Toon posts:

Mijn DHCP mysterie

Pagina: 1
Acties:
  • 130 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Geachte Tweakers

Als opleiding doe ik MBO ICT niveau 3, en ik loop stage.

Woensdag stuitte ik echter op een probleem.
Ik wilde een pc imagen via het netwerk maar ik kon niet naar DHCP connecten. De systeembeheerder zegt: oei ik weet het al, loopt naar de serverruimte en hij zegt dat hij een pc uitgetrokken heeft.
Nu kon ik opeens wel naar DHCP connecten.

De systeembeheerder vroeg: waarom kan je nu wel connecten en toenstraks niet ?

Mijn antwoord op de vraag: beiden pc's hadden schijnbaar hetzelfde ip en dit gaf een conflict, nu die andere uit staat is het probleem verholpen.

Hij zei dat dit fout was :/
Het probleem is dat ik nu geen flauw idee heb wat het antwoord wel moet zijn.

Wie weet het ?
Alvast bedankt

• mrFoce
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 31-03 22:53
offtopic:
Maikuuul als de FoK user?

• EnnaN
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 15:13

EnnaN

Toys in the attic

max aantal connections naar dhcp? max aantal ip-adressen (ingesteld op 10 uit tegeven adressen oid) ?

sig

Verwijderd

Topicstarter
EnnaN schreef op zondag 10 september 2006 @ 14:32:
max aantal connections naar dhcp? max aantal ip-adressen (ingesteld op 10 uit tegeven adressen oid) ?
Neej, want een andere pc kon ik wel gewoon imagen en die niet.
En toen deze klaar was ging het nog steeds niet ;)

en ja Maikuul van fok

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 10-09-2006 14:36 ]

• PeterEs
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 20-02 18:28
IP conflict is niet mogelijk, omdat de server eerst kijkt welke adressen er in de scope nog beschikbaar zijn.
Tenzij die desbetreffende PC een vast IP adres had wat binnen de scope van de DHCP server ligt, maar niet door de DHCP server is toegekent.

• Zwelgje
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20-01 19:37
die pc die uitstond zal wel als router hebben gefungeerd (of als dhcp relay bakje voor dat segment)

pure gok :P

A wise man's life is based around fuck you

Verwijderd

Topicstarter
PeterEs schreef op zondag 10 september 2006 @ 14:35:
IP conflict is niet mogelijk, omdat de server eerst kijkt welke adressen er in de scope nog beschikbaar zijn.
Tenzij die desbetreffende PC een vast IP adres had wat binnen de scope van de DHCP server ligt, maar niet door de DHCP server is toegekent.
De beheerder zei dat ik dit MOEST weten omdat ik anders geen flauw idee had waar ik mee bezig was ( ik ben er toch om te leren neem ik aan ? )

Ik weet niet of deze pc een vast ip had, hij ging alleen weg en trok hem uit

• MasterMike
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 24-12-2025
Maar waar haal je die image dan vandaan? Doe je dat vanaf cd of gebruik je ghost of iets dergelijks..?

[ Voor 189% gewijzigd door MasterMike op 10-09-2006 14:44 ]

• PeterEs
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 20-02 18:28
MasterMike schreef op zondag 10 september 2006 @ 14:42:
Maar waar haal je die image dan vandaan? Doe je dat vanaf cd of gebruik je ghost of iets dergelijks..?
Ik vermoed dat de TS gebruikt maakt van RIS aangezien hij connect met een DHCP server

Verwijderd

Topicstarter
MasterMike schreef op zondag 10 september 2006 @ 14:42:
Dat doe ik via ghost
Via het netwerk dus ;)

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 10-09-2006 14:49 ]

• Soultaker
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 18:37
Is onmogelijk te zeggen, zonder meer contextinformatie.

Wat je weet is dat die PC op de een of andere manier interfereert met het DHCP mechanisme, dus kan ik me een aantal dingen voorstellen:
• die PC verstoord de communicatie met de DHCP server, doordat 'ie hetzelfde MAC-adres gebruikt als de nieuwe PC (IP-adressen zijn meestal niet relevant over Ethernet)
• die PC draait zelf een DHCP server die ongeldige leases uitgeeft;
• die PC bezette de laatste vrije lease ofzoiets (dat een andere PC zijn lease wel kan vernieuwen spreekt dit niet tegen).

In elk geval had die systeembeheerder de boel verkeerd geconfigueerd. Wat er precies mis, is... tja.

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 12:38
Verwijderd schreef op zondag 10 september 2006 @ 14:37:
[...]

De beheerder zei dat ik dit MOEST weten omdat ik anders geen flauw idee had waar ik mee bezig was ( ik ben er toch om te leren neem ik aan ? )
Dan ben je denk ik z'n eerste MBO stagaire ;)

Als ik de gemiddelde MBO-er zie die ICT doet mag ie allang blij zijn dat je uberhaupt weet wat een dhcp server is in de praktijk....

In hoeverre ie "MOETEN" definieert als echt moeten, of je met zo'n opmerking zelf aan het denken wil zetten is natuurlijk ook nog een punt.

Verwijderd

Topicstarter
Soultaker schreef op zondag 10 september 2006 @ 14:49:
Is onmogelijk te zeggen, zonder meer contextinformatie.

Wat je weet is dat die PC op de een of andere manier interfereert met het DHCP mechanisme, dus kan ik me een aantal dingen voorstellen:
• die PC verstoord de communicatie met de DHCP server, doordat 'ie hetzelfde MAC-adres gebruikt als de nieuwe PC (IP-adressen zijn meestal niet relevant over Ethernet)
• die PC draait zelf een DHCP server die ongeldige leases uitgeeft;
• die PC bezette de laatste vrije lease ofzoiets (dat een andere PC zijn lease wel kan vernieuwen spreekt dit niet tegen).

In elk geval had die systeembeheerder de boel verkeerd geconfigueerd. Wat er precies mis, is... tja.
Danku :) het antwoord is dus eigenlijk: er zijn meerdere oorzaken, maar 1 ding is zeker: u had de boel vekreerd geconfigureerd :)

Verwijderd

Topicstarter
DJSmiley schreef op zondag 10 september 2006 @ 14:51:
[...]

Dan ben je denk ik z'n eerste MBO stagaire ;)

Als ik de gemiddelde MBO-er zie die ICT doet mag ie allang blij zijn dat je uberhaupt weet wat een dhcp server is in de praktijk....

In hoeverre ie "MOETEN" definieert als echt moeten, of je met zo'n opmerking zelf aan het denken wil zetten is natuurlijk ook nog een punt.
Hij zij van: jah je moet dit wel weten, je hebt toch Cisco gedaan :')
Alsof ze specifiek dit probleem in cisco essentials enzo behandelen :/

• Soultaker
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 18:37
Hij kan je tenminste de kans geven om het uit te zoeken, door te kijken hoe alles op dat conflicterende systeem ingesteld staat. Dan heb je iets om op af te gaan.

Verwijderd

Topicstarter
Het topic kan dicht.

Het antwoord was: ze hadden beiden hetzelfde ip.

Dit zei ik donderdag al :') schijnbaar hadtie het niet goed verstaan ofzo maar goed !
Pagina: 1