Auto hifi

Pagina: 1
Acties:
  • 1.946 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Joopieboy
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 29-12-2020

Joopieboy

No smoke, no poke

Topicstarter
Hallo,
Mijn pa heeft een opel calibra staan met enorm bagger geluid.
Het is een ongelofelijk mooie auto maar de geluidskwaliteit is sh*t.

Wij kwamen met het idee om de standaard speakers te vervangen, subwoofer in de koffer bak en een radio cd/mp3 speler er in. Alle kabels vervangen omdat ze inmiddels als een jaar of 14 oud zijn en echt niet meer her te gebruiken zijn.

Maar dan, hoe moet je dat allemaal aansluiten. Je kan niet ozmaar een kabeltje aanleggen en dat soort dingen.

De apparatuur waar we aan dachten:
Radio Sony CDX-GT300S
Speakers Pioneer TS-G1349
Subwoofer Sony XLS-101PS

De subwoofer komt in een standaard subkist in de achterbak.
Dan moeten we nog kabels en stroom hebben voor de apparatuur, nieuwe kabels trekken voor de 4 speakers die er in komen etc etc.

Wat moet ik dan allemaal aan schaffen om deze onderdelen aan te kunnen sluiten of heeft iemand een idee voor betere apparatuur? Mijn budget is 800 euro en voor dat geld wil ik de sub voelen en horen en voldoende vermogen hebben om boven het motor geluid uit te kunnen komen.

Ook graag een bedradingsschema en tips voor het aansluiten.

Alvast bedankt!

Het leven is te kort om geduld te hebben!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Dit heeft weinig met Hifi te maken... Maar als ik je een tip mag geven; geef wat meer uit aan de speakers, en laat die woofer zitten...
Voor die 800 euro zou ik zeggen koop een mooie pioneer DEH-5800 (+/-250 euro), voorin een leuke composet (als je 13cm kwijt kunt bijvoorbeeld de Pioneer TS-E 136c, en als je achter nog wat kwijt kunt, een 17cm 2weg speaker (bv TS-E 1796).

• Joopieboy

Joopieboy

No smoke, no poke

Topicstarter
Subwoofer is een vereiste, dat is toch wel iets wat we graag willen. En ik weet het, beetje krap budget. Maar goed.
En als het helemaal te krap word dan kunnen we eventueel een radio cd speler kopen of ik kan om wat meer geld vragen.
Bijvoorbeeld de Pioneer DEH-1800 of de sony CDX GT200S.
En de maat van de speakers kijken we wel een keer naar, ik moet wel eerst weten hoe ik het moet aansluiten.

En voor de normale speakers kan ik volgens mij beter van pioneer de TS serie E1076, E1396 of de E1796 pakken afhankelijk van de maat. Die kunnen voorin ipv de standaar speakers in de deur. Bij de achterbank aan de zijkant onder t raam kan ook zo`n speker, in de kofferbak een subwoofer, waarschijnlijk die van sony. Subkist erbij. Toch maar aan pap vragen of ie iets dieper in zijn buidel wil tasten.

En even voor de duidelijkheid, het is de auto van men pa. Calibra 2,5 liter turbo met zo`n 300 aan de wielen en 4wiel aan drijving. Knalrood mooie strakke bodykits en 5 spaak oz racing velgen van 18 inch. 40mm verlaagd en een dubbel Blast uitllaat met katvervanger. Deze auto gaan we nu langzamerhand steeds verder tunen en als ik men rijbewijs heb word ie voor mij. Ben dus nu al bezig met de theorieboeken op men 16e :+
Alleen helaas geen foto`s en geen digi camera. 8)7

Edit: Hoe moet t nu met de bedrading...

