Toon posts:

2* OS op 2*HDD zelfde systeem?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een vraagje.
Ik heb dus nu 2 IDE harde schijven waarvan op eentje Windows XP geinstalleerd is.
Maar door mijn moederbord worden deze niet tijden de installatie van XP herkend , gevolg is dat ik een nieuwe Harde schijf moet kopen. Een SATA harde schijf.
Nu , mijn vraag ; Aangezien ik de andere schijf nie kan formateren via windows.
En ik moet op de SATA schijf een nieuwe windows instaleren omdat ik een nieuw systeem heb.
Gaat dat systeem opstarten als er op de SATA een OS staat en op de IDE een OS staat ?
Als de pc opstart , kan ik dan de IDE formateren als er een OS op staat?

• webfreakz.nl
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 23-02 22:08

webfreakz.nl

el-nul-zet-é-er

Verwijderd schreef op zondag 10 september 2006 @ 14:44:
Maar door mijn moederbord worden deze niet tijden de installatie van XP herkend , gevolg is dat ik een nieuwe Harde schijf moet kopen. Een SATA harde schijf.
Kan je dat niet beter oplossen ipv een workaround door een andere hardeschijf te kopen? Tijdens de installatie van WinXP de floppy met RAID/Chipset drivers erin én gaan...

"You smell that, son? What sir? Napalm, I love the smell of napalm in the mornin!" || Children of Bodom fan!

Verwijderd

Topicstarter
webfreakz.nl schreef op zondag 10 september 2006 @ 14:47:
[...]

Kan je dat niet beter oplossen ipv een workaround door een andere hardeschijf te kopen? Tijdens de installatie van WinXP de floppy met RAID/Chipset drivers erin én gaan...
Al gedaan , werkt niet.

Edit : Floppy enkel met de RAID drivers. (JMicron IDE/SATA RAID Driver die op floppy)

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 10-09-2006 14:51 ]

Verwijderd

Topicstarter
Weet iemand als dit nu werkt of niet?

Verwijderd

hij ziet je ide schijven wel in de bios?

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Kan je alsjeblieft je post herschrijven, ik heb hem 5 keer herlezen voordat ik ongeveer begreep wat er stond.

Je hebt dus een nieuw systeem, daarin twee oude p-ata schijven (S-ATA & P-ATA zijn allebij IDE)
Die oude XP install, die kan je wel booten? (XP zal wel niet werken though)
Toch klopt het niet dat het onmogelijk is om XP daarop te installeren. Je hebt alleen wel de goede drivers nodig.
Maar ok, je koopt een nieuwe schijf. Daar installeer je XP op, als je dan boot (gegeven je kan je oude XP booten) krijg je een bootloader te zien waar je kan kiezen tussen de installaties die op de PC staan.

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

Verwijderd

ide schijven niet herkend tijdens installatie.. HE?

je hebt er al een xp installatie op staan.. en die kan je niet benaderen?
huh? wat?

Ben het eens met fsfikke.. herformuleer je vraag eens, want dit is regelrechte onzin zoals het er nu staat.

Verwijderd

Topicstarter
Herformulatie :

Ik heb een MSI 975X Platinum Powerup Edition gekocht.
Samen met een Intel Core 2 Duo E6600 , Kingston 2048 DDR2 667Mhz.
Ik heb dus 2 IDE schijven , een ATA133 en een ATA66 , samen in P-ATA aangesloten.

Ik heb dus 2 IDE slots op dit moederbord. En eentje voor een Floppy.
Het eerste IDE slot is gewoon IDE dus werkt met een DVD speler.
Het tweede IDE slot is IDE-Raid , daar zitten mijn Harde schijven op.
Toen ik mijn harde schijven op IDE 2 stak vond de computer ze niet.
Toen heb ik de Jmicron IDE RAID drivers geinstalleerd. Alles werkte.
Ik was heel blij natuurlijk.

Maar , mijn oude systeem was :
AMD 64 3500+
Asus A8N-SLI
1024MB DDR

Ik heb dus last in spellen , dat het systeem opeens Vast loopt.
Ik denk dat het komt omdat de oude drivers van mijn oude systeem er nog op staan.
Daardoor zou ik graag Windows XP willen herinstalleren.
Ik ga als volgt te werk. Ik ga in de BIOS , zet CD ROM als eerste boot device.
Ik start vervolgens de setup op van Windows XP. Vervolgens krijg ik een melding dat er geen Harde schijven gevonden kunnen worden.

Hierna heb ik de pc weer gewoon opgestart.
Wat gezocht op google en kwam te weten dat ik via F6 in de windows setup de IDE RAID drivers kon installeren. Dat heb ik dus ook gedaan via een Floppy Disk. Ik heb vervolgens in de setup de juiste driver gekozen en zo geinstalleerd. Maar tevergeefs het ging nog niet.

