Toon posts:

[3Ds MAX] Lamp schijnt door objecten heen

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een heel simpel object gemaakt. Kubus van 60x40 en 10 hoog. Verdeeld in 3x3 vlakken. Middelste vlak ge-extrude, en daarna nog een stukje met een kleine camfer.
Afbeeldingslocatie: http://www.whatevermedia.nl/3dsmax/01.jpg

Vervolgens plaats ik daar een spotlight onder.
Afbeeldingslocatie: http://www.whatevermedia.nl/3dsmax/02.jpg

Met het volgende bereik
Afbeeldingslocatie: http://www.whatevermedia.nl/3dsmax/03.jpg

En wat gebeurt er als ik nu een render maak
Afbeeldingslocatie: http://www.whatevermedia.nl/3dsmax/04.jpg

Kan iemand mij hier uitleggen wat het probleem is. Aan de render is te zien dat de spotlight niet te breed staat ingesteld (de cirkel op de bodem steekt niet uit). Toch komt er licht op de een of andere manier door de bodem heen en belicht hij het gechamferde deel bovenin.

Dit is slechts een test object om te kijken wat er nu mis gaat. Met complexere objecten heb ik het probleem ook. Erg vervelend.

Een zoektoch door got leverde mij niets op, ook op het wereld wijde web werd ik niet veel wijzer.. Mijn hoop is nu op jullie gevestigd ;)

• Charango
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 28-01 15:19
Verwijderd schreef op zaterdag 09 september 2006 @ 17:00:

Kan iemand mij hier uitleggen wat het probleem is.
Misschien heb je bij de eigenschappen van je lamp "cast shadows" niet aangezet?

Verwijderd

Topicstarter
Dat lost het probleem bij dit simpele object inderdaad wel op. Maar bij een complexere scene die ik heb niet. Bovendien zou een lamp toch niet door een solid object heen moeten kunnen schijnen lijkt mij.

• Wokkels
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 29-10-2024

Wokkels

Het lekkerste zoutje

en je hebt toch ook een 'receive shadows' op je objecten? Of is dat niet meer tegenwoordig?
't is alweer een tijdje geleden dat ik ge-3D't heb :)
Verwijderd schreef op zaterdag 09 september 2006 @ 17:29:
Dat lost het probleem bij dit simpele object inderdaad wel op. Maar bij een complexere scene die ik heb niet. Bovendien zou een lamp toch niet door een solid object heen moeten kunnen schijnen lijkt mij.
Jawel, als cast shadows niet aanstaat dan schijnt hij er dus juist wel doorheen, daar is die optie voor :P

[ Voor 59% gewijzigd door Wokkels op 09-09-2006 17:30 ]

Permanent wintericon!

Verwijderd

Topicstarter
Oke.. dat is duidelijk. En als ik een object dus geen schaduw wil laten hebben, en het licht er niet doorheen wil laten schijnen. Zeg ik dus CAST SHADOWS en voeg ik vervolgens het object toe aan de EXCLUDE lijst?!

• Acid_Burn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 17:26

Acid_Burn

uhuh

Hmm je object moet licht tegenhouden... en tegelijkertijd geen shadows casten. Dat is een tegenstelling. Wat je eventueel zou kunnen doen is het object uit de illumination list halen, dat ontvangt je object dus geen licht van je lichtbron.

Glass Eye Photography | Zelfbouw wireless fightstick | Mijn puzzel site

• Bozozo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 20-02-2025

Bozozo

Your ad here?

Dit is niet zo heel moeilijk.
1. Selecteer je lichtbron, ga naar het modifier paneel, druk op Exclude, verander naar Include modus (rechtsbovenin het schermpje), en zet je object in de Include lijst.. Zet Cast Shadows aan. Deze lichtbron beschijnt nu alleen het object waar licht doorheen scheen. Danzij Cast Shadows schijnt er geen licht meer doorheen.
2. Kopieër je lichtbron door hem een heel klein beetje te shift+draggen in een viewport
3. Selecteer deze tweede lichtbron, druk op Exclude (deze knop heet nu mogelijk Include, dat weet ik zo gauw niet). Verander de modus naar Exclude. Als het goed is staat je object nog in de lijst. Vink Cast Shadows uit voor deze lamp.Deze lamp beschijnt nu alles behalve het object. Hij werpt geen schaduwen, ook niet van andere objecten. Als je dat wel wilt kun je Cast Shadows aanvinken. Het geëxclude object zal nog steeds geen schaduw werpen.

Waarom je dit zou willen is me niet helemaal duidelijk, maar het kan dus wel :)

TabCinema : NiftySplit

Verwijderd

Topicstarter
Cool... thnx...
Pagina: 1