Toon posts:

[Audio/HiFi] Geluid beter uit laten komen

Pagina: 1
Acties:
  • 334 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Al een tijd maak ik gebruik van een klein hifi setje (versterker + 2 speakers). Deze kon ik voor een prikkie kopen. Maar ik merk dat mijn geluid niet perfect klinkt.

Mijn opstelling:
Versterker: Pioneer SA-508
Speakers: 2xTechnics SB-3170

Vanwege het feit dat de speakers 58 centimeter hoog zijn, passen ze niet op mijn bureau. Daarom ben ik genoodzaakt er 1 naast mijn bureau te zetten en 1 onder mijn bureau. Maar na een vraagje in het Hifi topic, en verscheidene mensen op MSN kwam ik er achter dat mijn rechterspeaker, welke onder mijn bureau staat, niet klinkt zoals hij moet klinken (zeker na aanschaf van een Creative X-Fi).

Nu kan ik een paar dingen doen;
1. Nieuwe speakers kopen (duurste optie en ik ben pas 17 dus geld heb ik niet zoveel :P).
2. Deze opstelling zo laten.
3. Deze 2 technics houden, en nog een setje erbij halen voor hoge en middentonen (en die op mijn bureau zetten).

Ik heb net nog even wat geprobeerd, en de rechterspeaker STAAT nu onder mijn bureau. Nu heb ik wel het gevoel dat de bass niet meer dominant is.

Wat ik NIET doe:
-Computer speakers kopen (ik vind persoonlijk dat deze veel mooi en krachtiger zijn, voor de prijs).
-Een gat zagen ergens in (plank,bureau of speaker).

Wat is de beste optie voor mij? Vooral vanwege het feit dat ik geen groot budget heb (€250 voor 2 voor speakers) denk ik dat gewoon de opstelling zo moet laten. Wat denken jullie ervan ?

Nog even wat foto's van mijn opstelling/kamer (excuus voor de wat donkere foto's en de rotzooi :P). Maten van de verschillende meubelstukken staan er ook bij.

Mijn bureau is: 1.80 Meter lang.
Ruimte tussen de grond en het bureau: 70cm.
Ruimte tussen bureau en plank 1: 49cm.
Ruimte tussen plank1 en 2: 33cm.
Ruimte tussen plank2 en plafond: 58cm.
Ruimte tussen kast en bureau: 50cm.
Hoogte speaker: 58 cm.

En nog wat foto's
Afbeeldingslocatie: http://i4.tinypic.com/33aa3k4.jpgHier zie je dat ik een smalle kamer heb. Het bed moet aan die kant blijven staan.

Afbeeldingslocatie: http://i7.tinypic.com/2r7mzqx.jpg Hier zie je mijn 1.80Meter lange bureau (let niet op de zooi). Hiervan staat links tegen de kast de linker speaker en waar ik tussen zit ligt de rechterspeaker.

Afbeeldingslocatie: http://i1.tinypic.com/3zbtes4.jpg Foto van mijn versterker (2x65watt dacht ik). Deze komt nu te staan waar de CRT monitor staat (komt een HTPC kast onder). Dus in de rechterhoek op het bureau is heleaas geen plek (komen 2 19" tft's te staan).

Afbeeldingslocatie: http://i7.tinypic.com/35hl25j.jpg De linkerspeaker. Hier is een ruimte van 50cm beschikbaar.

Afbeeldingslocatie: http://i1.tinypic.com/2m5au50.jpg Hier zie je de overzichtsfoto van mijn bureau. Let, again, weer even niet op de zooi :P. Hier zie dat ik redelijk weinig ruimte over heb.

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 11:42

voodooless

Sound is no voodoo!

Voor 250 euro moeten best wat leuke passende speakertjes te vinden zijn lijkt me. Andere opties lijken me niet acceptabel als ik het zo lees.

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

Verwijderd

Topicstarter
Ik had al een beetje voor onderzoek gedaan, en ik heb al 2 luidsprekers bekeken (op internet dan).

KEF iQ1 en de
Mordaunt Short MS902i

Over beide sets is men wel te spreken dus dat worden even een shop vinden waar ik ze kan luisteren :).

• voodooless
  • Laatst online: 11:42

voodooless

Sound is no voodoo!

Dat laatste (luisteren) is vooral belangrijk :)

Je zou ook nog kunnen kijken naar een monitor. Binnen dat budget is er wel het een en ander te vinden.

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

Verwijderd

Topicstarter
Worden met monitor speakers eigenlijk meer de nadruk gelegt op de woofer ? Want lage tonen krijg ik al genoeg uit de technics :).

• Kirpeknots
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 26-01 13:36

Kirpeknots

Wazzup!

Waarom hang je ze niet in de hoeken aan het plafond?

