Toon posts:

Maar 1 splitter uitgang gebruiken = geen kwali verlies?

Pagina: 1
Acties:
  • 345 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hoi,

Ik heb een tv kaart en een tv. Als ik op mijn tv kaart wil kijken dan moet ik eerst de kabel uit de tv trekken en in die kaart stoppen. Ik dacht dat ik daar wel een splitter voor kon gebruiken.

/me vraagt zich af : "Alleen, dan heb je toch kwaliteitsverlies...???"

Ik dacht dat het misschien alleen zo was als je de apparaten tegelijk gebruikt.
Dus mijn vraag: Heb je kwaliteits verlies als je maar één uitgang tegelijk van zo'n splitter gebruikt?

Verwijderd

je hebt al kwaliteitsverlies als je er een meter kabel meer aan hebt aangesloten dan je nodig bent.
over het algemeen valt dat wel mee, maar er is kwaliteitsverlies.
vooral bij grote lengte's heb je dan een versterker nodig.

Elk apparaat minder is minder kwaliteitsverlies, elke meter minder is minder kwaliteitsverlies
De ham vraag is of jij het ziet?

• Four
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Four

I void warranty

en als je het ziet, kun je altijd voor een cheapass versterkertje gaan om te splitten ;)

<edit>
Max aangeraade cabel lengte = 15 meter. Dus als je nou zorgt dat je 2x7 meter hebt kan het bijna geen zichtbaar verlies op leveren ;)

[ Voor 45% gewijzigd door Four op 10-09-2006 09:50 ]

dwyslexy != luiheid !! Taalpuristen sla uw slag

• mace
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 17-12 07:25

mace

Sapere Aude

Elke overgang is een verlies, en met een splitter heb je er twee (muur>splitter en splitter>kabel).

Het is ook onzin dat als je je tv aanzet dat hij ineens meet signaal gaat "gebruiken" een splitter deelt gewoon het signaal in tweeën en of een tv/tvkaart nou aan of uit staat maakt geen ruk uit voor het signaal!

De hamvraag is idd of je het ziet, belangrijk is ook of de kabel al gesplitst is, over het algemeen is het geen probleem om een kabel 1 of 2x te splitsen, maar vaker is echt niet slim zonder versterking.
Ook is het belangrijk dat de kabels niet te lang zijn, en van goede kwaliteit. Stel dat je achter de splitter aan 1 kant 3m kabel hebt en aan de andere 15m, dan zul je aan de kant van 15m veel minder signaal overhouden dan dat je aan die kant van 3m hebt, een goedkope kabel makt dit alleen maar erger.

edit:
Four schreef op zondag 10 september 2006 @ 09:48:
en als je het ziet, kun je altijd voor een cheapass versterkertje gaan om te splitten ;)

<edit>
Max aangeraade cabel lengte = 15 meter. Dus als je nou zorgt dat je 2x7 meter hebt kan het bijna geen zichtbaar verlies op leveren ;)
Jij hebt geen recht van spreken met zo'n avatar :+

[ Voor 19% gewijzigd door mace op 10-09-2006 09:53 ]

• Leut
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 20-12 14:13
Four schreef op zondag 10 september 2006 @ 09:48:
Om dan vervolgens geen verschil te zien ;) Imo doen die cheapass versterkertjes hebben niks behalve een hoop ellende geven omdat de kwaliteit niet significant verbetert.

@TS: wanneer jij een afgeschermde splitter koopt (=duurder dan die plastic splitters), en zorgt voor goede bestekkering en juiste kabels dan kun je weinig, of iig acceptabel, verlies hebben.

Wil je dit onderdrukken, investeer dan een eurootje of 50 a 60 in een goede versterker. Pluspunt daarvan is dat je gelijk overal zeer goed beeld hebt, mits goed aangesloten en uitgerold in jouw woning uiteraard.