[ Voor 58% gewijzigd door Joopieboy op 10-09-2006 11:29 ]

Verwijderd

Voeding Radio:
Van de accu naar de radio (12V+)
Van de accu naar de radio (0V-)
Van de accu naar het contact naar de radio (geschakelde 12V)

Voedig versterker
Van de accu via een zekering naar de versterker (12V+)
Van de accu naar de versterker (0V-)

signaalkabels
Van de radio naar iedere speaker een 2 aderige kabel. (1 + en 1 -)
Van de radio 1 2-aderige RCA-kabel (tulips) naar de versterker.
Van de radio de antenne aansluiting (12V+ als de radio aanstaat) naar de versterker.
Van de versterker een 2 aderige kabel naar de subwoofer.

Kijk ook eens hier:
http://www.12vhifi.nl/bekabeling.html
www.showyoursound.nl

• Joopieboy

Joopieboy

No smoke, no poke

Topicstarter
Thnx, hier kna ik wat mee. Word wel een hoop werk, hahah.
Maar dan moet wel de halve auto uit elkaar ben ik bang om die kabels gescheiden aan te leggen, toch?
En dan moet ik ook nog een versterker er tussen zetten, de juiste zekeringen etc.
Ik denk toch dat ik toch er maar eens over ga denken om het uit handen te geven en een bedrijf hiervoor in te schakelen.

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15:54

voodooless

Sound is no voodoo!

Niet voor dit geld. Beetje zonde om dat voor veel geld te laten inbouwen. Imho ruil je nu bagger voor bagger om. Geen wat meer geld uit, en laat inderdaad die subwoofer nog even weg.

(over die subwoofer is niks te vinden, vast een tikfout ofzo..)

[ Voor 15% gewijzigd door voodooless op 10-09-2006 11:53 ]

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

• Joopieboy

Joopieboy

No smoke, no poke

Topicstarter
Dan ff een nieuw lijstje. De bekabeling trekken lukt me wel, de zekering word 60A, standaard accu.
De speakers; Pioneer TS serie E1076, E1396 of de E1796 (afhankelijk van de maat)
De radio; Sony CDX-GT300
Versterker; Sony versterker XM-502Z

En dan als ik op een gegeven moment weer geld genoeg heb dan gaan we een subwoofer kopen. Dat zien we dan wel weer. De kabels zijn gewoon te koop bij halfords neem ik aan? Of waar zit hier in sittard in de buurt een beetje een goede auto audio winkel?

• GaMeOvEr
  • Registratie: Januari 2000
  • Nu online

GaMeOvEr

Is een hork.

Bij dit budget is inbouwen niet interessant. Tenminste, het laten doen door een bedrijf. Het meeste werk zit in het trekken van de kabels, het opengooien van de dorpels etc en natuurlijk weer netjes dichtmaken.

Met een budget van 800 euro gaat er al zo minimaal 200 euro naar de inbouwkosten, en dan heb je nog geen onderdelen. Dit zijn dingen waar je een weekend voor uittrekt, en zelf doet. Die uren om het te laten doen kosten je namelijk anders flink geld.

Regel anders een handig vriendje ofzo, moeilijk is het niet, wel arbeidsintensief. Afhankelijk van de auto moet er namelijk het nodige aan plastic panelen gedemonteerd worden om de kabels netjes te kunnen verleggen. Soms moet ook de achterbank eruit enzo.

Aannames zijn fataal.

• GaMeOvEr
  • Nu online

GaMeOvEr

Is een hork.

Joopieboy schreef op zondag 10 september 2006 @ 12:28:
Dan ff een nieuw lijstje. De bekabeling trekken lukt me wel, de zekering word 60A, standaard accu.
De speakers; Pioneer TS serie E1076, E1396 of de E1796 (afhankelijk van de maat)
De radio; Sony CDX-GT300
Versterker; Sony versterker XM-502Z

En dan als ik op een gegeven moment weer geld genoeg heb dan gaan we een subwoofer kopen. Dat zien we dan wel weer. De kabels zijn gewoon te koop bij halfords neem ik aan? Of waar zit hier in sittard in de buurt een beetje een goede auto audio winkel?
Ik zou toch echt gaan voor een composet voorin. Dus woofertje in de deuren, tweeter in het dash. Zover ik weet kan dit in een Calibra, zover ik weet is het interieur grofweg gelijk aan de vectra van dezelfde bouwjaren, inclusief het dash. En zover ik weet kun je daar losse tweeters kwijt, weet alleen niet of dat nu op de spiegeldriehoeken was of in het dash.

