).

• HomegrownBGP
  • Niet online
Hm, nu snap ik het helemaal niet meer :P. Ik heb nu dus wel besloten dat ik hem aan een adapter ga hangen.

5 X 9 Ledjes met een weerstand er tussen. Adapter heb ik nog wel liggen, die gaat het ook wel trekken.

Om er even van uit te gaan dat ik die ledjes op 1.8 volt wil laten lopen. Het zijn low-current LED`s, 5mm doorsnede en diffuus.

bestel nr 146030-11 op www.conrad.nl. Of zijn er betere led`s te vinden, die meer licht geven dan die, of zijn dit de 'normale' leds?

Welke weerstanden moet ik hier nu tussen hangen? Van hoeveel ohm, want ik ben op het moment net een bamibal.

Is er verder nog iets wat er tussen moet?

• kluyze
  • Niet online
Als je het op 230V aansluit, hou dan in gedachten dat de 230 een effectieve en dus geen max waarde is. De max van het net zit op 325V

• HomegrownBGP
  • Niet online
Geen 230 volt meer! Only 12 volt gelijkstroom!

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

kluyze schreef op zondag 10 september 2006 @ 21:00:
Ik zou voor gelijke kringen kiezen, aangezien je nooit dezelfde weerstand vind als dat je uittelt, dan geven ze niet evenveel licht. Nu zal er al een klein verschil opzitten aangezien er een redelijke tolerantie op een weerstand zit.

Duwd....

2 dingen:

Als de opgetelde werkspanning van de LEDs gelijk is of lager dan de voedingspanning, dan is er géén voorschakelweerstand nodig. Maar goed, daar had ik het niet over:
Ik had het over een stroombron ervoor plaatsen, dan heb je echt GEEN voorschakelweerstand nodig. Die stroombron werkt zelfs nog mooier en betrouwbaarder dan een voorschakelweerstand.
En trust me.... ik heb inmiddels 16 Luxeon LEDs met stroombron en dus niet met voorschakelweerstand. Ik ga die dure Luxeons echt niet opofferen!

[ Voor 8% gewijzigd door WFvN op 10-09-2006 21:29 ]

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

HomegrownBGP schreef op zondag 10 september 2006 @ 21:18:
Om er even van uit te gaan dat ik die ledjes op 1.8 volt wil laten lopen. Het zijn low-current LED`s, 5mm doorsnede en diffuus.
Okee.... nu snap ik die 4 mA ook. Ik ging uit van standaard LEDs.

In dat geval absoluut niet uitgaan van 18 mA :+

Neem dan inderdaad 4 mA als doorlaatstroom.

Goed, 12V dus
1,8V per stuk

5* 1,8 = 9V
12V - 9V = 3V
3 / 0,004 = 750 Ohm

Dus als je met voorschakelweerstanden gaat werken: 9x een 750 Ohm weerstand

Stel dat je wel met stroombronnetjes wil werken:
9x LM317
En 9x een weerstand van 1,25V (referentiespanning van de LM317) / 0,004 = 312 Ohm

[ Voor 27% gewijzigd door WFvN op 10-09-2006 21:31 ]

• HomegrownBGP
  • Niet online
Dus, nu word het dus? Ik vat het totaal niet meer :+. Man ik had echt ff het gevoel alsof ik hier vermoord werd omdat ik ze aan 230 wou leggen :P

• kluyze
  • Niet online
3 dingen

1. Met een stroombron, ok maar anders ALTIJD een weerstand, ook als de spanning gelijk zou zijn. Dan neem je trouwens beter een hogere voedingspanning of een led minder.

2. Via de datasheet zie ik iets van een 3,2mcd, is niet zo heel veel. bv ik heb hier rode liggen van
30000mcd, ik weet wel niet welke hoek die hebben.

3.Er is ook een edit knopje. Afbeeldingslocatie: http://gathering.tweakers.net/global/templates/tweakers/images/icons/edit.gif
WFvN schreef op zondag 10 september 2006 @ 21:28:
[...]
Stel dat je wel met stroombronnetjes wil werken:
9x LM317
En 9x een weerstand van 1,25V (referentiespanning van de LM317) / 0,004 = 312 Ohm
Leg dat eens uit hoe dat stroombronnen worden?

[ Voor 34% gewijzigd door kluyze op 10-09-2006 21:35 ]

• BHQ
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 01:16

BHQ

Eerder word je dan door 45 LEDjes vermoord dan door ons ;)

Anyway, direct aan de wisselspanning gaat idd. niet werken, maar daar was je inmiddels al achter..

