Gezocht: Decompressie/Extractie-programma met bijzondere eis

Pagina: 1
Acties:

• Beuzelarij
  • Registratie: December 2004
  • Niet online
Situatieschets:
Dual-boot PC met W98 en W2000, 2 partities met beide fat32
Aantal rar-bestanden met daarin een iso van >4GB
Simpelweg extracten lukt dus niet vanwege die fat32

Ik wil, vanwege W98, niet omzetten naar ntfs of nog een nieuwe partitie aanmaken. Die iso kan ik uiteindelijk via een omweg toch wel branden. De rar-bestanden even op een DVD-RW, en vervolgens op een ntfs-machine verder verwerken. Een extra (externe) harddisk o.i.d. is ook een eventuele (nood-)oplossing.

Ik zou het echter leuk vinden om het toch op enkel die machine zoals ie nu is voor elkaar te krijgen, zonder naar ntfs te moeten. Door in een extractie-programma door te klikken op de iso, hoopte ik de inhoud van die iso te kunnen zien, en in afzonderlijke bestanden te kunnen uitpakken. Het probleem wat zich daarbij echter voordoet, is dat er een tijdelijk bestand (in feite de uitgepakte rar-bestanden) wordt aangemaakt dat groter is dan 4GB. Met als gevolg een foutmelding.
Ik ben dus op zoek naar een extractie-programma, wat eventueel niet 1 groot tijdelijk bestand maar meerdere kleine tijdelijke bestanden gebruikt, of een programma wat helemaal geen tijdelijk bestand nodig heeft om die iso uit te pakken.

Een alternatief zou kunnen zijn dat een extractie-programma de iso in 2 delen kan opdelen, waarna ze bijvoorbeeld middels Daemon-tools gemount zouden kunnen worden.

Ik heb reeds geprobeerd: WinRAR, WinZip en 7-Zip. Deze maken echter allen een tijdelijk bestand aan van >4GB, waardoor het niet werkt. Kent iemand een programma wat wel werkt?

• Mentox
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 11-10-2025
PowerArchiver gebruiken op een systeem met 6GB aan geheugen. Je kan namelijk kiezen dat het bestand in het geheugen wordt geladen.

Het leven is als een medaille, het heeft een glimmende en een donkere kant.

• Spider.007
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Spider.007

* Tetragrammaton

Heb je de commandline `unrar` variant geprobeerd?

---
Prozium - The great nepenthe. Opiate of our masses. Glue of our great society. Salve and salvation, it has delivered us from pathos, from sorrow, the deepest chasms of melancholy and hate

• Jimbolino
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 20-07 14:22

Jimbolino

troep.com

Het is jammer dat daemontools geen rar archives kan mounten, misschien moet je dat als feature request eens aan ze vragen.

Er is ook een formaat iso, die automatisch files split in stukken van 4gb, dit formaat wordt ook ondersteund door daemontools. (.MDS / .MDF oid)

Media Player Classic kan volgens mij rar files afspelen als ze maar met 0% compressie zijn ingepakt.

Als je goed kan programeren kun je de unrar.dll gebruiken om plugins te schrijven voor bestaande (brand/virtual dvd) programmas

edit2: zo te lezen zijn ze er al mee bezig:
http://www.daemon-tools.c...essed-images-support.html

[ Voor 33% gewijzigd door Jimbolino op 10-09-2006 18:15 ]

The two basic principles of Windows system administration:
For minor problems, reboot
For major problems, reinstall

• Beuzelarij
  • Niet online
Mento schreef op zondag 10 september 2006 @ 14:06:
PowerArchiver gebruiken op een systeem met 6GB aan geheugen. Je kan namelijk kiezen dat het bestand in het geheugen wordt geladen.
Ik neem aan dat je werkgeheugen bedoelt? Er zit geen 6 GB aan werkgeheugen in die computer.
Biedt PowerArchiver ook nog andere keuzemogelijkheden, om bijvoorbeeld de maximale grootte van tijdelijke bestanden in te stellen, of om een ingepakte iso direct bij het uitpakken in delen te splitsen?
Heb ik naar gekeken (de Dos-variant), maar wat biedt die extra t.o.v. de "normale" WinRAR? Ik kon geen switches ontdekken om bijvoorbeeld de maximale grootte van het tijdelijk bestand in te stellen. En ook niet om de iso direct tijdens het uitpakken te splitten.
Jimbolino schreef op zondag 10 september 2006 @ 18:00:
Het is jammer dat daemontools geen rar archives kan mounten, misschien moet je dat als feature request eens aan ze vragen.

