Toon posts:

Spotgoedkoop?: Raptor @ Alternate.nl

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Op Alternate.nl kwam ik dit product tegen, enorm goedkoop voor zo'n Raptor 74 GB 10.000 RPM.

http://www.alternate.nl/h...Details.html?artno=A7BR03

Nu staat er bij Bulk, Refurbished...nu weet ik niet geheel wat dat betekent en of dat ook de lage prijs verantwoord. Ik zie wel dat de garantie maar drie maanden is, normaal veel langer.

Dan kom ik vervolgens dit weer de Raptor van 74 GB tegen, maar nu meer dan 50,- duurder: 8)7

http://www.alternate.nl/h...Details.html?artno=A7BW04

Is het verstandig om voor het goedkoopste product te gaan, is Refurbished per definitie negatief ?

• Nik
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 25-02 07:16

Nik

Het is een defect model wat gerepareerd is (refurbished). Het is niet per definitie negatief, alleen Alternate probeerd nog enigsinds het verlies te dekken van de kosten van de HDD, door inplaats van 'm geld te laten kosten (lees: weggooien), een deel van het verlies terug te verdienen.

Hou er wel rekening mee, als er iets stuk gaat, is de kans dat er meer stuk gaat aanwezig. maar ook met een nieuwe HDD heb je dat, echter, heb je dan (langer) garantie.

[ Voor 77% gewijzigd door Nik op 16-09-2006 19:25 ]

• Dubbel Fristie
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 23:15
Het hoeft niet iets slechts te zijn.
Maar je hebt wel maar 3 maanden garantie, das wel iets om rekening mee te houden ;)

Verwijderd

Refurbished is eentje die al voor garantie binnen geweest is en hersteld is. Voor die 50€ verschil zou ik dat nooit betrouwen, maar als je per se een raptor wil, en niet veel geld wil uitgeven...

Bulk is dat hij in een plastik zakje geleverd wordt, maar dat is met de meeste hd's. Raptors gaan normaal niet defect, deze is al hersteld (dus er heeft sowieso iets aan gemankeert) en je hebt nog maar eens 3 maand garantie. Dan is 50€ eraf in mijn opzicht nogal magertjes

Verwijderd

Refurbished betekent niet altijd gerepareerd, tweedehandscomputers noemt men ook refurbished.

• bluecupra
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 20:09
Zou zeker niet voor een refurbished harddisk gaan. Een soortgelijke schijf gebruik je vaak als opstart schijf. Ik zou dan 5 tientjes meer betalen en voor een nieuwe gaan

(alhoewel refurbished apparaten soms beter zijn dan nieuwe sla ik in het geval van een harddisk over)

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

Verwijderd schreef op zondag 10 september 2006 @ 13:09:
Refurbished betekent niet altijd gerepareerd, tweedehandscomputers noemt men ook refurbished.
Een tweedehands PC is en blijft een gebruikte PC. Zodra er iets refurbished is, is er vaak het nodige aan gerepareerd maar dit is niet altijd het geval omdat een grondige controle en schoonmaken ook hieronder valt.

Per defenitie is een 2e hands PC dus niet altijd een refurbished PC.

[ Voor 7% gewijzigd door Guardian Angel op 10-09-2006 13:15 ]

ARME AOW’er

• Bor
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23:40

Bor

Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod

01000010 01101111 01110010

Verwijderd schreef op zondag 10 september 2006 @ 13:09:
Zeker niet, refurbished != 2e hands.

Over Bor | Vraag & Aanbod feedback | Frontpagemoderatie Forum

• Loekie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 27-02 15:28
Bor de Wollef schreef op zondag 10 september 2006 @ 13:16:
[...]
Zeker niet, refurbished != 2e hands.
Refurbished is als het object op een of andere manier niet heeft voldaan, of gebruikt is geweest.
Het wordt nagelopen en waar nodig gefixed.

