On-board sounds belast CPU zwaar?

Pagina: 1
Acties:

• fritsjof
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 18-02 17:04
Hallo,

Mijn nieuwe systeem (C2D E6600, Asus P5NSLI, 2GB Corsair geheugen) komt morgen binnen en ik was van plan de on-board geluidskaart (ADI SoundMAX HD Audio) te gaan gebruiken voor het 'normale' geluid en een Live!-kaart voor Teamspeak/Ventrilo.
In mijn oude systeem gebruikte ik 2 losse geluidskaarten maar ik dacht: on-board audio: da's mooi meegenomen!

Maar, iemand vertelde mij dat de on-board geluidskaart erg veel processorkracht vereist en dat ik beter 2 losse geluidskaarten kan gebruiken. Ik vraag mij af of dit zo is en als dit zo is waarom er op zo veel moederborden een on-board geluidskaart zit als dit zo vertragend werkt.

Iemand een idee?

Bekabelde WIFI

• Depress
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 18-02 13:09
Het gebruik van de processor valt reuze mee! Ik denk zelfs dat door communicatie met 2 geluidskaarten de processor meer kracht gebruikt als met onboard en een andere kaart.

• Nano2009
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 18-02 20:27
Het gebruikt maar een minimale prestatie van je processor.
Vooral omdat jij een hele snele processor hebt zul je daar niks van merken :)

Maar waarom 2 geluidskaarten :?

• fritsjof
Nano2009 schreef op zondag 10 september 2006 @ 12:55:
Het gebruikt maar een minimale prestatie van je processor.
Vooral omdat jij een hele snele processor hebt zul je daar niks van merken :)

Maar waarom 2 geluidskaarten :?
Geluid van Film/Game (WoW) komt over m'n speakers de kamer in, maar als ik ook het gebrabbel van m'n mede-gamers over dezelfde speakers laat komen dan zijn beiden niet goed te verstaan vind ik, niet zoals ik het wil. Ik zit ook wel eens gewoon te babbelen met mensen via Teamspeak en vind het niet nodig dat de buren dan ook noodgedwongen deel moeten nemen aan dat gesprek, maar belangrijker nog: met Teamspeak-gepraat over je speakers heb je last van echo (het gaat je microfoon weer in), niet als je dat geluid via een koptelefoon laat lopen.

Bedankt voor de reacties heren! (Neem ik aan). Als er iemand nog een link heeft naar een artikel waarin wordt aangetoond dat het inderdaad weinig uitmaakt/de belasting voor de CPU laag is dan lees ik dat graag, kan ik meteen mijn 'bron' even mee om de oren slaan (altijd leuk als iemand iets beweert en jij toont aan dat het onzin is 8) )

Bekabelde WIFI

• aramdin
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 24-07-2024
Ik denk dat je je totaal geen zorgen hoeft te maken met een Core 2 Duo E6600 proc...Dat ding is zal zware overkill voor bijna alles wat je ertegenaan gooit :+

Instagram / YouTube

Verwijderd

fritsjof schreef op zondag 10 september 2006 @ 13:14:
Bedankt voor de reacties heren! (Neem ik aan). Als er iemand nog een link heeft naar een artikel waarin wordt aangetoond dat het inderdaad weinig uitmaakt/de belasting voor de CPU laag is dan lees ik dat graag, kan ik meteen mijn 'bron' even mee om de oren slaan (altijd leuk als iemand iets beweert en jij toont aan dat het onzin is 8) )
nah, tis geen wet van meden en perzen, maar het klopt grosso modo wel degelijk.

geluidschips verschillen. sommige belasten de cpu wat meer, sommige wat minder.
over het algemeen zitten de duurdere chips niet on board, omdat de proporties (prijstechnisch gezien) dan een beetje zoek zouden raken.

maar of je chip X nou on board zet of op een insteekkaartje, maakt nagenoeg niets uit.
het blijft tenslotte dezelfde pci-device :)

• sds
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 31-01 07:26

sds

Kijk ook eens of die onboard HD-Audio chip niet gewoon multistreaming support (meeste van die hd chips kunnen dat), dan heb je niet eens die geluidskaart nodig. (cpu belasting is 0% met een E6600 hier)

• Da_maniaC
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 25-11-2025

Da_maniaC

a.k.a. The Sequenz Pounder

Een ietwat simpelere onboard geluidchip (vergeleken met een SB Live) zal misschien wat harder moeten werken om bepaalde sample rates weer te kunnen geven.