Er is ook een formaat iso, die automatisch files split in stukken van 4gb, dit formaat wordt ook ondersteund door daemontools. (.MDS / .MDF oid)
Dat wist ik. Daarom vroeg ik in de TS ook of er een extractie-programma bestaat wat de iso tijdens het uitpakken kan opdelen. :)
Media Player Classic kan volgens mij rar files afspelen als ze maar met 0% compressie zijn ingepakt.
Meteen geprobeerd, en ja hoor, lukte prima! Skippen niet.
Als je goed kan programeren kun je de unrar.dll gebruiken om plugins te schrijven voor bestaande (brand/virtual dvd) programmas

edit2: zo te lezen zijn ze er al mee bezig:
http://www.daemon-tools.c...essed-images-support.html
Ik kan niet programmeren. :|
De vraag wordt daar inderdaad wel vaker gesteld, maar volgens mij heeft het niet een hoge prioriteit.

Onder Linux en FreeBSD schijn je overigens wel een gecomprimeerde image te kunnen mounten middels FUSE.

Verder heb ik ook nog IZArc en TugZip geprobeerd, ook weer zonder succes. Het is steeds dat tijdelijke bestand wat te groot wordt, waardoor je niet in die iso kunt kijken. En de bestanden in die iso dus ook niet kunt extracten.

Iemand nog tips? Een programma wat iso's binnen een Rar kan splitten?

• Beuzelarij
  • Niet online
PowerIso, MagicIso en UltraIso bieden wel de mogelijkheid tot het mounten van gecomprimeerde images. Opzich lijkt het dus wel mogelijk te zijn. Het betreft dan meestal wel een eigen en/of minder gangbare standaard, die daar wellicht beter voor geschikt zijn. Het direct mounten van een via zip of rar ingepakte image, lukt volgens mij niet met die programma's.

Kan iemand dat misschien bevestigen?

• Beuzelarij
  • Niet online
Gortdroge kick! ;)

Kan iemand die 1 van bovengenoemde programma's (of eventueel een ander programma) in bezit heeft, even kijken of daarmee dus een via rar ingepakte image direct gemount kan worden?

Andere reacties zijn vanzelfsprekend ook welkom!

• Beuzelarij
  • Niet online
Een laatste schop.

• 9nevermind9
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 18-05 11:01
misschien een beetje een omweg maar het moet denk ik wel werken

als je een virtual machine zou hebben (zoals deze misschien) en die met VMware Player zou opstarten, dan denk ik dat het filesystem van deze image ext3 zal zijn en dat je fat32 gewoon gelezen kan worden.

Ik weet niet voor hoever je de HD instellingen van deze player kan instellen maar in de workstation versie kan je ook een virtuele hd aanmaken waar de iso wel op past en hiermee kan je de iso verwerken en weer terug schrijven naar de fat32 partitie (in stukken).

[edit]
je zou zelfs deze virtuele schijf als netwerkschijf in windows kunnen hangen dan kan je alles ermee doen wat je wilt

[ Voor 8% gewijzigd door 9nevermind9 op 26-09-2006 15:20 ]

specs | Linux is like a Wigwam, no windows, no gates, only an apache inside!

• Beuzelarij
  • Niet online
9nevermind9 schreef op dinsdag 26 september 2006 @ 15:19:
misschien een beetje een omweg maar het moet denk ik wel werken

als je een virtual machine zou hebben (zoals deze misschien) en die met VMware Player zou opstarten, dan denk ik dat het filesystem van deze image ext3 zal zijn en dat je fat32 gewoon gelezen kan worden.

Ik weet niet voor hoever je de HD instellingen van deze player kan instellen maar in de workstation versie kan je ook een virtuele hd aanmaken waar de iso wel op past en hiermee kan je de iso verwerken en weer terug schrijven naar de fat32 partitie (in stukken).
Even een kleine opmerking: De link die je geeft naar de virtuele machine is zélf geen virtuele machine, maar een toepassing waarmee je Knoppix als een virtuele machine kunt gebruiken. :)
Enkel de VMWare Player is in onderhavig geval overigens niet afdoende, omdat je daarmee bijvoorbeeld geen harddisk-instellingen kunt doen. Je kunt een ethernet-kaart of een CD-rom activeren of deactiveren, en instellen hoeveel werkgeheugen je toewijst aan de virtuele machine, maar daar houdt het wel zo'n beetje mee op. Je zou dan ergens een virtuele machine vandaan moeten halen, waarbij de benodigde instellingen al precies staan zoals je ze wilt hebben (bijv. grootte harddisk, bestandssysteem, etc.).
Met de volledige Workstation kan dat inderdaad allemaal wel. Dan kun je naar eigen specificatie een virtuele (ntfs-)harddisk aanmaken, die desgewenst ook keurig uit bestanden van maximaal 2GB wordt opgebouwd. Daarnaast kun je dan bijvoorbeeld ook direct je brander gebruiken, om vanuit de virtuele machine te branden.
[edit]
je zou zelfs deze virtuele schijf als netwerkschijf in windows kunnen hangen dan kan je alles ermee doen wat je wilt
Ja, maar je moet echt de volledige Workstation hebben. Tenzij je een virtuele machine hebt waarbij alles toevallig al precies naar je eigen wensen is ingesteld. :)
Overigens kun je ook gewoon bestanden tussen de host en de virtuele machine verplaatsen, door middel van drag-and-drop.