Dus ga ik nu Morgen een SATA harde schijf kopen , waarvoor ik geen IDE slot nodig heb.

Wat ik dus zou willen doen.
Op de SATA schijf zou ik Windows XP installeren , het systeem opstarten en vervolgens weer de IDE RAID drivers installeren. Op deze manier zou ik mijn ATA schijven als backup houden.
Maar ik kan de ATA schijf niet formatteren , dus kan het kwaad als ik het systeem opstart met een OS op de SATA schijf en een OS op de ATA schijf. Als het systeem zou opstarten , dan zou ik de ATA schijf formateren via Windows.

Is dit een betere formulering?

Verwijderd

je enne hardeschijf is ook erg traag een ata 66 is niet echt meer van deze tijd, ik denk dus dat deze het niet helemaal meer trekt, en daarom je pc vastloopt

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Verwijderd schreef op zondag 10 september 2006 @ 17:39:
Herformulatie :
[...]
Is dit een betere formulering?
offtopic:
Het is iets beter te begrijpen, nog beter zou het zijn wanneer je het in een verhaal kan vertellen, ipv allemaal losse zinnen en een hoop overbodige enters. Verder zou je misschien eens de verschillen op kunnen zoeken tussen p-ata, s-ata, ide en ata. Je gebruikt nu willekeurig een van die termen wat een beetje verwarrend is ;)

Het antwoord op je vraag staat in mijn eerdere post. Het kan gewoon :)

offtopic:
En om nog meer het modje uit te hangen :> :
Een topic hoeft niet dicht omdat het probleem is opgelost. Als het morgen bijvoorbeeld toch niet werkt kan je hier verder gaan.

[ Voor 76% gewijzigd door fsfikke op 10-09-2006 17:55 ]

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op zondag 10 september 2006 @ 17:43:
je enne hardeschijf is ook erg traag een ata 66 is niet echt meer van deze tijd, ik denk dus dat deze het niet helemaal meer trekt, en daarom je pc vastloopt
Alles staat op de ATA133 , ATA66 is voor backup op te zetten.

Verwijderd

Topicstarter
fsfikke schreef op zondag 10 september 2006 @ 17:46:
[...]

offtopic:
Het is iets beter te begrijpen, nog beter zou het zijn wanneer je het in een verhaal kan vertellen, ipv allemaal losse zinnen en een hoop overbodige enters. Verder zou je misschien eens de verschillen op kunnen zoeken tussen p-ata, s-ata, ide en ata. Je gebruikt nu willekeurig een van die termen wat een beetje verwarrend is ;)

Het antwoord op je vraag staat in mijn eerdere post. Het kan gewoon :)
Oké , bedankt :D
Dan ga ik morgen een SATA schijf halen.

Deze mag dicht van mij.

• webfreakz.nl
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 23-02 22:08

webfreakz.nl

el-nul-zet-é-er

Heb je je hardeschijven wel aangemeld in de RAID controller, al dan niet op RAID 0+1? Als ze niet herkend worden moet je daar dus naar gaan zoeken. Worden ze wel herkend in de BIOS?

"You smell that, son? What sir? Napalm, I love the smell of napalm in the mornin!" || Children of Bodom fan!

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Als de disken niet in RAID draaien moet die controller het gewoon doen. Pas als je wel een array wilt maken moet je de BIOS van de controller in.
Je kan wel in de BIOS kijken of je de controller op IDE mode kan zetten ipv op RAID mode. Misschien herkent de XP setup hem dan wel.

• Brede P
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 08-01 14:43
Wat een net zo makkelijke oplossing is, is je HDD's op de 1e IDE controller te hangen, en je optical drive op de 2e. Je kan namelijk in je BIOS een optical drive die op de RAID poort hangt, gewoon als bootable device instellen. Niet voor CD-ROM kiezen, maar wat verder naar beneden staat gewoon je optical drive ertussen. Heb je ook geen gezeik met RAID drivers installeren etc, en hoef je geen nieuwe schijf te kopen.

Verwijderd

Topicstarter
BredeP schreef op zondag 10 september 2006 @ 18:43:
Wat een net zo makkelijke oplossing is, is je HDD's op de 1e IDE controller te hangen, en je optical drive op de 2e. Je kan namelijk in je BIOS een optical drive die op de RAID poort hangt, gewoon als bootable device instellen. Niet voor CD-ROM kiezen, maar wat verder naar beneden staat gewoon je optical drive ertussen. Heb je ook geen gezeik met RAID drivers installeren etc, en hoef je geen nieuwe schijf te kopen.
Heb ik al gedaan , dan krijg ik een error dat de DVD-speler niet gevonden wordt in de setup..
Pagina: 1