Een compo set is echt veel beter voor je geluid dan een coaxiaal systeem. Anders komt je hoog bij je voeten eruit ipv grofweg hoofdhoogte.

Kabels bij de Halfords? Hm. Kweenie. Echter als je op 60A wilt gaan zekeren, houd dan in de gaten dat je al snel op 25mm2 kabel zit, en dat is duur per meter.

Ik zou je hardware bij www.rondevries.nl halen, bekende winkel, nette prijzen, een van de goedkopere.

[ Voor 9% gewijzigd door GaMeOvEr op 10-09-2006 12:33 ]

Aannames zijn fataal.

• Joopieboy

Joopieboy

No smoke, no poke

Topicstarter
GaMeOvEr schreef op zondag 10 september 2006 @ 12:28:
Bij dit budget is inbouwen niet interessant. Tenminste, het laten doen door een bedrijf. Het meeste werk zit in het trekken van de kabels, het opengooien van de dorpels etc en natuurlijk weer netjes dichtmaken.

Met een budget van 800 euro gaat er al zo minimaal 200 euro naar de inbouwkosten, en dan heb je nog geen onderdelen. Dit zijn dingen waar je een weekend voor uittrekt, en zelf doet. Die uren om het te laten doen kosten je namelijk anders flink geld.

Regel anders een handig vriendje ofzo, moeilijk is het niet, wel arbeidsintensief. Afhankelijk van de auto moet er namelijk het nodige aan plastic panelen gedemonteerd worden om de kabels netjes te kunnen verleggen. Soms moet ook de achterbank eruit enzo.
Is goed, ik zal wel even een kennis optrommelen die wel eens vaker aan auto`s knutselt. Maar om goed geluid te krijgen heb je allerlei soorten speakers, tweeters en andere nodig. Wat is de beste combinatie in zo`n kleine ruimte?

Edit: Wat zijn de beste maat kabels voor welke onderdelen en wat voor zekering kan ik het beste pakken, welke sterkte?

[ Voor 5% gewijzigd door Joopieboy op 10-09-2006 12:34 ]

• Sick Nick
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14:28

Sick Nick

Drop the top!

Voor 800 euro kan je echt wel goed geluid in een auto krijgen en dat zeker qua volume boven de motor/uitlaat heen komt ;)

Neem een goede radio, bijvoorbeeld een pioneer 55BT (269 euro) dan heb je meteen een ingebouwde carkit als je telefoon bluetooth heeft. Wil je dat niet dan kan je 6800MP (259 euro) nemen, die is qua instellingen net iets uitgebreider maar geen ingebouwde carkit functie.

Hang hier een 4 kanaals versterker aan, gebruik hiervan het voorkanaal voor je nieuwe voorspeakers en het achterkanaal gebrugd op de subwoofer.

Qua voorspeakers, neem in ieder geval een compo set (losse woofer en tweeter). Dit geeft gewoon veel beter geluid omdat je de tweeters hoger kan plaatsen. Als je 16cm speaker kwijt kan neem dan iets als bijvoorbeeld de Hertz Energy ESK-165 S (159 euro). Die geven een lekker geluidje en gaan als het moet erg hard. Maar dit is vrij persoonlijk dus ga hiervoor toch even luisteren bij een car-audio zaak. Misschien vind jij andere speakers veel lekkerder klinken! In ieder geval een compo set voor nemen! Hier moet bijna al het geluid vanaf komen, geluid hoort tenslotte van voren te komen of niet? Dit moet goed klinken, strak en zuiver. Daarom hang je deze dan ook op de versterker.