Let wel op dat er geen bassreflexpoort aan de achterkant zit want dan hoor je ze minimaal 15cm van de wand te plaatsen en dat lijkt me in jouw kamer geen optie.

Verwijderd

Topicstarter
Dat zou inderdaad ook kunnen. Ik ga in ieder geval zeer binnenkort eens even een HiFi shop binnen stappen en de opties bekijken (die speakers en/of deze goed opgehangen kunnen worden en hoe het klinkt). En ook even de monitor speakers bekijken :).

Bedankt voor de hulp, ik houd jullie up to date ;)

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

beetje zelfde vraag, alleen net iets anders. Het geluid hier klinkt op zich goed, alleen komt er zo nu en dan een vreemd geluid uit de woofer(s). Beetje haperend achtig iets. (geen id hoe ik het anders moet beschrijven)
Kan dat aan de plaatsing liggen of is gewoon die woofer aan eind van zijn "leven"?

(pioneer SA-520 en 2 akai sr-930 160watt 8ohm impedantie speakers met elk 2 woofers)

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

• Kirpeknots
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 26-01 13:36

Kirpeknots

Wazzup!

zijn de rubber/papieren ringen rondom je subwoofers nog goed? Anders wordt het wegmikken vrees ik. En kijk ff of de bassreflexpoort niet aan de achterzijde van je speakers zit. Zo ja. Plaats ze dan een eindje van de muur zodat de woofers hun druk kwijt kunnen.

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Kirpeknots schreef op zondag 10 september 2006 @ 14:58:
zijn de rubber/papieren ringen rondom je subwoofers nog goed?
wee'k nie, hoe kan ik dat zien?
Anders wordt het wegmikken vrees ik.
hmm, hoop het niet
En kijk ff of de bassreflexpoort niet aan de achterzijde van je speakers zit. Z
de wat :?
Zo ja. Plaats ze dan een eindje van de muur zodat de woofers hun druk kwijt kunnen.
dat kan helaas niet, heb al zo weinig ruimte hier.
Maar ff de huidige plaatsing: de linker speaker staat tussen de muur en me (1e) pc bureau, aan beide zijkanten 6-8cm ruimte. aan achterkant cm of 40 tot de muur. speaker 2 staat naast me nest, 15cm van de muur en aan andere zijkant zit de deur die meestal open staat, deze speaker heeft (volgensmij) dit "gehaper" nog niet gehad

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

• The Eagle
  • Laatst online: 08:13

The Eagle

I wear my sunglasses at night

bartgrefte schreef op zondag 10 september 2006 @ 14:50:
beetje zelfde vraag, alleen net iets anders. Het geluid hier klinkt op zich goed, alleen komt er zo nu en dan een vreemd geluid uit de woofer(s). Beetje haperend achtig iets. (geen id hoe ik het anders moet beschrijven)
Kan dat aan de plaatsing liggen of is gewoon die woofer aan eind van zijn "leven"?

(pioneer SA-520 en 2 akai sr-930 160watt 8ohm impedantie speakers met elk 2 woofers)
:? Dit topic gaat over de plaatsing van speakers, en de jouwe zijn stuk :? Dan is het dus totaal iets anders en is het dus zijn eigen topic waard dunkt me :)
Bovendien: over speakers die kraken en hoe ze te repareren is ook genoeg te vinden met GoT search :)

@TS: Ik merk dat je mijn opmerking ter harte hebt genomen. SPeakers in de hoeken van je kamer Ik kan zo (nog) steeds niet zien hoeveel ruimte je boven je bovenste plank hebt ;)ophangen is precies waar ik aan zat te denken, maar dat moet wel kunnen natuurlijk :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Verwijderd

Topicstarter
Ruimte tussen de bovenste plank en het plafond is 58 cm. Dus als ik niet te grote speakers neem kan ik ze wel ophangen. En anders zet ik ze waar nu mijn PC kast staat, en de andere aan de andere kant van het bureau. Eerst ff oriënteren :)

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

The_Eagle schreef op zondag 10 september 2006 @ 15:44:
[...]

:? Dit topic gaat over de plaatsing van speakers, en de jouwe zijn stuk :? Dan is het dus totaal iets anders en is het dus zijn eigen topic waard dunkt me :)
Bovendien: over speakers die kraken en hoe ze te repareren is ook genoeg te vinden met GoT search :)

@TS: Ik merk dat je mijn opmerking ter harte hebt genomen. SPeakers in de hoeken van je kamer Ik kan zo (nog) steeds niet zien hoeveel ruimte je boven je bovenste plank hebt ;)ophangen is precies waar ik aan zat te denken, maar dat moet wel kunnen natuurlijk :)
ik dacht. mischien komt het door de plaatsing, vandaar dat ik hier postte

en het is niet kraken, meer iets haperend

[ Voor 29% gewijzigd door Raven op 10-09-2006 21:57 ]

Oscar Wilde

Pagina: 1