[ME] Hoe speel ik een Dos-spel onder windows ME*

Pagina: 1
Acties:
  • 61 views sinds 30-01-2008

• Tim45
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 04-11-2024
Hallo,
onlangs vond ik nog een paar discettes met oude DOS-spelletjes. Daar ik voor een prikkie een Pentium II kon overnemen met Windows ME hoopte ik deze spellen weer te kunnen spelen.
Het gaat om Jazz Jack Rabbit. Op de discette staat 1 bestand, dit heb ik naar mijn C-schijf gekopieerd en uitgepakt. Ik heb geprobeerd om het spel te kunnen spelen via de MS-Dos promt, maar krijg het spel niet aan de gang.

Kan iemand mij helpen....bij voorbaat mijn dank.

Tim

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Gooi ME eens van die bak af en zet er win98 op. Onder 98 werkt het namelijk zeker en daarbij is 98 sneller, stabieler en betrouwbaarder dan dat ME is.

• Leut
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 11:42
Probeer eens met F8 tijdens het booten alleen de dos-modus te starten.

Wellicht dat je ook je autoexec.bat en config.sys nog mag gaan aanpassen ivm optimalisatie van je geheugen voor dergelijke games.

Queen - the champions of the world
"...if you no longer go for a gap that exists, you are no longer a racing driver" - Ayrton Senna
PVOutput 23x Longi 365Wp + SMA TriPower 5.0

• Tim45
Terw_Dan schreef op zondag 10 september 2006 @ 16:32:
Gooi ME eens van die bak af en zet er win98 op. Onder 98 werkt het namelijk zeker en daarbij is 98 sneller, stabieler en betrouwbaarder dan dat ME is.
Ik had al een vermoeden, maar helaas heb ik Win98 niet meer liggen, dus zal op zoek moeten gaan. Hoe kan ik het spel wel spelen onder 98?

• Borizz
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 02-01 15:55
Leut schreef op zondag 10 september 2006 @ 16:33:
Probeer eens met F8 tijdens het booten alleen de dos-modus te starten.

Wellicht dat je ook je autoexec.bat en config.sys nog mag gaan aanpassen ivm optimalisatie van je geheugen voor dergelijke games.
Dat gaat dus niet werken in Windows ME, die kent geen dos modus meer.. Maar je kan het wel met een opstartdiskette van windows 98/ME proberen.

If I can't fix it, it ain't broken.

• Tim45
Borizz schreef op zondag 10 september 2006 @ 16:43:
[...]

Dat gaat dus niet werken in Windows ME, die kent geen dos modus meer.. Maar je kan het wel met een opstartdiskette van windows 98/ME proberen.
Opstartdiscette van 98 en ME heb ik nog wel en kan zo idd in Dos komen, maar welke opdrachtregels moet ik dan ingeven om het spel te spelen?

Kennis belde net dat hij nog een offieciele Win98 heeft liggen met reg. nummer, maar kon hem destijds niet installeren, daar hij D:/windows98/setup niet accepteerde...iemand een idee?

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 17:25

Thandor

SilverStreak

Commando's zoals CD en DIR kunnen jou wel op weg helpen. Wellicht is The BalusC Forum - SVT FAQ - MS-DOS commando's interessant. Uiteraard kun je ook even Googlen naar commando's die reeds genoemd zijn zodat je misschien ook andere commando's tegenkomt.

Verder staan de installatiebestanden van Microsoft Windows '98 bij mijn weten op ?:\WIN98. Let dus op de juiste directory en gebruik backslashes i.p.v. slashes ;)

Jazz Jack Rabbit loopt overigens ook prima met DOSBox.
Een emulator die prima op nieuwe PC's draait :)

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

• marcieking
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online

marcieking

Mannetje Pug en een stokbrood

Is Freedos niet iets voor je?

https://onzetaal.nl/taaladvies/welke-die/

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Tim45 schreef op zondag 10 september 2006 @ 16:47:
[...]

Opstartdiscette van 98 en ME heb ik nog wel en kan zo idd in Dos komen, maar welke opdrachtregels moet ik dan ingeven om het spel te spelen?

Kennis belde net dat hij nog een offieciele Win98 heeft liggen met reg. nummer, maar kon hem destijds niet installeren, daar hij D:/windows98/setup niet accepteerde...iemand een idee?
er staat ook geen windows98 dir op de cd, de setup staat gewoon in de root namelijk.
Tim45 schreef op zondag 10 september 2006 @ 16:34:
[...]

Ik had al een vermoeden, maar helaas heb ik Win98 niet meer liggen, dus zal op zoek moeten gaan. Hoe kan ik het spel wel spelen onder 98?
Ik heb het destijds gewoon onder win98 gedraaid zonder enig probleem.