Achterspeakers, tja ik heb ze zelf niet en mis ze totaal niet maar dat komt meer door mijn totale setup (zie site). Als je een redelijke setup wilt kan je ze vervangen maar ik zou het niet doen. Laat lekker de standaard speakers zitten, het is toch alleen een klein beetje opvulling. Deze speakers sluit je aan op de interne versterker van de radio zelf. Dan knallen ze niet zo hard als de voorspeakers zodat ze niet gaan overheersen. Anders komt al het geluid van achteren, en dat klinkt simpelweg ruk :p

Subwoofer, je geeft aan dat je dat in ieder geval wilt. Ik geef je geen ongelijk, zelfs perfect ingebouwde composetjes gaan nog steeds niet zo laag als een sub. Ook qua beleving/drukopbouw red je het met een compo natuurlijk nooit ten opzichte van een sub. Je wilt er eentje in een standaard kistje stoppen achterin geef je aan, is dit omdat je geen optimale kist wilt gaan bouwen? Dan zou ik zelf niet al te veel geld in de sub steken, een JBL GT-4 12" + kist kost je maar 79 euro en het geeft het effect wat jij wilt hebben.

Dan nog de versterker en de aansluiting hiervan. De lanzar vibe 431 is een redelijk goedkope versterker die voor het geld vrij veel vermogen heeft. De kwaliteit is niet helemaal top, maar voor dat geld kan je dat neit verwachten ook. Voor 199 euro heb je een stevige 4 kanaalsversterker die genoeg power heeft voor zowel de compo als de sub.

Je moet de boel nog aansluiten, dus daar komt nog een kabelsetje bij. Voor 59 euro heb je een 35mm2 kabelset met 1 RCA signaal kabel. Daar heb je er 2 van nodig dus dan komt er nog 15 euro bij voor een 2e RCA kabel. Speakerdraad heb je vast nog wel ergens liggen, en anders komt er nog 5 euro bij ofzo (gamma 1.5mm2 spul is prima).

Dan zit je met dit lijstje op 269 + 159 + 79 + 199 + 59 + 15 + 5 = 785 euro (prijzen zijn van ron de vries, maar er zijn natuurlijk andere goedkope winkels, bij hun echter goede ervaringen). En natuurlijk je eigen tijd, kabels trekken moet je wel een middagje voor uittrekken.

Dan heb je echt wel een lekker geluidje in de auto met goed spul wat veel kan hebben.

• GaMeOvEr
  • Nu online

GaMeOvEr

Is een hork.

Joopieboy schreef op zondag 10 september 2006 @ 12:33:
[...]

Is goed, ik zal wel even een kennis optrommelen die wel eens vaker aan auto`s knutselt. Maar om goed geluid te krijgen heb je allerlei soorten speakers, tweeters en andere nodig. Wat is de beste combinatie in zo`n kleine ruimte?

Edit: Wat zijn de beste maat kabels voor welke onderdelen en wat voor zekering kan ik het beste pakken, welke sterkte?
Geluid komt van voor. :) Dus de beste speakers komen voorin, daarom voorin een Composet. (Losse Woofer in het kickpanel/deur en een tweeter in het dash/bovenkant deur.)

Deze speakers zijn het meest belangrijk, dus hier moet je gelijk goed spul nemen. Afhankelijk van de maat die je kwijt kunt (13/16/17cm) kan dit al wat leuke bass geven of hoogstens wat beginlaag. Sublaag/dikke Kickbass zal er niet echt uitkomen, ook al kan je 17cm's kwijt, echter met 16/17cm speakers is het niet echt gelijk een gebrek aan laag, wat je met 13cm of kleiner wel hebt.

