Sinds vandaag geeft de site van de Postbank (internet bankieren) bij mij in Firefox (versie 1.5.0.6) een OCSP-error. Eerst krijg ik de volgende fout:
“Fout tijdens het valideren van het certificaat van mijn.postbank.nl met OSCP – onbevoegd verzoek.”
Bij een tweede poging krijg ik een andere fout:
“Fout tijdens het valideren van het certificaat van mijn.postbank.nl met OCSP – beschadigd of onbekend antwoord. Foutcode: -8073.”
In eerste instantie zei mij deze melding niet zoveel, maar wat Googlen en Wikipedia weet ik al wat meer
Wikipedia zegt bijvoorbeeld:
Wat doe ik nu verder? Alleen maar Internet Exploder gebruiken?
“Fout tijdens het valideren van het certificaat van mijn.postbank.nl met OSCP – onbevoegd verzoek.”
Bij een tweede poging krijg ik een andere fout:
“Fout tijdens het valideren van het certificaat van mijn.postbank.nl met OCSP – beschadigd of onbekend antwoord. Foutcode: -8073.”
In eerste instantie zei mij deze melding niet zoveel, maar wat Googlen en Wikipedia weet ik al wat meer
Het komt er volgens mij gewoon op neer dat Firefox de Postbank-site niet kan identificeren als "genuine". Dit is natuurlijk wel een kwalijke zaak, gezien de fishing-praktijken die gaande zijn.The Online Certificate Status Protocol (OCSP) is an Internet protocol used for obtaining the revocation status of an X.509 digital certificate. It is described in RFC 2560 and is on the Internet standards track. It was created as an alternative to certificate revocation lists (CRL), specifically addressing certain problems associated with using CRLs in a public key infrastructure (PKI). Messages communicated via OCSP are encoded in ASN.1 and are usually communicated over HTTP. The "request/response" nature of these messages leads to OCSP servers being termed OCSP responders.
Wat doe ik nu verder? Alleen maar Internet Exploder gebruiken?
3.18 kWp ZW, 2.76 kWp NO