Thunderbird traag door anti-virus software

Pagina: 1
Acties:

• tazzman
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 05-01 10:48

tazzman

a real boardmonkey

Topicstarter
Ik ben enige tijd overgestapt van The Bat! naar Thunderbird 1.5.0.5 en daarbij viel het mij op hoe vreselijk traag Thunderbird was met het openen van folders en e-mails.

Zelfs het openen van een flut mailtje van 5 regels duurde enkele seconden! D.w.z. het "Message window" werd wel geopend, de knoppenbalken waren allemaal daar - maar dan duurde het nog enkele seconden totdat de inhoud van het mailtje op het scherm zichtbaar werd.

Dit probleem deed zich ook voor bij het sturen van e-mails. Na het drukken op de "SEND" knop, was de e-mail zelf binnen enkele tellen weg maar het duurde erg lang voordat TBird de mail sloot en verplaatste naar de Sent folder.

Dat werkt natuurlijk gruwelijk irritant, zeker wanneer je The Bat! gewend bent. Ik was al op het punt om TBird van mijn PC te halen toen ik in een newsgroup las dat iemand veel problemen had met zijn antivirus software en Thunderbird.

Nu gebruik ik ook McAfee VirusScan Enterprise v8.0 - welke altijd prima gewerkt heeft en nooit problemen had met The Bat! of Outlook. Het uit of inschakelen van de "On Delivery Email Scanner" had totaal geen effect, Thunderbird bleef hinderlijk traag met het openen van e-mails of het vesturen daarvan.

Maar het uitschakelen van de "On-Access Scanner" had wel degelijk een ENORM effect. TBird is nu net zo "fris en fruitig" met het openen en verzenden van e-mails zoals mijn voorgaande e-mail clients. Grote vreugde aan mijn kant dus!

Maar ja, ik wil WEL graag een virusscanner hebben die ik niet telkens uit moet zetten om te mailen. Moet ik overstappen naar een andere e-mail client die hier geen last van heeft? Of wellicht een bepaalde directory "excluden" (als dat kan ten minste) in de virus scanner?

Zijn er anderen met deze ervaring, die ook TBird en McAfee gebruiken en dit probleem herkennen.. of juist niet?

Het nieuwe speelgoed: een Saab 9-3 Aero (absoluut, helemaal en compleet fantastisch....)

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Misschien inderdaad dat je bepaalde files moet excluden...

Anders kun je Avast of AVG proberen, allebij gratis en licht. Ik gebruik Avast en die is tenminste niet zo zwaar.

[ Voor 17% gewijzigd door maratropa op 10-09-2006 19:18 ]

specs

• tazzman

tazzman

a real boardmonkey

Topicstarter
Dank voor de input - ik heb in McAfee de "On access scanner" zo ingesteld dat de Thunderbird folders worden uitgesloten. Nu heb ik inderdaad geen last meer van vertragingen.

Het nieuwe speelgoed: een Saab 9-3 Aero (absoluut, helemaal en compleet fantastisch....)

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 10:04

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

Wees blij dat je geen Norton gebruikt. Dat is helemaal een ramp.

Volgens een goede vriend is de enige correcte configuratie voor Norton software: "format c: /s/u".

EDIT:
En McAfee is na Norton de tweede belangrijke bron van problemen op het Mozillazine forum, zeker als het om problemen met Thunderbird gaat.

[ Voor 36% gewijzigd door Freee!! op 10-09-2006 21:40 . Reden: Aanvulling ]

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

• Br@m
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Ikzelf heb Mcaffee iets van bijna een jaar gebruikt icm thunderbird. Maar nog nooit éne probleem mee gehad dat het traag was.

Garmin NUVI 300 - ACER Aspire 5102WLMi

• tazzman

tazzman

a real boardmonkey

Topicstarter
Br@m schreef op zondag 10 september 2006 @ 21:42:
Ikzelf heb Mcaffee iets van bijna een jaar gebruikt icm thunderbird. Maar nog nooit éne probleem mee gehad dat het traag was.
Da's interesant - welke versie van McAfee gebruik je? Wellicht andere instellingen?

• Br@m
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
tazzman schreef op donderdag 14 september 2006 @ 10:54:
[...]

Da's interesant - welke versie van McAfee gebruik je? Wellicht andere instellingen?
Deze had ik erop staan, McAfee VirusScan. Welke versie dat precies is weet ik even niet. Heb hem half dit jaar aangeschaft, via internet (download) En de instellingen stonden gewoon standaard, niets aan veranderd.
Alleen ik gebruik nu NOD32 en geen McAfee VirusScan meer. Maar op zicht werkte deze virusscanner goed. Alleen ik wilde eens een tijdje NOD32 proberen.

[ Voor 5% gewijzigd door Br@m op 14-09-2006 12:27 ]

Garmin NUVI 300 - ACER Aspire 5102WLMi

Pagina: 1