Toon posts:

Autoradio valt uit!

Pagina: 1
Acties:
  • 6.244 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ey mensen,

Hoop dat iemand mij simpel antwoord kan geven op mijn vraag,

Gister reed ik op de snelweg en opeens viel mijn (pioneer) radio uit en wilde ook niet meer aan ook het klokje van de auto viel uit. nu heb ik in het boekje van de auto ( peugeot 306. '95) en daar staat dat zekering 1a die van radio is maar die is niet doorgebrand weet iemand wat het nu misschien kan zijn of heeft dit zelf meegemaakt?

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Ik heb dit ook mee gemaakt (ook pioneer). In mijn geval was de radio 'dood' en niet eenvoudig (cq goedkoop) te reanimeren, de controller was verbrand. Ik heb toen een nieuwe gekocht. Echt sneu, want ik had de auto net gekocht en de radio was echt goed.

Ik hoop dat die van jouw wel gewoon een zekeringprobleem heeft.

[ Voor 17% gewijzigd door Room42 op 10-09-2006 12:08 ]

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Verwijderd

Topicstarter
Room42 schreef op zondag 10 september 2006 @ 12:07:
Ik heb dit ook mee gemaakt (ook pioneer). In mijn geval was de radio 'dood' en niet eenvoudig (cq goedkoop) te reanimeren, de controller was verbrand. Ik heb toen een nieuwe gekocht. Echt sneu, want ik had de auto net gekocht en de radio was echt goed.

Ik hoop dat die van jouw wel gewoon een zekeringprobleem heeft.
Dat hoop ik ook ja,, hoe is die van jouw gestorven dan? ma die van mij viel opeens uit tijdens afspelen van cd maar het apparte is dat het klokje(tijddisplay) in de auto ook uitviel..

Verwijderd

achterop je radio zit ook vaak een zekering, deze al gecheckt?

Verwijderd

Topicstarter
Nee zel ik zo even doen,
alleen weet niet volgens mij hebben het klokje en radio niks met elkaar uit te staan ofwel?..

• GaMeOvEr
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17:38

GaMeOvEr

Is een hork.

Doet het klokje het al wel weer dan? Heb je de bekabeling van de radio al gechecked? Autoradios hebben namelijk ook nog een eigen zekering. Klinkt mij namelijk naar dat er ergens een kortsluiting is. (Of is geweest.)

Soms is de hele middenconsole inclusief de radio voorziening (of een gedeelte hiervan) op dezelfde zekering afgemonteerd. (Radio heeft 2 plussen, een permanent plus en een schakelplus. Goeie kans dat de schakelplus afgezekerd is samen met de middenconsole en de permanent plus een eigen, aparte zekering heeft. In het autozekeringskastje dan. De radio heeft ook nog zijn eigen zekeringen.)

[ Voor 68% gewijzigd door GaMeOvEr op 10-09-2006 12:20 ]

Aannames zijn fataal.

Verwijderd

Topicstarter
GaMeOvEr schreef op zondag 10 september 2006 @ 12:18:
Doet het klokje het al wel weer dan? Heb je de bekabeling van de radio al gechecked? Autoradios hebben namelijk ook nog een eigen zekering. Klinkt mij namelijk naar dat er ergens een kortsluiting is. (Of is geweest.)
Nee klokje werkt ook nog steeds niet,, iemand nog andere ideeen? zal vanmiddag radio zelf ff checken!. Ok dus moet ook even checken de zekeringe van de middenconsole? dank voor de tip

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 10-09-2006 12:22 ]

• GaMeOvEr

GaMeOvEr

Is een hork.

Verwijderd schreef op zondag 10 september 2006 @ 12:20:
[...]
Nee klokje werkt ook nog steeds niet,, iemand nog andere ideeen? zal vanmiddag radio zelf ff checken!. Ok dus moet ook even checken de zekeringe van de middenconsole? dank voor de tip
Yup, loop ff alle zekeringen na. Ergens is er nog eentje stuk, anders zou je klokje het wel doen. Goede kans dat als die zekering vervangen is, de radio het ook weer doet. Echter nog steeds ff de radio eruit trekken en de kabelboom nakijken, of er ergens niet een kortsluiting zit.