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

kluyze schreef op zondag 10 september 2006 @ 21:31:
1. Met een stroombron, ok maar anders ALTIJD een weerstand, ook als de spanning gelijk zou zijn. Dan neem je trouwens beter een hogere voedingspanning of een led minder.
Ligt er maar net aan. Goed, als je de ruimte hebt om met 230 te klooien, dan maakt een LEDje per streng meer of minder ook niet uit. Ik heb echter al eens LEDs in een boemerang gebouwd. 1 Lithium knoopcel en 9 LEDs. Dat mag allemaal geen drol wegen. 3 LEDs in serie en dan drie strengen parallel gaat uitstekend. De LEDs krijgen dan slechts 1V per stuk maar branden uitstekend, ook zonder voorschakelweerstand. Het geheel kan tíjden achtereen branden. Het is een onzinverhaal dat je een voorschakelweerstand MOET gebruiken. Ik ben het met je eens dat het in de meeste gevallen wel zo handig is.
2. Via de datasheet zie ik iets van een 3,2mcd, is niet zo heel veel. bv ik heb hier rode liggen van
30000mcd, ik weet wel niet welke hoek die hebben.
Ik denk dat het handig is om de toepassing van de TS te weten. Ik ben ook dol op felle LEDs maar heb toch ook 22 low-current LEDs in m'n fiets verwerkt. Een accu-indicator hoeft geen vrachten licht te geven bijvoorbeeld; zolang je de LEDs maar netjes kan zien oplichten.
3.Er is ook een edit knopje. [afbeelding]
Je meent het

[edit]
Joh... handig zo'n editknop... heb ik net m'n bericht klaar, ga jij editten, kan ik weer gaan editten.
kluyze schreef op zondag 10 september 2006 @ 21:31:
3 Leg dat eens uit hoe dat stroombronnen worden?
Does datasheet ring a bell? Is een standaard schemaatje welke in de datasheet staat. De weerstand over de Vout en de Vref hangen. De belasting rechtstreeks aan de Vout.

[edit2]
In redelijk wat datasheets dus... in die van Fairchild dus niet. Maar goed:
http://www.ece.ucsb.edu/c...or.pdf#search=%22lm317%22

Blz 14, afbeelding links bovenaan

[ Voor 17% gewijzigd door WFvN op 10-09-2006 21:44 ]

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Ledjes laten branden is sowieso geen goed plan, met of zonder juiste weerstand.

Aldus een vroegere leraar van mij die maar wat graag wilde duidelijk maken dat ledjes niet branden maar oplichten :P

• guus.assmann
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 27-04-2021
Bij gelijkrichting in een brugcel is dit een factor Wortel 2 min 2 keer de doorlaatspanning van silicium, zijnde 0,7V. Dus (wisselspanning x 1,4) minus 1,4V 8)7

De meeste leds kunnen in sperrichting niet meer dan ongeveer 5V verdragen, daarna gaan ze stuk.
Na gelijkrichting met een brugcel heb je 100Hz.
Er is geen situatie denkbaar waarmee je 25Hz kunt maken, alleen met een led en het lichtnet. (Wel met een knipperled :+ )

Twee opties:
1) Een adapter, die gelijkspanning geeft. Dan een aantal led's in serie, elke "string" met hun eigen weerstand.
2) Een adapter die wisselspanning geeft. Zet dan steeds 2 leds "anti-paralelle", zo zal de ene led de andere beschermen. (Steeds een lange poot van de ene led aan de korte van de andere en dat twee keer per led, je hebt dan steeds twee pootjes van twee led's bij elkaar) Verder weer dezelfde serieschakeling en ook dezelfde weerstand.
Deze optie geeft minder verlies, er is immers geen gelijkrichter met spanningsverlies. (De led's zullen knipperen, met 50 Hz, maar dat zien onze ogen toch niet. Wel iets minder lichtopbrengst)
Je hebt ook minder bedrading hiermee.

Overigens is de brandspanning van een led afhankelijk van kleur en type.
Een led die 20 mA kan hebben, doet het prima op 10 mA en je ziet niet veel verschil in intensiteit meer, als je de stoom vergroot.