Echter word deze chip met de PCI bus met de frontside bus verbonden wat dus exact dezelfde methodiek is als een losse geluidskaart in je pci slot.

Hij is dus gewoon exact vergelijkbaar met een zelfde soundchip in pci kaart vorm. ;)

Inventory | Instagram: @sequenzpounder | http://www.zdaemon.org | ZDaemon! Client/Server port for DOOM!

• fritsjof
Even samenvattend:

Dat is eigenlijk ook wat ik al dacht: of 'ie nou gebakken zit op het moederbord of los op een kaartje: de werking is hetzelfde.
Het gaat er gewoon om welke chip je gebruikt, en dan is het beter een duurdere (lees: zelfstandigere) te nemen omdat die minder belastend is voor de CPU, en die kun je alleen los kopen (want je kunt 'em moeilijk op je moederbord vervangen) dus dan is een losse geluidskaart minder belastend voor de CPU mits deze kaart een krachtige chipset heeft.

Was dus een beetje kort-door-de-bocht uitleg van mijn bron, ik moet hem toch eens beter opvoeden...

Bedankt allemaal!

-edit-
Ik vond net in een oud pc'tje een ISA Soundblaster geluidskaart...<snif>...dat waren nog eens tijden...Ik weet nog goed... ;)

[ Voor 9% gewijzigd door fritsjof op 10-09-2006 14:36 ]

Bekabelde WIFI

• Chutney
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 17-02 17:44
Ik zit hier met een P5B deluxe met de zelfde onboard sound chip.

Deze doet wel is 20% cpu usage... heel raar maar waar.. gewoon bij een mp3tje in winamp.

Maar niemand schijnt een oplossing te hebben

Verwijderd

wat voor proc heb je dan?
bij een beetje zichzelf respecterende pentium haaltie hiero de 1 pct nog niet.

• BHQ
  • Laatst online: 18-02 19:39

BHQ

Onboard sound gebruikt wel -iets- CPU inderdaad. Redelijk onmerkbaar bij een snelle proc als deze ;)

• sjorremans
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 09:20
ik heb hier op mijn AMD 64 3000+ @ 2,4ghz zo 10 tot 15% cpu als ik muziek luister via de onboard chip. Vrijwel met alle afspeel muziek programma's, maar of ik er last van heb: nee niet echt :)

Gigabyte G1.Sniper B6 | Intel Core i5-4690 @ 3500 Mhz | Ballistix Sport 16GB @ 1600 Mhz | Samsung Evo 850 250GB | Be Queit! Power 430W | CoolerMaster N400 | Synology DS1511 6TB

• Chutney
Verwijderd schreef op zondag 10 september 2006 @ 14:50:
wat voor proc heb je dan?
bij een beetje zichzelf respecterende pentium haaltie hiero de 1 pct nog niet.
E6600 icm P5B Deluxe en 2 gig ddr 6400 geheugen. Het is ook niet altijd, af en toe dat dit zich voordoet.

• Jimbolino
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 13-02 16:07

Jimbolino

troep.com

dus je zit met koptelefoon op, en boxen op vol-volume te gamen?

ontopic:
nieuwere hd-audio chips ondersteunen multiple streaming, oftewel koptelefoon+mic voor op de kast aansluiten en boxen achter op de kast. En allebei een benaderbaar als apart device.

