Routing & Remote Access in Windows 2000 Server niet werkend

Pagina: 1
Acties:

• Chimichurri
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 27-03 14:29
even wat korte info over mijn hardware en netwerkopstelling:

Algemene info:
Ik heb een router PC met 2 NICs, 1 is er verbonden met kabelinternet en de andere NIC is verbonden met een 3com SuperStack II Switch 3300, de andere client PCs zijn logischerwijs verbonden met deze switch.

Op de router PC staat Windows 2000 Advanced Server, deze router PC is zo kaal mogelijk geinstalleerd en dient alleen maar om te routeren.
Nu zul je je afvragen, waarom geen Freesco als er alleen maar gerouteerd dient te worden? Nou omdat ik in de toekomst op deze PC ook misschien andere dingen wil gaan doen.
Dus Freesco wat vaak in reacties word geadviseerd is geen optie (Ik heb ik het verleden wel Freesco gedraait op een oude PC)

Verder zijn er op de switch meerdere client aangesloten, allen met Windows 2000 Professional als OS.

Ik heb momenteel ICS op die router PC onder Windows AS draaien en dit werkt probleemloos.
De ene NIC die verbonden is met het kabelinternet is zo ingesteld dat hij z'n IP en DNS van de provider toegewezen krijgt en de andere NIC heeft de volgende default instellingen meegekrgen van ICS:

IP: 192.168.0.1
Netmask: 255.255.255.0
Gateway: geen

De client PC's: IP: 192.168.0.2
Netmask: 255.255.255.0
Gateway: 192.168.0.1
etc.

Ik heb dus geen DHCP draaien.
Voor alle duidelijkheid ICS werkt perfect, dus hardwarematig zit het netwerk goed in elkaar.

Mijn doel:
Nu wil ik in plaats van ICS, Routing en Remote Access gaan gebruiken, met als doel om het internet te delen zoals dit ook onder ICS het geval is.
Nu zul je je afvragen, waarom dan RRAS en niet gewoon ICS? Nou ik wil graag in de toekomst ISA server op de router zetten en dit werkt alleen maar met RRAS.

Het probleem:
Ik heb RRAS via de ingebouwde wizard geinstalleerd, maar na het gebruik van deze wizard heb ik alleen internet op de router zelf, het interne netwerk functioneerd ook, maar de clients achter de router hebben geen internet.
Ik heb geen firewall draaien op m'n router of een van m'n clients.

Wat ik heb geprobeerd om het op te lossen:
Allereerst heb ik braaf de wizard gedraait omdat ik op GOT heb gelezen dat dit bij vele mensen wel simpel en direct werkt.
Toen dit bij mij niet functioneerde heb ik RRAS er weer afgehaald en ben ik de boel handmatig gaan configureren, helaas met hetzelfde resultaat.

Hierna heb ik op GOT en google gezocht naar vergelijkbare problemen en mogelijke oplossingen.
Ik heb wel veel over dit probleem gevonden, maar vaak hebben mensen het op GOT wel zelf opgelost, maar vergeten ze helaas de oplossing te posten, zodat andere er ook wat aan hebben :)

Toen enkele ebooks doogespit op zoek naar een oplossing, maar veel boeken komen niet verder dan de uitleg van de termen en hoe het in de idelale situatie zou moeten werken en staat er alleen maar beschreven hoe men met de wizard de boel aan de praat zou moeten krijgen en hoe men het handmatig kan instellen.
Ik heb die handelingen toen maar uitgeprint en stap voor stap toch maar weer uitgevoerd, met hetzelfde resultaat: wel internet op de router en intern netwerk beschikbaar, maar geen internet op de clients achter de router.

Ik heb op internet ook de officieele info op technet uitgeprint en dit stap voor stap doorlopen, helaas met hetzelfde bovenstaande resultaat, veel van die tutorials en handleidingen zijn slechts 1 A4tje lang, dus het zou heel eenvoudig moeten zijn om de boel aan de praat te krijgen :)

Ik ben nu ongeveer 2 weken aan het rommelen om het aan de praat te krijgen, maar tot nu helaas nog niet gelukt, maar ik geef niet gauw op :) Vandaar dat ik hier mijn probleem uiteindelijk post.