In principe heb je 2 opties.

1. De radio is overleden door reden x en heeft daarbij wat zekeringen meegenomen.

2. Er is een kortsluiting ergens in een kabelboom, daarom zijn de zekeringen eruit geknalt.

Aannames zijn fataal.

• Exorcist
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

Ik heb dit ook gehad, toen zorgde een draad van de radio die tegen het chassis van de auto aankwam voor dit probleem.

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Verwijderd schreef op zondag 10 september 2006 @ 12:11:
[...]

Dat hoop ik ook ja,, hoe is die van jouw gestorven dan? ma die van mij viel opeens uit tijdens afspelen van cd maar het apparte is dat het klokje(tijddisplay) in de auto ook uitviel..
Exact als die van jouw. Ik was ook een audio CD aan het spelen en plotsklaps was het helemaal donker in de radio. Spontane hartstilstand dus.

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Verwijderd

Topicstarter
Ok thnx voor de tip was idd middenconsole!!..
maar brande alweer door vanmiddag iemand id hoe dat kan?

• GaMeOvEr

GaMeOvEr

Is een hork.

Verwijderd schreef op zondag 10 september 2006 @ 20:43:
Ok thnx voor de tip was idd middenconsole!!..
maar brande alweer door vanmiddag iemand id hoe dat kan?
Zit er wel de juiste waarde in? Dat je er bijvoorbeeld een 5A ingestopt hebt terwijl het een 10A moet zijn? Heb je de kabelboom van de radio al gecontroleerd?

Aannames zijn fataal.

Verwijderd

Topicstarter
Er zat een 5A in heb er nu ma 10 ingedaan en is nog niet weer gebeurd maar origineel had er wel een 5 ingemoeten weet niet of dit kwaad kan? Maja als het echt kortsluiting was dan zou die ook wel doorbranden met die 10A of niet?...

Verwijderd

Hoeveel heeft je radio nodig? ik acht het niet onwaarschijnlijk dat ie boven de 5 ampere uitkomt, en dat daardoor de zekering eruitknalde....

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 18:40

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Autoradio's zijn vaak op 10a afgezekerd... Maar dat gaat over de constante stroom... Geschakelde stroom trekt vrijwel niks...

• XtremeNova
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 14-07-2025

XtremeNova

Alfa 145 Qv

Zoals eerder werd genoemd, er zitten 2 +12V aansluitingen aan je radio. De ene (+12V-contact) is er voor om de radio aan en uit te schakelen met je contactslot (sleutel er uit => radio uit, hier gaat het vermogen door heen voor de versterker in je radio). De andere (+12V-accu) zorgt er voor dat je radio z'n geheugen niet kwijt raakt (hier loopt bijna geen stroom).

Ik denk dat je inderdaad een te kleine zekering achter je Console +12V hebt. Deze is aangesloten op de +12V-contact van je radio. Een beetje nieuwe autoradio heeft zelf al gauw een 15A zekering, en dus zal de voedingsdraad naar je radio hier ook mee afgezekerd moeten worden. Als de zekering van 10A echter niet doorbrand, zou ik deze er gewoon in houden.

Hoe denk ik dit te weten: je reed op de snelweg, dus waarschijnlijk met een iets hoger volume dan wanneer je langzamer rijdt. Dus heeft de radio meer stroom nodig. (5A is dan wel een keer te halen).
Daarnaast worden de +12V-contact en de +12V-accu nog wel eens door elkaar gehaald. Ik weet niet meer hoeveel auto's ik niet heb gezien waar ieder keer de instellingen gewist werden als de auto van het contact werd gehaald). Mijn gokje is dan ook dat je radio niet uit gaat als je je contactsleutel uit het contact haalt... OF hij gaat wel uit, en ben je ieder keer je instellingen van bas en treble kwijt.

Ik zou het zo laten als je het nu hebt. Zo gaat en blijft het goed werken.
Verstandiger zou het echter zijn om de +12V-contact aan te sluiten op een eigen voeding van de accu of van de contactsleutel, en natuurlijk altijd een eigen zekering.
Maar daar moet je wel weten hoe je dit goed moet doen!!

I like it red, with 150 bhp..

Pagina: 1