Een stroomregelaar per serie-schakeling is technisch wel beter, maar geheel onnodig. Dit valt in de categorie "ik doe het omdat het kan" (In mijn ogen een verspilling, maar wel een technicus eigen, we doen het graag zo mooi mogelijk en vergeten soms de functionaliteit en de prijs)
De meest gebruikte weerstanden hebben namelijk een tollerantie van 5% en dit geeft een stroomvariatie die zo klein is dat ons oog meestel geen verschil in helderheid kan zien. Bij de meerste Led's is de tollerantie nog veel groter.

Guus Assmann

• HomegrownBGP
  • Niet online
Het is om een dienblad van Heineken op te laten lichten in onze keet. Ik denk dus dat felle leds wel zo makkelijk zijn. Verder weet ik dat er een edit knopje bestaat, mocht het aan mijn gericht zijn.

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

guus.assmann schreef op zondag 10 september 2006 @ 21:45:
Een stroomregelaar per serie-schakeling is technisch wel beter, maar geheel onnodig. Dit valt in de categorie "ik doe het omdat het kan" (In mijn ogen een verspilling, maar wel een technicus eigen, we doen het graag zo mooi mogelijk en vergeten soms de functionaliteit en de prijs)
Of omdat we weer eens vergeten wat de toepassing is :| Ik werk enorm veel met LEDs die aan een accu gehangen worden. Een accu heeft nogal een 'variabele' spanning tijdens ontladen. Daar heeft 230V natuurlijk geen last van; dat maakt een stroombron inderdaad wat overbodig... maar zeker niet minder fraai.

En het is voor luie mensen.... één ding als 'voorschakelweerstand' voor een *maaktnietuithoeveelLEDs* stringetje.

[ Voor 7% gewijzigd door WFvN op 10-09-2006 21:50 ]

• kluyze
  • Niet online
Ik zou dus gewoon 9 takken van 5 led's in serie met elke tak een weerstandje. En adapter er voor van 12V (minimaal 9x4mA=36mA)

Dat van edit was omdat WFvN een paar keer 2x achtereen gepost had en ik niet wist hoeveel hij met het forum vertrouwd was, was niks speciaal mee bedoelt.

Verwijderd

WFvN schreef op zondag 10 september 2006 @ 21:27:
[...]

Duwd....

2 dingen:

Als de opgetelde werkspanning van de LEDs gelijk is of lager dan de voedingspanning, dan is er géén voorschakelweerstand nodig.
Als ik je dan 110 2volt diodes geef durf jij die ook gewoon tussen de 220v van je stopcontact zetten? Gaat mooi worden... een diode (en dus ook een led) laat enkel stroom door en limiteert die NIET. Hang jij 110 diode's achtereen, en je hebt genoeg spanning om de treshold van alle diode's samen te overbruggen, dan gedraagt zich dat als een quasi ideale gelijder: resultaat kortstuiting. Blijf je onder de tresshold spanning, dan geleid je boeltje niet en heb je ook geen licht (bij een led dan).
Maar goed, daar had ik het niet over:
Ik had het over een stroombron ervoor plaatsen, dan heb je echt GEEN voorschakelweerstand nodig. Die stroombron werkt zelfs nog mooier en betrouwbaarder dan een voorschakelweerstand.
En trust me.... ik heb inmiddels 16 Luxeon LEDs met stroombron en dus niet met voorschakelweerstand. Ik ga die dure Luxeons echt niet opofferen!
Een stroombron is iets anders dan een spanningsbron. Bij een stroombron weet je de stroom die eruit komt, de spanning past zich aan aan de weerstand van je kring. Bij een spanningsbron is je spanning constant (en dat is in 99.9% van de gevallen je energiebron) past de stroom zich aan aan de weerstand vd kring.

Verwijderd

kluyze schreef op zondag 10 september 2006 @ 21:00:
Waarom?
Een led heeft toch een bepaald (ideaal) werkingspunt om op te lichten. Bij veel leds is dat bijvoorbeeld 3V en 30mA. Op dat werkingspunt gaat hij zich dus gedragen als een weerstand van 100 ohm. Als je er dan 3V opzet zonder voorschakelweerstand, gaat er toch gewoonweg 30mA doorgaan?
Kortom het maakt toch niet uit of een led nu 3V krijgt door:
1) een hogere voedingsspanning (bv. 5V) waarbij er een goed gekozen voorschakelweerstand het te veel aan spanningsval, op zich neemt (2V), kiezen van voorschakelweerstand: 2V/30mA=67 ohm (in dit voorbeeld)
2) rechtstreeks de voedingsspanning van 3V op de led

Of mis ik nu iets?