The two basic principles of Windows system administration:
For minor problems, reboot
For major problems, reinstall

• Chutney
Jimbolino schreef op zondag 10 september 2006 @ 18:31:

ontopic:
nieuwere hd-audio chips ondersteunen multiple streaming, oftewel koptelefoon+mic voor op de kast aansluiten en boxen achter op de kast. En allebei een benaderbaar als apart device.
Ik heb gewoon een Creative iTrique 3400 setje op het mobo *achterop dus* aangesloten. Hiermee luister ik muziek via winamp, waarbij ik net als de TS ook een hoge cpu usage krijg.

Het is niet altijd, maar spontaan opeens 20% cpu usage.. het is te volgen via de taskmanager en het proces genaamd system.

• fritsjof
Jimbolino schreef op zondag 10 september 2006 @ 18:31:
Hahaha ja! Meestal de koptelefoon schuin op m'n hoofd zodat ik in één oor mensen hoor praten en in het andere hoor ik geluid van m'n game! :)
(Stiekem is het ook best relaxt om geluid van een tweede programma zoals MSN of een poker-room op je koptelefoon te hebben, zodat je de meldingen van dat programma zachtjes hoort als je de koptelefoon om je nek hebt hangen, ongeacht hoe hard het andere geluid op je speakers staat...Niemand zit te wachten op een keilharde TIIIINGGG! door z'n muziek heen.)
ontopic:
Ik hoop het, dan ben ik van alles af en wordt mijn CPU zo min mogelijk belast.

Bekabelde WIFI

• Jimbolino

Jimbolino

troep.com

met een E6600 hoef je je echt geen zorgen te maken over cpu belasting.

Met 20 spyware programmas op de achtergrond heb je waarschijnlijk nog steeds een killer-fps bij je spelletjes :)

• Fab1Man
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 11:35

Fab1Man

Live life to the fullest

Ik heb het op een andere manier gedaan.
Ok ik heb een 7.1 onboard en een 7.1 Audigy 4, maar de onboard chip gebruik ik niet. Het geluid van spellen etc. heb ik gewoon via de Audigy 4, maar geluid van bijv. Teamspeak of Skype heb ik via een USB headset, die van de Playstation 2. Die heeft maar 1 oor, waar je dan teamspeak door hoort en de rest gewoon via de boxen. Werkt super, merk niks van een of andere CPU usage, die mijn pc omlaag haalt. Ik heb overigens een Core 2 Duo E6400.

CPU Usage:
Afbeeldingslocatie: http://img56.imageshack.us/img56/9384/zietgijgx2.th.jpg

Headset:
Afbeeldingslocatie: http://tech.1000s.gr/catalog/images/PS2%20USB%20HEADSET%20c.jpg

[ Voor 24% gewijzigd door Fab1Man op 10-09-2006 19:24 ]

• Chutney
Jimbolino schreef op zondag 10 september 2006 @ 19:16:
met een E6600 hoef je je echt geen zorgen te maken over cpu belasting.

Met 20 spyware programmas op de achtergrond heb je waarschijnlijk nog steeds een killer-fps bij je spelletjes :)
-.- dat is natuurlijk zo, maar daar gaat het niet om.

Ik meld ook niet dat ik er last van heb.. maar het is natuurlijk wel vreemd dat er 20% cpu time wordt opgevreten door een audio chipje. Lijkt me ergens toch niet goed te gaan, maar blijkbaar heeft niemand een oplossing.. tis wachten op asus met nieuwe drivers.

• Mr. Detonator
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 13-01 19:44
Chutney schreef op zondag 10 september 2006 @ 19:35:
[...]

-.- dat is natuurlijk zo, maar daar gaat het niet om.