• Tim45
Thandor schreef op zondag 10 september 2006 @ 17:14:
Commando's zoals CD en DIR kunnen jou wel op weg helpen. Wellicht is The BalusC Forum - SVT FAQ - MS-DOS commando's interessant. Uiteraard kun je ook even Googlen naar commando's die reeds genoemd zijn zodat je misschien ook andere commando's tegenkomt.

Verder staan de installatiebestanden van Microsoft Windows '98 bij mijn weten op ?:\WIN98. Let dus op de juiste directory en gebruik backslashes i.p.v. slashes ;)

Jazz Jack Rabbit loopt overigens ook prima met DOSBox.
Een emulator die prima op nieuwe PC's draait :)
Een geweldig idee....ik heb de Doxbox net geinstalleerd en idd het werkt..........
Enige probleempje is dat ik een erg klein schermpje krijg en ik kan dat niet
vergroten. Weet iemand misschien of dat kan en zoja hoe?

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 17:25

Thandor

SilverStreak

Tim45 schreef op zondag 10 september 2006 @ 18:02:
[...]

Een geweldig idee....ik heb de Doxbox net geinstalleerd en idd het werkt..........
Enige probleempje is dat ik een erg klein schermpje krijg en ik kan dat niet
vergroten. Weet iemand misschien of dat kan en zoja hoe?
Je kunt met ALT-ENTER fullscreen gaan werken. Tevens kun je in dosbox.conf de rendering aanpassen. Daar zet je de scaler op 'normal3x' zodat het beeld uitvergroot wordt. In dosbox.conf staan nog meerdere soorten scalers vermeld, wellicht leuk om ze even uit te proberen :)

Ter info: Typ eens 'intro' en 'help' in op de commandprompt in DOSBox. Daar staat veel nuttige informatie in. Uiteraard moet je de readme.txt ook niet vergeten ;)

[ Voor 11% gewijzigd door Thandor op 10-09-2006 18:05 ]

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

• Tim45
Allemaal hartelijk dank voor jullie inbreng. Ik laat de oude Pentium voor wat het is en ben zeer gelukkig met het idee om de Dosbox te gebruiken. Nog even de juiste instelling voor het beeld en uitzoeken hoe ik geluid krijg en dan kan ik weer lekker ouderweds spelen.
Nogmaals mijn dank

• C-dude
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 15:34
Een tip voor dosbox: gebruik D-fend
D-Fend is a so called Frontend for the Dos emulator DOSBox. With DOSBox you can play dozens of old Dos games. The D-Fend project strives to make your DOSBox-life easier.
http://members.home.nl/mabus/files/dfend_v2_beta_2.zip
Een gui om je instellingen gemakkelijker te maken.

Verwijderd

heyz! ik heb windows 98 op mijn systeem draaien en ik vroeg me af hoe ik ook alweer jazz jackrabbit in DOS moet starten? ik kan me nog iets vaags herineren dat ik iets met CD moest doen? en dan iets met JAZZ ofz? kan iemand mij hier verder mee helpen? p.s ik heb windows 98 via Virtual PC

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 17-12-2007 20:36 ]

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Gewoon dubbelklikken op de exe file moet toch voldoen? Werkt dat niet (omdat het onder pure dos moet draaien) dan kun je het beste het systeem gewoon opnieuw opstarten in dosmodus (als je in je autoexecbat de geluids en cdromdrivers hebt staan zal het helemaal goed moeten werken) en vanuit daar het ding starten. (dus x: intikken voor de drive, CD DIRNAAM voor de dir dan de juiste exe opstarten (met dir *.exe kun je gewoon kijken wat er aan .exe files staat).

Of je gebruikt Dosbox. Zelf geen ervaring mee, maar het blijkt ook zeer goed te werken.

Verwijderd

ik had Dosbox maar niet ideaal om de geluiden mee op te nemen.
ik kan Jazz nu wel starten onder DOS maar krijg na de soundblaster 16 test een runtime error?

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Verwijderd schreef op maandag 17 december 2007 @ 20:07:
heyz! ik heb windows 98 op mijn systeem draaien en ik vroeg me af hoe ik ook alweer jazz jackrabbit in DOS moet starten?
Ik weet dat het voor sommigen lang geleden is, maar deze basisfunctionaliteit (vanaf commandprompt opstarten van programma's) is sinds DOS 1.0 al hetzelfde.

Lijkt me een beetje onnodig om daar een topic voor omhoog te trappen, dat mag best wel onder de noemer basiskennis worden geschaard.

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.