[RAID] Na installeren RAID controller boot Windows niet

Pagina: 1
Acties:
  • 409 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• ReZ1987
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 22:00
Hoi, :)

Gisteren heb ik van een vriend een RAID controllertje van het merk "Hongming" overgekocht. De webserver waar hij deze controller in wou bouwen draait op Linux, en onder Linux werkt deze niet goed.

Enthousiast als ik ben heb ik de controller gisteren meteen ingebouwd, en wel in de volgende opstelling:
  • Moederbord Primary Channel, Master: 80 GB Maxtor HDD (Bootdrive)
  • Moederbord Primary Channel, Slave: 250 GB Maxtor HDD (Datadrive)
  • Moederbord Secondary Channel, Master: Lite-On DVD-Rewriter
  • Moederbord Secondary Channel, Slave: Lite-On DVD-Lezer, combo schrijver)
  • RAID Controller Primary Channel, Master: 80 GB Western Digitall (extra backup (voor bootdrive))
Zodra ik de pc dan aanzet, start Windows half op; dat wil zeggen dat het "laadbalkje-scherm" wel gewoon komt, maar daarna zwart scherm... ;(

Ik heb het ook geprobeerd in de volgende opstelling:
  • Moederbord Primary Channel, Master: 250 GB Maxtor HDD (Bootdrive)
  • Moederbord Primary Channel, Slave: None
  • Moederbord Secondary Channel, Master: Lite-On DVD-Rewriter
  • Moederbord Secondary Channel, Slave: Lite-On DVD-Lezer, combo schrijver)
  • RAID Controller Primary Channel, Master: 80 GB Maxtor
  • RAID Controller Primary Channel, Slave: 80 GB Western Digitall
Toen heb ik in het RAID configuratie programma een nieuwe Mirrored Set aangemaakt (de Maxtor en de WD in RAID1).
Echter, als ik het zo aansluit, dan kom ik geeneens in Windows. Hij blijft dan hangen op de melding "Verifying DMI pool data". :/ Ik had toen wel de bootvolgorde aangepast naar 1st: SCSI, 2nd: HDD-0, 3rd: CD-ROM.

Wat ik nog meer heb geprobeerd:Relevante hardware:
  • AMD Athlon XP 3200+
  • Asus A7N8X-X
  • Silicon Image SiI 0680 Ultra-133 Medley ATA Raid Controller
Mijn vraag is dan ook concreet gezegd: Hoe krijg ik de controller aan de praat zodat deze een RAID1 configuratie maakt van mijn bootschijf (dus dat ik de Maxtor 80 GB en de WD 80 GB gemirrored krijg)?
Ik hoop dat ik zo genoeg relevante informatie heb gegeven, en als er meer nodig is hoor ik dat graag :)

Death Knight Zaebor(80), Warlock Thortur (80) en Druid Galithor (80). Retired.

• The__Virus
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 15:27
Als je de kaart eruit trekt, start ie wel gelijk op? Dan zijn er eigenlijk maar 3 mogelijkheden: kapotte kaart, verkeerde BIOS instelling of één van beide BIOSen/firmwares is niet up-to-date genoeg, mogelijk is er een fix. Die van de firmware is waarschijnlijk nogal lastig, maar het BIOS zou nog wel te updaten zijn.
Als je die RAID kaart nu NIET in de bootsequence opneemt, werkt het dan wel gewoon?

• ReZ1987
Het punt is dat als ik de Western Digitall als Primary Master op de controller hang, dat dan m'n Windows niet boot. D.w.z. dat hij niet verder boot dan na het "laadbalkje-scherm" zeg maar. Het scherm gaat dan op zwart en ik kan d'r ook helemaal niets meer mee ;).

Trek ik de IDE kabel uit de WD, dan is er niets aan de hand en start Windows gewoon door :o.
Ik heb al de nieuwste drivers van de Silicion Image site gedownload, maar dat helpt ook niet...