Achterin kan best een coaxiaal setje. Achterin zit je niet, en de speakers zijn toch omhoog gericht, dus hier is een composet niet echt boeiend. Achterin noemen we dan ook "rear fill" puur omdat het geluid aan te vullen, het is niet de primaire bron. Daarom zie je ook vaak achterin 6X9's in de hoedenplank, om het gebrek aan bass op te vullen wat de voorspeakers niet kunnen produceren.

Echter, als je toch voor een Sub gaat, zijn "grote" speakers achterin niet echt boeiend, want je gaat tenslotte voor het laag een subwoofer installeren. Ik zou bij een sub niet kleiner gaan dan 25cm. (10") een veel gebruikte maat is 30cm. (12")

Aangezien er bij jou een sub bij komt, zou ik speakers monteren in de standaard speakermounts van de auto, hoef je geen hoedenplanken zelf te maken en valt het van buiten ook allemaal niet op, des te meer het er standaard uit ziet, des te beter. (Denk aan diefstal.)

[edit]
Damn you Sick Nick. :P

Naja, nu heeft hij iig bevestiging van hoe je het goed zou moeten doen. :P

Aannames zijn fataal.

• Joopieboy

Joopieboy

No smoke, no poke

Topicstarter
Sick Nick schreef op zondag 10 september 2006 @ 12:38:
Voor 800 euro ... veel kan hebben.
Woh thansk, hier heb ik echt wat aan. De radio zal de pioneer 6800MP worden. Mooi ding en de carkit functie bomt mij toch niks. Versterker zal de Directaudio DA250 worden en als die niet echt goed is die van Lanzar vibe 431. Welke is beter?. Speakers moet ik nog even uitmeten welke ik pak maar ik hou me wel aan jouw lijstje. De sub van jouw is een heel goed idee maar om de standaard speakers te gebruiken, ik weet niet. Bij zelfs laag volume, of ja wat is laag, bij stand 30 van de opel radio kraken ze al. Daar kan ik wel andere speakers inzetten en die op de radio zelf aansluiten voor ondersteuning. Maar dat komt dan wel als ik wat meer geld heb dan.
Kabels komen in orde alleen hoe zit het met de plugjes ervan? Krijg je die erbij ofzo? En wat voor zekering hebbie dan nodig?
Speakerdraadje kopen, aansluiten, weekendje klooien en we zijn weer blij.
Thnx man!

• GaMeOvEr
  • Nu online

GaMeOvEr

Is een hork.

Ik gok dat hij bedoelde alleen de standaard achterspeakers laten zitten, niet de voorspeakers. Echter, als die al zo snel vervormen, daar gewoon een coaxiaalsetje in mikken. Pluggen en dergelijke krijg je er bij een bekabelingsset meestal bij. (Voor de voedingskabels.)

Voor de rest kan het geen kwaad om een setje assorti van die knijp kabeleindjes te kopen, die heb je bijvoorbeeld nodig om de speakerkabel op je speakers aan te sluiten en op je autoradio.

Autoradio zijn meestal van die rondjes male/female en de speakers zelf zijn van die schuifjes klein en groot. In de versterker gaat gewoon kale kabel, en op je sub kun je ook kale kabel schroeven. (Schroef/klem verbinding.)

Zekering moet je grofweg aanhouden 10A per 100Watt. Kabeldikte is grofweg 5mm2 per 100 Watt.

Dus als 600Watt versterker = 60A afgezekerd en 25mm2 kabel. (Echte RMS vermogens, geen PMPO geneuzel.)

In de praktijk kun je iets bezuinigen op je kabel, omdat je zo goed als nooit de shit vol open zal hebben staan, maar dit kun je beter zelf inschatten. ;) zelf zou ik met 20mm2 ook uit de voeten kunnen met 600 Watt. (Vermogensafgifte gaat niet lineair, dus vol open is 600 Watt, waar 95% open bijvoorbeeld nog maar 250Watt is.)