• kluyze
  • Niet online
Ja ok, maar het kan altijd zijn dat de voeding niet goed is of er een afwijking op de led zit, bij 1 led gaat dit nog misschien, ga je er dan meerdere schakelen dan gaat de fout al misschien wat groter zijn.

Je kan trouwens een led niet vergelijken met een weerstand, aangezien spanning en stroom niet lineair zijn.

Afbeeldingslocatie: http://www.circuitsonline.net/img/000193.png KLIKBAAR: Link - Artikel over de LED van CO

vb blauwe led: 3V = 10mA bij 3.25V geeft die al 20mA en bij 3.5V zit die rond de 50mA en kan die stuk gaan.

Hier zie je dat de spanning nog geen 0.5V moet stijgen om een stroom x3/x5 te doen. Een voorschakel weerstand zou deze spanningsval veel beter kunnen opvangen.

[ Voor 7% gewijzigd door kluyze op 10-09-2006 23:24 ]

• Steefph
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 18-11 12:42
Verwijderd schreef op zondag 10 september 2006 @ 23:04:
[...]

Waarom?
Een led heeft toch een bepaald (ideaal) werkingspunt om op te lichten. Bij veel leds is dat bijvoorbeeld 3V en 30mA. Op dat werkingspunt gaat hij zich dus gedragen als een weerstand van 100 ohm. Als je er dan 3V opzet zonder voorschakelweerstand, gaat er toch gewoonweg 30mA doorgaan?
Kortom het maakt toch niet uit of een led nu 3V krijgt door:
1) een hogere voedingsspanning (bv. 5V) waarbij er een goed gekozen voorschakelweerstand het te veel aan spanningsval, op zich neemt (2V), kiezen van voorschakelweerstand: 2V/30mA=67 ohm (in dit voorbeeld)
2) rechtstreeks de voedingsspanning van 3V op de led

Of mis ik nu iets?
In principe wel

Echter als een led aanstaat word deze warm en met het opwarmen van de led word ook de interne weerstand kleiner. Hierdoor gaat er meer stroom vloeien waardoor hij weer warmer word.

Uiteindelijk vernield de led zichzelf.

Als je nu een weerstand in de kring opneemt zal er bij een toenemende stroom meer spanning over de weerstand komen staan waardoor de led minder krijgt en de stroom weer afneemt.

Waarom zou deTS trouwens niet het schema van de 230LED kunnen toepassen op CircuitsOnline maar dan met aangepaste waardes voor zijn led kring

offtopic:
Ik doe zelf echter bij PIC's en Atmel's geen voorschakelweerstanden puur om de rede dat de pinout stroom max 20mA is en daarom dus een prima stroombron voor led's (heb op die manier nog nooit een led vernield (nok nok <- even afkloppen ;) )

[ Voor 5% gewijzigd door Steefph op 11-09-2006 14:44 ]

Alles is terug te redeneren naar 4

• madwizard
  • Laatst online: 26-10-2024

madwizard

Missionary to the word of ska

Steef1983 schreef op maandag 11 september 2006 @ 14:42:
offtopic:
Ik doe zelf echter bij PIC's en Atmel's geen voorschakelweerstanden puur om de rede dat de pinout stroom max 20mA is en daarom dus een prima stroombron voor led's (heb op die manier nog nooit een led vernield (nok nok <- even afkloppen ;) )
Max stroom is wat anders dan een stroomlimiet, AVRs limiteren het zelf niet. Dat het misschien evengoed werkt komt waarschijnlijk door de interne weerstand van de pootjes. Ik dacht trouwens dat het 40mA per pin was. Maar het is dus geen gegarandeerde limiet, het is de limiet waarboven het stuk gaat.

www.madwizard.org

• ByteDelight
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 08:51

ByteDelight

Retro computing is alive!

Sjeesus, lees ik nou nergens de reden waarom je ut ZEKER NIET direct op 230 moet aansluiten?
Zitten hier geen MTS of HTS elektro lui? (behalve ik)

Kijk, het werkt net als goedkope kerstverlichting: een lampje gaat kapot. Wat doe je? Kortsluiten dat lampje (lees: knip, strip en draai ze aan elkaar met plakband eromheen). Waarom dit liever niet? Omdat de spanning per lampje natuurlijk omhoog gaat; de rest gaat er na verloop van tijd ook aan.