Ik meld ook niet dat ik er last van heb.. maar het is natuurlijk wel vreemd dat er 20% cpu time wordt opgevreten door een audio chipje. Lijkt me ergens toch niet goed te gaan, maar blijkbaar heeft niemand een oplossing.. tis wachten op asus met nieuwe drivers.
ook al zou het cpu verbruik tijdens games 20% of meer zijn, dan zou je er nog niks van merken..

je hebt immers een dualcore...en wxp verdeeld dan de taken over de 2 cpu's :)

dan kom je nog maar op hooguit 70% cpu-belasting tijdens games

maar het cpu verbruik van alleen de geluids-chip is natuurlijk nooit 20%....is eerder het cpu-gebruik van winamp (of welke player dan ook)...denk eerder aan max 5-10% oid

[ Voor 10% gewijzigd door Mr. Detonator op 11-09-2006 01:39 ]

• Chutney
Mr. Detonator schreef op maandag 11 september 2006 @ 01:36:
[...]

maar het cpu verbruik van alleen de geluids-chip is natuurlijk nooit 20%....is eerder het cpu-gebruik van winamp (of welke player dan ook)...denk eerder aan max 5-10% oid
Hmm ja daar heb je idd een goed punt, ik heb winamp altijd on desktop gehad tijdens het checken in de taskman. Eigenlijk nooit wanneer deze minimized is. Ik houd het in de gaten.

Nogmaals het gaat er niet om of het traag is of niet, maar 20% is gewoon way to much. Er is trouwens een nieuwe driver uit, met als changelog CPU usage redjuce oid.

• Mr. Detonator
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 13-01 19:44
Chutney schreef op maandag 11 september 2006 @ 10:20:
[...]
Eigenlijk nooit wanneer deze minimized is. .

.
denk niet dat dat wat uitmaakt.....het gaat erom of ie aanstaat of niet :z

• TheZeroorez
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
De snelheid die je geluidschip gebruikt komt er natuurlijk nooit bij bij je mediaplayer ;)

Gisteren, toen ik dit voor het eerst las, stond trouwens open: WLM8.1b, Firefox met ~10 tabs, en foobar2000 met een playlist van ~500 nummers. Mijn CPU was teruggeklokt naar 944(!) MHz, met RMclock, en 99% stond bij ´niet-actieve systeemprocessen', wat soms wat drops naar de 90% had.. (en die overige procenten stonden dan Firefox, MSN, en RMclock..). En ja, mijn muziek was aan het spelen ;)

BTW: Ik heb een AC97 geluidschip.

Conclusie: Gewoon on-board en één kaartje gebruiken, je gaat het verschil echt niet merken :P

• GH45T
  • Laatst online: 12:28
Fab1Man schreef op zondag 10 september 2006 @ 19:18:
Ik heb het op een andere manier gedaan.
Ok ik heb een 7.1 onboard en een 7.1 Audigy 4, maar de onboard chip gebruik ik niet. Het geluid van spellen etc. heb ik gewoon via de Audigy 4, maar geluid van bijv. Teamspeak of Skype heb ik via een USB headset, die van de Playstation 2. Die heeft maar 1 oor, waar je dan teamspeak door hoort en de rest gewoon via de boxen. Werkt super, merk niks van een of andere CPU usage, die mijn pc omlaag haalt. Ik heb overigens een Core 2 Duo E6400.

CPU Usage:
[afbeelding]

Headset:
[afbeelding]
USB geluidskaartjes en dan ook headsets verbruiken vaak meer cpu power dan de goedkope onboard chipjes dus wat je schrijft kan wel maar is niet echt wenselijk gezien de vraag van TS.

• fritsjof
Nou, ik heb mijn systeem in elkaar gezet en het ding gaat hard, harder, hardst...

Maar, om terug te komen op het onderwerp:
Ik heb aan de achterkant van de kast nu 3 aansluitingen (front, rear en mic) en aan de voorkant van de kast 2 aansluitingen (audio uit en mic denk ik) die via een kabeltje op m'n moederbord zitten, paste allemaal mooi. (Stond in 't boekje van zowel mobo als case dat ik dat kon aansluiten).

Vraag is nu alleen hoe ik ervoor zorg dat het systeem de geluidsstromen scheidt: geluid (lees: input en output) van Teamspeak op de voorkant en de rest op de achterkant?