[ Voor 27% gewijzigd door GaMeOvEr op 10-09-2006 12:57 ]

Aannames zijn fataal.

• Sick Nick
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14:28

Sick Nick

Drop the top!

Nou ja, er zijn genoeg definities van goed natuurlijk maar als je een beetje kwaliteit wilt zou ik het zo aanpakken met dat budget :) Je hebt ook mensen die veel kwantiteit als kwaliteit beschouwen, gewoon veel bonk bonk bonk en veel tweeter gegil maar totaal niet in balans enzo. Net wat je wilt natuurlijk. Ik heb het nu allemaal zo ingebouwd en afgesteld dat het lijkt alsof ik op de eerste rij bij een concert precies in het midden zit :9

[edit]

Sjonge jonge, al weer 2 reacties erbij :p Anyway, dat je achterspeaker kraken komt omdat ze de bas niet kunnen verwerken. Op die 6800MP kan je ook instellen dat de hele lage tonen niet naar je achterspeakers gaan, dan hebben ze het wat minder zwaar en zullen ze niet kraken/vervormen. Je kan het altijd proberen, en als ze het toch blijven doen kan je ze alsnog vervangen :)

[ Voor 30% gewijzigd door Sick Nick op 10-09-2006 13:00 ]

• Joopieboy

Joopieboy

No smoke, no poke

Topicstarter
Nja, zo vol open gaat het nartuurlijk niet maar het effect is wel als je naast de auto staat het lijkt alsof er een truck voorbij rijd, zo hard staat vaak t geluid. Dus wat voor dikte kabels?
Zekering van 60A is goed dacht ik.
Edit: Denk toch dat ik de standaard speakers laat zitten enw at met instellingen wat probeer te wijzigen en zoniet hoppa der uit, andre der in.

[ Voor 24% gewijzigd door Joopieboy op 10-09-2006 13:01 ]

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 17:04

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

bij jou in de buurt zitten goossens in deurne, en hifipoint in boxmeer. In roermond zit nog een ACR volgens mij. Maar kijk voor de zaken eens op: http://www.showyoursound.nl/Public/Waar/Default.asp

Wil je serieus gaan inbouwen, moet je geen "halfords" spul kopen. Bezuinig niet op kabels, hou voeding en signaal gescheiden, en zorg voor een goed massapunt. Wat veel mensen vergeten is de masssa kabel van de accu, daar mag je ook een stukje bijleggen.

Mijn "fout" toen ik begon was beknibbelen op bedrading (is duur, en je ziet er niks van), met als gevolg dat ik elke keer als ik mijn spul uitbreidde nieuwe draden kon trekken.. en het is een ktklus.
ik ben begonnen met 10mm2, en via 16 naar 20 naar 50 gegaan.. *zucht..

[ Voor 23% gewijzigd door teacher op 10-09-2006 13:06 ]

Wise enough to play the fool

• Joopieboy

Joopieboy

No smoke, no poke

Topicstarter
teacher schreef op zondag 10 september 2006 @ 13:03:
bij jou in de buurt zitten goossens in deurne, en hifipoint in boxmeer. In roermond zit nog een ACR volgens mij. Maar kijk voor de zaken eens op: http://www.showyoursound.nl/Public/Waar/Default.asp

Wil je serieus gaan inbouwen, moet je geen "halfords" spul kopen. Bezuinig niet op kabels, hou voeding en signaal gescheiden, en zorg voor een goed massapunt. Wat veel mensen vergeten is de masssa kabel van de accu, daar mag je ook een stukje bijleggen.
Massa moest je toch aan je chassis koppelen toch?
Srry voor al die vragen :P

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 17:04

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

jep, massa moet naar chassis, gebruik daar een dikke bout voor (achterbank, riem oid, pleetwerk ff kaal maken). maar neem dan ook de massa kabel van de accu zelf mee, anders is dat de dunste in de schakel.

edit: stuur mij desnoods maar ff een mailtje voor mijn msn, dat praat wat makkelijker)

[ Voor 18% gewijzigd door teacher op 10-09-2006 13:11 ]

Wise enough to play the fool

• mr_petit
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 14:39

mr_petit

opperprutser

Ik zou ook bij het aanschaffen van de subversterker er op letten dat er een 24dB/okt filter inzit.
De meeste versterkers hebben een 18dB/okt filter of zelfs 12dB/okt filter. Je sub produceert dan imo veel te veel hoge(re) tonen.

