Toon posts:

ToeslagenWet: Wel of niet?

Pagina: 1
Acties:

• djgear17
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 15-10-2022
Beste mensen,

Helaas ben ik werkloos geworden en ontvang ik nu een WW uitkering, helaas is dit te weinig om van rond te komen, 70 % van het Minimumloon voor een 22- jarige.

Nu woon ik samen met mijn vriendin (20 jaar) die een uitwonende beurs (studiefinanciering) ontvangt en een kleine stagevergoeding. Om dus redelijk rond te kunnen komen wil ik de TW als aanvulling aanvragen.

Afgelopen week heb ik dus gebeld met de mensen van het UWV gebeld, haarfijn mijn situatie uitgeld, en men heeft mij daar vriendelijk geholpen. Tenminste dat dacht ik.

Ik vul dus het aanvraag formulier in:

U bent gehuwd of daarmee gelijkgesteld ja ---> U huisgenoot verdiend meer dan €1500 Bruto per maand, nee ---> Is uw huisgenoot na 31 december 1971 geboren, ja ---> Behoort tot uw huishouden een kind dat jonger is dan 12 jaar, nee --> U kunt geen toeslag krijgen.

Als ze trouwens voor 1971 was geboren, dan krijgt ze het wel? (55+)

Dit betekend voor ons dat we een gezamelijk inkomen krijgen van +- 900,- per maand (600 euro onder de 2e vraag), ik weet natuurlijk in hoeverre dit gezamelijk is, want voor het UWV is studiefinanciering niet van belang voor de WW.

Dus na het invullen van het formulier, gelijk weer aan de telefoon met de vraag hoe dit nou exact zit:

Men zegt tot 2x toe "doodleuk": Inderdaad meneer, als het formulier hier vanuit gaat, dan krijgt u ook geen aanvulling.

Het is duidelijk dat we het zo niet redden, of we nou bezuinigen, dat deden we al, enige oplossing is natuurlijk weer een baan te vinden, maar tot die tijd zitten we in ieder geval met dit probleem.

Nu heb ik lopen googlen, of e rmeer soortgelijke situaties als deze zijn, en of er oplossingen hier van waren, maar of ik zoek niet goed, of er is gewoon amper wat te vinden.

Dus ik hoop dat (niet persoonlijk) er hier meer mensen zijn met soortgelijke situaties.

• Osiris
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
"U bent gehuwd of daarmee gelijkgesteld", bedoelen ze daar geen samenwooncontract mee? En hebben jullie die etc? Of is 'samenwonen' (ik "woon samen" met 3 huisgenotes, so what? :P) al genoeg?

• SmartDoDo
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 12:47

SmartDoDo

Woeptiedoe

en of er oplossingen hier van waren, maar of ik zoek niet goed, of er is gewoon amper wat te vinden.
Als je niet in aanmerking komt voor een toeslag, dan rest je enkel nog een aanvraag voor bijstand. Iets wat het UWV je zeker had kunnen vertellen.

• djgear17
Osiris schreef op zondag 10 september 2006 @ 01:11:
"U bent gehuwd of daarmee gelijkgesteld", bedoelen ze daar geen samenwooncontract mee? En hebben jullie die etc? Of is 'samenwonen' (ik "woon samen" met 3 huisgenotes, so what? :P) al genoeg?
Samenwonen in de zin van, we staan op één adres ingeschreven met z'n tween, zij betaald gedeeltelijk aan het huishouden mee, maar geen officieel samenwoningscontract.

• djgear17
SmartDoDo schreef op zondag 10 september 2006 @ 01:12:
[...]
Als je niet in aanmerking komt voor een toeslag, dan rest je enkel nog een aanvraag voor bijstand. Iets wat het UWV je zeker had kunnen vertellen.
Hebben ze me niet verteld, daarnaast wist men vóór dat ik het formulier wilde invullen, hoe mijn situatie was, en hebben ze me uitgelegdd hoe het formulier in te vullen en welke gegegevens te overhandigen, kopie studiefinanciering en stage overeenkomst. Daarnaast ben ik ook al bij de sociale dienst geweest om te kijken of men daar verder kon helpen, maar die zeggen doodleuk dat de studiefinanciering wordt gerekend onder gewoon inkomen, dus niet van, de studie moet daar van betaald worden, maar gewoon je ondershoudkosten wat mij al zeer vreemd in de oren klinkt.

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
djgear17 schreef op zondag 10 september 2006 @ 01:18:
[...]

Hebben ze me niet verteld, daarnaast wist men vóór dat ik het formulier wilde invullen, hoe mijn situatie was, en hebben ze me uitgelegdd hoe het formulier in te vullen en welke gegegevens te overhandigen, kopie studiefinanciering en stage overeenkomst. Daarnaast ben ik ook al bij de sociale dienst geweest om te kijken of men daar verder kon helpen, maar die zeggen doodleuk dat de studiefinanciering wordt gerekend onder gewoon inkomen, dus niet van, de studie moet daar van betaald worden, maar gewoon je ondershoudkosten wat mij al zeer vreemd in de oren klinkt.
Studiefinanciering is geen inkomen (ten slotte is het een lening). De belastingdienst en voor zover ik weet meerdere andere overheidsinstellingen zien dat ook zo.