Persoonlijk zou ik er in het geval van een hd omheen lopen, aan de andere kant heeft Alternate vast geen behoefte aan negatieve publiciteit ;)

Refurbished is niet perse slecht, maar kan afhankelijk van je doel wel ongewenst zijn.

specs

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb geen zin om Russische Roulette te gaan spelen, want het gaat inderdaad functioneren als een opstartschijf.

Het is aantrekkelijk om voor de Refurbished te gaan, geld speelt zeer zeker een rol a.t.m.
Als ik voor deze zou gaan zou ik er gelijk een RAID-array van maken.

Ik denk dat ik er dan maar ééntje neem die gewoon spik-splinternieuw is. :)

Verwijderd

ik heb wel eens een wetenschappelijk volkomen onverantwoord onderzoekje gedaan met refurbished harde schijven; gewoon de uitvalpercentages bij een winkel (consumentenmarkt) bijgehouden en vergeleken met nieuw

conclusie: bij de echt populaire series (WD caviar, maxtor diamondmax, etc) maakt het allemaal niets uit. bij zeldzamere producten waren de refurbs doorgaans beter (!)

ik moet er wel bijzeggen dat het vaak niet te achterhalen is of een nieuwe schijf ook écht nieuw is, al die RMA schijven verdwijnen vast niet in het luchtledige :P

Verwijderd

Misschien kun je van zo'n refurbished disk nog data afhalen met zon data-recovery progsel. Altijd leuk te weten wat andere mensen op hun HDD hadden.

• ShadowLord
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 27-02 14:41
Verwijderd schreef op zondag 10 september 2006 @ 13:31:
ik moet er wel bijzeggen dat het vaak niet te achterhalen is of een nieuwe schijf ook écht nieuw is, al die RMA schijven verdwijnen vast niet in het luchtledige :P
Nee, die gaan of de kliko in als ze niet te herstellen zijn. De gefixte disks (en dat is dan in 99% van de gevallen nieuwe electronica) gaan terug als ruildisk voor een andere RMA.

You see things; and you say, "Why?" But I dream things that never were; and I say, "Why not?"

• Thunderhawk
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 18-02 14:10
Modbreak:Dit kun je ook wat netter brengen.

[ Voor 86% gewijzigd door Laurent op 16-09-2006 19:21 ]

• InfoTracer
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 27-02 15:30
Ik heb zelf een tijdje geleden bij alternate een raptor terug gebracht misschien dat die het is.
zie ook mijn topic:
Western Digital Raptor 74GB adfd, niet benaderbaar

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 20:30
Zompy schreef op zaterdag 16 september 2006 @ 15:59:
Koop niet bij Alternate, tenzij je geen waarde aan garantie hecht.

Alternate heeft de slechtse garantie ooit, dus je koopt waarschijnlijk een brak product, en als er dan iets mee is, kan je em net zo goed wegflikkeren. Check shopsurvey maar.
Och, ze hebben een 'matig' als beoordeling - dus slechtste garantie ooit is niet helemaal terecht.

Het gaat ook wel eens goed: NEC ND4550 DVD-brander na 8 maanden defect. RMA-formulier ingevuld, brander goed verpakt met formulier opgestuurd. Enkele weken later kreeg ik er een 4570 brander voor teruggestuurd. Niet ontevreden... :P

Maar een verwijzing naar de shopsurvey is nooit verkeerd, kunnen mensen zelf beslissen of ze risico's willen nemen of niet.

• SH4D3H
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 04-10-2025
Bij Alternate moet je vaak wat aandringen voordat je je gelijk krijgt.
Meestal helpt het als je naar hun shop toe gaat :)

Iig, toen ik mijn Hitachi schijf verloor ( dood :( ) kreeg ik ook een refurbished en die draait nu al langer dan de nieuwe :+

( En 2 dagen terug nog gescant op brakke sectoren, helemaal gaaf nog :D )

[ Voor 13% gewijzigd door SH4D3H op 16-09-2006 17:09 ]

• Laurent
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Mensen, als je meer wil weten en/of kwijt wil over Alternate kun je in de Shop Survey terecht. Laten we niet dit topic er aan vuil maken. :)
Pagina: 1