De BIOS van m'n moederbord is al geupgrade naar versie 1.0.1.0, de drivers voor Windows zijn al geupdate, rest alleen de BIOS van het controllertje zelf nog :). Nu nog uitvinden hoe ik dat kan flashen zonder een FDD :+.

Nog meer tips zijn van harte welkom! _/-\o_

• The__Virus
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 15:27
En als je de WD aan je onboard controller hangt? Werkt het dan wel of nog steeds niet? In dat geval kan de schijf misschien kapot zijn.

• ReZ1987
Net even geprobeerd maar dan werkt de WD prima. Ik denk toch dat het aan de kaart zelf ligt... dat Windows er niet goed mee kan communiceren oid? :/

• _Dune_
  • Laatst online: 24-02 21:46

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

ReZ1987 schreef op zondag 10 september 2006 @ 16:16:
Net even geprobeerd maar dan werkt de WD prima. Ik denk toch dat het aan de kaart zelf ligt... dat Windows er niet goed mee kan communiceren oid? :/
Als ik het goed begrijp heb je op de betreffende hardeschijf een Windows XP installatie staan die niet geinstalleerd is op het moment dat deze schijf aan jouw PCI/RAID controller hing, maar gewoon aan het moederbord. In dat geval is het heel logisch dat Windows niet wil starten wanneer je de schijf op deze externe(PCI/RAID) controller hangt. In je boot.ini staat namelijk precies vermeld waar Windows XP zijn opstart bestanden en systeem bestanden kan vinden. In de boot.ini wordt verwezen naar de controller en naar de juiste schijf. Nu heb jij de controller gewijzigd zonder de boot.ini aan te passen. Daarnaast zullen de drivers voor deze PCI controller ook nog niet geinstalleerd zijn dus herkent Windows XP de controller ook niet eens.

Het beste wat je kunt doen is de hardeschijf weer aan je moederbord hangen de belangrijke data veilig stellen op een ander medium of hardeschijf. Vervolgens hang je de schijf(en) terug aan de PCI/RAID controller, je kiest de juiste RAID configuratie, nu start je de setup van Windows XP en drukt vrij in het begin op F6 (wordt aangegeven) om extra storage drivers te installeren. Wanneer de setup er om vraagt steek je een diskette met de drivers van je PCI/RAID controller in de floppy drive en installeerd deze. (let op dat je tijdens de setup van Windows XP alleen via diskette extra storage drivers kunt installeren). Vervolgens installeer je windows XP.

[ Voor 25% gewijzigd door _Dune_ op 10-09-2006 17:17 ]

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

• ReZ1987
@ _Dune_: bedankt voor je reactie :)

Ik heb gisteravond opnieuw Windows XP op m'n pc gezet. Alleen, omdat ik geen Floppy drive in deze pc (meer) heb zitten kon ik niet de setup instellen dat ik externe RAID drivers mee wou installeren :P.

Ik heb wel een tooltje gevonden om het BIOS van de controller in Windows te flashen, maar die stelt wel als vereiste:
2. Ensure that a ATA device is attached via a cable to a SiI0680A channel port.
Echter, zodra ik er een HD of ander ATA device aan hang, start Windows niet meer op! Hotpluggen werkt ook niet, dan herkent de controller de HD nog steeds niet...

Best wel klote dus! Ik ga binnenkort wel even de controller in een andere pc proberen te flashen, maar het blijft dom dat hij zo niet werkt :P

• ReZ1987
Update:
Gisteren dat ding geflashed in een andere pc, maar je raad het al: hij doet het nog steeds niet ;(.
Iemand nog andere bright idea's? :) (Zonder dan om em uit het raam te gooien, je bent Tweaker of je bent het niet :P)

• ReZ1987
Update #2: (For the record)

Heb uiteindelijk de "hardwarematige" RAID maar opgegeven en heb het nu de m'n twee optische drives maar aan de controller gehangen :), en nu boot hij prima in Windows :). En kan ik nog 2 extra HD's eraan hangen aan de secondary channel van m'n moederbord :P.
Dus even for the record: deze "RAID"-controller werkt (bij mij in ieder geval) niet met een HD eraan ;).

Pagina: 1