[Voor 8% gewijzigd door begintmeta op 10-09-2006 01:24]

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 04-06 22:21
begintmeta schreef op zondag 10 september 2006 @ 01:23:
[...]

Studiefinanciering is geen inkomen (ten slotte is het een lening). De belastingdienst en voor zover ik weet meerdere andere overheidsinstellingen zien dat ook zo.
Ik weet anders niks over het moeten terugbetalen van je studiefinanciering :? Want dat lijkt me toch wel iets wat een lening een lening maakt: het moeten terugbetalen van wat je gekregen hebt. (Ik heb het hier dan over de ~€100 per maand die je krijgt als je thuiswoont of ~€300 als je uitwonend bent, dus geen extra leningen oid.)

Ah, als je je opleiding afmaakt in de bepaalde tijd dan is het dus een gift:
Hoeveel mag je houden?

Hoeveel jaren prestatiebeurs na het behalen van je diploma omgezet worden in een gift, is afhankelijk van je diploma. Als je een diploma haalt voor een vierjarige studie (een studie van 240 studiepunten) dan zetten we vier jaar prestatiebeurs om in een gift. Heb je een diploma behaald voor een driejarige studie, dan zetten we drie jaar prestatiebeurs om in een gift. We geven je dus eerst iets voorwaardelijks en bij het behalen van je diploma bepalen we pas exact hoeveel je mag houden. In de maand januari nadat je je diploma hebt behaald, krijg je van ons een Bericht dat je prestatiebeurs is omgezet.

[Voor 40% gewijzigd door Hahn op 10-09-2006 01:31]

The devil is in the details.

• Osiris
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
djgear17 schreef op zondag 10 september 2006 @ 01:14:
[...]

Samenwonen in de zin van, we staan op één adres ingeschreven met z'n tween, zij betaald gedeeltelijk aan het huishouden mee, maar geen officieel samenwoningscontract.
Tja, ik sta dus ook met 4 mensen in een studentenhuis ingeschreven, waarvan we met z'n 4en bepaalde dingen toch ook echt samen betalen (denk aan pleepapier etc), maar er is absoluut niets meer 'tussen ons' dan student-zijn in hetzelfde huis.
Zolang er niets officieels is, dan kunnen ze je toch niets maken?

• djgear17
Osiris schreef op zondag 10 september 2006 @ 01:29:
[...]

Tja, ik sta dus ook met 4 mensen in een studentenhuis ingeschreven, waarvan we met z'n 4en bepaalde dingen toch ook echt samen betalen (denk aan pleepapier etc), maar er is absoluut niets meer 'tussen ons' dan student-zijn in hetzelfde huis.
Verder niks op papier inderdaad, alleen bij de gemeente en vitens (waterschap), dus zoals jij het beredeneerd, zou ik dus gewoon de toeslagenwet moeten aanvragen op basis dat ik alleenstaand ben?

• SmartDoDo
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 12:47

SmartDoDo

Woeptiedoe

begintmeta schreef op zondag 10 september 2006 @ 01:23:
[...]

Niet helemaal correct. Als er bijstand wordt aangevraagd wordt een deel van de studiefinanciering vrijgelaten, boven een bepaald bedrag wordt het toch echt als inkomen gezien.
djgear17 schreef op zondag 10 september 2006 @ 01:32:
[...]

Verder niks op papier inderdaad, alleen bij de gemeente en vitens (waterschap), dus zoals jij het beredeneerd, zou ik dus gewoon de toeslagenwet moeten aanvragen op basis dat ik alleenstaand ben?
Nee, dat kan dus niet. Omdat je staat ingeschreven op hetzelfde adres zal men er vanuit gaan dat er sprake is van een gezamenlijke huishouding. Aan jou om aan te tonen dat dat niet zo is. Als je de situatie anders voordoet dan deze daadwerkelijk is, dan is er gewoon sprake van fraude.

• djgear17
Hoogte bijstand / bijstandsnormbedragen vanaf 1 juli 2006, in euro's (ook wel het sociaal minimum genoemd):

Gehuwden / ongehuwd samenwonend - 1 partner jonger dan 21 jaar
per maand : 772,85
vakantietoeslag : 39,82
Totaal : 812,67
Wat ik hier dus uit begrijp, is dat we totaal verder nergens rechts op hebben gezien we er ongeevr een kleine honderd boven zitten? Ik zou a.s. maandag eens gaan informeren tot welke hoogte de studiefinanciering meegrekend word.

In elk geval bedankt voor de antwoorden.

• nare man
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 26-07-2020
Osiris schreef op zondag 10 september 2006 @ 01:29:
[...]

Er is toch wel een groot verschil tussen het voeren van een 'gezamenlijke huishouding' met je huisgenoten als in een studentenhuis en het voeren van een gezamenlijke huishouding met je partner. Dat de criteria met enige creativiteit misschien wel tot hetzelfde resultaat leiden maakt niet uit, je voelt zelf ook wel op je klompen aan dat het niet hetzeflde is.

After all, you can't see a figure's panties unless it's the real thing.

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee