Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• DRAFTER86
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 23:38
Ik heb een eenmanszaak als scripter/webdesigner. Nu wil ik graag een digitale camera aanschaffen voor het maken van beeldmateriaal.
Hiervoor heb ik ongeveer 750,- nodig. Excl. BTW is dit 630,-.
Nu kan ik dit dus aftrekken, normaal zou je over de camera moeten afschrijven maar onder de 450,- hoeft dit niet (bron).
Nu is het zo dat het gaat om een camera body van 440,- en een lens van ongeveer 200,- en nog wat zaken als een tas en geheugen etc. Dit betekend dus volgens mij dat ik alles in 1x mag aftrekken.
Dit heeft als gevolg dat ik 34% inkomstenbelasting over die 630,- (het ex BTW-bedrag) bespaar. Dat is 214,-.

Vervolgens mag ik ook de BTW aftrekken. Ik ga dit jaar ongeveer 1700,- BTW moeten betalen, daarmee kom ik in een bijzonder gebied, namelijk in de overgangszone van de "Vermindering van BTW voor kleine ondernemers". Dit werkt als volgt:

-Indien minder dan 1345,- BTW betaald hoeft te worden is de vermindering gelijk aan de te betalen BTW. Er hoeft dus geen BTW betaald te worden.
-Indien u meer dan 1883,- BTW moet betalen is er geen vermindering.
-Indien u meer dan 1345,- en minder dan 1883,- BTW hoeft te betalen is de vermindering als volgt:
Vermindering = 2,5x(1883 - Te betalen BTW).

Ok, als ik die camera niet koop zou ik 1700,- BTW moeten betalen, ik krijg echter vermindering:
Vermindering = 2,5x(1883-1700) = 457,50 dus ik hoef nog maar 1700 - 457,50 = 1242,50 te betalen.

Ok, nu de situatie als ik de camera wel koop, ik mag dan de BTW over de camera (120,-) van de te betalen BTW aftrekken: 1700-120 = 1580,-.
Die 1580,- BTW ligt weer in dat overgangsgebied:
Vermindering = 2,5x(1883-1580) = 757,50
Dus ik moet 1580 - 757,50 = 822,50 BTW betalen.

Even vergelijken:

Geen camera kopen:
BTW: 1242,50
Inkomstenbelasting: ongeveer 1200,-
Totaal: 2442,50

Wel camera kopen:
BTW: 822,50
Inkomstenbelasting: 1200-214 = 986,-
Totaal: 1808,50

Dit scheelt dus 634,-.
De camera kostte 750,- daarvan blijft dus nog maar 750-634=116,- over.
Klopt dit? Want dan wordt het wel een heel erg aantrekkelijke investering...

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:45

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Ongeacht of je berekening goed of fout is (zo op het eerste gezicht zou het wel eens kunnen kloppen btw, maar ik ben geen belastingdeskundige :P ) is een digicam voor het maken van eigen beeldmateriaal geen overbodige luxe als je zelf webdesigner bent. Dus ik zou het gewoon doen, zeker als het budget aanwezig is :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• DRAFTER86
The_Eagle schreef op zondag 10 september 2006 @ 15:47:
Ongeacht of je berekening goed of fout is (zo op het eerste gezicht zou het wel eens kunnen kloppen btw, maar ik ben geen belastingdeskundige :P ) is een digicam voor het maken van eigen beeldmateriaal geen overbodige luxe als je zelf webdesigner bent. Dus ik zou het gewoon doen, zeker als het budget aanwezig is :)
Dat spreekt voor zich natuurlijk, nu ben ik overigens meer scripter dan webdesigner, maar dat weet de belastingdienst natuurlijk niet...

• descon
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 12-11 22:20
DRAFTER86 schreef op zondag 10 september 2006 @ 15:48:
[...]