Voorheen gebruikte ik twee kaarten en kon ik gewoon bij Teamspeak instellen op welke device de input en output gingen lopen, bij de rest van het systeem stelde ik niks in en die gingen automatisch op de eerst geinstalleerde geluidskaart. Maar nu kan ik niks kiezen bij Teamspeak, alleen maar die HDAudio ("SoundMAX HD Audio 1" bij input en "SoundMAX HD Audio 0" bij output) en Primary sound capture driver/Primary sound driver. Als ik de koptelefoon (output) inplug aan de voorkant dan komt daar hetzelfde geluid doorheen als door de speakers die op de achterkant van het mobo zitten aangesloten, de mic doet niks aan de voorkant, aan de achterkant wel.

Iemand (met dezelfde geluidschip, zie startpost) suggesties?

Bekabelde WIFI

• GH45T
  • Laatst online: 12:28
De aansluitingen aan de voorkant en aan de achterkant zijn dan ook aan elkaar gekoppeld.

Je moet een aparte geluidskaart gebruiken en daarvan de aansluitingen aan de achterkant gebruiken.

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Onboard of niet, een geluidschip is en blijft een geluidschip :)
Processors, Mobo's & Geheugen » Audio, Video & HiFi dus.

• Tittah
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 17-09-2025
Misschien een domme opmerking maar volgens mij mag je het afspelen van een stereo mp3-tje niet vergelijken met het afspelen van (3D)-geluid in de moderne games, waar soms tientallen geluiden tegelijk (in 5.1 of meer) door de boxen wordt geduwd.
ook al zou het cpu verbruik tijdens games 20% of meer zijn, dan zou je er nog niks van merken..

je hebt immers een dualcore...en wxp verdeeld dan de taken over de 2 cpu's :)

dan kom je nog maar op hooguit 70% cpu-belasting tijdens games
Wat volgens mij ook niet opgaat is dat wanneer je CPU 80% idle is, je PC even snel blijft dan wanneer je 100% idle bent.

• Jimbolino

Jimbolino

troep.com

GH45T schreef op dinsdag 12 september 2006 @ 01:55:
De aansluitingen aan de voorkant en aan de achterkant zijn dan ook aan elkaar gekoppeld.

Je moet een aparte geluidskaart gebruiken en daarvan de aansluitingen aan de achterkant gebruiken.
niet waar.

Als je kaart "multi-streaming" ondersteunt, kun je op één (onboard) kaart, tegelijk verschillende programmas draaien die ieder een aparte in/output gebruiken.

Dit kun je meestal aanzetten via het bijgeleverde control panel progsel.

[ Voor 7% gewijzigd door Jimbolino op 12-09-2006 15:19 ]

• bobo1on1
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 19-10-2025
Het afspelen van stereo geluid staat natuurlijk totaal niet in verhouding tot het geluid van een spelletje, waarbij allerlij ruimtelijke effecten gebruikt worden, de dure kaarten doen dat hardwarematig terwijl de goedkope kaarten dat in software moeten doen.

44,1 kHz stereo geluid ging al prima bij de spelletjes op me 486.

Impedance, a measure of opposition to time-varying electric current in an electric circuit.
Not to be confused with impotence.

• Jimbolino

Jimbolino

troep.com

we kunnen nu wel allemaal gaan speculeren, maar je kan het ook gewoon benchmarken natuurlijk:

http://audio.rightmark.org/products/rm3ds.shtml

• fritsjof
Jimbolino schreef op dinsdag 12 september 2006 @ 15:16:
[...]

niet waar.

Als je kaart "multi-streaming" ondersteunt, kun je op één (onboard) kaart, tegelijk verschillende programmas draaien die ieder een aparte in/output gebruiken.

Dit kun je meestal aanzetten via het bijgeleverde control panel progsel.
Precies, dat had je al geschreven en dat wil ik dus ook doen. Ik ga nu benchmarken, dank voor de link.

Bekabelde WIFI

Pagina: 1