Maar dat is niet de hoofdzakelijke reden...
Als één ledje van jouw oorspronkelijke idee kapot zou gaan, staat op dat punt (op de 2 contacten van die led) een potentiaal verschil van 230 volt. En dat is dodelijk! :S
Het is natuurlijk zo dat met een voorschakelweerstand de maximale stroom beperkt zou moeten worden, maar als je maar een paar mA met dat potentiaal verschil op je poten krijgt bestaat de kans dat je ons geen foto van het werkende geheel kunt laten zien...

edit:
Omdat de boel door de overige leds gelijkgericht zou worden, zou je (shit wat was het ook al weer) 230*0,6 = ca. 140 volt op je klauwen hebben. En met wat bier er overheen wordt het toch nog leuk ;)

[ Voor 10% gewijzigd door ByteDelight op 11-09-2006 15:53 ]

Retro Computer hardware: http://bytedelight.com

• Steefph
  • Laatst online: 18-11 12:42
madwizard schreef op maandag 11 september 2006 @ 15:39:
[...]

Max stroom is wat anders dan een stroomlimiet, AVRs limiteren het zelf niet. Dat het misschien evengoed werkt komt waarschijnlijk door de interne weerstand van de pootjes. Ik dacht trouwens dat het 40mA per pin was. Maar het is dus geen gegarandeerde limiet, het is de limiet waarboven het stuk gaat.
Je hebt helemaal gelijk :s raar dat ik dit bij mijzelf als gegeven heb aangenomen.

offtopic:
Wil niet zeggen dat het nogsteeds goed werkt :p
bverstee schreef op maandag 11 september 2006 @ 15:51:
Sjeesus, lees ik nou nergens de reden waarom je ut ZEKER NIET direct op 230 moet aansluiten?
Zitten hier geen MTS of HTS elektro lui? (behalve ik)

Kijk, het werkt net als goedkope kerstverlichting: een lampje gaat kapot. Wat doe je? Kortsluiten dat lampje (lees: knip, strip en draai ze aan elkaar met plakband eromheen). Waarom dit liever niet? Omdat de spanning per lampje natuurlijk omhoog gaat; de rest gaat er na verloop van tijd ook aan.

Maar dat is niet de hoofdzakelijke reden...
Als één ledje van jouw oorspronkelijke idee kapot zou gaan, staat op dat punt (op de 2 contacten van die led) een potentiaal verschil van 230 volt. En dat is dodelijk! :S
Het is natuurlijk zo dat met een voorschakelweerstand de maximale stroom beperkt zou moeten worden, maar als je maar een paar mA met dat potentiaal verschil op je poten krijgt bestaat de kans dat je ons geen foto van het werkende geheel kunt laten zien...

edit:
Omdat de boel door de overige leds gelijkgericht zou worden, zou je (shit wat was het ook al weer) 230*0,6 = ca. 140 volt op je klauwen hebben. En met wat bier er overheen wordt het toch nog leuk ;)
Ja werken met 230V is gevaarlijk (autorijden ook dus ook niet meer doen ;))

Als je wilt gaan werken met 230 en je weet niet hoe alles werkt kun je er beter vanaf blijven, maar dat is met alles zo.

Een lamp vervangen is ook gevaarlijk als de stekker nog in de wandcontact doos zit en de schakelaar nog aan.

Dus als je iets wilt doen met 230V neem voorzorgs maatregelen (maar ja die neem je ook bij een nieuwe vriendin :p )

[ Voor 59% gewijzigd door Steefph op 11-09-2006 16:41 ]

Alles is terug te redeneren naar 4

Verwijderd

Steef1983 schreef op maandag 11 september 2006 @ 14:42:
In principe wel

Echter als een led aanstaat word deze warm en met het opwarmen van de led word ook de interne weerstand kleiner. Hierdoor gaat er meer stroom vloeien waardoor hij weer warmer word.

Uiteindelijk vernield de led zichzelf.

Als je nu een weerstand in de kring opneemt zal er bij een toenemende stroom meer spanning over de weerstand komen staan waardoor de led minder krijgt en de stroom weer afneemt.

Waarom zou deTS trouwens niet het schema van de 230LED kunnen toepassen op CircuitsOnline maar dan met aangepaste waardes voor zijn led kring

offtopic:
Ok, begrepen. Alleen: wordt de interne weerstand bij leds niet net hoger ipv lager bij stijgende temp? Bij een gewone geleider is dit toch zo, geen idee dat dit bij een halfgeleider junctie net omgekeerd is?
Pagina: 1