Dat spreekt voor zich natuurlijk, nu ben ik overigens meer scripter dan webdesigner, maar dat weet de belastingdienst natuurlijk niet...
Als je een beetje serieus bezig bent heb je ook een accountant, die kunnen je alle trucks wel uitleggen ;)

Verwijderd

Inderdaad. Weet niet precies hoe e.e.a. in elkaar zit, maar je mag niet zomaar alles aftrekken: als ik 1 dag in de week vanuit m'n huis (als in: geen aparte bedrijfsruimte) als webdesignert werk mag ik volgens mij niet mijn PC aftrekken. Gebruik m namelijk de rest van de tijd prive.

Zie ook http://www.belastingdiens...ondernemen_kosten-09.html

• Iblies
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 02-02-2023
Sorry, maar ik begrijp geen bal van je berekening;

Het bedrag dat een mindering voor je is, moet je bij de inkomstenbelasting optellen,

in dit geval,

Geen camara,
Af te dragen BTW; 1242
IB 1200 + (34%*457)(mindering BTW)

totaal 2597

Wel camara
Af te dragen BTW 822
IB 1200 -/- 214 (kom ik later op terug) +/+ (34%*757) (mindering BTW) = 1243

totaal 2065

Verschil 532

Nu het probleem,
ik acht de kans 90+ dat een inspecteur jouw een draai om de oren geeft als je met een dergelijke factuur aan komt zetten. De vraag is of hij daar ooit achter zal komen, maar gezien de omzetten die je draait, en de mogelijk verbonden kosten,
zou je beter vantevoren een brief kunnen schrijven, waarbij je aangeeft een camara nodig te hebben voor het verfraaien van je werk maar dat je die ook incidenteel prive zult gebruiken. Maakt de aftrek kleiner, maar de kans groter dat hij die accepteert.

Als hij die afwijst, gewoon blijven doordrammen. Hij is en blijft geen ondernemer maar inspecteur.

Verder zie ik dat je niks doet met de mindering van de BTW;
dit is winst voor de inkomstenbelasting. Beetje het broekzak, vestzak verhaal, maar beter iets dan niets in dit geval.

• Jivecar
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 12-11 07:00
Ik geloof dat je een paar dingen door elkaar haalt:

De BTW mag je als vooraftrek meenemen in de aangifte, die krijg je dus terug.

Dan de aanschaf van de camera. Afhankelijk van het investeringsbedrag activeer je die (en schrijf je die af in bv 3 jaar) of neem je het gehele bedrag direct ten laste van de resultatenrekening.

Bij afschrijven dus bv 600 / 3 jaar = 200 per jaar tlv de resultatenrekening (jaar 1,2,3)
Bij direct tlv de resultatenrekening = 600 in jaar 1.

Je mag de camera dus aftrekken: maar dit moet je anders zien. Je hebt inkomsten (baten) en uitgaven (lasten). Je mag de camera hier dus als uitgaven opvoeren. Baten -/- lasten = winst.
Bij een eenmanszaak komt dit in box 1.

Intel P4D-2800@2800, Asus P4P800-SE, 1024MB Corsair, Asus v9999/TD, Maxtor DiamondMax 10 250GB, Western Digital 600BB 60GB, Pioneer DVDR, HP 9150, Soundblaster Audigy. + Toshiba E400......

• DRAFTER86
Goed ik heb gisteren even met de BD gebeld, een paar punten:

- BTW vermindering hoef je niet op te geven bij de belastingdienst, BTW die ik betaald heb over de camera en terug krijg uiteraard wel maar dat is logisch aangezien ik daardoor gewoon minder hoef af te dragen.

- Er bestaat zo iets als 'willekeurig afschrijven', dit houdt in dat starters zelf mogen bepalen over welke termijn ze afschrijven. Dit mag echter alleen als je Startersaftrek krijgt en dus moet je aan het urencriterium (1225u) voldoen en dat doe ik niet. Dus ik moet de camera gewoon in 3 jaar afschrijven.

Verder gold volgens hem voor camera's niet hetzelfde als voor PC's, namelijk dat je ze indien ze bij je thuis staan slechts gedeeltelijk mag aftrekken. Dit wist hij echter niet zeker.
Pagina: 1