"man is not truly one, but truly two,"

• Joopieboy

Joopieboy

No smoke, no poke

Topicstarter
Nja, thanks voor alles, ik heb weer wat te doen. Ik ga me waarschijnlijk naar Genio in Geleen men spul halen. Het lijstje met definitieve spullen post ik straks. Graag commentaar op men lijst dan!Uh, lama, de lijst is al bekent. Ik ga gewoon de onderdelen die jullie mij aanraden kopen en lekker knutselen. Thanks!

[ Voor 24% gewijzigd door Joopieboy op 10-09-2006 13:17 ]

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Kijk begint er al op te lijken :)

Tip van mr_petit is inderdaad een goed punt. Als je radio dat niet kan, zorg dan dat de 4 kanaals amp het kan. Als je radio meer kan, kun je een eenvoudigere amp nemen, of andersom natuurlijk.

En je kunt er natuurlijk ook voor kiezen om zelf een subwoofer te maken. Dan kun je iets maken wat perfect past in je bak zonder teveel plaats in te leveren, en krijg je meer waar voor je geld.

[ Voor 51% gewijzigd door voodooless op 10-09-2006 13:36 ]

• Joopieboy

Joopieboy

No smoke, no poke

Topicstarter
Zelf bouwen is idd erg handig. Ik heb nu alles uitgemeten en ik kan aan de linkerkant een sub schuinomhoog laten staan met daarnaast de versterker zodat ik nog 2/5 vrij heb. Alleen wil ik een soort rooster op de sub om het af te schermen en ik wil hem mooi bekleden.
Hoe kan ik dat makkelijk en goedkoop doen?

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Tsjah... Ik vind het nogal voorbarig om vantevoren al te bepalen dat een sub een must is... Voor de meeste -normale- muziek heb je meer aan een paar betere speakers... Jammer dat -vooral als je het onder de noemer hifi wil scharen- er meteen naar grof geschut als subwoofers wordt gegrepen...

[ Voor 27% gewijzigd door MikeyMan op 10-09-2006 18:07 ]

• AMD 64
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

AMD 64

gathering of google

(overleden)
Joopieboy schreef op zondag 10 september 2006 @ 17:38:
Zelf bouwen is idd erg handig. Ik heb nu alles uitgemeten en ik kan aan de linkerkant een sub schuinomhoog laten staan met daarnaast de versterker zodat ik nog 2/5 vrij heb. Alleen wil ik een soort rooster op de sub om het af te schermen en ik wil hem mooi bekleden.
Hoe kan ik dat makkelijk en goedkoop doen?
Stof en hout kopen?.

Waterchiller te koop 250 euro. Mail voor info!

• Joopieboy

Joopieboy

No smoke, no poke

Topicstarter
MikeyMan schreef op zondag 10 september 2006 @ 17:41:
Tsjah... Ik vind het nogal voorbarig om vantevoren al te bepalen dat een sub een must is... Voor de meeste -normale- muziek heb je meer aan een paar betere speakers... Jammer dat -vooral als je het onder de noemer hifi wil scharen- er meteen naar grof geschut als subwoofers wordt gegrepen...
Hahah, ja och, ik luister graag naar stevige muziek, rock en dat soort dingen. En thuis had ik eerst 4 speakers rondom zonder bas en nu met bas en center klinkt et allemaal veel beter.

