Verbinding laptop - pc

Pagina: 1
Acties:

• Drakentemmer
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 01-03 14:04
Ey,

Ik heb die laptop van de TU/e 2006 en een vaste pc. Op scool download ik veel dvd's met mijn laptop, maar de gedownloade dvd's moeten uiteindelijk op mijn vaste pc terrecht komen voor bewerking en voor te branden.

Nu wilde ik eerst een externe harde schijf kopen (actuele aanbieding Mediamark: Toshiba 320gb, 7200rpm, usb2; €125) zodat ik thuis de gegevens van mijn laptop over kon brengen naar de externe harde schijf, en vervolgens van de externe harde schijf naar mijn pc.

Maar nou bedacht ik me net of het niet veel makkelijker is om de laptop en de pc gewoon in verbinding te stellen i.v.m. met een netwerk o.i.d., zodat ik de gegevens van mn laptop direct naar mijn vaste pc kan versturen.

Wat lijkt jullie de beste oplossing van de twee mogelijkheden. Welke is sneller en kan een externe harde schijf wel aangelsoten worden op een laptop? Als een directe verbinding tussen pc en laptop handiger is, hoe moet je zoiets dan maken?

Ik hoop dat jullie me kunnen helpen.

Gr JpeeRiny

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21:00
Een netwerk aanleggen is natuurlijk sneller en makkelijker dan iedere keer met een externe hardeschijf te gaan werken. Maar lees eerst maar eens de Netwerk FAQ's door voordat je gaat vragen hoe dat moet ;)

En een externe hardeschijf sluit je tegenwoordig meestal aan met USB, dus dat past ook op je laptop.

The devil is in the details.

• Drakentemmer
Hahn schreef op zondag 10 september 2006 @ 16:03:
Een netwerk aanleggen is natuurlijk sneller en makkelijker dan iedere keer met een externe hardeschijf te gaan werken. Maar lees eerst maar eens de Netwerk FAQ's door voordat je gaat vragen hoe dat moet ;)

En een externe hardeschijf sluit je tegenwoordig meestal aan met USB, dus dat past ook op je laptop.
Ja ik heb het artikel van hoe je een thuisnetwerk aanlegt wel gelezen maar zij gebruiken een hub maar voor twee pc's met elkaar te verbinden is dit overbodig. Veder staat er dus niet uitgelegd hoe je dit moet doen zonder hub. Verder gebruiken ze ook geen windows xp.

• Dr.SnakeS
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 26-05-2025
Gewoon beide pc's met een crossed utp kabeltje aan elkaar leggen en netwerkje opzetten om bestanden te delen.
Uitleg om dit te doen vind je gemakkelijk op google. bijvoorbeeld hier:http://www.practicallynet...haring/xp/filesharing.htm
(heb die niet doorgelezen maar ziet er ok uit)

• Drakentemmer
Ey,

Ik heb een fijne handleiding gevonden: http://w3.tue.nl/nl/diens...ers_met_elkaar_verbinden/

Maar er staat dat de werkgroepen van een netwerk hetzelfde moeten zijn en de computernamen verschillend.

Maar bij de laptop van de tue kan ik dat niet veranderen:

Afbeeldingslocatie: http://img139.imageshack.us/img139/7136/prtscpa2.jpg

Weet iemand wat ik hieraan kan doen? Telkens als ik op mn laptop wil, moet ik dus gelijk inloggen. Is er geen manier om gewoon een aparte nieuwe gebruiker aan te maken zoals dat op een normale pc ook kan (dat je voordat windows nog is opgestart een gebruiker moet kiezen)

• Drakentemmer
Vandaag was ik even naar het notebook service centrum geweest. De man achter de bali raadde een netwerk tussen pc en laptop van de tue sterk af.

Wat je wel kon doen volgens hem was draadloos mappen (lees als meppen). Dit moest ik doen door eerst het ip adres van de pc op te zoeken en dan op mijn laptop iets te doen met run. De precieze code weet ik niet meer, maar zo kon je ook bestanden delen zonder de werkgroepen van de beide te veranderen.

Weet iemand deze code die je moet intypen bij run (uitvoeren)

jpee

Verwijderd

Bedoel je dit:

\\ipvanjouwcomputer\Sharenaam

• Drakentemmer
Verwijderd schreef op donderdag 14 september 2006 @ 16:42:
Bedoel je dit:

Nee volgens mij niet. Maar heeft niemiend hier nog nooit van gehoord van wat die vent achter de bali vertelde?

• beefstick
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 17:28
Als je het op je laptop niet kan/mag veranderen, dan verander je het toch op je vaste pc.
Probleem opgelost lijkt mij.

En over dat mappen: dat kan alleen als het bovenstaande gedaan is en niet als je pc in een andere werkgroep zit.

• Drakentemmer
beefstick schreef op donderdag 14 september 2006 @ 19:31:
Als je het op je laptop niet kan/mag veranderen, dan verander je het toch op je vaste pc.
Probleem opgelost lijkt mij.

En over dat mappen: dat kan alleen als het bovenstaande gedaan is en niet als je pc in een andere werkgroep zit.
Ja mijn vaste pc kan niet inloggen op het netwerk van de tue. Anders had ik dat al lang gedaan. Je kan niet ff met een vaste pc op het domain van de tue

• Drakentemmer
Drakentemmer schreef op donderdag 14 september 2006 @ 19:32:
[...]

Ja mijn vaste pc kan niet inloggen op het netwerk van de tue. Anders had ik dat al lang gedaan. Je kan niet ff met een vaste pc op het domain van de tue. En mn laptop kan alleen maar inloggen op dat domain

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22:19
Verwijderd schreef op donderdag 14 september 2006 @ 16:42:
Bedoel je dit:

Dat zou inderdaad gewoon moeten werken. Onafhankelijk van je computername / workgroup / domain. (Al blijft het om eoa reden wel traag zolang je in het domein zit... 8)7 Tenminste, met laptops met informatica image die ik tot nu toe gezien heb. Geen idee of dat met bouwkunde (toch?) ook zo is, moeite van het proberen waard ;))

Ik heb zelf mijn TU/e laptop trouwens wél uit het domein gehaald. Het klopt dat je daarbij een passprompt krijgt, je hebt echter gewoon een account met rechten om hem uit het domein te halen: 'Admin' (met hetzelfde pass afaik, anders kun je dat veranderen als je met je s-user bent ingelogd). Je thuisnetwerk configureren gaat dan ineens een stuk makkelijker. ;)

Let wel! Als je niet meer in het domein zit kun je op je laptop ook niet meer inloggen met je s-nummer, standaard werkt alleen je Admin account dan nog. Daarnaast zul je iets meer moeite moeten doen als je op de TU je homedrive, je webdir of printers wilt benaderen en moet je op de tue een keer opnieuw je wifi configureren. Voor mij geen probleem, maar als je wat minder kennis van zaken hebt is het misschien een idee om geen dingen te gaan doen die er voor kunnen zorgen dat je laptop op de tu niet meer goed werkt. ;)

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

• Drakentemmer
Oke het uiteindelijk toch nog gelukt:

Op mn vaste pc naar run: ip adres van mn laptop

dan TUE\sxxxxx en dan lukte het!

THnx Jpee
Pagina: 1