Mijn werkwijze en instellingen:
Als ik de RRAS wizard netjes doorloop en hierbij in het eerste wizardscherm voor Internet Connection Server kies en dan de Internet en achtereenvolgens de Home Network NIC en in het daarna volgende scherm zelf de DHCP en DNS instellingen laat kiezen, waarbij de RRAS wizard IP's uitdeelt in de range van 192.168.0.0 en Netmask 255.255.255.0 dan heb ik de wizard succesvol doorlopen.
Als ik dan handmatig door de instellingen hierna loop ziet alles er logisch uit.

Bij interface zie ik mijn 2 NIC's staan, waarbij als public NIC staat geregistreerd met een automatisch verkregen IP en DNS adres van m'n provider.
en de andere staat als private NIC geregistreerd met IP Routing aan en een static IP pool van 192.168.0.1 tot 192.168.0.9

Verder heb ik bij properties van de router "LAN & Demand dial Access" aangevinkt" en niet "LAN Only"

Standaard geeft de wizard geen static route aan, op forums zijn de meningen hierover verdeelt, een static route schijnt wel nodig te zijn bij internet via een ethernet verbinding heb ik ergens gelezen.
Ik heb met als zonder static route geprobeerd helaas zonder enig verschil in het probleem.

Bij static route had ik ingevuld: Destination: 0.0.0.0
Network Mask: 0.0.0.0
Gateway: 192.168.0.1 (IP van de home NIC van m'n router)
Metric: 1

Bij ISGMP staan de opties aangevinkt in het scherm.

Heeft iemand RRAS aan de praat gekregen? Zou misschien iemand zijn werkende RRAS settings willen posten?

Want ik heb het idee dat ik ergens gigantisch fout zit, maar ik er steeds overheen kijk, ik heb verschillende eBooks gelezen en op forums gekeken maar ik heb mijn denkfout helaas nog niet kunnnen achterhalen.

Als ik het aan de praat gekregen heb zal ik m'n oplossing weer hier posten, zodat andere mensen hier weer baat bij hebben (Dit heb ik persoonlijk node gemist :) )

Bijvoorbaat dank voor het lezen van m'n post en het meedenken :)

• sanfranjake
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

sanfranjake

Computers can do that?

(overleden)
ISA Server met RRAS is een beetje dubbelop vind je niet?

Heb je bij de config van RRAS wel NAT gekozen? Want dat heb je volgens mij nodig :)

[ Voor 43% gewijzigd door sanfranjake op 10-09-2006 09:38 ]

Mijn spoorwegfotografie
Somda - Voor en door treinenspotters

• Zwelgje
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20-01 19:37
precies nat heb je nodig niet routing, je routeerd immers niet 'plain' naar je provider, je NAT naar je provider..

nat en plain routing is wel even wat anders :)

in isa heb je rras alleen maar nodig als je VPN wilt gebruiken anders niet

[ Voor 36% gewijzigd door Zwelgje op 10-09-2006 09:43 ]

A wise man's life is based around fuck you

• Chimichurri
Ja ik weet dat ISA en RRAS dubbelop is, maar ik wilde eerst RRAS installeren om te kijken of dit wel werkt, voordat ik ISA ga installeren. van RRAS kan ik snel weer terug naar ICS en van ISA terug naar ICS gaat wat meer tijd inzitten....vandaar mijn besluit om eerst RRAS uit te proberen :)

Als antwoord op je vraag: Ja ik heb in de wizrad (is denk ik het 2e scherm) waarbij je kan kiezen voor ICS of NAT, voor NAT gekozen en als ik na de wizard bij m'n instellingen ga kijken zie ik ook onder IP Routing het NAT protocol geinstalleerd.
Alles ziet er "logisch" uit in de zin van Globaal gezien heb je 2 interfaces Interne NIC en Externe NIC, de IP's die ik onder die NIC's zie staan zijn ook logisch, de externe NIC heeft het IP van m'n provider en de interne NIC heeft 192.168.0.1

aaaaah wat ik ook nog ben vergeten te vertellen is dat ik externe IP's van buiten m'n netwerk niet kan pingen, dus het is niet alleen een DNS probleem (helaas)

• Zwelgje

• Chimichurri
@Zwelgje, hartelijk dank voor je linkje, deze komt me zeer bekend voor :) Deze heb ik ook tweemaal uitgevoerd, ik heb toen tweemaal alles stap voor stap doorgenomen.