Queen - the champions of the world
"...if you no longer go for a gap that exists, you are no longer a racing driver" - Ayrton Senna
PVOutput 23x Longi 365Wp + SMA TriPower 5.0

• mace
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 17-12 07:25

mace

Sapere Aude

Leut schreef op zondag 10 september 2006 @ 09:54:
[...]

Om dan vervolgens geen verschil te zien ;) Imo doen die cheapass versterkertjes hebben niks behalve een hoop ellende geven omdat de kwaliteit niet significant verbetert.

@TS: wanneer jij een afgeschermde splitter koopt (=duurder dan die plastic splitters), en zorgt voor goede bestekkering en juiste kabels dan kun je weinig, of iig acceptabel, verlies hebben.
Ben ik met je eens, maar alle versterkers zijn afgeschermd, sloop zo'n cheapass prul maar eens uit elkaar, dan zul je zien dat het volledig ingeblikt is.

Niet dat dat een indicatie is voor kwaliteit :P

• arjants
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Tijdens de verbouwing van mijn huis heb ik in eerste instantie gekozen voor een splitter en coax van de bouwmarkt.
Het beeld was zo slecht dat ik het later vervangen heb door een hirschman 4x splitter en nieuwe 75ohm coax bekabeling.
Het beeld op mijn plasma is nu zo goed dat ik niet eens meer digitale tv wil hebben!

(aangesloten zijn: 42" plasma, Mediacenter, 2x LCD boven. in totaal zo'n 20 - 25 meter coax)

edit: Ik heb de binnenkomende coax kabel voorzien van een f-connector en direct aangesloten op de splitter :)

[ Voor 14% gewijzigd door arjants op 10-09-2006 10:19 ]

We worden allemaal geconfronteerd met een reeks grootse kansen, op schitterende wijze vermomd als onoplosbare problemen. (John W. Gardner)

• Leut
MaCe1337 schreef op zondag 10 september 2006 @ 09:59:
[...]

Ben ik met je eens, maar alle versterkers zijn afgeschermd, sloop zo'n cheapass prul maar eens uit elkaar, dan zul je zien dat het volledig ingeblikt is.

Niet dat dat een indicatie is voor kwaliteit :P
Sjek, alle versterkers inderdaad, maar niet alle splitters :)

Thuis heb ik alles van Hirschmann en dat werkt perfect. Vanuit de meterkast heb ik direct een Hirschmann 6-poort splitter aangesloten. Hiertussen zit ook, op de inkomende kabel naar de splitter, een Hirschmann versterker. Vervolgens heb ik 5 kabels gelegd naar de diverse vertrekken en overal subliem beeld.
Let wel; ik maak geen gebruik van standaard gamma/praxis bekabeling, maar een behoorlijk dikkere en beter afgeschermde kabel van Bandridge.

"...if you no longer go for a gap that exists, you are no longer a racing driver" - Ayrton Senna

Verwijderd

Topicstarter
De kabels zijn maar 2 meter lang of minder. Eigenlijk wou ik als splitter gewoon zo'n plugje gebruiken. Het was meer bedoeld om moeite te beperken, als je maar een heel klein beetje kwaliteit verlies hebt, dan heb ik er geen problemen mee. Maar als ik voor een goed signaal 50 euro neer moet leggen, dan wil ik nog wel wat met de kabels stoeien...

• Leut
Verwijderd schreef op zondag 10 september 2006 @ 10:25:
De kabels zijn maar 2 meter lang of minder. Eigenlijk wou ik als splitter gewoon zo'n plugje gebruiken. Het was meer bedoeld om moeite te beperken, als je maar een heel klein beetje kwaliteit verlies hebt, dan heb ik er geen problemen mee. Maar als ik voor een goed signaal 50 euro neer moet leggen, dan wil ik nog wel wat met de kabels stoeien...
Met een goede afgeschermde splitter zul je imo wel een goed resultaat behalen met de lengte die jij aangaf.

Lukt het niet geheel, dan kun je inderdaad de bekabeling in je woning doorlopen, te beginnen met bv het vervangen van de coax-bekabeling en de stekkers.

Pagina: 1