• xzenor
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 14-10-2022

xzenor

Ja doe maar. 1 klontje suiker.

Ik denk dat het je gewoon niet gaat lukken..
Het bestand is gewoon te groot voor je filesystem.
Als je nou een andere pc ergens in je netwerk (als je dat hebt) zou hebben met een ntfs filesystem dan had je'm daarnaar uit kunnen pakken, maar ik neem aan dat je zelf ook wel op dat idee gekomen was..

Ik denk dat er weinig over blijft..
Waarom hang je in vredesnaam nog bij windows 98 als je ook 2000 hebt wat 'wel' ntfs aan kan?

• Henk007
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06-04-2025
Ik denk ook dat het niet gaat lukken. Via een omweg (maar daar heb jij nu niets aan) zou het misschien wel kunnen, omdat ImgBurn een optie heeft bij build image, om deze te splitten naar een gewenste bestandsgrootte. Ik neem aan (niet getest), dat hij vanuit deze gesplitte image gewoon kan branden.

• Beuzelarij
  • Niet online
possamai schreef op vrijdag 06 oktober 2006 @ 16:15:
Ik denk dat het je gewoon niet gaat lukken..
Het bestand is gewoon te groot voor je filesystem.
Als je nou een andere pc ergens in je netwerk (als je dat hebt) zou hebben met een ntfs filesystem dan had je'm daarnaar uit kunnen pakken, maar ik neem aan dat je zelf ook wel op dat idee gekomen was..

Ik denk dat er weinig over blijft..
Waarom hang je in vredesnaam nog bij windows 98 als je ook 2000 hebt wat 'wel' ntfs aan kan?
Henk007 schreef op vrijdag 06 oktober 2006 @ 16:27:
Ik denk ook dat het niet gaat lukken. Via een omweg (maar daar heb jij nu niets aan) zou het misschien wel kunnen, omdat ImgBurn een optie heeft bij build image, om deze te splitten naar een gewenste bestandsgrootte. Ik neem aan (niet getest), dat hij vanuit deze gesplitte image gewoon kan branden.
Het was al gelukt, hoor! :D

Ik dacht dat dat uit m'n vorige post wel duidelijk was. Wellicht niet expliciet vermeld, maar tussen de regels door wel af te leiden. Gewoon volgens de methode die 9nevermind9 eerder beschreef.
Ik heb daarop gereageerd omdat dat gewoon fatsoenlijk is, en omdat anderen daar wellicht ook iets aan hebben. Volgens die methode lukt het dus prima. Ik gaf aan dat je doorgaans wel Workstation moet hebben, omdat je enkel daarmee de nodige instellingen kunt doen. Enkel de player voldoet alleen als je een virtuele machine kunt vinden die reeds aan de benodigde eisen voldoet.

Wat betreft W98 en fat32:
We zijn hier toch op Tweakers! Soms is het leuker om de moeilijke weg te bewandelen, en iets via een omweg toch aan de gang te kijgen, dan om altijd maar de meest voor de hand liggende oplossing te kiezen. Bovendien zijn bijvoorbeeld veel externe harde schijven fat32 ingedeeld, om op die manier makkelijker met zowel Linux als Windows te kunnen communiceren. Het is dus niet zo dat fat32 compleet verdwenen is.
In dat licht bezien blijf ik het vreemd vinden dat er geen simpele applicatie/driver verkrijgbaar is, die een virtuele harde schijf maakt, opgebouwd uit bestanden van maximaal 2 GB (of beter nog: vrij in te stellen grootte). Dit gebeurt immers ook binnen VMWare. Het zou handig zijn als dat als losse toepassing verkrijgbaar was, of die mogelijkheid bijvoorbeeld in Daemontools zou zijn geintegreerd. :)
Pagina: 1