Toon posts:

[Cooling] Geluid van HP Pavilion

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Voor de duidelijkheid: ik ben nieuw bij Tweakers en heb niet zo veel verstand van cooling, of tweaking in het algemeen. Ik heb lang gezocht op Google en contact opgenomen met de leverancier van mijn computer, maar niemand kan een concrete oplossing bedenken.

Mijn systeem: een recente HP Pavilion uit de T-serie. Het is de Duitse versie (ik woon deeltijds in Duitsland). De specs staan op onderstaande link.
http://h10010.www1.hp.com...21-12254436-64877783.html

Het probleem: de computer maakt een hinderlijk laag zoem- of bromgeluid.

Exacte beschrijving:
- Ik zet de computer aan
- De ventilatoren draaien heel even op volle kracht en worden langzamer
- Het bromgeluid begint op het moment dat de harde schijf aan zou moeten gaan
- De ventilatoren worden nog stiller als Windows wordt gestart
- De kast trilt licht, vooral het (verwijderbare) linker zijpaneel en het bovenpaneel. Er is een laag zoem- of bromgeluid te horen.

Daardoor is de PC nauwelijks stiller dan mijn oude Compaq Presario, hoewel de Pavilion wel gebouwd is om behoorlijk stil te zijn (maar niet extreem stil). In het algemeen denk ik dat een nieuwe HP Pavilion behoorlijk stil zou moeten zijn voor een fabriekscomputer, maar dat is dus bij mij niet het geval.

Poging tot oplossing:
- Mijn veronderstelling: de harde schijf doet de behuizing trillen, wat misschien zorgt voor het grootste deel van het geluid.
- Mogelijke oplossing: iets dat de trilling tegengaat. Helaas las ik dat rubbertjes of 'elastieken' tussen de schijf en de behuizing de temperatuur kunnen verhogen. Dat wil ik niet: mijn computer moet stabiel blijven, want ik gebruik hem voor mijn werk.

Wat denken jullie dat het geluid veroorzaakt?
Wat is de beste concrete oplossing, die geen risico op bv. temperatuurverhoging met zich meebrengt?

Alvast heel erg bedankt ;-).

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Hang je harde schijf in een harde schijfkoeler die ook de trillingen kan dempen. Er is een paar maand geleden nog een test van zo'n koelers geweest op de frontpage.

• Rhannie
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 11-01 10:17

Rhannie

[DPC] Team Black Bulls

Je kan kijken of je hardeschijf het probleem is door de molex eruit te trekken en je PC dan aan te zetten. Als de brom dan weg is, weet je dat het aan je harde schijf ligt.

[ Athlon XP 3000+ (Barton) @ 2635MHz | Abit NF7-S2 | Zalman CNPS7000-Cu | 2 x MDT 512MB DDR400 | Sapphire Radeon 9800SE @ 432MHz core/378MHz mem met alle pipelines unlocked + Zalman VF700-AlCu | WD800JB | WD2500JB | Antec SLK3000B | Zalman ZM400B-APS ]

Verwijderd

Topicstarter
Zoals paddixx vroeg, heb ik even de molex verwijderd. Het resultaat viel te verwachten: het gebrom is volledig verdwenen. Hoewel de koelers uiteraard sneller blijven draaien omdat er geen OS gestart wordt.

Bij het openmaken van de kast zag ik de manier waarop HP de harde schijf bevestigt. Dat gebeurt met zo'n plastic kliksysteem. Je moet de schroeven op voorhand is de harddisk draaien en nadien de schijf in de bay schuiven en vastklikken.

Zo'n bevestiging laat de harde schijf natuurlijk in alle richtingen trillen: je kan de vastgeklikte schijf zowel horizontaal als (in mindere mate) verticaal verschuiven. Waarschijnlijk zorgt die bewegingsvrijheid ervoor dat de hele kast mee gaat trillen. Daarom ook lijkt een "silencer"behuizing die je onder de dvd-speler moet bevestingen geen goed idee: je kan ze niet vastschroeven.

Na het sluiten van de kast was het zoemgeluid een beetje verminderd, misschien omdat ik de harddisk wat verschoven moet hebben. Toch is het nog steeds hinderlijk.

Ik ken geen manier om de harde schijf vaster te zetten. Zou dat volgens jullie de geluidsproductie (kasttrillingen) verminderen? En hoe doe je dat?

• Rhannie
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 11-01 10:17

Rhannie

[DPC] Team Black Bulls

Je kan ook een setje van deze dingen kopen:
Afbeeldingslocatie: http://www.alternate.nl/pix/prodpic/450x450/a/azz-01.jpg
Die kosten bijna niks en dan kan je je hardeschijf gewoon vast maken onder je DVD speler.

[ Athlon XP 3000+ (Barton) @ 2635MHz | Abit NF7-S2 | Zalman CNPS7000-Cu | 2 x MDT 512MB DDR400 | Sapphire Radeon 9800SE @ 432MHz core/378MHz mem met alle pipelines unlocked + Zalman VF700-AlCu | WD800JB | WD2500JB | Antec SLK3000B | Zalman ZM400B-APS ]

Verwijderd

Dat zijn convertors van 5,25" naar 3,5", die kan hij dus ook alleen maar in zijn behuizing vastklikken.
Ik heb een dergelijk kliksysteem verholpen door langere schroefjes te pakken en deze door het kliksysteem in de hdd te draaien.
Pagina: 1