Je zou verwachten dat met zo'n duidelijke handleiding het binnen no-time up 'n' running is :) Helaas niet in mijn geval, het resulteerde in een resultaat dat ik ook met de wizard krijg namelijk: wel internet op de router en een werkend intern netwerk, maar geen internet op de clients achter de router.

En ik ben al zo lang aan het prutsen dat je op den duur de meest onlogische dingen gaat uitproberen, ik denk uit een stukje radeloosheid :)
Maar het is nu een principe zaak geworden, het MOET gewoon werken :)

• Chimichurri
Ik hoop dat iemand RRAS aan de praat heeft gekregen in een vergelijkbare situatie als mijn netwerkopstelling die misschien zijn instellingen wil posten....

• Zwelgje
* Zwelgje installeerd wel even windows 2000 in vmware voor de gelegenheid

• sanfranjake
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

sanfranjake

Computers can do that?

(overleden)
Geef dan eens een route print en ipconfig /all van de server en clients?

Mijn spoorwegfotografie
Somda - Voor en door treinenspotters

• ViperXL
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 17-02-2025
ik vermoedt idd ook dat je LAN/WAN instellingen niet goed staan bij TCP/IP protocol configuratie. LAN moet geen gateway hebben ingevult en bij RRAS moet hij op private staan. Bij WAN de normale instelling tbv internet dus wel incl. gateway en bij RRAS de interface public (incl TCP headers)

• Zwelgje
zo net even 2000 server installed in vmware met 2 nics, 1 op external lan (internet) en 1 op internal lan (cross met xp pro machine)

netjes de wizard gevolgt en kon gelijk internetten via de 2000 server.

-Internet Connection Server
-Setup router with NAT
-Select Internet interface (kies external interface!)
-Enable Basis name and adress service

done.. en gelijk werkend.

vraag me af waar het bij jouw mis gaat. je hebt toch wel SP4 erop :?

+toch geen gateway ingevuld op de internal interface van de server :?

[ Voor 8% gewijzigd door Zwelgje op 10-09-2006 12:07 ]

• Chimichurri
Hartelijk dank voor jullie replies, ik heb met die wizard ook dezelfde instellingen gekozen, ik ben nu bezig om van 3 oude PC's een gelegenheids server te bouwen, waarmee ik met een gerust hart kan gaan testen, want de router waarmee ik nu aan het experimenteren was hebben we nodig voor internet en als ze hier een tijdje zonder internet zitten breekt de pleuris uit :)

Ik heb nu ICS er op zitten en ga met die gelegenheids server verder experimenteren, als ik dat zover voor elkaar heb, kan ik kijken of het daar met de wizard wel werkt en kan ik ook zoals hierboven gevraagd een IP route uitprinten en als dit wel werkt zal ik mijn instellingen posten, zodat iemand anders hier misschien wat aan heeft.

Ik ga nogmaals alle instellingen nalopen (met extra aan de punten die jullie hierboven genoemd hebben.
Al voor zover hartelijk dank voor de hulp en het meedenken.....

P.S @Zwlegje, ja SP4 met alle updates staan erop...

[ Voor 3% gewijzigd door Chimichurri op 10-09-2006 14:50 ]

• Chimichurri
Nou schiet mij maar lek, ik heb dus net die gelegenheids server in elkaar gezet, Windows 2000 AS erop gezet, RRAS wizard gestart en netjes doorlopen en het werkt binnen 2 minuten.....dus de fout zit wat dieper op m'n huidige router, ik ga eerst maar eens kijken of ik het kan oplossen, mocht er nou te veel tijd in gaan zitten, dan moet ik de huidige router maar opnieuw installeren.

Ik hou jullie op de hoogte van mijn vorderingen.....

• Chimichurri
Ik heb dus uiteindelijk m'n router maar weer opnieuw geinstalleerd, ik weet niet wat er fout aan was en had ook geen zin om uren te zoeken, een nieuwe installatie ging sneller.

En na het uitvoeren van de RRAS wizard werkte het in 1 keer met de instellingen zoals de wizard deze gemaakt had.

Nu ben ik bezig met ISA Server configureren, dat is weer een verhaal apart :)
Eerst even mezelf goed inlezen in de ISA Server configuratie en misschien ter zijner tijd een nieuw draadje op GOT :)

Maar wat betreft RRAS werkt het nu, het draadje kan wat mij betreft gesloten worden en ik wil iedereen bedanken voor de moeite, tijd en het meedenken....
Pagina: 1