Toon posts:

[XP] Raid driver probleem?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Goedenavond,

Allereerst mijn configuratie:

A8N-SLI
Athlon 64 3200+
XFX 7900GT 256mb
2x 512mb twinmos
1x 250gb s-ata
2x 160gb ata
Windows XP pro nl SP2

1x 250gb op 1ste s-ata poort
2x 160gb op 1ste ide poort en d.m.v. de raid bios in een striping opstelling gezet. Het gevolg is 1 schijf van 298 gig (wat deze ook keurig in de tool aangeeft)

Het moederbord en de videokaart zijn nieuw en gisteren ingebouwd. Na de inbouw heb ik gelijk een nieuwe installatie van XP er op gezet.D.m.v. F6 en de driver diskette vond deze de juiste schijf op de SATA raid controller. Hier heb ik Windows op geinstalleerd wat zonder enige problemen en binnen 15 min voltooid was.

In de verse Windows installatie de vooraf gedownloade laatste drivers van de Nforce 4 chipset geinstalleerd en hierna ook de videokaart op de juiste wijze geinstalleerd.

Het probleem.

Als ik in Windows schijfbeheer kijk dan zie ik geen schijf van 298 gig staan maar 2 losse schijven van 149 gig.
Afbeeldingslocatie: http://www.onderdegrond.nl/schijfbeheer.jpg

Na in Apparaatbeheer gekeken te hebben zag ik 2 onbekende apparaten staan. D.m.v. van Unknown Device identifier kwam ik erachter dat deze ze helemaal niet herkende als zijnde apparaten. Na veel gestoei heb ik beide apparaten toch geinstalleerd gekregen als Raid controllers. Hieronder een screenshot hiervan.
Afbeeldingslocatie: http://www.onderdegrond.nl/apparaatbeheer.jpg

Ik heb deze configuratie precies hetzelfde gehad met mijn oude moederbord (msi k8n neo2 platinum) maar hier NOOIT enige problemen mee ondervonden.

Mijn vraag is daarom ook wat ik fout gedaan heb/ over het hoofd gezien heb.

Mijn vermoeden is dat ik de verkeerde drivers geinstalleerd heb. Toch vreemd aangezien ik alle officiele drivers geprobeerd heb (zowel s-ata als p-ata)

Verwijderd

Topicstarter
Heeft niemand hier een oplossing voor??

Verwijderd

Voor 1 enkele sata schijf van 250Gig heb je raid niet nodig en dus uitzetten is mijn advies.

Ja, je probeert je 2 ata's van 160Gig hardware matig in raid te zetten.
Dat gaat niet, althans niet zoals jij dat wilt.
Je kunt als je xp hebt geinstalleerd een 'dynamic disk' maken.
Dat doe je met de disk management console.(administrative tools)
-Computer Management-Storage-Disk Management-
De disk rechts aanklikken (in het grijze deel) : Convert to dynamic Disk...)

Type bij Help & Support: dynamic disk (voor verdere uitleg, en lees:Dynamic disks and volumes)
Suuk7

Verwijderd

Topicstarter
allereerst bedankt voor je input.

Ik denk er echter anders over...

Waarom zou dit niet werken.

Op het moederbord zit een raid controller die zowel P-ATA als S-ATA raid ondersteunt. In de bios is het dus mogelijk om zelf te bepalen voor welke poorten jij de raid geactiveerd wilt hebben. De boot is bij mij de enkele Sata disk van 250 gig. Het klopt inderdaad dat hier geen raid voor nodig is. Logisch aangezien het 1 schijf is. De 2x 160 gig schijven die op de eerste ide controller zitten heb ik wel ingesteld als raid active. Mijn vraag: Waarom zou dit niet kunnen werken.

Ik heb EXACT maar dan ook EXACT dezelfde configuratie gehad op mijn k8n neo2 platinum waar het ook vlekkeloos werkte.

Daarnaast wil ik absoluut NIET werken met de Windows variant van Raid.

Iemand anders nog ideeen

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 13-09-2006 08:45 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 13 september 2006 @ 08:44:

Daarnaast wil ik absoluut NIET werken met de Windows variant van Raid.

Iemand anders nog ideeen
Wat mankeert er aan de softraid?
Is zelfs zo dat deze in raid 0 en 1 met ongeveer 210MB/s,
meekan met de snelste harware (bron c't)

• kahm-jai
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 07-02-2022

kahm-jai

Kyon-Kyon Neko!

Heb je de nieuwste chipset drivers geinstalleerd?

Wellicht mis je nog wat drivers, dat het op het gebied van hardware etc nu goed geregeld is, maar op het moment nog niet klopt qua software.

Asus A8N-SLI, Athlon 64 3000+ @ 2,4 GHz, Corsair TwinX 2x512 3200XL 2xWD120GB, Apogee 6800 PCI-E@430/860, Enermax Noisetaker 495, Thermalright XP120, Nec3500, liteonDVD

Verwijderd

Topicstarter
@ kahm-jai.

Nee ik mis absoluut geen drivers meer. dus dit is niet de oplossing

@machje

Je hebt me overtuigd. Momenteel software raid en werkt als een t***. Thnks daarvoor dus.

Wat als ik Windows opnieuw installeer?

Alles kwijt of blijft de software raid zoals hij nu staat ook werkend onder de nieuwe installatie?
Pagina: 1