Voor de duidelijkheid: ik ben nieuw bij Tweakers en heb niet zo veel verstand van cooling, of tweaking in het algemeen. Ik heb lang gezocht op Google en contact opgenomen met de leverancier van mijn computer, maar niemand kan een concrete oplossing bedenken.
Mijn systeem: een recente HP Pavilion uit de T-serie. Het is de Duitse versie (ik woon deeltijds in Duitsland). De specs staan op onderstaande link.
http://h10010.www1.hp.com...21-12254436-64877783.html
Het probleem: de computer maakt een hinderlijk laag zoem- of bromgeluid.
Exacte beschrijving:
- Ik zet de computer aan
- De ventilatoren draaien heel even op volle kracht en worden langzamer
- Het bromgeluid begint op het moment dat de harde schijf aan zou moeten gaan
- De ventilatoren worden nog stiller als Windows wordt gestart
- De kast trilt licht, vooral het (verwijderbare) linker zijpaneel en het bovenpaneel. Er is een laag zoem- of bromgeluid te horen.
Daardoor is de PC nauwelijks stiller dan mijn oude Compaq Presario, hoewel de Pavilion wel gebouwd is om behoorlijk stil te zijn (maar niet extreem stil). In het algemeen denk ik dat een nieuwe HP Pavilion behoorlijk stil zou moeten zijn voor een fabriekscomputer, maar dat is dus bij mij niet het geval.
Poging tot oplossing:
- Mijn veronderstelling: de harde schijf doet de behuizing trillen, wat misschien zorgt voor het grootste deel van het geluid.
- Mogelijke oplossing: iets dat de trilling tegengaat. Helaas las ik dat rubbertjes of 'elastieken' tussen de schijf en de behuizing de temperatuur kunnen verhogen. Dat wil ik niet: mijn computer moet stabiel blijven, want ik gebruik hem voor mijn werk.
Wat denken jullie dat het geluid veroorzaakt?
Wat is de beste concrete oplossing, die geen risico op bv. temperatuurverhoging met zich meebrengt?
Alvast heel erg bedankt ;-).
Mijn systeem: een recente HP Pavilion uit de T-serie. Het is de Duitse versie (ik woon deeltijds in Duitsland). De specs staan op onderstaande link.
http://h10010.www1.hp.com...21-12254436-64877783.html
Het probleem: de computer maakt een hinderlijk laag zoem- of bromgeluid.
Exacte beschrijving:
- Ik zet de computer aan
- De ventilatoren draaien heel even op volle kracht en worden langzamer
- Het bromgeluid begint op het moment dat de harde schijf aan zou moeten gaan
- De ventilatoren worden nog stiller als Windows wordt gestart
- De kast trilt licht, vooral het (verwijderbare) linker zijpaneel en het bovenpaneel. Er is een laag zoem- of bromgeluid te horen.
Daardoor is de PC nauwelijks stiller dan mijn oude Compaq Presario, hoewel de Pavilion wel gebouwd is om behoorlijk stil te zijn (maar niet extreem stil). In het algemeen denk ik dat een nieuwe HP Pavilion behoorlijk stil zou moeten zijn voor een fabriekscomputer, maar dat is dus bij mij niet het geval.
Poging tot oplossing:
- Mijn veronderstelling: de harde schijf doet de behuizing trillen, wat misschien zorgt voor het grootste deel van het geluid.
- Mogelijke oplossing: iets dat de trilling tegengaat. Helaas las ik dat rubbertjes of 'elastieken' tussen de schijf en de behuizing de temperatuur kunnen verhogen. Dat wil ik niet: mijn computer moet stabiel blijven, want ik gebruik hem voor mijn werk.
Wat denken jullie dat het geluid veroorzaakt?
Wat is de beste concrete oplossing, die geen risico op bv. temperatuurverhoging met zich meebrengt?
Alvast heel erg bedankt ;-).