En ik ga 18mm mdf gebruiken voor de kist. Nu alleen nog wat verzinnen voor er over heen. Misschien alles netjes afmerken en zwart schilderen ofzo.

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Joopieboy schreef op zondag 10 september 2006 @ 18:59:
[...]

Hahah, ja och, ik luister graag naar stevige muziek, rock en dat soort dingen. En thuis had ik eerst 4 speakers rondom zonder bas en nu met bas en center klinkt et allemaal veel beter.
Gebruik je dan een sub om de tekortkomingen van je speakers op te vangen, of om de puntjes op de i te zetten...?

• Joopieboy

Joopieboy

No smoke, no poke

Topicstarter
MikeyMan schreef op zondag 10 september 2006 @ 19:02:
[...]

Gebruik je dan een sub om de tekortkomingen van je speakers op te vangen, of om de puntjes op de i te zetten...?
Om de puntjes op de i te zetten natuurlijk. Ik wil graag full range muziek en daar hoord gewoon een stevige bass bij :9

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Joopieboy schreef op zondag 10 september 2006 @ 19:57:
Om de puntjes op de i te zetten natuurlijk. Ik wil graag full range muziek en daar hoord gewoon een stevige bass bij :9
Klinkt niet echt als puntjes op de i imho :O

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

deepspace schreef op zondag 10 september 2006 @ 19:59:
[...]

Klinkt niet echt als puntjes op de i imho :O
Ah, iemand die het snapt... ;)

• Joopieboy

Joopieboy

No smoke, no poke

Topicstarter
MikeyMan schreef op zondag 10 september 2006 @ 20:08:
[...]

Ah, iemand die het snapt... ;)
Hahaha, ochja. De computer speakers zijn goed. Ik heb 4 pilaartjes met in elk pilaartje 3 kleine speakertjes. Center heeft 2 middel. En de bas is 1 grootte. Samen goed voor 400 watt op en kamertje niet groter als 5*6 meter. Mijn ouders zijn er iig heeel erg blij mee. :+

Die standaard speakers uit de auto gaan er zowiezow der uit. Worden vervangen door fatsoenlijke speakers. Kabels gaan er ook uit. Ander accu er in zetten. En dan in de bak 1 sub van zo`n 800 watt ofzo er in bouwen. In de hoedenplank ook nog 2 speakers. Tweeters in/op het dash.
Dan heb ik een goed geluidssetje. En ik mag nu 1000 euro uitgeven dus het word al wat makkelijker.

[ Voor 20% gewijzigd door Joopieboy op 10-09-2006 20:18 ]

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Joopieboy schreef op zondag 10 september 2006 @ 20:15:
[...]

Hahaha, ochja. Die standaard speakers gaan er zowiezow der uit. Worden vervangen door fatsoenlijke speakers. Kabels gaan er ook uit. Ander accu er in zetten. En dan in de bak 1 sub van zo`n 800 watt ofzo er in bouwen. In de hoedenplank ook nog 2 speakers. Tweeters in/op het dash.
Dan heb ik een goed geluidssetje. En ik mag nu 1000 euro uitgeven dus het word al wat makkelijker.
Blijkbaar weet je alles al... Waarom kom je eigenlijk om raad vragen?

• Joopieboy

Joopieboy

No smoke, no poke

Topicstarter
MikeyMan schreef op zondag 10 september 2006 @ 20:15:
[...]

Blijkbaar weet je alles al... Waarom kom je eigenlijk om raad vragen?
Omdat dat dat eerst nog niet het geval was ;)
Ik had wel wat gezocht maar ik wist nog niet echt wat te doen etc.
Word men eerste keer echt serieus wat bouwen. En speakers op men kamer is iets anders als voor een auto.
Bandengeluid, motor geluid, kraken etc.

[ Voor 30% gewijzigd door Joopieboy op 10-09-2006 20:20 ]

Pagina: 1