Toon posts:

Nagios en remote monitoring achter firewalls

Pagina: 1
Acties:
  • 104 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik wil een centraal monitoring systeem hebben voor voornamelijk windows systemen die op diverse plekken ter wereld staan.
Op sommige plekken staat een enkel systeem en op andere plaatsen zo'n 5 systemen.

Ik wil de monitoring met nagios gaan doen.
Maar nu zie ik door de diverse protocollen even de weg niet meer.

In eerste instantie leek mij nsca de beste keuze, aangezien je daar passieve check mee doet. Maar zover ik begrijp moet je dan op elke locatie een nagios systeem opzetten zodat je distributed nagios krijgt. Maar dit is helaas niet mogelijk.

Tweede is nrpe gebruiken, bij een enkel systeem is dit goed mogelijk, maar voor meerdere systemen moeten er ook meerdere poorten op de firewall worden opengezet en mijn monitoring systeem moet meer check doen waar uiteindelijk de capaciteit onder komt te leiden.

andere optie is nagios-wsc waar een box de wmi checks doet naar de andere servers. Nadeel is dat als het hoofd systeem uitvalt er geen monitoring meer is.

wie kan advies geven wat in dit geval de best keuze is en waarom?

• Rolfie
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 22:13
Hoe connect je naar de locaties? Staan er gewoon firewall poorten open via dor verwijzen naar de servers? Of heb je Tunnels naar de locatie liggen?

• dreambofh
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 17-03 22:21
Zit alles achter firewall's? Of kan je bijvoorbeeld servers benaderen door middel van SSH?

Dan zou je door een SSH tunnel de checks kunnen uitvoeren.

OF als de firewall op een locatie SSH aan boord heeft zou je alles kunnen tunnelen via dat apparaat.

Verwijderd

Topicstarter
Alles zit achter firewall.
Maar heb niet zo'n zin om voor elke server een poort te openen.

Maar een ssh tunnel is wel een goed idee.
met cgywin zou dit wel kunnen of heeft iemand nog een advies voor een opensource of freeware ssh-server voor windows

• McMiGHtY
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 31-03 14:53

McMiGHtY

- burp -

Waarom maak je geen VPN Tunnel naar de remote lokaties? Veel makkelijk en geen gekloot met poortjes openzetten of ssh-servers

NEW - Het Grote - 2026 Tweakers Social Ride- Topic!

• Equator
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 15:28

Equator

Crew Council

#whisky #barista

Verwijderd schreef op maandag 11 september 2006 @ 14:24:
Alles zit achter firewall.
Maar heb niet zo'n zin om voor elke server een poort te openen.

Maar een ssh tunnel is wel een goed idee.
met cgywin zou dit wel kunnen of heeft iemand nog een advies voor een opensource of freeware ssh-server voor windows
Kom op zeg: Kijk eerst eens verder dan je neus lang is..
[google=openssh for windows]

Verder denk ik dat dit topic iets beter in Netwerken hoort :)

• overhyped
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 22:58
ik zou toch naar 't lokale systeem gaan. Maak een standaard "blackbox" die de lokale monitoring doet. Dan hou je statistieken ook wanneer 't centrale systeem down is etc.

zowiezo VPN tunnels vanaf jouw firewall naar de firewalls van de klanten, maar dat spreekt voor zich.
Pagina: 1